Listing 1 - 10 of 204 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Paul Cliteur is hoogleraar aan de Universiteit Leiden, filosoof en toonaangevend in het debat over de multiculturele samenleving. Als vrijdenker staat hij op de bres van de Verlichtingsidealen en bekritiseeert de impact van religies. Hij verwerpt de waarheidclaims van geopenbaarde godsdiensten, bepleit een universele seculiere moraal, kiest voor een neutrale overheid en staat pal voor de liberale grondwaarden. In de zomer van 2011 voerde Dirk Verhofstadt dagenlang gesprekken over de thema's die Cliteur behandelt in zijn boeken Moreel Esperanto, The Secular Outlook en Het monotheïstisch dilemma. Daarbij gaan ze dieper in op de vraag hoe mensen met verschillende, vaak tegengestelde visies toch harmonieus kunnen samenleven. Ze bespreken onder meer de vrijheid van meningsuiting, de scheiding van Kerk en staat, het recht op zelfbeschikking, de gelijkwaardigheid van elke mens en de rechten van dieren.
Philosophy --- Filosofie: algemeen --- Cliteur, Paul --- Cultuurfilosofie --- Maatschappijkritiek
Choose an application
In Warmte onderzoekt een jonge klimaatactivist uit New York zijn emotionele reactie op de klimaatverandering (?het Probleem?) die onze toekomst overschaduwt. Via een brief aan een toekomstig kind laat hij zien hoe deze crisis alles verandert: onze hoop en onze verwachtingen, onze relatie met de tijd en met elkaar. Daarmee verwoordt hij een moeilijk te omschrijven ervaring, die voor velen van ons herkenbaar zal zijn.En hij doet een appèl: alleen door toegang te krijgen tot onze onderdrukte gevoelens van rouw over wat we verliezen, kunnen we uit een staat van verdoving komen en doen wat nodig is om de ergste scenario?s te voorkomen. Een vernieuwend, eerlijk en inspirerend boek dat ons de ogen opent.https://www.standaardboekhandel.be/p/warmte-9789029544504
Klimaatactivist --- Klimaatverandering --- Maatschappijkritiek --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Toekomstvisie
Choose an application
Frederik De Meester, alias Dikke Freddy, leeft aan de zelfkant. Hij fulmineert, reclameert, corrigeert en filosofeert in brieven aan 'de leiders van dit land'. Elke brief is een aanklacht tegen de wantoestanden die hem en zijn lotgenoten treffen in hun dagelijkse geploeter. Dikke Freddy schrijft vanuit de buik, zijn humor is scherp, zijn blik op de samenleving meedogenloos."Ik verneem dat sommigen erover spreken om Vlaanderen na de splitsing van België bij Nederland te laten aansluiten. Dat lijkt me een radicaal verkeerde keuze. Als het met de Walen niet botert, zal het met de Hollanders zeker niet boteren." (aan Yves Leterme, (toenmalig) eerste minister van België en Baarle-Hertog) "Meneer de burgemeester, u hebt zonder verpinken een verbod uitgevaardigd aan mannen met een regenboogtrui om achter een loket in uw stadhuis te zitten. Groot gelijk! Sven Nys en Philippe Gilbert zijn ten eerste niet van hier en ten tweede hebben ze naar mijn mening geen bijverdienste als loketbediende van doen." (aan Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen en Berendrecht) "Ik ben al meermaals, en helaas telkens ten onrechte, beschuldigd van zwartrijden op uw Lijn en ga daardoor gebukt onder een schuldenlast die stilaan bijna vergelijkbaar wordt met die van de Belgische Staat." (aan de directie van De Lijn) "Het loopt al jaren mis met het OCMW. Een mens wordt er in zijn vaart belemmerd door intakers, schuldbemiddelaars en trajectbegeleiders. De directrice van mijn OCMW heeft een badkamer ter waarde van 40 leeflonen." (aan Patrick Janssens, (toenmalig) burgemeester van Antwerpen en Berendrecht)www.vanhalewyck.be
Thuislozen --- Kansarmoede --- maatschappijkritiek --- 304 --- armoede (themawoord fictie) --- columns (genre) --- Dutch literature --- Maatschappijkritiek --- Dak- en thuisloosheid
Choose an application
Niet alles is wat het lijkt. Mensen doen zich soms anders voor dan ze zijn. Achter situaties die op het eerste gezicht normaal lijken kunnen andere zaken verborgen zijn dan je zou verwachten en die soms het daglicht niet kunnen verdragen. In dit boek wordt aandacht gevraagd voor het verschil tussen de realiteit en de wijze waarop die gepresenteerd wordt. Tussen werkelijkheid en weergave wordt soms een façade opgetrokken om eigen belangen beter te kunnen behartigen. Vanuit de sociale wetenschap licht de auteur toe, hoe façades worden opgebouwd, hoe zij functioneren en hoe zij kunnen worden neergehaald. Hij gaat daarbij nader in op twee speciale typen façades: de mythe en het taboe. De publicatie wil aan de wetenschap maar ook aan de gewone burger de tools aanreiken om waar nodig mensen en situaties te kunnen ontmaskeren
Waarden --- Taboes --- Maatschappijkritiek --- Sociologie --- Waarde (ethiek) --- Taboe --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Kinderen en jongeren van nu zijn vrijer en assertiever dan in vorige generaties. Maar de keerzijde van die ‘opvoeding’ is ook steeds duidelijker merkbaar in de samenleving. Aryan van der Leij, gedragswetenschapper en tevens vader van kinderen in twee generaties, houdt ons een heldere spiegel voor. De pretparkgeneratie staat model voor de manier waarop we tegenwoordig met elkaar en vooral met onszelf en onze kinderen omgaan: alles moet leuk zijn, en gericht op een directe bevrediging van de eigen lust. Dat in tegenstelling tot vroeger, toen juist fatsoen en gemeenschapszin hoog in het vaandel stonden. Van der Leij laat zien dat in de huidige samenleving de kinderwereld tot model is verheven: egocentrisme en een beperkte toerekeningsvatbaarheid zijn bij kinderen weliswaar een gegeven, maar kunnen tot excessen leiden als die op latere leeftijd nog steeds de toon voeren. Ook in zijn minder extreme vormen ervaart de samenleving echter overlast, zeker nu ouders door internet, mobiele telefonie en de sociale media steeds minder grip hebben op hun kinderen… er dreigt een chronisch gebrek aan opvoeden.
Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappijkritiek --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Dit boek voert een pleidooi voor emancipatie en empowerment. Maatschappelijke discussies over gevoelige thema's verzanden vaak in gepolariseerde situaties. Gunter Bombaerts vertrekt evenwel van de positieve boodschap dat er altijd en overal een mogelijkheid is om kracht en macht op te bouwen. Samen met de betrokken actoren kun je immers een groep creëren op zo'n manier dat de uitdagingen hanteerbaar worden en de tegenstellingen kleiner. Dit kan bijvoorbeeld door de groep anders samen te stellen, de cultuur van de groep te veranderen of de betekenissen die de groep gebruikt aan te passen. Dit inzicht wordt toegepast binnen emancipatie en empowerment en concreet geïllustreerd vanuit vier situaties: kinderen in armoede in de jeugdbeweging, 50-plussers op de werkvloer, inspraak in beslissingen over kernafval en het hoofddoekendebat op school. Voor elk van de vier voorbeelden wordt een centrale stelling uitgewerkt als illustratie van de theorie. Jeugdbewegingen kunnen emancipatorisch zijn, maar dit is erg precair en daarom moeten ze realistisch zijn over wat ze doen en kunnen. Arbeid kan voor alle 50-plussers empowerend zijn als de arbeidsmarkt durft in te zetten op de krachten van deze groep die ontgrijst en steeds vitaler wordt. Burgerparticipatie over kernafval kan emancipatorisch zijn met kritische tegenexpertise en een procesbegeleider. Als jongeren de ruimte krijgen om via een hoofddoek hun meervoudige identiteit vorm te geven, kunnen zij mogelijk een antwoord bieden op de breed verspreide vrees voor moslimextremisme.
Emancipatie. --- Maatschappijkritiek. --- methoden van het sociaal werk --- sociale participatie --- emancipatie --- empowerment --- Social welfare methods --- PBIB --- 309 --- burgerschap --- participatie --- samenleving --- 316.6 --- Emancipatie --- Empowerment --- Samenleving --- Armoede --- Ongelijkheid --- Veranderingen --- kinderarmoede --- Maatschappelijk welzijn - Maatschappijkritiek; algemeen --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappelijk welzijn --- maatschappijkritiek --- Maatschappijkritiek
Choose an application
In Het klopt wel, maar het deugt niet vraagt journalist Stevo Akkerman zich af of niet alleen de bankenwereld, maar de hele maatschappij een 'amoreel universum' is geworden. Onze samenleving zit vol gevaarlijke prikkels die ertoe leiden dat de persoonlijke moraal van medewerkers wordt opgeofferd aan de doelen van het bedrijf of de organisatie.Hoe is het mogelijk dat zoveel bedrijven bijna tien jaar na de financiële crisis nog steeds de randen blijven opzoeken van wat acceptabel is - zelfs als ze grotendeels in overheidshanden zijn, zoals ABN Amro? En hoe komt het dat de overheid, voor zover zij dat al wil, onmachtig is om hiertegen op te treden? Zijn onze politici nog wel geïnteresseerd in een rechtvaardige samenleving of schrikken ze terug voor alles wat zweemt naar idealen, uit angst voor wat al snel 'moralisme' heet?Stevo Akkerman sprak met kopstukken en dissidenten uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de gezondheidszorg. Het resultaat is een verontrustend boek.
maatschappijkritiek --- ethiek --- 17 --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijk welzijn --- arbeidstevredenheid
Choose an application
Volg de weg van de industriële tomaat! Een ongemakkelijk verhaal over agrobusiness, uitbuiting van arbeiders, maffia, fraude op wereldschaal en jaaromzetten van 10 miljard dollar.Wie over ?olie? spreekt, weet dat er stront aan de knikker is: cynische oorlogen, foute regimes, nefast voor mens en milieu. Maar wat is er mis met de industriële tomaat, de 2.0-versie van de vrucht die de helft van de wereldbevolking onrechtstreeks op zijn bord krijgt? Dit is een ongemakkelijk verhaal over agrobusiness, uitbuiting van arbeiders, maffia, fraude op mondiale schaal en jaaromzetten van tien miljard dollar. Jean-Baptiste Malet, die eerder hoge ogen gooide met een boek over Amazon, volgt de weg van ?het rode goud?. Alles begint bij een generaal in China maar er zijn lijnen naar de rest van de wereld. Malet praat met boeren, ondernemers, arbeiders, handelaars en wetenschappers. Hoe langer zijn onderzoek duurt, hoe zuurder zijn pizza, zijn ketchup en zijn diepvriesmaaltijden smaken. Het rode goud werd een bestseller in Frankrijk en won de Prix Albert-Londres 2018. Wie het boek leest, begrijpt waarom: de meest verwerkte tomaat op de planeet ruikt niet naar tomaat maar naar geld.Bron : http://www.epo.be
economie --- Onderzoeksjournalistiek --- Uitbuiting --- Fraude --- Internationalisering --- Kapitalisme --- Maatschappijkritiek --- Economics --- kapitalisme
Choose an application
Of het nu gaat om politici, zorgmedewerkers, rappers of yogadocenten: in elk vakgebied vallen mensen uit als gevolg van burn-out. Volgens cijfers van het RIVM kampt 1 op de 5 mensen met burn-outklachten. Maar bestaat burn-out eigenlijk wel? Dat lijkt misschien een gekke vraag: de cijfers spreken voor zich. Deskundigen zijn het er nog niet over eens. Burn-outervaringen lopen namelijk zo uiteen, dat het lastig is om er grip op te krijgen. Daar komt bij dat er, anders dan bijvoorbeeld naar depressie, weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Wat moeten we nou met al die verschillende visies? Wie dragen bij aan het identificeren, behandelen en verzorgen van een burn-out? Om burn-out goed te kunnen behandelen moeten we eerst formuleren waar we het precies over hebben. Christiaan Vinkers (psychiater bij AmsterdamUMC en stressexpert) en Jeroen de Ridder (filosoof aan de Vrije Universiteit en voorzitter van De Jonge Akademie) wilden antwoorden. Lotje Steins Bisschop (psychiater) en Roselien Herderschee (journalist) tekenden in zeven interviews met uiteenlopende deskundigen verschillende visies over burn-out op. Aan het woord komen onder andere een bedrijfsarts, psycholoog en een neurowetenschapper. Vanuit hun eigen expertise en visie geven ze antwoorden op wat er nu precies wordt verstaan onder het fenomeen burn-out.https://www.tijdstroom.nl/product/100-303_Aanstellers-of-pechvogels
Burn-out --- Stress --- Maatschappijkritiek --- Kind --- Volwassene --- burn-out
Choose an application
De samenleving bestaat uit een bovenlaag en een onderlaag, tussen aan de ene kant zij die macht uitoefenen en eenvoudig toegang hebben tot de macht (‘elite’), en aan de ander kant de machtelozen, met veel minder invloed op de beslissingen die hun leven sturen (‘de gewone man’). De groep van de gewone man bestaat vaak uit mensen die zich ontevreden, misdeeld, en onrechtvaardig behandeld voelen.Wat beschouwt de gewone man als onrechtvaardig? Rechtvaardigheid gaat vooral over het verdelen van posities, invloed en goederen. Mensen verdelen goederen onder elkaar maar de samenleving verdeelt ook goederen tussen groepen, zoals toeslagen voor mensen met jonge kinderen. Mensen zijn voortdurend bezig te delen en te verdelen, en ze omschrijven het resultaat ervan in termen van rechtvaardigheid.Vermunt laat zien hoe belangrijk het onderscheid is tussen gewone man en elite in onze samenleving. Ook beschrijft hij de kansen dat de tegenstelling tussen deze groepen kan ontsporen. In de loop van de jaren verschuiven de verhoudingen tussen gewone man en elite. Welke gevolgen heeft de tendens van een tanende elite en een stijgende positie van de gewone man, en dan met name voor de idee van rechtvaardigheid in de Nederlandse samenleving?Vermunt biedt in zijn boek een doordachte beschouwing van de psychologie van eerlijkheid, en geeft een nieuw perspectief op de motieven van mensen voor eerlijk of oneerlijk handelen. Een grondige analyse van één van de meest zichtbare conflicten van deze tijd.Het boek is interessant voor onderzoekers en beleidsmakers op het gebied van recht, justitie, overheid en bestuur, maar ook voor mensen die de tegenstellingen in de samenleving en de oorzaken van onrechtvaardigheid beter willen begrijpen.
Social psychology --- Social stratification --- Netherlands --- maatschappijkritiek --- sociale ethiek
Listing 1 - 10 of 204 | << page >> |
Sort by
|