Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In 'Feest je mee?' lees je 22 verhalen in makkelijke taal over feestdagen en over vakantiedagen in Vlaanderen en België. Bij elk hoofdstuk zijn er vragen die helpen om alles nog beter te begrijpen. Er staat ook telkens een weblink bij. Daar vind je nog meer info én een filmpje over die feestdag.
NT2 --- feestdagen --- lezen --- Makkelijk lezen --- Feesten --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Flanders --- Belgium --- Folklore --- folklore --- feesten
Choose an application
4
Joodse godsdienst --- Jodendom --- Godsdienst --- #gsdb1 --- Joodse feestdagen --- Jodendom : feesten --- 213.0 --- feestdagen --- Joodse feesten --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Kunst --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Volwassene --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting --- C9 --- jodendom --- jeugdliteratuur --- kinderen --- Gedeeld erfgoed
Choose an application
‘Iedereen Feest!’ maakt je nieuwsgierig en wekt je interesse naar de grote veelheid aan feesten en de vele manieren waarop ze beleefd worden. ‘Iedereen Feest!’ informeert je over feestdata van de meeste religieuze en levensbeschouwelijke groepen in België. Een aantal feesten worden ook toegelicht. ‘Iedereen Feest!’ is handig thuis, op het werk, in de klas of in je vereniging, in administraties en personeelsdiensten. Want ‘(samen)feesten’ kan je ook plannen!
PXL-Education 2016 --- handboeken secundair onderwijs --- godsdienst --- Godsdienst --- Feestdagen --- Religieuze feesten --- wereldreligies --- Wereldgodsdiensten --- religieuze feesten --- 210 --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Feestdag --- Religieus feest --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Hoera, het is weer Donutdag! Tijd om zelf donuts te maken. Aga, Kamil en hun opa uit Polen gaan met mama's boodschappenlijstje naar de Poolse winkel. Terwijl Opa van zijn praatje in het Pools geniet, zoeken de twee kinderen de juiste ingrediënten. Niet gemakkelijk want alle opschriften en etiketten zijn in het Pools, een taal die ze niet kunnen lezen. Hun oplossing is vindingrijk maar loopt dat wel goed af?Dit is een leuk en vrolijk prentenboek over twee hongerige kinderen die alles op alles zetten om op deze speciale dag donuts (p?czki in het Pools) te eten. De Poolse Donutdag is Vette Donderdag: op de donderdag voor Aswoensdag worden traditiegetrouw (zelfgemaakte) donuts gegeten. Vreemd genoeg komen we in het verhaal niets te weten over deze voor de Poolse gemeenschap belangrijke dag. Dat is echt een gemiste kans om niet-Poolse lezers een belangrijk facet van de Poolse cultuur mee te geven. Dat de Poolse opschriften in de winkel niet vertaald worden is helemaal oké. Het toont goed hoe het is om de taal niet te kennen. Maar dat we als lezer zelf de uitspraak van p?czki moeten opzoeken is dan weer een vreemde insteek. (De uitspraak van p?czki is trouwens puhnch-kee.) We missen ook een donutrecept in het Nederlands en Pools, een troefkaart die we in een kinderboek over eten en meertaligheid toch wel mogen verwachten.De illustraties van Karolina Szejda ? een Vlaamse met Poolse roots ? in aquarel en balpen versterken het grappige verhaal. Het contrast tussen de achtergrond (bv de winkel) en de drie hoofdpersonages is evident. De achtergrond is echt heel mooi: eerder vaag en in zachte kleurvlakken die losjes in elkaar overlopen, terwijl Opa, Aga en Kamil in klare lijnen en felle tinten (misschien iets te fel) sterk geaccentueerd worden. Szejda is technisch zeker onderlegd. Zo weet ze met korte lijnen en stippen veel expressie in de kindergezichten te leggen. Met verfijnde arceringen geeft ze Opa een knappe karakterkop. Wel wordt hij wat haarkleur en baard betreft niet consequent afgebeeld. Daardoor mist hij eigenheid en dat is jammer want het is een aardig personage. Dat Szejda ook striptekenares is zien we bijvoorbeeld in de fel molenwiekende bewegingen en de zeer expressieve gezichten met hoogrode bolle wangen en uitgesproken emoties. Blijft de vraag of dit type illustraties bij iedereen in de smaak zal vallen. Met dit kinderboek van de inclusieve uitgeverij Studio Sesam maken we kennis met de Poolse gemeenschap, een van de grootste buitenlandse gemeenschappen in Vlaanderen. Het is een fijne kennismaking die helaas ook teveel als een gemiste kans aanvoelt.
Dutch literature --- traditie --- feesten (themawoord fictie) --- meertaligheid --- prentenboeken --- Polen --- Diversiteit --- Prentenboeken --- Feestdagen --- Vette Donderdag --- Prentenboeken ; verhalen --- Winkelen --- Grootvader --- Feest --- Gebak --- Meertaligheid --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- boodschappen (themawoord fictie) --- eten (themawoord fictie) --- koken (themawoord fictie)
Choose an application
Het boek geeft suggesties om van vieringen een gebeurtenis vol sfeer te maken, maar het beschrijft ook de achterliggende ideeënwereld, vaak in de vorm van verhalen. Deze gids besteedt naasst de 'grote' feesten ook aandacht aan persoonlijke vieringen en biedt ons de kans meer kennis op te doen over feesten uit de eigen cultuur maar ook uit andere culturen.
genre-thema"">
Choose an application
Dit boek biedt tientallen concreet uitgewerkt, originele vieringen voor in de klas, voor de hele school of voor andere groepen kinderen. Van Allerheiligen tot Sinterklaas, van Hemelvaart tot een verjaardag en van Suikerfeest tot Valentijnsdag. Zijn opgenomen: Christelijke vieringen, feesten van andere wereldgodsdiensten, algemene vieringen zoals bevrijdingsdag en dierendag, en individuele vieringen zoals bruiloften en geboortefeesten. (Bron: covertekst)
religieuze opvoeding --- vieringen --- Christian religion --- Didactics of religion --- Didactics of social education --- kerkelijke feesten --- Christian pastoral theology --- kindervieringen --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- feesten --- kalenderfeesten --- wereldgodsdiensten --- 912.1 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- lager onderwijs --- Kalenderfeesten --- Vieringen --- Catechese ; basisonderwijs --- Feestdagen --- Feesten --- 247.9 --- Christendom --- Godsdiensten --- Hindoeïsme --- Islam --- Jodendom --- Kerkelijke feesten --- 043564.jpg --- Vieringen: lagere school --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- (zie ook: Feesten) --- (zie ook: Kindervieringen) --- Liturgische gebeden en gezangen --- Godsdienst --- Godsdienstige opvoeding --- Lager onderwijs --- Kindervieringen --- Geloofsopvoeding --- Kinderviering --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Sociology of culture --- Primary education
Choose an application
Heel veel scholen, leerkrachten, CLB-medewerkers, ouders, leerlingen? hebben vragen over hoe je in de praktijk best omgaat met allerlei vragen die een religie als islam oproept. Wat is voor moslims halal (toegestaan) en wat niet, en waarom? En hoever moet je gaan om daaraan tegemoet te komen op school? Wat met de vraag naar gescheiden zwemmen, hoofddoeken, halal eten, islamitische feestdagen? In hoeverre hou je rekening met de islam in de inhoud van de leerstof? Wat zijn mogelijke tekenen van radicalisering en hoe ga je daarmee om?Khalid Benhaddou, imam en deradicaliseringsexpert, legt uit wat de religieuze en culturele achtergrond en waarde is van wat (sommige) moslims vragen of hoe ze zich gedragen. Emilie Le Roi werkt als 'aanspreekpunt deradicalisering en polarisering' voor het departement Onderwijs en Vorming en bekijkt wat de regelgeving zegt. Samen komen ze tot een weloverwogen en bruikbaar advies.(https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/halal-of-niet)
Intercultureel onderwijs. --- Sociology of religion --- Islam --- multiculturele samenleving --- didactiek --- Sociology of education --- Flanders --- intercultureel onderwijs --- onderwijs --- 454.6 --- islam --- 37.014 --- 2 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijs en allochtonen --- Islambeleving --- Islam ; Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.331H344 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Godsdienst en onderwijs --- Onderwijs --- Voeding --- Sport --- Hoofddoek --- Feestdagen --- Radicalisering --- Wetgeving --- Ramadan --- Ouderparticipatie --- 371 <493-17> --- 297.15 --- 297 <493> --- 371.014.2 --- 371.014.2 Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- 297 <493> Islamisme. Mahométisme--België --- 297 <493> Islam. Mohammedanisme--België --- Islamisme. Mahométisme--België --- Islam. Mohammedanisme--België --- 297.15 Islam: ethiek; religieuze wetten --- Islam: ethiek; religieuze wetten --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 370 --- Feestdag --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Technologie --- Media --- Kleuter --- Drank --- Gezondheid --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- islamregels --- de vier wetscholen --- bezwaar tegen het volgen van de lessen wegens de inhoud van de leerstof --- activiteiten buiten de schoolmuren --- het vak levensbeschouwing en interlevensbeschouwelijke competenties --- de Ramadan --- afwezigheden op school omwille van overlijden van een familieilid, religieuze feestdagen en het gebed --- conflicten op school met leerlingen en of ouders --- radicalisering --- leerlingenbegeleiding --- medische consulten --- genitale verminking --- gedwongen (kind)huwelijken --- de hoofddoek --- ouderbetrokkenheid --- ouderparticipatie --- Ouderbetrokkenheid --- Leerlingbegeleiding --- Polarisering --- Diversiteit --- Godsdienstfanatisme
Choose an application
This work covers Flavius Josephus' presentation of the Feast of Passover in his works. It analyzes the texts in which Flavius Josephus mentions this Feast in his paraphrase of the Bible. Then the references to Passover in the rest of his works are considered.
Passover --- Pesach --- Pesaḥ --- Peyseḥ --- Peysekh --- Fasts and feasts --- History. --- Judaism --- Josephus, Flavius. --- Josephus, Flavius --- Flavius, Josephus --- Josephus Flavius --- Josephus Historicus --- Flavius Josephus --- Flavius Iosephus --- Iosephus, Flavius --- Iosephus Historicus --- Flavius Josèphe --- Josèphe, Flavius --- Flawiusz Józef --- Józef, Flawiusz --- Iosif, Flaviĭ --- Flaviĭ Iosif --- Joseph ben Mattathias --- Giuseppe, Flavio --- Flavio Giuseppe --- Yosef ben Matityahu --- Matityahu, Yosef ben --- Mattathias, Joseph ben --- Yosefus Flavyus --- Flavyus, Yosefus --- Yosefus --- José, Flavio --- Flavio José --- Ioseb, Pʻlaviosi --- Pʻlaviosi, Ioseb --- Iosephus, --- Josephus, --- Yozifus Flaṿyus --- Flavios, Iōsēpos --- Īosef --- Josefo, Flavio --- Josefo, Tito Flavio --- יוזיפוס, פלאװיוס --- יוסיפוס, פלאביוס --- יוסיפוס, פלאוויוס --- יוסיפוס, פלאװיוס --- יוסיפוס, פלביוס --- יוסיפוס, פלויוס --- יוסף בן מתתיהו --- יוסף בן מתתיהו (פלויוס) --- יוסף בן מתתיהו, --- יוספוס פלויוס --- יוספוס, פלאביוס --- יוספוס, פלאוויוס --- יוספוס, פלביוס --- פלאוויוס, יוזיפוס --- פלאוויוס, יוסיפוס --- פלאוויוס, יוספוס --- פלביוס, יוסיפוס --- פלביוס, יוספוס --- פלויוס, יוסיפוס --- يوسيفوس اليهودي --- Ἰώσηπος, Φλ. --- Iōsēpos, Phl. --- Ἰώσηπος, Φλαύιος --- Iōsēpos, Phlauios --- Ἰώσηπος, Φλαούϊος --- Iōsēpos, Phlaouios --- 296*334 --- 296*514 --- 296*514 Sabbat en feestdagen --- Sabbat en feestdagen --- 296*334 Flavius Josephus:--studies --- Flavius Josephus:--studies --- History --- Josephus Flavius. --- Views on history of Passover
Choose an application
'Een jaar vol feesten' van Bart Lauvrijs, geschreven voor volwassenen, was een enorm succes. Daarom brengt hij nu een gelijkaardig boek voor kinderen en jongeren op de markt. Het opzet is jonge mensen, hun ouders en leerkrachten laten weten wat ze precies vieren. Nieuwjaar, Valentijnsdag, carnaval, Pasen, de Eerste- en Plechtige Communie, Moeder-en Vaderdag, Halloween, Sinterklaas, Kerstmis komen allemaal aan bod. Van al die feesten worden de heidense of christelijke oorsprong geschetst. Daarnaast worden al de gebruiken die nauw met die feesten verbonden zijn, uitvoerig belicht. Vanwaar komt het nieuwjaarszingen? Waarom verkleden mensen zich met carnaval en zetten zij maskers op ? Hoe komt het dat Valentijsdag de dag der geliefden is? Waarom zoeken kinderen beschilderde eieren met Pasen? Aan wat of wie hebben we een Moeder- of Vaderdag te danken? Hoe zit het met de verlichte pompoenen met Halloween en de chrysanten op het graf met Allerheiligen? Waarom zetten kinderen een schoen met Sinterklaas en bengelen er kerstballen in een kerstboom? Waarom vieren mensen hun verjaardag? Tevens wordt gezocht of andere landen en wereldgodsdiensten gelijkaardige feesten kennen. Viert een jood bijvoorbeeld Nieuwjaar en carnaval en een moslim Halloween en Kerstmis? Welke feesten kennen hindoes en boeddhisten? Achter al deze feesten en gebruiken gaat een boeiend verhaal schuil dat bol staat van leuke weetjes. Dit Feestenboek voor de jeugd is eveneens waardevol voor ouders en leerkrachten. Het is bruikbaar studiemateriaal voor scholen en een uniek geschenk voor verjaardagen, voor onder de kerstboom, etc. Het bevat tevens een feestenquiz en is doorweven van test jezelf-vragen die de leesaandacht toetsen.
vaderdag --- eerste communie --- feesten --- Didactics of social education --- Pasen --- kerkelijke feesten --- moederdag --- carnaval --- nieuwjaar --- Kerstmis --- Didactics of primary education --- Santa Claus --- 908.3 --- 1 april --- 1 mei --- 100 dagenviering --- Advent --- Allerheiligen --- Allerzielen --- Aswoensdag --- Boeddhisme --- Carnaval --- Chinees nieuwjaar --- Chrysostomos --- Driekoningen --- Eerste communie --- Feesten --- Goede vrijdag --- Goede week --- Halloween --- Hemelvaart --- Hindoeïsme --- Ijsheiligen --- Islam --- Jodendom --- Kinderen --- Lichtmis --- Maria Hemelvaart --- Midwinter --- Midzomer --- Moederdag --- Nieuwjaar --- Onnozele kinderendag --- Palmzondag --- Pinksteren --- Sacramentsdag --- Secretaressedag --- Sinterklaas --- Sint-Maarten --- Sluiterkensdagen --- St.-Patrick's Day --- Thanksgiving --- Vaderdag --- Vasten --- Veertigdagentijd --- Verjaardag --- Verloren maandag --- Vormsel --- Wapenstilstand --- Witte Donderdag --- 398.33 ) * KALENDERFEESTEN --- Maria ten Hemelopneming --- advent --- allerheiligen --- allerzielen --- driekoningen --- godsdiensten --- halloween --- hemelvaartsdag --- kerstmis --- lentefeesten --- lichtfeesten --- lichtmis --- nationale feestdagen --- pasen --- pinksteren --- plechtige communie --- sinterklaas --- valentijn --- vasten --- veertigdagentijd --- verjaardag --- wapenstilstand 1918 --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Godsdiensten --- Kalenderfeesten --- Kerkelijke feesten --- Lentefeesten --- Lichtfeesten --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- Didactics of religion --- Santa Claus [Fictitious character]
Choose an application
14 liedjes van winter en herfst, over de belangrijke feesten van het najaar zoals Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerstmis, Nieuwjaar, Driekoningen en andere. Met karaokeversie.
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|