Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Steun en hoop voor kinderen in therapie. Alle mensen zijn verschillend, maar sommigen verschillen veel van de anderen.Heb je daarbij hulp nodig? Dan nemen wij je bij de hand. Samen ontdekken en schrijven we je eigen verhaal.
PXL-Central Office 2020 --- zelfhulp --- zelfreflectie --- zelfsturing
Choose an application
De wondere wereld die leren en ontwikkelen is, heeft de voorbije tijd vele veranderingen gekend, en best ook wel pittige stormen doorstaan. Maar net dat maakt L&D zo uitermate fascinerend: de uitdagingen zijn er altijd gigantisch. De rol van L&D-professional is daarom zelden zo boeiend geweest als vandaag. Maar hoe begin je eraan? Hoe scheid je het kaf van het koren? Hoe houd je je staande te midden al die veranderingen? Hoe zorg je ervoor dat je inspanningen resultaat opleveren? Dat is het uitgangspunt van dit boek. Geen al te grote theorieën, geen bombastisch geschreven stuk, maar heel wat concrete en laagdrempelige tips, ideeën en bedenkingen, recht uit een L&D-hart. Het boek probeert een houvast te bieden met naast heel wat woorden op papier ook een website met evenveel opdrachten. 99 om correct te zijn: 99 problemen en uitdagingen waar elke L&D?er vroeg of laat mee geconfronteerd wordt. Net dat maakt dit boek zo praktisch: het kan altijd wel eens van pas komen. Misschien vandaag of morgen niet, maar overmorgen ongetwijfeld wel. Of het nu gaat om leerplatformen, mythes en trends, je rol als L&D-professional, de wetenschap van leren ? de meest courante en actuele thema?s komen ergens wel aan bod. Het is een boek van L&D-professionals, voor L&D-professionals.Bron: www.bol.com
Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Leren --- Ontwikkeling --- Talentontwikkeling --- Zelfreflectie --- Kennis --- Kennisontwikkeling --- Onderwijs --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor onderwijs, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn? Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. (Bron: covertekst)
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Choose an application
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze praktische gids met vragenlijsten, schema?s, checklists en oefeningen laat voor elke school precies zien hoe de denkkaders kunnen worden toegepast."Voor 10 mindframes om leren zichtbaar te maken bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties indrukwekkende boek Leren zichtbaar maken tot tien denkkaders voor succesvolle leerkrachten en docenten. Voorbeelden zijn: 'Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen? en ?Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen ?hun best doen??. Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader (bijvoorbeeld of je er goed in bent, wat je doel is, enzovoort), een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen.10 mindframes om leren zichtbaar te maken is een zeer praktische gids voor scholen en leerkrachten om de tien denkkaders en het succes van de leerkracht ? en dus van de leerling ? te maximaliseren." prof. dr. dr.h.c. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie (i.h.b. Leren en Cognitie), Open Universiteit(Bron: https://www.pelckmanspro.be/10-mindframes-om-leren-zichtbaar-te-maken.html)
454.2 --- Leren --- Leerprocessen --- Relatie leraar - leerling --- onderwijspsychologie --- zelfreflectie --- didactiek --- Didactics --- leren --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- 371.3 --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- 370 --- leerprestaties --- Zelfreflectie --- zelfregulatie --- Denken --- Lesgeven --- 370.02 --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- Onderwijspsychologie. --- 701 Didactiek
Choose an application
Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!
Kwaliteitszorg ; onderwijs. --- basisonderwijs --- leraren --- lerarenopleiding --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leraren --- Feedback --- Handelingsgericht werken --- Opbrengstgericht werken --- Onderzoekend leren --- Pedagogisch klimaat --- handelingsgericht werken --- opbrengstgericht werken --- 474.22 --- leeropbrengsten --- 454.2 --- Leeropbrengsten --- zelfreflectie --- professionalisering --- Evaluatie ; onderwijs --- Pedagogie --- Pedagogiek --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen --- Pedagogisch project --- Onderwijsstijl
Choose an application
Overzicht van alle relevante aspecten van een vorm van begeleiding en coaching die steeds belangrijker wordt.
coaching --- zelfreflectie --- lerarenopleiding --- Coaching --- Begeleiding(Coaching) --- Lerarenopleiding --- 450.7 --- Reflecteren (Terugblikken) --- interactie --- observeren --- Opleiding en bijscholing --- Leraarsgedrag --- Professionalisering --- Beeldvorming --- Levenslang leren --- Didactische vaardigheden --- Beeldcoaching --- Leraar --- Didactische vaardigheid --- Gedrag --- Directie
Choose an application
Scholieren moeten leren lezen, schrijven en rekenen. Goed, maar hoe zit het dan met het denken? Dit boek bevat vurige pleidooien voor meer bildung in het onderwijs. Deze vorm van reflectie is nodig om leerlingen culturele bagage mee te geven en hen beter te laten denken. Prominente cultuurdragers leggen in dit boek uit dat het tijd is voor een hernieuwde bildung, een vorming van leerlingen tot erudiete, zelfstandig denkende burgers.
37.01 --- Onderwijs ; bildung ; theorie ; 21ste eeuw --- 450.7 --- zelfreflectie --- lerarenbegeleiding --- leraren --- maatschappelijke betrokkenheid --- Professionalisering --- Reflectie --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Schoolbooks - Didactic material --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
De oplossingsgerichte coach is het vierde boek van Chris Van Dam. Het is de opvolger van het succesvolle Coachen naar verandering. Deze nieuwe uitgave geeft een heldere schets van het oplossingsgericht denkkader. Na een introductie zoomt de auteur in op de competenties van een oplossingsgerichte coach. De lezer maakt kennis met het Brugse model, dat rijkelijk geïllustreerd wordt met voorbeelden uit de praktijk. Op vraag van heel wat lezers reikt het boek enkele concrete tools aan. Het boek biedt ook een aantal uitnodigingen tot zelfreflectie, oneliners en ruimte voor persoonlijke notities. Dit nieuwe boek maakt de lezer warm voor het boeiende denkkader van het oplossingsgericht werken. Voor ervaren coaches is het een handig naslagwerk en een middel tot zelfreflectie. Voor beginnende coaches is het een nuttig instrument om het oplossingsgericht coachen in de vingers te krijgen. (flaptekst)
coaching --- personeelsmanagement --- Personnel management --- Coaching ; management --- Coaching --- Coachen --- Oplossingsgericht denken --- 658.3 --- Brugse Model --- 658.31 --- Personal coaching --- Psychology [Industrial ] --- Personnel --- Coaching of --- Personeelsbeleid --- PXL-Healthcare 2018 --- non-profit sector --- coachen --- zelfreflectie --- Oplossingsgerichte therapie --- Oplossingsgericht werken
Choose an application
Schatgravers is een kaartspel. Het spel bestaat uit karweikaarten, dit zijn opdrachten die zijn verdeeld in prikkelende en levensomhelzende thema's. Ook zijn er schatkaarten, hier staan waardevolle eigenschappen op om van en met elkaar te ontdekken.Schatgravers laat je op dynamische wijze verbinden met jezelf en de ander. Of je het nou speelt voor de gezelligheid of met een vooropgezet doel, de uniek versterkende combinatie van de karweikaarten en schatkaarten raakt alle deelnemers (jong en oud-er). Intussen blijf je dus nadenken over jezelf, maar ook over anderen.Je wordt volgegoten met welgemeende en onderbouwde complimenten. Je krijgt een completer beeld van jezelf en je medespelers, maar stiekem ook van andere mensen om je heen.Je zult verrast worden door je eigen en andermans kwaliteiten en het ontdekken van klein geluk op speelse wijze.Bron: http://www.schatgravers.com/?page_id=14
#PBIB:+101.10 --- Ontwikkelingsspelen --- Spellen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Kwaliteiten --- Feedback --- Zelfreflectie --- Reflectie --- Teamspellen --- Sociale vaardigheden --- Team --- Communicatie --- Communiceren --- Positief denken --- Coachen --- Talenten --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- kwaliteiten --- talenten --- feedback --- zelfreflectie --- reflectie --- teamspellen --- sociale vaardigheden --- team --- communiceren --- coachen --- positief denken --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Games --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- coaching --- groepsontwikkeling --- Kinderen --- Jeugd --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Coaching --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Mindset --- Growth mindset --- Kind --- Mentaliteit --- Kwaliteit (persoonskenmerk) --- Talent --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Verbindend werken
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|