Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Het innerlijk bureaublad : zelfvertrouwen door zelfcontrole
Author:
ISBN: 9789461052674 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Al zolang er machines zijn, vergelijkt de mens zichzelf daarmee. De klok en de telefooncentrale bijvoorbeeld hebben door de eeuwen heen gediend als metafoor voor de hersenen en de wisselwerking tussen gevoelens, gedachten en gedrag. Hoe kan de computer als metafoor een methode worden om te werken aan zelfvertrouwen, zelfcontrole en zelfontplooiing?Het innerlijk bureaublad gaat ervan uit dat ieder mens beschikt over een bonte verzameling mentale programmas. Elk programma staat voor een gewenste of ongewenste manier van denken, voelen en doen. Net als bij een computer is het zaak om op het juiste moment het meest geschikte icoontje te activeren. Zo is het mogelijk om meer controle te krijgen over jezelf, je emoties en je gedrag.Een stappenplan demonstreert hoe het ontwerpen van een eigen innerlijk bureaublad in zn werk gaat. Daarna ligt de nadruk op de praktijk. Voorbeelden laten zien hoe je in het dagelijks leven veel aan deze methode kunt hebben.


Book
Oefeningen bij deskundig hulpverlenen : een systematische benadering van hulpverlening en relatievorming
Authors: ---
ISBN: 9025599400 9025599184 Year: 1983 Publisher: Nijmegen Dekker en van de Vegt


Book
Deskundig hulpverlenen : een model, methoden en vaardigheden
Author:
ISBN: 9789023240211 Year: 2004 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave Deel 1: Het leggen van het fundament 1 Wat is hulpverlening? 2 Overzicht van het hulpverleningsproces 3 De hulpverleningsrelatie: waarden in de praktijk Deel 2: De therapeutische dialoog 4 Inleiding in de communicatie en de vaardigheid om zichtbaar af te stemmen op clinten 5 Actief luisteren: de basis voor begrip 6 Empathie overbrengen: begrip tonen en controleren of u de ander goed begrijpt 7 De kunst van het vragen stellen en samenvatten Deel 3: Fase I van het hulpverleningsmodel en gevorderde communicatievaardigheden 8 Stap I-A: "Waar zit ik mee?" - Clinten helpen hun verhaal te vertellen 9 Omgaan met tegenzin en weerstand bij clinten 10 Waar gaat het om bij uitdagen? 11 Stap I-B II: Specifieke vaardigheden voor effectief uitdagen 12 Uitdagen met wijsheid 13 Stap I-C: Hefboomwerking - Help clinten aan de belangrijkste dingen te werken Deel 4: Fase II: Clinten helpen te bepalen wat zij willen en wat zij nodig hebben 14 Inleiding op fase II: "Welke oplossingen zouden Kunnen werken voor mij?" - Clinten helpen doelen te onderkennen, te kiezen en vorm te geven 15 Stap II-A: "Wat wil ik en wat heb ik nodig?" - Mogelijkheden voor een betere toekomst 16 Stap II-B: "Wat wil ik werkelijk?" - Mogelijkheden vertalen in keuzes 17 Zich vastleggen - "Welke prijs ben ik bereid te betalen om te bereiken wat ik wil?" Deel 5: Fase 3: Clinten helpen strategien te ontwikkelen waarmee ze hun doelen kunnen bereiken 18 Fase III-A: Strategien voor actie - "Hoeveel manieren zijn er om te krijgen wat ik wil en wat ik nodig heb?" 19 Stap III-B: "Welke strategien passen het beste bij mij?" 20 Stap III-C: "Welk soort plan is geschikt om te krijgen wat ik wil en nodig heb?" - Help clinten plannen te maken Deel 6: De actiepijl: ervoor zorgen dat het allemaal gebeurt 21 "Hoe krijg ik dit alles voor elkaar?" - Clinten helpen te krijgen wat ze willen en wat ze nodig hebben Gerard Egan presenteert een hulpverleningsmodel middels welke clinten leren problemen effectiever aan te Pakken, hun mogelijkheden beter te ontwikkelen en kansen te benutten. Hij onderscheidt drie fasen in het hulpverleningsproces, te weten: Fase I: identificeren en verhelderen van probleemsituaties, Fase II: stellen van doeleinden, het ontwikkelen van een aantrekkelijk scenario, Fase III: helpen strategien te ontwikkelen om doelen te bereiken. De auteur bespreekt de communicatievaardigheden die nodig zijn voor effectieve hulpverlening. Hij laat zien hoe clinten hun doelen kunnen kiezen en vorm kunnen geven. Hij benadrukt de noodzaak van het verbinden van planning met actie en vice versa. Hij gaat daarbij in op de obstakels die actie in de weg kunnen staan en hij laat zien hoe die obstakels overwonnen kunnen worden.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by