Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
#KVHB:Taalontwikkeling --- 800 ) Taalverwerving --- 159.9:800 --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Psycholinguistiek --- 159.9:800 Psycholinguistiek
Choose an application
Cognition --- Cognitive psychology --- Aandacht / aandachtsstoornissen (concentratiestoornissen) --- Cognitieve psychologie --- Denkproces --- Geheugen --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Waarneming --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- Gedragstherapie --- Psychologie --- Neuropsychologie --- Neurologie --- Man --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Deze lijst biedt een overzicht van de passieve woordenschat die Nederlandstalige kinderen zouden moeten hebben bij de overgang van de kleuterschool naar de lagere school. Deze geheel herziene versie is net als de tweede uit 1981 gebaseerd op onderzoek in Nederland en België. Omdat het taalgebruik in de loop der jaren en bijvoorbeeld de gebruiksfrequentie van sommige woorden verandert, er nieuwe woorden bij komen (bijvoorbeeld computer, microgolfovern) en andere in onbruik raken, bleek er wederom een sterke behoefte aan een geactualiseerde uitgave te bestaan. De nieuwe streeflijst woordenschat voor zesjarigen is een valide indicator voor de verwervingsleeftijd van woorden. Bovendien is het een referentiepunt in het onderzoek naar de mechanismen van de woordenschatontwikkeling. Aan de nieuwe uitgangslijst zijn vele nieuwe, recente woorden toegevoegd. De nieuwe lijst bevat 6380 woorden en verschillende selecties of deellijsten zoals bijvoorbeeld een unaniemenlijst, lijsten van grote verschillen tussen Nederland en België, een rekenwoordenschatlijst en gemiddelde waarderingspercentages.
Dutch language --- Study and teaching (Primary) --- Vocabulary. --- Lexicology. Semantics --- Didactics of Dutch --- woordenschat --- Psycholinguistics --- Child --- Language Development. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederlands --- Woordenschat --- Woordfrequentielijsten --- streeflijst woordenschat --- kleuterschool: taal --- 803.3 --- basisonderwijs --- didactiek --- taalverwerving --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Woordenschat --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- Children --- Minors --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Vocabulary --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Language Development --- Taalverwerving --- Psycholinguïstiek --- 6-jarigen --- Logopedie --- Zoek --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- 6-jarige --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Academic collection
Choose an application
Enfants --- Gehandicapten --- Handicapés --- Kinderen --- Logopedie --- Logopédie --- Communicative disorders in children --- #PEDA *2.21 --- #PEDA *6.541 --- #SBIB:309H517 --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Communicatie; gehoorgestoorden --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- #KVHB:Gehandicapte kinderen --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 415.4 --- moeilijk lerende kinderen --- motorisch gehandicapten --- sociale vaardigheden --- taalfunctiestoornissen --- taalontwikkeling --- zintuiglijk gehandicapten --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- 376 --- Autisme --- Communicatie --- Kinderen met een handicap --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een motorische handicap --- Taalverwerving --- Disorders of communication in children --- Pediatric neurology --- Verbale communicatie: sociale psychologie van de taal en de interactie, psycholinguistiek --- Hogere geestelijke functies
Choose an application
Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Language Development. --- Speech-Language Pathology. --- Language Therapy. --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Taalstoornissen kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen therapie --- 803.93 -06 --- kinderen --- taalproblemen --- taalontwikkeling --- Nederlands --- 803.3 --- 800 ) Taalverwerving --- kind en taal --- taalpathologie --- taalstoornissen --- taaltherapie --- taalverwerving --- Taal: kinderen --- Taalontwikkeling --- Taalpathologie --- Taaltherapie --- Therapy, Language --- Language Training --- Language Therapies --- Language Trainings --- Therapies, Language --- Training, Language --- Trainings, Language --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- 803.93-07 --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; therapie --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Language development. --- Language therapy. --- Speech-language pathology. --- Language Development --- Language Therapy --- Speech-Language Pathology --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Psycholinguistics --- Pathology, Language --- Pathology, Speech --- Pathology, Speech-Language --- Language Pathology --- Speech Pathology --- Pathology, Speech Language --- Speech Language Pathology --- psycholinguïstiek --- taalopvoeding --- Dutch language --- Otorhinolaryngology --- Afasie --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Language Acquisition --- Acquisition, Language
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|