Listing 1 - 10 of 122 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"Ik ben verdwaald!" vertelt het verhaal van een kind dat verdwaalt tussen een menigte van vreemde mensen. De tranen rollen over haar wangen en ze wordt bang. Maar ze heeft geluk, want ze wordt opgemerkt door een politieman. Hij helpt haar om haar ouders terug te vinden.
bang zijn --- gevoelens --- prentenboeken --- verdwaald zijn --- 471.44 --- Bang zijn --- Prentenboeken --- Sociale vaardigheden --- Verdwalen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Spanish literature
Choose an application
Romy gaat met mama op bezoek bij opa Bart. Ze is dol op hem, hij is haar liefste opa. Opa Bart woont niet meer in zijn eigen huis. Hij woont in een tehuis. Daar zorgen ze voor hem. Want opa Bart kan niet meer voor zichzelf zorgen. Hij heeft namelijk de vergeetziekte.
dementie --- Didactics of social education --- socio-emotionele opvoeding --- prentenboeken --- wereldoriëntatie --- JB SNOE --- grootouders --- 471.44 --- 605.93 --- Dementie --- Grootouders --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- ouderdomsbepaling --- Dementie ; verhalen --- Multiculturele samenleving --- Ziek- gezond --- 472.9 --- Sociale en emotionele opvoeding --- Ouderdomsziekten (Geriatrie) --- dementie (themawoord fictie) --- Kleuteronderwijs --- Bejaarden --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Veerle heeft haar naam gestempeld. Ze krijgt een mooie sticker van de juf. Veerle kijkt begerig naar de andere stickers die nog mooier zijn. In de pauze gaat ze naar het lokaal. Ze pakt stiekem een vel met stickers uit de la van de juf. Later ontdekt de juf dat de stickers zijn verdwenen. Wie heeft dat gedaan?
genre-thema"">
Choose an application
Het (a)sociale talentenspel is een kaartspel bedoeld voor kinderen vanaf de 2e kleuterklas t.e.m. het 2e leerjaar. Het spel sluit aan bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het spel werkt met de acht gedragscategorieën van de methode 'Kinderen en... hun sociale talenten'. Het spel kunnen kinderen klassikaal spelen, in groepjes en individueel. Op elke kaart staat een situatie die herkenbaar is. Verder staan op de kaart vragen voor een (kring)gesprek en een extra verwerkingsvorm, waar de leerkracht mee aan de slag kan met de hele klas.
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- sociale opvoeding --- lager onderwijs --- 471.44 --- basisonderwijs --- didactiek --- educatieve spellen --- kleuteronderwijs --- sociale vaardigheden --- spelmaterialen --- 478.9 --- Relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Talenten --- Sociale opvoeding ; onderwijs --- Spelmaterialen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Games
Choose an application
Sommige kinderen kunnen moeilijk met anderen samenspelen. Zij maken weinig contact met leeftijdsgenootjes en worden, als ze het toch proberen, vaak afgewezen. Dit is soms al op de kleuterleeftijd het geval. Het kan leiden tot een achterstand in sociale vaardigheden die, als ze wat ouder zijn, maar moeilijk in te halen is. Voor deze kinderen is een programma geschreven om ben op een speelse manier de ontbrekende vaardigheden bij te brengen. Het biedt leerkrachten en begeleiders een methode waarbij kleuters de gelegenheid krijgen zich in de gedachten en gevoelens van anderen in te leven. In rollenspelletjes komen emoties van toenemende complexiteit aan bod, in situaties die voor kleuters gemakkelijk herkenbaar zijn. Door zich te oefenen in het uitbeelden en herkennen van emoties doen zij steeds meer ervaring op in het rekening houden met de gevoelens en gedachten van anderen. Gebleken is dat deze vaardigheid een eerste vereiste is voor een betere sociale interactie. Dit boek is een herziene uitgave van het eerder verschenen Het blauwe boek; rollenspelletjes voor kleuters.
471.44 --- 622.1 --- emotionele ontwikkeling --- kleuters --- rollenspel --- sociale vaardigheden --- spelen --- Sociale en emotionele opvoeding --- rollenspelen --- spellen --- Didactics of Kindergarten --- Bewegingsopvoeding --- Relationele opvoeding --- Rollenspel --- Sociale en emotionele opvoeding. --- Kleuteronderwijs. --- Kinderen. --- #PBIB:+108.21 --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociale opvoeding --- opvoeding --- didactiek --- Agressieve kinderen --- Angst --- Boosheid --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Jaloersheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- kleuterschool: didactiek --- kleuterschool: rollenspel --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- Social psychology --- vakoverschrijdende thema's --- motivatie --- hechting (psychologie) --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Hoe begeleid je een kind dat te maken krijgt met kanker in het gezin? Met deze vraag werd Linda Lawa als coördinator en therapeut bij Inloophuis Haaglanden vaak geconfronteerd. De ervaringen en inzichten die ze opdeed, bleken van uitzonderlijke waarde, zeker toen ook steeds vaker onderwijsprofessionals bij het inloophuis aanklopten voor informatie en advies.Voor al die leerkrachten en intern begeleiders, maar vooral voor de kinderen in hun klassen, is dit handboek geschreven. Het biedt informatie over kanker en behandelvormen, inspirerende tips en praktische lesideeën waarmee je kanker bespreekbaar kunt maken, de emoties van je leerlingen ruimte kunt geven en het kind optimaal kunt steunen. En vergeet ook jezelf niet: reflectievragen geven je de kans om stil te staan bij je eigen behoeften en gevoelens.De auteur liet zich inspireren door persoonlijke gesprekken met ervaringsdeskundigen: leerlingen én hun ouders blikken terug op de periode dat de ouder ziek was, en leerkrachten en intern begeleiders delen hun ervaringen.
ouders-kind relatie --- psychotrauma's --- verdriet --- leraren-leerling relatie --- Kanker --- Ouders --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- kanker --- kinderen --- sociale en emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 415.3 --- Emoties(Gevoelens) --- Uitvoerende functies --- Gesprek
Choose an application
Jacco en Simon zijn vriendjes. Simon komt woensdag graag bij Jacco spelen. Die middag ontdekken Jacco en Simon dat sommige regels en afspraken bij de één thuis anders zijn dan bij de ander. Handen wassen voor het eten, zelf de hagelslag op het brood strooien, speelgoed meteen opruimen, wachten bij oversteken, wat mag en moet wel, wat mag of hoeft niet?
Didactics of social education --- socio-emotionele opvoeding --- regels --- wereldoriëntatie --- prentenboeken --- afspraken --- opvoeding --- JB STAR --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- dagelijks leven --- Dagelijks leven --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Afspraken maken --- Regels --- 472.9 --- luisteren (themawoord fictie) --- Omgangsvormen --- Omgangsvorm --- Afspraak
Choose an application
Romy ligt in bed. Papa heeft haar een heel hoofdstuk voorgelezen, zij heeft hem verteld wat ze het leukst heeft gevonden die dag ... en nu moet Romy gaan slapen. Maar Romy kan niet slapen. Nu eens zoemt er een vlieg door haar kamer, dan weer moet ze een plas. En wat is het warm in bed! Bovendien bewegen de gordijnen zo raar heen en weer, zou er een griezelig spook achter zitten? Als Romy eindelijk slaapt als een roos wordt ook duidelijk waarom ze eerst maar niet in slaap kon vallen!
Didactics of social education --- socio-emotionele opvoeding --- slaap (themawoord fictie) --- prentenboeken --- slapen --- slapeloosheid --- JB STAR --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- kleuters --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- Slapen --- Sociale opvoeding --- Gevoelens- gedrag --- 472.9 --- Slapengaan : kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding
Choose an application
Roel heeft zin om naar school te gaan. Totdat hij hoort dat het die dag sport-en-speldag is. Dat was hij helemaal vergeten. Bah! Hoog in het klimrek klimmen. Dat vindt hij eng! Ineens voelt Roel zich niet zo lekker. Roel leert op deze sport-en-speldag dat iedereen wel ergens goed in is en dat het helemaal niet erg is als je iets niet goed kunt. Als papa Roel 's middags komt halen, vertelt Roel trots dat hij toch in het klimrek is geklommen. Zal Roel zich de volgende sport-en speldag weer niet lekker voelen? Nee hoor, Roel heeft een leuke dag gehad!
faalangst --- Didactics of social education --- socio-emotionele opvoeding --- prentenboeken --- wereldoriëntatie --- JB STAR --- 419.3 --- 471.44 --- Faalangst --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 433.4 ) Sociaal - emotionele vorming --- Gevoelens- gedrag --- Multiculturele samenleving --- 472.9 --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Sociale en emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Word jij gepest? Zie je het gebeuren? Of pest je misschien zelf wel eens? Is pesten iets wat je raakt of kraakt? Dan is dit boek zeker iets voor jou!
Pesten --- kinderen --- Personality development --- Educational sciences --- pesten --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Sociale en emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Bullying in schools --- Didactics --- Primary education --- Educational psychology --- socio-emotionele stoornissen --- socio-emotionele opvoeding --- sociaal gedrag
Listing 1 - 10 of 122 | << page >> |
Sort by
|