Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (18)

UCLL (18)

VIVES (18)

KU Leuven (17)

Arteveldehogeschool (14)

Odisee (14)

Thomas More Kempen (13)

AP (11)

KDG (11)

KBR (10)

More...

Resource type

book (18)


Language

Dutch (18)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (3)

2014 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Slim differentiëren
Author:
ISBN: 9789045562902 Year: 2017 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op:- Wat doe ik met leerlingen die een basis missen ?- Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies ?- Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen ?- Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk ?- Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen ?- Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen ? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen ?- Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven ?- Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen ?Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.Bron : http://www.vanin.be


Book
Handelingsgericht werken : Samenwerken aan schoolsucces
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463448093 Year: 2018 Publisher: Den Haag / Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen onderwijsprofessionals samenwerken aan schoolsucces? Daarover gaat deze geheel vernieuwde Vlaamse editie van Handelingsgericht Werken (HGW) voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies, ondersteuners, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, lerarenopleiders en hulpverleners die bij zorg op school betrokken zijn. Dit boek beschrijft de verdere ontwikkeling van HGW. De uitgangspunten en werkwijze van HGW zijn verbeterd en aangepast aan actuele ontwikkelingen. Zo staan doelgericht werken en systematisch evalueren nu op de eerste plaats en is er ook aandacht voor de opvoedingsbehoeften van leerlingen, naast hun onderwijsbehoeften.De leerling heeft een veel sterkere positie gekregen en ook de samenwerking met ouders komt nadrukkelijker aan bod: hoe kunnen zij het onderwijs aan hun kind ondersteunen?Dit boek is het meest volledige en up-to-date basisboek over HGW. Het bespreekt de wetenschappelijke onderbouwing en praktische uitwerking van HGW en illustreert die met sprekende praktijkvoorbeelden. Dat maakt het interessant voor lezers die nog niet bekend zijn met HGW. Ook voor lezers die al bekend zijn met HGW is dit boek relevant vanwege de successen, kansen, missers en valkuilen die aan bod komen. Lezers kunnen hun dagelijkse werk spiegelen aan dit nieuwe kader. Dit boek is een must voor alle onderwijsprofessionals die houden van hun werk en dat elke dag net nóg iets beter willen doen.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463448093/Handelingsgericht-werken--)

Keywords

schoolmanagement --- onderwijsbeleid --- onderwijskwaliteit --- 458.1 --- ouderparticipatie --- didactiek --- onderwijsmanagement --- zorg --- Ouderparticipatie --- Leerlingbegeleiding --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Secondary education --- onderwijsparticipatie --- leraren-leerling relatie --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- lager onderwijs --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsorganisatie --- slaagkansen --- leraren --- schoolteam --- Sociologie van het onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze. --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijsmanagement --- Didactiek --- Ouderparticipatie : onderwijs . Vlaanderen --- 371.1 --- Onderwijs --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- Vlaanderen --- Schoolontwikkeling --- 370.02 --- onderwijskunde --- ouderbetrokkenheid --- handelingsgericht werken --- Handelingsplan --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Handelingsgericht werken


Book
Handboek traumatische rouw : diagnostiek en behandeling
Authors: --- ---
ISBN: 9789024402847 9024402840 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Versterkende rol van traumatisch verlies bij psychische stoornissenOnverwachts of traumatisch verlies geeft een vergrote kans op het ontwikkelen van allerlei andere stoornissen, zoals angst- en stemmingsstoornissen en middelenmisbruik. Niet elk verlies leidt tot een psychische stoornis, maar als er sprake is van een stoornis speelt verlies daarbij wel vaak een activerende of versterkende rol. De focus van Handboek traumatische rouw is het bieden van handvatten voor diagnostiek en behandeling van nabestaanden met een verhoogd klachtenniveau. Onderzoek wijst uit dat een meerderheid van de nabestaanden na een psychologische behandeling niet meer voldoet aan de criteria voor traumatische rouw.Meer risico op traumatische rouw voor vluchtelingen en geüniformeerdenSommige (gewelddadige) doodsoorzaken hebben een dermate sterke impact op de nabestaanden dat het normale rouwproces verstoord raakt. In dit handboek worden de verschillende vormen van verlies met een verhoogd risico op traumatische rouw besproken. Hieronder vallen oorzaken als suïcide, moord, verkeersongevallen, aanslagen, rampen en vermissingen. Ook identificeert Handboek traumatische rouw welke doelgroepen een verhoogd risico hebben, zoals geüniformeerden, hulpverleners en vluchtelingen en heeft oog voor specifieke doelgroepen zoals jongeren, ouderen en nabestaanden na vrijwillige levensbeëindiging.Bron: https://www.boompsychologie.nl/100-7892_Handboek-traumatische-rouw?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Handboek-traumatische-rouw&utm_campaign=BPP%20mailing%20november%202018

Keywords

rouw --- trauma --- Rouwproces --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- rouwverwerking --- Psychiatry --- psychotrauma's --- dood --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Trauma --- Diagnostiek --- Zelfmoord --- Moord --- Verkeersongevallen --- Aanslagen --- Vermissing --- Hulpverleners --- Vluchtelingen --- Kinderen --- Ouderen --- 159.97 --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 159.97 Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Neurologische aspecten. --- Rouw. --- Rouwtherapie. --- hulpverlening. --- rouwbegeleiding. --- rouwen. --- trauma's. --- rouw. --- rouwverwerking. --- trauma. --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}). --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze. --- Psychotrauma --- Diagnose --- Verkeersongeval --- Aanslag --- Hulpverlener --- Vluchteling --- Kind --- Oudere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verdwijning --- rouwproces


Book
Talent in elke student : werkboek voor studenten : handleiding voor talentgerichte begeleiding in het hoger onderwijs : werkboek voor studenten
Author:
ISBN: 9789033498336 9789462922341 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het hoger onderwijs is het competentiegericht opleiden reeds een aantal jaar de norm: we verwachten van studenten een bepaald niveau van competenties vooraleer zij zich op de arbeidsmarkt kunnen begeven. Werken aan competenties zorgt dus voor de professionele ontwikkeling van studenten.Maar naast deze professionele ontwikkeling gaan er steeds meer stemmen op om aandacht te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten door hun talenten te stimuleren.De aandacht voor talenten is de laatste jaren enorm toegenomen, eerst in de psychologie en de bedrijfswereld, maar stilaan ook in het onderwijs. Het overkoepelende uitgangspunt bij een dergelijke talentgerichte visie is: vertrekken vanuit wat iemand niet kan, heeft een negatieve invloed op die persoon; vertrekken vanuit wat iemand wel kan, heeft een positieve invloed.Met dit boek krijg je als docent of opleidingsteam zicht op de meerwaarde en de mogelijkheden van talentgerichte begeleiding. Bovendien is het mogelijk om - passend bij de opleidingsspecifieke context en noden - methoden en werkvormen uit te kiezen die talentontwikkeling bij studenten stimuleren.De fiches met werkvormen zijn eveneens apart te verkrijgen als een werkboek waarmee de studenten aan de slag kunnen.Bron : http://www.acco.be


Book
Ieders leer-kracht : binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462921788 9462921784 Year: 2015 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieders leer-kracht is een praktijkgericht handboek dat concrete handvatten biedt om binnenklasdifferentiatie in te zetten in de klas. Het omvat een filosofie en een praktijk van omgaan met verschillen in leren die maximale kansen biedt aan alle leerlingen.Dit boek is een bron van inspiratie over 'wat kan' in de klas voor toekomstige leraren, voor beginnende en meer ervaren leerkrachten, voor lerarenopleiders, voor begeleiders, leidinggevenden en ondersteuners van pedagogisch-didactische processen op school. De implementatie van differentiatie stelt hen allen voor verschillende uitdagingen en boeiende ervaringen. Veelvoorkomende vragen pakt Ieders leer-kracht op een heldere manier aan. Reële beschrijvingen en voorbeelden uit de klaspraktijk in lager en middelbaar onderwijs maken het differentiëren levensecht. Het BKD-leer-kracht model voor binnenklasdifferentiatie vormt de rode draad. De hoofdstukken kunnen onafhankelijk van elkaar gelezen en geraadpleegd worden.


Book
Coach zijn van beginnende (en andere) leraren.
Authors: --- ---
ISBN: 9030117834 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het onderwijs, kunnen dankbaar gebruikmaken van de ervaringen en de deskundigheid van collega's die al langer in functie zijn. Voorwaarde is dat die collega's over de vaardigheden beschikken om de nieuwkomers te coachen. En ook leerkrachten of andere personeelsleden die een nieuwe taak toebedeeld krijgen, kunnen vaak rijkelijk profiteren van de kennis van meer ervaren collega's. Ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach. Dit boek beschrijft en bespreekt op een praktijkgerichte manier hoe coaching in al deze situaties kan verlopen.


Book
Herstelkaarten
Author:
ISBN: 9789033497971 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco Ligand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen kotsbeu. Moeder wil dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat machteloos. Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig jaar geleden. De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal, virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De hou vasten van weleer zijn al lang niet meer. Ook ouders hebben het 'druk, druk, druk'. De opvoeding van de kinderen raakt steeds verder op de achtergrond. Het is in deze context dat scholen antwoorden moeten bieden op scenario's zoals hierboven beschreven. Geen sinecure, zo blijkt. Hoe kan men ervoor zorgen dat men niet nog meer bruggen opblaast? Hoe voorkomt men dat de schade nog toeneemt? Hoe behoudt men de nodige autoriteit zonder te handelen vanuit een kille machtspositie? Het antwoord is samen! Want alleen door een beroep te doen op alle krachten binnen de schoolgemeenschap, kunnen we van de school die veilige plek maken die cruciaal is om leren mogelijk te maken.


Book
Slim onderpresteren aanpakken
Authors: ---
ISBN: 9789044133585 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven van het probleem. Naast de typen onderpresteerders wijzen ze een slimme aanpak aan, zodat de inspanningen van zowel de begeleiders als de onderpresteerders tot echte verandering kunnen leiden. Het eerste deel, de begeleidershandleiding, vertrekt van inzichten in het fenomeen maar gaat snel over in handige aanbevelingen voor de praktijk. Voor de onderpresteerder zelf is in een tweede deel een werkboek ontwikkeld, met veel reflectieopdrachten en tips om het onderpresteren aan te pakken


Book
Handboek diagnostiek in leerlingenbegeleiding
Authors: ---
ISBN: 9789044122152 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften in kaart worden gebracht, en de context waarin hij functioneert. Het is een hele klus, zelfs een bijna onmogelijke taak om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken weergegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.

Keywords

Verpleegkunde --- Leerlingbegeleiding. --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- 371.048 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zorgverbreding --- leerproblemen --- zelfbeeld --- gedragsproblemen --- dyscalculie --- motivatie --- 454.23 --- Allochtonen --- Begrijpend lezen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Gehandicapt-licht mentaal --- Gezin --- Hoogbegaafden --- Intelligentie --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leerlingenbegeleiding --- Leerlingenrelaties --- Leerproblemen --- Lezen --- Motivatie --- Opvoedingsproblemen --- Rekenproblemen --- Spellen --- Taalproblemen --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Testen --- Leerlingbegeleiding --- 371.212 --- Lerarenopleiding : CVO --- 080988.jpg --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Diagnose --- Begeleiding --- 370.040 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by