Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Didactic evaluation --- intelligentietests --- 419.2 --- CD-rom --- IQ-test --- Psychotechnisch onderzoek
Choose an application
Iedereen wordt gedurende zijn leven wel ten minste eenmaal onderworpen aan een formeel psychologisch onderzoek, en velen maken het verschillende keren mee. De psychologische test is in alle segmenten van onze samenleving doorgedrongen. Zoals op de werkvloer, bij sollicitatieprocedures, scholing, in de gezondheidszorg en marketing. Psychodiagnostiek en assessment is geschreven voor de toegepast psycholoog (hbo of universitair geschoold) die in de praktijk aan de slag gaat met concrete vraagstukken rondom menselijk gedrag, en daarbij gebruikmaakt van zijn psychodiagnostische competenties (naast competenties als trainen, coachen, voorlichten, adviseren, onderzoeken et cetera).
psychotechnisch onderzoek --- Psychotechnische tests. --- meetinstrumenten (psychologie) --- assessments (economie) --- Psychiatry --- psychodiagnostiek --- psychologische tests --- Personnel management --- aanwerving en selectie
Choose an application
Er zijn vele velden waarop de psychodiagnostiek van kinderen zich richt.Allereerst natuurlijk op het kind zelf in al zijn aspecten: gedrag, intelligentie, leervorderingen, neuropsychologische vaardigheidsstructuur, sociaal-emotioneel functioneren. Maar belangrijk is ook de diagnostiek van zijn omgeving: de ouders en, groter, het gezinsverband.Dit handboek geeft een volledig, interdisciplinair beeld van al deze terreinen in de context van de hulpverlening. Naast de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening bevat het een overzicht van diagnostische methoden. De auteurs, werkzaam in de praktijk als hulpverlener en/of als docent, hebben veel aandacht besteed aan de toepassing van deze methoden op concrete onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verlevendigen de tekst op tal van plaatsen.Voor deze zevende druk is de inhoud herzien op basis van de meest recente inzichten. Daarmee is dit handboek, waarvan de eerdere drukken uitermate succesvol waren, een waardevolle informatiebron voor wie werkzaam is in de hulpverlening aan kinderen én voor diegenen die een opleiding daartoe volgen.
observatietechnieken --- leren --- socio-emotionele ontwikkeling --- ouderschap --- wetenschappelijk onderzoek --- taalverwerving --- Psychiatry --- motorische ontwikkeling --- psychodiagnostiek --- persoonlijkheidsontwikkeling --- interviewtechnieken --- intelligentie --- Social policy and particular groups --- 419.2 --- hulpverlening --- interdisciplinaire samenwerking --- Diagnostiek --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- Psychotechnisch onderzoek
Choose an application
-204-3366-0
Psychology --- Psychologie Psychologie --- Tests Tests --- Orientation du personnel Personeelsorientatie --- Intelligence Intelligentie --- Autodidactes Zelfstudie --- E080453.jpg --- Psychologische tests --- 419.2 --- psychologie --- psychologische tests --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychologie --- PMS --- 658.311 --- 658.311 Recruitment, appointment etc. --- Recruitment, appointment etc. --- Psychologische test --- CLB --- Man --- Volwassene --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het deskundig observeren volgens het FACE-model. Dit model gaat uit van systematisch afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen. Toepassing van dit model helpt de eigen vaardigheden als observator te ontwikkelen. Deel I begeleidt de student op het leerpad van 'alledaags' naar professioneel observeren. In deel II is het (systematisch) observeren uitgewerkt in een stappenplan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en opgaven kan de student actief aan de slag met de stof
Methoden en technieken --- vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- gedragsobservatie --- rapporteren --- observeren --- psychodiagnostiek --- Social welfare methods --- Psychology --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Rapporteren --- hulpverlening --- 419.2 --- Observeren --- Rapporteren --- Psychotechnisch onderzoek --- Observaties --- Gedragsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Hulpverlening --- 305.8 --- hulpverlening (gez) --- observeren (gez) --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Observatie --- Sociaal leren
Choose an application
Goede hulpverlening aan kinderen, jongeren en gezinnen start met een goed diagnostisch onderzoek volgens de principes van de empirische cyclus. Voor het werken met kinderen, jongeren en gezinnen zijn er verschillende kwaliteitsvolle diagnostische modellen beschreven, zoals bijvoorbeeld het handelingsgerichte diagnostische model van Pameijer en van Beukering of het model van de diagnostische cyclus zoals beschreven door de Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en van Aarle.Dit handboek vertrekt vanuit deze modellen om de clinicus concrete, state-of-the-art handvatten te bieden om het diagnostisch handelen inhoudelijk te sturen. In een reeks van vier boeken willen de auteurs hulpverleners informeren over het diagnostisch proces en over recente inzichten in de (ontwikkeling van) gedrags- en emotionele problemen die de diagnosticus nodig heeft om een kwaliteitsvol diagnostisch onderzoek uit te voeren. Dit handboek is dan ook relevant voor studenten én voor hulpverleners die een antwoord trachten te vinden op de hulpvragen van kinderen, jongeren en gezinnen.In dit derde boekdeel zoomen de auteurs in op de kindfactoren die belangrijk zijn om de ontwikkeling van gedrags- en emotionele problemen te begrijpen. Ze kijken naar de ontwikkeling van intelligentie, cognitieve functies, taal, motoriek, gehechtheid, identiteit en zelfbeeld, en de ontwikkeling van maladaptieve cognitieve schema's. Voor elk domein maken ze de clinicus attent op ontwikkelingsgerelateerde inzichten die belangrijk zijn voor een ontwikkelingssensitieve diagnostiek. Bovendien geven ze een overzicht van richtlijnen en instrumenten die toelaten een evidence-based diagnostisch onderzoek uit te voeren.
Diagnostiek --- Kinderen. --- Jongeren. --- Gezinnen. --- # BIBC : Academic collection. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek. --- 419.2 --- Diagnostiek. --- Kinderpsychiatrie. --- diagnose --- diagnostiek. --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychiatrie. --- psychodiagnostiek. --- Psychotechnisch onderzoek. --- 61. --- 616. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- beroepsgeheim --- Orthopedagogics --- deontologie --- kinderen --- orthopedagogiek --- jeugd --- interculturele communicatie --- Kinderen ; psychodiagnostiek --- Jongeren ; psychodiagnostiek --- # BIBC : Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- psychodiagnostiek --- 419.7 --- psychiatrie --- gezinnen --- Psychotechnisch onderzoek --- Diagnosis --- Handbooks, manuals, etc. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Orthopedagogie --- Psychodiagnostiek --- Kinderpsychiatrie --- 616 --- diagnostiek --- 61 --- Orthopedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- orthopedagogie --- gedragsproblemen --- emotionele problemen --- PXL-Education 2019 --- methodisch handelen --- PXL-Social Work 2014 --- #KVHB:Gedragstherapie. --- Psychodiagnostiek. --- gezinnen. --- kinderen. --- psychiatrie. --- Kinderen --- Gezinnen --- Hulpverlening --- Psychodiagnose --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie --- Gedragsproblemen --- ADHD --- Autisme --- Psychotische stoornissen --- Gender --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Dwangstoornissen --- Angststoornissen --- Depressie --- Zelfverwonding --- Zelfmoord --- Kindermishandeling --- Eetstoornissen --- Gamen --- Drugs --- Incontinentie --- Gehechtheid --- Hechtingsproblemen --- Dissociatieve stoornissen --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- 467 --- psychische stoornissen --- psychische stoornissen. --- diagnostische modellen --- gedrags- en emotionele problemen --- Kind --- Gezin --- Diagnose --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Gedragsprobleem --- Psychotische stoornis --- Leerstoornis --- Dwangstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Gaming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Dissociatieve stoornis --- ouder --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek stelt een nieuwe generatie van assessment voor : web-based assessment, situationeel assessment, assessment van interpersoonlijke competenties en evidence-based assessment. Situational judgment tests (of SJT's) zijn een voorbeeld van deze nieuwe generatie tools. Dit boek beschrijft hoe SJT's in de praktijk kunnen worden ontwikkeld en wat de sterke en zwakke punten zijn van SJT's.
Personnel management --- psychotechnisch onderzoek --- meetinstrumenten (psychologie) --- assessments (economie) --- aanwerving en selectie --- Personeelsmanagement --- Personeelsselectie --- Assessment --- E-books --- Assessment centers. --- #KVHB:Personeelsbeleid --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- 331.31 --- Personeelsbeleid 658.3 --- Personeelsselectie 331.108.37 --- Assessment Assessment --- Tests Tests --- assessment --- Human resource management (HRM, personeelsbeleid) --- personeelsbeleid --- 658.311 --- Assessment-center-methode --- S20100571.JPG --- 658.311 Recruitment, appointment etc. --- Recruitment, appointment etc. --- Personeelsplanning. Werving. Selectie. Socialisatie --- 658.33
Choose an application
Psychodiagnostiek neemt in het takenpakket van heel wat psychologen een belangrijke plaats in. Meer nog dan de psychotherapie, die ook door andere beroepsgroepen wordt beoefend, bepaalt de diagnostiek de eigenheid van de psycholoog in de hulpverlening. Diagnostiek is meer dan het afnemen van testen. Als professioneel handelen is diagnostiek veeleer een beslissingsproces dat plaatsvindt in samenspraak met de clint en zijn/haar omgeving. In 2003 publiceerden De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en Van Aarle De diagnostische cyclus: Een praktijkleer, een uitgebreide handleiding bij de concrete uitwerking van het diagnostische proces in de vorm van de diagnostische cyclus. Tot de puzzel past laat de lezer in korte, praktijkgerichte bijdragen kennismaken met vier basisvragen van de diagnostische cyclus: onderkenning (wat zijn de problemen?, wat lukt nog en wat gaat mis?); verklaring (waarom zijn de problemen er en waarom blijven ze bestaan?); indicatiestelling (hoe kunnen de problemen verholpen Worden?) en evaluatie (zijn de problemen door de interventie afdoende verholpen?). Verder komen actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen in de klinische psychodiagnostiek aan bod. Het boek richt zich zowel tot psychodiagnostici in opleiding als hulpverleners in de klinische praktijk Inhoudsopgave (verkort) : 1 Het psychodiagnostische proces 2 Het psychodiagnostische proces in de praktijk: een casusverslag Deel 1. Onderkennende diagnostiek 3 ADHD bij volwassenen 4 Autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde volwassenen 5 Verslaving 6 Classificatie en diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen volgens de descriptieve benadering Deel 2. Verklarende diagnostiek 7 Hoe komen mensen in het algemeen en psychodiagnostici in het bijzonder spontaan tot verklaringen? 8 Structurele psychodiagnostiek 9 Gecontextualiseerde psychodiagnostiek met gebeurtenis- en signaalcontingente dagboekmethoden 10 Gezinsdiagnostiek bij gedragsproblemen van kinderen Deel 3. Indicatiestelling en evaluatie 11 Het overlegmodel bij de keuze van psychotherapie 12 Een empirisch onderzoek naar de effectiviteit van indicatiestellingsprocedures 13 Indicatiestelling bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: bevindingen vanuit de psychodynamisch psychotherapeutische kliniek en onderzoek 14 Diagnostiek in het kader van het evalueren van psychologische interventies Deel 4. Specifieke topics in de klinische psychodiagnostiek 15 Het gebruik van performantietaken in de klinische psychodiagnostiek 16 Het informantenprobleem in de klinische psychodiagnostiek 17 Categorien en dimensies 18 Het meten van noden met de TAT: een psychometrische analyse 19 De psycholoog-deskundige in strafzaken: aandachtspunten bij de beoordeling van geloofwaardigheid van verklaringen
Psychodiagnostiek. --- psychodiagnostiek --- Psychiatry --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 159.9.072 --- Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 419.2 --- 606.3 --- ADHD --- autisme --- borderlinesyndroom --- gedragsproblemen --- persoonlijkheidsstoornissen --- verslaving --- Borderline --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Persoonlijkheidsstoornissen (multiple persoonlijkheid) --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- Psychodiagnostiek (tests (psychologie)) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Verslaving --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 616.2 --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Psychodiagnose --- Systematisch verpleegkundig handelen
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|