Narrow your search

Library

VIVES (53)

Hogeschool Gent (42)

UCLL (38)

Odisee (37)

KDG (28)

Arteveldehogeschool (26)

AP (24)

KBR (23)

Hogeschool West-Vlaanderen (22)

KU Leuven (18)

More...

Resource type

book (50)

periodical (3)


Language

Dutch (52)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (3)

2012 (5)

2011 (5)

2010 (2)

2009 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking : praktijkleerboek voor spw/sph.
Authors: --- ---
ISBN: 9073460727 Year: 2003 Publisher: Twello Van Tricht Uitgeverij


Book
Ervaringsordening: mogelijkheden voor mensen met een verstandelijke handicap
Author:
ISBN: 9035227557 Year: 2005 Publisher: Maarssen Elsevier


Book
De Kleine Gids mensen met een licht verstandelijke beperking 2012 : moeilijke zaken makkelijk uitgelegd.
Author:
ISBN: 9789013105971 Year: 2012 Publisher: Deventer Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van een licht verstandelijke beperking (LVB) wordt gesproken als iemand een IQ heeft tussen de 50 en 85, beperkt is in zijn sociale aanpassingsvermogen en er ook nog sprake is van bijkomende problematiek (zoals bijvoorbeeld leer- of gedragsproblemen). Mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen zich in het dagelijks leven vaak prima redden, áls zij tenminste adequate ondersteuning krijgen van hun omgeving. Daar waar ondersteuning ontbreekt, kunnen mensen met een LVB én hun kinderen in ernstige problemen raken. De Kleine Gids Mensen met een licht verstandelijke beperking 2012 wil in deze een ambassadeursfunctie vervullen. De gids is geschreven voor professionals die werken in de gezondheidzorg, de hulp- of dienstverlening, het onderwijs, bij justitie of politie en verder voor iedereen die beroepsmatig of in het privéleven te maken krijgt met mensen met een LVB. Aan de hand van toegankelijke voorbeelden en praktische handvatten, ontrafelt deze Kleine Gids het web van instanties die een rol spelen bij de ondersteuning van mensen met een licht verstandelijke beperking.


Book
Aan de rand in het midden : probleemgedrag bij mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking: over het verlies van evenwicht en het zoeken naar balans.
Author:
ISBN: 9044118048 Year: 2005 Volume: 17 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Kijk op emoties : theorie en praktijk in ontwikkeling en opvoeding.
Authors: ---
ISBN: 906665516X Year: 2003 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Emoties bevatten een irrationele component waarop wetenschappers en opvoeders slechts moeizaam greep krijgen. Dat neemt niet weg dat de menselijke interactie altijd op een samenspel tussen denken en gevoel gebaseerd is. Een gebrek aan aandacht voor de emotionele component kan daarom verstrekkende gevolgen hebben. Dit boek verschaft de lezer een theoretisch perspectief op de emotionele ontwikkeling (en de daarmee samenhangende morele ontwikkeling) van kinderen en adolescenten. Maar daarnaast wordt vooral ook aandacht geschonken aan een aantal kenmerkende problemen die tot afwijkend gedrag leiden. Ook de rol van de opvoeder - binnen en buiten het gezin - wordt expliciet in deze beschouwing opgenomen.


Book
Competent begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking
Authors: ---
ISBN: 902441735X Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek over competentiegericht werken. Competenties zijn kwaliteiten die bijdragen aan het effectief begeleiden van clinten. Vanuit een duidelijk omschreven visie komen de auteurs tot vijf competenties waarmee begeleiders succesvol kunnen bijdragen aan een waardevol bestaan van mensen met een verstandelijke beperking. Competenties staan in de gehandicaptenzorg steeds meer in de belangstelling. Inmiddels is ook het Landelijk competentieprofiel beroepskrachten primair proces gehandicaptenzorg verschenen. Belangrijke onderdelen uit dit gedetailleerde profiel zijn in het boek vertaald naar vijf concreet uitgewerkte competenties. Competenties worden zichtbaar in het gedrag van mensen. In elk van de vijf hoofdstukken over competenties wordt toegewerkt naar een serie effectieve gedragingen. Deze laten zien hoe je je als begeleider kunt opstellen en wat je te doen staat. Veel praktijkvoorbeelden maken de theorie herkenbaar. Dit boek is een lees-, leer- en doeboek voor studenten in het Middelbaar en hoger beroepsonderwijs en voor begeleiders die nog beter willen worden in hun vak Inhoudsopgave : Inhoud Voorwoord Inleiding 1 Competenties Over wat competenties zijn en waardoor ze worden gevoed 1.1 Wat zijn competenties? 1.2 Competenties worden zichtbaar door wat iemand doet 1.3 Competenties en effectieve gedragingen 1.4 Waar komen competenties vandaan? 1.5 Competenties ontwikkelen door je wortels bloot te leggen 1.6 Samenvatting 2 Werken met visie Over visie en een waardevol bestaan 2.1 Inleiding 2.2 De vijf pijlers van een waardevol bestaan 2.3 De behoeftenhirarchie van Abraham Maslow 2.4 De vijf pijlers en de behoeftenhirarchie als basis voor visie 2.5 Visie op alle mensen en/of op mensen met een beperking 2.6 Afhankelijkheid en het belang van een gezamenlijke visie 2.7 Van visie naar competenties 2.8 Samenvatting 3 Competentie 1 Clintgericht handelen De vraag van de clint als uitgangspunt nemen 3.1 Inleiding 3.2 Een clintgerichte houding 3.3 Clintgerichte kennis 3.4 Clintgerichte vaardigheden 3.5 Clintgericht handelen: effectieve gedragingen 4 Competentie 2 Doelgericht handelen Beginnen met het einde voor ogen 4.1 Het belang van doelgericht handelen 4.2 De doelgerichte cirkel van Deming 4.3 SMART: een handig hulpmiddel bij het formuleren van een doel 4.4 Vijf W's en de H: een hulpmiddel bij het formuleren van acties 4.5 Het zorgplan 4.6 Niet clintgebonden doelen 4.7 Doelgericht handelen: effectieve gedragingen 5 Competentie 3 Ontwikkelingsgericht handelen Het beste in de ander naar boven halen 5.1 Inleiding 5.2 Verstandelijke beperking en afhankelijkheid 5.3 Aangeleerde hulpeloosheid 5.4 Aanleren van vaardigheden 5.5 Inschatten van mogelijkheden en beperkingen 5.6 Overvraging 5.7 Wanneer ontwikkeling niet vanzelfsprekend is 5.8 Ontwikkelingsgericht handelen: effectieve gedragingen 6 Competentie 4 Netwerkgericht handelen Werken aan waardevolle relaties 6.1 Nut en noodzaak van een netwerk 6.2 Een netwerk in kaart brengen en analyseren 6.3 Een netwerk Verder ontwikkelen 6.4 Een netwerk onderhouden 6.5 Netwerken onder druk 6.6 - en zo kan het aflopen 6.7 Netwerkgericht handelen: effectieve gedragingen 7 Competentie 5 Samenwerkingsgericht handelen Meer bereiken door samenwerken 7.1 De Roos van Leary 7.2 Samenwerken met een clint 7.3 Samenwerken met de ouders van een clint 7.4 Samenwerken met collega's 7.5 Openheid en grenzen in je werk 7.6 Samenwerkingsgericht handelen: effectieve gedragingen 8 Werken in een professionele context Begeleiden is een vak 8.1 Inleiding 8.2 Wettelijke beroepseisen 8.3 Praktische beroepseisen 8.4 Persoonlijke beroepseisen 8.5 Samenvatting 9 Blijven werken aan je competenties De zaag scherp houden 9.1 Inleiding 9.2 De drie O's: competenties ontdekken, ontwikkelen en onderhouden 9.3 Vormen van competentieontwikkeling 9.4 Samenvatting 10 Kansen om verder te groeien Jouw competentieprofiel 10.1 Inleiding 10.2 Stap voor stap naar jouw competentieprofiel 10.3 Aan de slag met je competentieprofiel 10.4 Een gezonde boom In 10.5 Beroepseisen 10.6 Grenzen aan groei 10.7 Jouw toekomst Bijlage 1 Jouw effectieve gedragingen Bijlage 2 Jouw competentieprofiel Bijlage 3 Competentiegroeiplan Bijlage 4 Checklist beroepseisen Literatuur Over de auteurs


Book
Voor & Tegen : vernieuwingen in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap
Authors: --- ---
ISBN: 9044113380 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van in het begin van de jaren zeventig heeft een indrukwekkend aantal neologismen zijn intrede gedaan in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. De belangrijkste bewegingen op het gebied van zorgvisie liggen op de lijn: van normalisatie naar integratie naar inclusie. De belangrijkste verschuivingen van opvattingen over de inrichting van zorg worden weerspiegeld in de lijn: van deconcentratie naar deïnstitutionalisering naar 'community care'. Deze begrippen typeren het klimaat van voortdurende verandering waarin zorggebruikers en zorgverleners de laatste decennia terecht zijn gekomen. En het einde lijkt niet in zicht.In dit drieluik formuleren drie prominente wetenschappers antwoorden op de vele vragen die hierbij rijzen. Zij gaan in op zowel de wetenschappelijke als de maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen en maken die verstaanbaar in de volste betekenis van het woord.Deze publicatie werd voorbereid en mede mogelijk gemaakt door de SWIHC - Stichting Wetenschappelijk Instituut voor mensen met een verstandelijke handicap in Maastricht. Ze bevordert internationaal het wetenschappelijk onderzoek en de toepassing daarvan in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap.In het eerste artikel van dit boek, 'De Tweedeling', gaat Ad van Gennep in op de wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen uit de vier laatste decennia. In het tweede artikel behandelt dezelfde auteur het onderwerp 'Institutionalisatie en Community Care'. In het derde artikel documenteren Geert van Hove en Jos van Loon de mogelijkheden om mensen met een verstandelijke handicap zelf meer regie te laten voeren over ontwikkelingen die hen persoonlijk ten nauwste aangaan.


Book
Bewegingsonderwijs aan verstandelijk gehandicapten
Authors: ---
ISBN: 9032106821 Year: 1993 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek bestat uit twee delen. In het eerste deel wordt besproken waarom bewegingsonderwijs van belang is voor de ontwikkeling van verstandelijk gehandicapten en welke plaats het bewegingsonderwijs heeft in met name een institutionele setting. In het tweede deel worden de onderscheiden vormen van bewegingsonderwijs beschreven en uitgewerkt voor de zaal, het zwembad, de speelplaats, het sportveld e.d. Het boek eindigt met een beschrijving van de opname van het bewegingsonderwijs in de organisatiestructuur van een instelling. (Bron: Covertekst)


Book
Arduin. Ontmantelen van de instituutszorg : emancipatie en zelfbepaling van mensen met een verstandelijke beperking.
Author:
ISBN: 9044111329 Year: 2002 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Arduin, een organisatie voor dienstverlening aan mensen met een verstandelijke beperking in Zeeland, is er voor gekozen de emancipatie en zelfbepaling van de mens met een verstandelijke beperking met nadruk als belangrijkste uitgangspunt te nemen in de opzet om te komen tot een zo goed mogelijke kwaliteit van bestaan van de cliënten. De werking van de organisatie dient zich hieraan aan te passen en maakt bijgevolg een ontwikkeling door van "een totaal zorgverleningsaanbod doen" naar "die ondersteuning bieden die de cliënt wenst". In Arduin is hieraan als consequentie verbonden dat de instituutszorg ontmanteld moest worden, wat inmiddels gebeurde. In dit boek worden achtergronden en ontwikkelingen in visie geschetst die een rol spelen bij de veranderingen in het denken over de dienstverlening aan mensen met een verstandelijke handicap. Dan wordt beschreven hoe in Arduin keuzes zijn gemaakt met de bedoeling dit denken in de praktijk te brengen. De focus ligt hierbij op zelfbepaling, persoonlijke ontplooiing en inclusie als de meest wezenlijke elementen in kwaliteit van bestaan. Tenslotte komen cliënten aan het woord over hun ervaringen met en beleving van de veranderingen binnen Arduin en hun leven. Inhoudsopgave : Emancipatie en bewustwording -Paradigmaverschuiving -Opvattingen over de aard van verstandelijke handicap -DeïnstitutionisatieKwaliteit van bestaan -Inclusie -Van zorg naar ondersteuning -Kwaliteit van bestaan en problematisch gedrag -Wonen -Dagbesteding -Nieuwe visie -Praktijk van de persoonlijke ontplooiing -Ouders en familie in het ondersteuningsmodel Cliënten aan het woord.

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by