Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The Papers collected here are representative of the four seminars of the symposium, and, in their various ways, explore many of the concerns of the conference in dealing with literature and various aspects of the visual: painting, cinema, television, theatre, travel writing and photography.
Multidisciplinary --- Literature (General) --- literature --- English literature --- visual perception --- perception visuelle --- littérature --- littérature de langue anglaise
Choose an application
Le regard, qu'il soit insensible ou insistant, discret ou fuyant, semble être inhérent à l'écriture littéraire, quels que soient l'époque, l'aire géographique, le genre ou le type d'écrivain considérés. Toutes les strates textuelles recèlent quelque dispositif optique, du coup d'œil de tel personnage à la visualisation par l'auteur de fragments de son texte en passant par les figures de style imagé ou la focalisation du narrateur. Écriture littéraire et perception visuelle apparaissent comme naturellement coextensives. À telle enseigne que cette relation passe souvent pour une évidence qui ne demande plus vraiment à être examinée. En dix chapitres consacrés à autant de corpus relevant des principaux genres et couvrant les XVIIe-XXIe siècles, ce livre fait le point sur la question, tout en ouvrant de nouvelles pistes de recherche. Ainsi, l'écriture littéraire entendue comme « écriture-vision » permet de réévaluer le rôle de la lecture en termes de « lecture-vision » plus ou moins compatible. Véritable matrice de vision spécifiquement littéraire, cet « œil littéraire » est également un révélateur singulier des options poétiques ou éthiques qui travaillent le texte. Il permet d'avoir une perspective enrichissante sur l'œuvre d'auteurs aussi différents que La Bruyère, Diderot, Woolf ou Bonnefoy, mais aussi sur les logiques et l'évolution du champ littéraire dans son ensemble, espace de points de vue sur la littérature.
Humanities, Multidisciplinary --- Literary Theory & Criticism --- regard --- perception visuelle --- image
Choose an application
During the past 25 years, the field of space and motion perception has rapidly advanced. Once thought to be distinct perceptual modes, space and motion are now thought to be closely linked. Perception of Space andMotion provides a comprehensive review of perception and vision research literature, including new developments in the use of sound and touch in perceiving space and motion. Other topics include the perception of structure from motion, spatial layout,and information obtained in static and dynamic stimulation.Spatial layoutStructure from motionInformation on stat
Affective and dynamic functions --- Picture perception --- Space perception --- Visual perception --- Perception des images --- Perception spatiale --- Perception visuelle --- Motion perception (Vision) --- Space perception. --- Picture perception. --- Visual perception.
Choose an application
L'image, présentée de façon autonome, ou associée à d'autres éléments, constitue un vecteur de plus en plus pratiqué et privilégié dans la transmission des savoirs, des connaissances et des informations. S'il est presque impensable de concevoir une image seule, le texte qui l'accompagne lui donnant son sens ou du moins un sens par la légende ou le commentaire, il est de plus en plus difficile d'offrir un texte sans image, du moins dans le champ de la communication. Pour couvrir ce champ nouveau, aux spécialistes qui se sont depuis toujours intéressés à l'image : historiens de l'art, de l'histoire religieuse, du cinéma, de la télévision, se sont donc joints des chercheurs spécialistes de linguistique, de sociologie, d'histoire, de littérature, de politique. Tous envisagent les rapports qui peuvent et doivent s'établir entre texte et image, dans les champs pluridisciplinaires suivants : médias, cinéma, outils pédagogiques, fiction littéraire, discours politiques et identitaires, chroniques. Ces trente-cinq contributions concernent aussi bien l'image fixe (peintures, gravures, enluminures, illustrations de manuels scolaires, bandes dessinées, publicités, graffiti) que mobile (cinéma, télévision) dans les mondes hispaniques et hispano-américains, du Moyen Âge à nos jours.
Spanish literature - History and criticism --- Latin American literature - History and criticism --- Latin America - Civilization --- Humanities, Multidisciplinary --- art --- littérature --- illustration --- image --- Espagne --- Amérique latine --- perception visuelle --- Spanish literature --- Latin American literature --- Latin America
Choose an application
This volume takes a contemporary and novel look at how people see the world around them. We generally believe we see our surroundings and everything in it with complete accuracy. However, as the contributions to this volume argue, this assumption is wrong: people's view of their world is cloudy at best. Social Psychology of Visual Perception is a thorough examination of the nature and determinants of visual perception, which integrates work on social psychology and vision. It is the first broad-based volume to integrate specific sub-areas into the study of vision, including
Social psychology. --- Visual perception. --- Motivation (Psychology) --- Cognitive neuroscience. --- Cognitive neuropsychology --- Cognitive science --- Neuropsychology --- Action, Psychology of --- Drive (Psychology) --- Psychology of action --- Psychology --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Mass psychology --- Psychology, Social --- Human ecology --- Social groups --- Sociology --- Psychological aspects --- Visual perception --- -Social psychology --- psychologie, sociaal --- 159.9 --- Social aspects --- Psychologie --- Experimentele psychologie --- Social aspects. --- Perceptie en psychofysica. --- Perception visuelle --- Psychologie sociale --- Aspect social --- Perception visuelle. --- Perception sociale --- Recognition (psychologie) --- Social perception --- Recognition (Psychology) --- Aspect physiologique. --- Physiological aspects.
Choose an application
This first in-depth account of Euripides and the visual arts demonstrates how the tragedian used language to visual effect, whether through allusion or actual references to objects, motifs built around real or imaginary objects, or the use of technical terminology. The evidence presented in this study corroborates the concern for realism and the genre detail for which Euripides is parodied in Aristophanes' Frogs and presents him as a man of his time, like Socrates, fully versed in the ways and means of the visual arts as well as the verbal. In revealing the extent of the visual inclination of Euripides' language, this study reflects upon the larger dialogue between text and image, image and text.
Visual perception in literature. --- Allusions in literature. --- Art in literature --- Greek drama (Tragedy) --- Perception visuelle dans la littérature --- Allusions dans la littérature --- Art dans la littérature --- Tragédie grecque --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- Euripides --- Literary style. --- Language. --- Visual perception in literature --- Allusions in literature --- Literary style --- Language --- Knowledge --- Art --- Art. --- Perception visuelle dans la littérature --- Allusions dans la littérature --- Art dans la littérature --- Tragédie grecque --- Thèmes, motifs --- Euripides. --- Ėvripid --- Yūrībīdīs --- Euripide --- Euripedes --- Eŭripido --- Eurypides --- Euripidesu --- אוריפידס --- エウリーピデース --- Εὐριπίδης --- Euripides - Literary style --- Euripides - Language --- Euripides - Knowledge - Art
Choose an application
Space perception --- Visual perception --- Vision --- Space Perception --- Visual Perception --- Space perception. --- Vision. --- Visual perception. --- Psychology --- Optics, Psychological --- Eyesight --- Seeing --- Sight --- Spatial perception --- Psychological aspects --- Perception --- Visual discrimination --- Senses and sensation --- Blindfolds --- Eye --- Physiological optics --- Spatial behavior --- Figure-ground perception --- Geographical perception --- Space Perception. --- Vision, Ocular. --- Visual Perception. --- Vision & Eyesight. --- Perception, Visual --- Perceptions, Visual --- Visual Perceptions --- Vision, Ocular --- Light Signal Transduction, Visual --- Ocular Vision --- Visual Light Signal Transduction --- Visual Phototransduction --- Visual Transduction --- Phototransduction, Visual --- Transduction, Visual --- Ophthalmology --- Perception, Space --- Perceptions, Space --- Space Perceptions --- Spatial Learning --- Visual Processing --- Processing, Visual --- Perception spatiale --- Perception visuelle --- Perception spatiale. --- Perception visuelle. --- space perception. --- sight (sense) --- visual perception. --- Ruimtelijke waarneming.
Choose an application
Il ne s’agit pas ici de ce que le cinéma fait à la littérature mais de ce que l’imaginaire polysémique de la projection suscite d’allers, de retours et de réécritures croisées entre les deux disciplines, y compris dans les possibles dérives « projectives » du geste interprétatif, du moment qu’il entraîne un gain heuristique et travaille au croisement de l’optique et du psychique. La projection cinématographique est en effet, d’abord, un dispositif optique. Un faisceau lumineux transporte en l’agrandissant, parfois en l’anamorphosant, une image sur un écran : image passée, qu’il actualise ; image fugace, dont il déploie l’évanescence ; image photogramme, qu’il met en mouvement et expose à la dissemblance. Or la participation émotionnelle que suscite l’optique n’est pas sans rapport avec le dispositif psychique du même nom, qui consiste à extérioriser un contenu inconscient pour le voir en le déniant comme sien. Les deux versants de la projection ont en commun d’être des mécanismes qui mettent en jeu un travail de déformation autant destiné à faire voir qu’à opacifier et faire écran. Le cinéma s’avère alors surface où s’inscrivent les traumas inassimilables auxquels la projection donne forme visible selon le modèle de la figurabilité inconsciente. Ces prémisses esquissent les contours d’un nouveau chantier interdisciplinaire dont cette publication collective entend déployer l’extension maximale et donner les premières clés de compréhension.
Film --- Literature --- Motion picture projection --- Anamorphosis (Visual perception) --- Motion pictures and literature --- Projection cinématographique --- Anamorphose (perception visuelle) --- Cinéma et littérature --- Projection cinématographique --- Cinéma et littérature --- Cinéma et littérature. --- Projection cinématographique. --- Cinéma et littérature. --- Projection cinématographique. --- Film Radio Television --- Literature (General) --- cinéma --- littérature
Choose an application
Linear perspective is a science that represents objects in space upon a plane, projecting them from a point of view. This concept was known in classical antiquity. In this book, Rocco Sinisgalli investigates theories of linear perspective in the classical era. Departing from the received understanding of perspective in the ancient world, he argues that ancient theories of perspective were primarily based on the study of objects in mirrors, rather than the study of optics and the workings of the human eye. In support of this argument, Sinisgalli analyzes, and offers new insights into, some of the key classical texts on this topic, including Euclid's De speculis, Lucretius' De rerum natura, Vitruvius' De architectura and Ptolemy's De opticis. Key concepts throughout the book are clarified and enhanced by detailed illustrations.
Perspective --- Visual perception --- Art, Ancient --- Art, Classical --- Perception visuelle --- Art antique --- History --- Histoire --- Arts and Humanities --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Architectural perspective --- Linear perspective --- Mechanical perspective --- Optics --- Space (Art) --- Space perception --- Projection --- Proportion (Art) --- Shades and shadows --- Psychological aspects
Choose an application
This book reviews progress and describes original research in the cognitive psychology of the arts. The invited contributors are leading authorities, and the topics which they cover include psychological approaches to symbols and meaning in art, issues in experimental aesthetics, the development in children of artistic production and appreciation, and the perception of musical and pictorial material.
Visual perception. --- Art --- Cognition. --- Perception visuelle --- Cognition --- Psychology. --- Psychologie --- Visual Perception --- Psychology --- -Cognition --- Visual perception --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Psychological aspects --- Art - Psychology
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|