Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Praktijkonderzoek opzetten in de eigen school: hoe pak je dat het beste aan? Heel wat leraren (in opleiding), intern begeleiders, schoolleiders en lerarenopleiders worstelen met deze vraag.Dit boek leert hoe je samen met collega's onderzoek kunt doen. Belangrijk is daarbij eerst goed te kijken en de juiste vragen te stellen voordat je acties onderneemt. Door de drukte van alledag wordt dat al te vaak gauw overgeslagen.Een belangrijke eerste stap bij onderzoekmatig werken is het formuleren van de onderzoeksvraag. Deze uitgave biedt werkbladen aan om een goede onderzoeksvraag te formuleren en een onderzoeksopzet te maken. Ze zijn ontstaan in de praktijk: in de samenwerking tussen achttien basisscholen en het Lectoraat voor Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.Het boek maakt dankbaar gebruik van kennis over leerprocessen van leerlingen en professionals. Het helpt om niet weer iets extra's erbij te doen, maar te versterken waar je al aan werkt. Het draagt bij om op een onderzoekmatige wijze te werken aan het verder ontwikkelen van de eigen praktijk.https://gompel-svacina.eu/product/beter-onderwijs-door-praktijkonderzoek/
School management --- praktijkonderzoek --- onderwijssociologie --- autisme --- Research on teaching --- Praktijkonderzoek --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- 720.1 Onderwijsontwikkeling
Choose an application
Een inspirerende aanpak nodig voor schoolverbetering? Behoefte aan doorzettingsvermogen en kracht om ideeën voor verbeteringen ook daardwerkelijk in te voeren? Michael Fullan en Clif St. Germain schreven samen 'Passie en kracht in schoolontwikkeling'. Dit boek geeft een praktische uitwerking aan Fullan's wereldwijd toegepaste principes voor effectieve onderwijsverbetering. Het is een handboek dat zo in de school gebruikt kan worden. Uitgewerkt tot op het niveau van in besprekingen handige werkpapieren. Die zijn dan ook nog digitaal beschikbaar via de bijbehorende cd-rom.
School management --- Schoolontwikkeling --- Schoolorganisatie --- Betrokkenheid --- groepsbegeleiding --- 454.23 --- Didactische principes --- Contains audio-visual material --- Onderwijsvernieuwing --- Interactieve werkvormen --- PXL-Education 2016 --- onderwijsontwikkeling --- didactische werkvormen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Lezen, schrijven en rekenen vormen het cognitief kapitaal dat op de basisschool verworven wordt. Lezen is de kern van dat kapitaal, omdat het voorwaardelijk is voor de cognitieve ontwikkeling van een kind. Met behulp van technisch lezen kunnen kinderen de schriftelijke taal ontsleutelen. Ze krijgen toegang tot de wereld der volwassenen. Door begrijpend lezen worden zij onafhankelijker in het verzamelen en verwerken van informatie. Een belangrijk deel van het cognitief kapitaal wordt in de eerste jaren van het basisonderwijs gevormd. Wie daar tekortschiet of achterstanden oploopt, krijgt het moeilijker met het vermeerderen van kapitaal. Zeker ook in het vervolgonderwijs waar vakkennis en vaardigheden op basis van interesse, inzet en prestaties essentieel zijn. In dit boek maken de auteurs een kritische analyse van opmerkelijke ontwikkelingen die het onderwijs afleiden van zijn primaire taak. Het gaat hierbij om visies op leren, om opvattingen over ontwikkeling en opvoeding van kinderen, en onderwijs dat onder de noemer van de maatschappelijke opdracht steeds dwingender met politieke doelen geconfronteerd wordt. De auteurs pleiten voor meer professionele autonomie van de leraar en voor het veiligstellen van cognitief kapitaal.
Basisonderwijs --- 473 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Onderwijsvernieuwing --- Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Leerstijlen --- Meervoudige intelligentie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Onderwijskunde --- Nederland --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijskunde. --- Nederland. --- departement Algemeen 11 --- onderwijs --- onderwijsontwikkeling
Choose an application
Het is nogal wat, leiding geven in het onderwijs in de hectiek van deze 21ste eeuw. Het is jouw ambitie om samen met je team het best mogelijke onderwijs te realiseren. De roep om het onderwijsveld meer ruimte te geven voor eigen onderwijsontwikkeling klinkt steeds luider. Om die ruimte te benutten is creatief en probleemoplossend denken cruciaal, zodat je loskomt van vastgeroeste patronen en standpunten. Maar hoe doe je dat? En hoe geef je daar leiding aan?Het gaat hierbij om het nemen van een bewust besluit waarbij de voor de hand liggende mogelijkheden (voorlopig) opzij worden gelegd, om op zoek te gaan naar mogelijkheden die buiten het bekende liggen. Weg van die rotonde, dus. Het is nieuw, zelfs spannend, maar altijd met hetzelfde doel: ontdekken, groeien en leren om tot optimaal onderwijs te komen.In het eerste deel van dit boek kijken we naar de omgeving en randvoorwaarden waarin de ontwikkeling plaatsvindt. In deel twee ga je aan de slag. We doorlopen de vier fases die nodig zijn om met gebruik van jouw creatieve denkkracht te komen van een groots verlangen naar acties met impact. Door de kleine opdrachten en voorbeelden ontdek je meteen welke mogelijkheden deze vaardigheid je brengt en kun je deze meteen in de praktijk toepassen.www.uitgeverijpica.nl
creatief denken --- probleemoplossend denken --- onderwijsontwikkeling --- verandermanagement --- Creatief denken --- Innovatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Leidinggeven --- 450.4 Onderwijskunde --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsmanagement --- onderwijsvernieuwing --- veranderingsmanagement --- Probleemoplossend denken --- Schoolmanagement --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Intervisie in het onderwijs: Een goudmijn is de opvolger van de intervisietopper Een pot met goud. Het was tijd voor een update. Uiteindelijk is het gewoon een heel nieuw boek geworden.De titel: Een goudmijn is gebaseerd op de enthousiaste uitroep van een deelnemer aan een intervisiebijeenkomst. In dit boek wordt het enthousiasme zichtbaar en voelbaar. De factoren die het succes van een intervisietraject beïnvloeden, worden uiteengezet op een praktische manier. Met de beschreven werkvormen kan een intervisiegroep, al of niet begeleid door een intervisor zelfstandig aan de slag. De intervisor krijgt meer aandacht, aanwijzingen en reflectievragen om zich verder in deze rol te ontwikkelen. Het accent ligt vooral op de docent, in alle verschillende rollen die hij kan vervullen in de organisatie. Met dit boek kan iedereen verdieping en afwisseling in de intervisie teweeg brengen. Hierdoor wordt het aanwezige, vaak onzichtbare goud in een organisatie, sectie of team zichtbaar en positief inzetbaar gemaakt in het dagelijkse werkDit boek is:· Voor iedereen te gebruiken, voor beginnende en gevorderde intervisiegroepen en intervisoren· Variërend van turbo- advies tot en met reflectie· Voorzien van aandachtspunten en valkuilen, voor de de deelnemers én de intervisie· Geordend per doelgroep· Een praktijkboek, met een 3 formats voor thematische intervisie, 3 inbrengformulieren voor de bijeenkomsten en 39 werkvormen· Gericht op de dagelijkse praktijk van het onderwijs, maar makkelijk te vertalen naar andere sectoren.Dit boek is o.a. bedoeld voor docenten, begeleiders, leidinggevenden, HRM?ers, lerarenopleiders, coaches, onderwijsconsultants en trainers.Alice de Groot en Gerda Nobel hebben een werkleven-lange ervaring als docent / trainer / adviseur in met name het onderwijs en de gezondheidszorg. Zij geven supervisie, coaching en trainingen op het gebied van coachings- en managementvaardigheden, intervisie, persoonlijke effectiviteit, vitaliteitsmanagement, teambuilding, conflicthantering, enzovoort. Tevens begeleiden zij organisaties bij veranderingstrajecten. Zij zijn de auteurs van o.a. Een pot met Goud en de CoachingCards.Gerda Nobel is mede-eigenaar van Vivace, een bureau voor Consulting, Training en Coaching.(Bron: https://tenbrinkuitgevers.nl/)
Intervisie --- Onderwijs --- Professionalisering --- Lerarenbegeleiding --- intervisie --- onderwijs --- reflecteren --- Teaching --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsontwikkeling --- organisatiekunde --- interviewtechnieken --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
489.4 --- Constructivisme --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- 450.4 --- Didactiek --- Actief leren --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT --- Onderwijsontwikkeling --- Probleemgestuurd leren --- Projectonderwijs --- Vaardigheden --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Kwaliteitszorg)
Choose an application
Innovatief onderwijs ontwerpen legt aan de hand van heldere voorbeelden uit wat de principes van het 4CID-model zijn en hoe deze toegepast kunnen worden om tot een integraal ontwerp voor een onderwijsprogramma te komen. De principes bestaan uit het ontwerpen van leertaken, beoordelingsinstrumenten, de volgorde van leertaken in het onderwijsprogramma, ondersteunende informatie, procedurele informatie en deeltaakoefening. Het boek is zeer logisch en overzichtelijk gestructureerd, aan elk principe is een hoofdstuk gewijd. Een lijst met uitgelegde kernbegrippen completeert het boek. Innovatief onderwijs ontwerpen richt zich op studenten en docenten die betrokken zijn bij het ontwerpen of herontwerpen van onderwijs, bijvoorbeeld bij onderwijskunde en lerarenopleidingen.
Onderwijs --- Educatief ontwerpen --- Didactiek --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvernieuwing --- 37.02 --- hoger onderwijs --- onderwijsinnovatie --- 489.4 --- didactiek --- onderwijsvernieuwing --- competenties --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijsorganisatie --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- competentiegericht onderwijs --- onderwijsstrategie --- onderwijsontwikkeling
Choose an application
Een leraar van klasse biedt docenten praktische handvatten voor hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Daarmee is dit werk een inspiratiebron voor docenten in allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn.De hoofdthema?s in het boek zijn: (1) didactiek, (2) klassenmanagement en (3) de relatie van de leraar met de klas. Een vierde thema is de continue professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. Deze thema?s worden uitgewerkt binnen de visie op onderwijs, waarin de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerprocessen en -resultaten.De auteurs laten met veel voorbeelden zien hoe docenten dat voor elkaar kunnen krijgen. Deze vijfde druk is volledig herzien en geactualiseerd.Het boek is bestemd voor beginnende en ervaren docenten, schoolleiders en begeleiders van docenten. Het verbindt theorie en praktijk en laat zien hoe boeiend het leraarsvak kan zijn. Ook is het zeer geschikt als handboek in de lerarenopleiding.Alhoewel de voorbeelden uit het voortgezet onderwijs komen, is het boek ook zeer bruikbaar voor (de opleiding van) basisschoolleraren en docenten in het hoger onderwijs.(https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9212_Een-leraar-van-klasse-vijfde-druk)
Relatie leraar - leerling --- Didactiek --- Leraren --- Onderwijs --- klasmanagement (ler) --- onderwijsontwikkeling --- Didactiek ; secundair onderwijs --- Lesgeven --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- onderwijspraktijk --- leraren-leerling relatie --- Leraar --- Internationalisering --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Klassenmanagement --- Klasmanagement --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
There is no more important issue facing education, or humanity at large, than the fast approaching revolution in Artificial Intelligence or AI. This book is a call to educators everywhere to open their eyes to what is coming. If we do so, then the future will be shaped by us in the interests of humanity as a whole - but if we don’t then it will be imposed by others. Britain and the US have an excellent education system in their schools and universities - excellent, but tailored to the twentieth century. The factory mass teaching methods of the third revolution era have failed to conquer enduring problems of inequity and unfairness. Students have to make progress at a set rate which demotivates some and bores others. And for all the new technologies, teachers remain weighed down by routine administration and only a narrow range of our aptitudes are encouraged. Will the fourth AI revolution be able to remedy these problems ? We have allowed ourselves to believe that teaching can uniquely be done only by the teacher, but might it in fact be better carried out by AI machines ? Or at least in concert with teachers ? The evolution of AI, still in its infancy, raises a range of issues of enormous importance as we grapple how we as humans will interact with it. AI will be an altogether new way spreading quality education across the world especially to those hundreds of millions who do not have it. And coming it is - the final part of the book stresses that we have to embrace AI and ensure that we shape it to the best advantage of humanity. If we get it wrong, there may be no second opportunity. The conclusion... "nothing matters more than education if we are to see AI liberate not infantilise humanity"
Education, Higher --- Employability. --- College graduates --- Employment potential --- Potential, Employment --- Ability --- Vocational evaluation --- Vocational qualifications --- Aims and objectives. --- Employment. --- Intel·ligència artificial --- Aspectes socials. --- Employability --- 720.1 Onderwijsontwikkeling --- Aims and objectives --- Employment
Choose an application
Nieuw standaardwerk voor alle leraren in eigentijds onderwijsNieuwe onderwijsruimte is een handboek voor het geven van onderwijs in units, leerpleinen of domeinen. Het boek biedt handvatten voor (startende) leraren, voor teams en voor schoolleiders om het traditionele klassikale onderwijssysteem los te laten.Het boek geeft inzicht in hoe je ruimte creëert voor eigentijdse onderwijswaarden zoals eigenaarschap en zelfsturing van leerlingen, leraren en schoolleiders. Ondersteund met onderwijskundige theorieën is het geschreven vanuit de praktijk, voor de praktijk.https://www.lannoo.be/nl/nieuwe-onderwijsruimte
450.7 --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Eigenaarschap --- Zelfsturing --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsorganisatie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactics --- pedagogiek --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- lesgeven --- onderwijsmanagement --- Infrastructure (Economics) --- Education --- 720.1 Onderwijsontwikkeling
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|