Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Met enIQma kun je oefenen met casussen en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. EnIQma is meer dan een spel, het biedt ook een methodiek waarmee jij aan de slag kunt.Bron: https://www.eniqma.nl/
Spellen --- Hoogbegaafdheid --- Games --- Basisonderwijs --- Professionalisering --- Hoogbegaafde kinderen --- Begaafdheid --- Onderwijspraktijk --- Methodiek --- hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Situatiekaart (casus) --- Handelingsgericht werken --- Onderwijsbehoefte
Choose an application
Praat met collega's over de aanpak van leerlingen:- Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling?- Welke leraarvaardigheden sluiten daarbij aan?- Heb ik die vaardigheden in huis, of heb ik daarbij hulp/scholing nodig?Handelingsgericht werken vraagt dat leraren goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van álle leerlingen in hun groep. Wanneer die onderwijsbehoeften moeilijk onder woorden te brengen zijn en je niet meteen weet wat je te doen staat, heb je behoefte aan een goed gesprek met een collega. Met het Dialooginstrument HGW krijg je helder in beeld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en wat dat van jou als leraar vraagt. Het Dialooginstrument HGW geeft het gesprek meer diepgang, en biedt houvast voor het dagelijks handelen.Het Dialooginstrument HGW bestaat uit een doos met daarin een uitvouwbaar dialoogveld, 165 kaartjes en een handleiding. Op de kaartjes staan onderwijsbehoeften en leraarvaardigheden omschreven voor vier domeinen: leren, werkhouding, gedrag en gezondheid. Er zijn ook kaartjes met omschrijvingen voor de mindset en het planmatig handelen van de leraar. Door passende kaartjes te kiezen, ontstaat duidelijk zicht op wat de leerling nodig heeft, en wat de leraar daarbij kan bieden. Zo kun je gericht een plan van aanpak maken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/materialen/359/dialooginstrument-hgw)
Handelingsplannen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsbehoeften --- Inclusief onderwijs --- Planmatig werken --- Communicatie --- Mindset --- 464 --- handelingsgericht werken --- zorgverbreding --- leerlingbegeleiding --- kinderen met leerproblemen --- Contains audio-visual material --- Handelingsplan --- Onderwijsbehoefte --- Mentaliteit --- Handelingsgericht werken --- Handelingsplanning --- Specifieke onderwijsbehoeften --- Leraar
Choose an application
Bedenktijd geven, vertellen wat er van iemand verwacht wordt, samen de triggers onderzoeken, een ontspanningsoefening aanreiken.In deze set zijn 10 interventies per executieve functie beschreven. Deze interventies zijn eenvoudig in te zetten tijdens het coachen en begeleiden van kinderen en tieners.Je kunt de interventiekaarten individueel, maar ook voor groepen inzetten.De kleuren van de interventiekaarten komen overeen met de kleuren van de categorieën van de Gesprekskaarten Executieve Functies en met de kleuren van de andere uitgaven uit deze collectie. Hierdoor kan alles door elkaar en met elkaar gebruikt worden.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-61449299/interventiekaarten-ev/interventiekaarten-executieve-vaardigheden/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Games --- Executieve vaardigheden --- Coaching --- Interventie --- Oplossingsgericht werken --- Vaardigheidstraining --- Executieve functie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)
Reflectie --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Executieve vaardigheden --- Praktijkonderwijs --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Aandacht --- Begeleiding --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills
Choose an application
Even nadenken voordat je iets doet of zegt, je emoties onder controle kunnen hebben, je flexibel opstellen als iets anders gaat dan dat je verwachtte, zorgen dat je werk klaar krijgt, de juiste spullen op bepaalde momenten bij je hebben, doorzetten ook als iets tegenvalt... In al die situaties maak je gebruik van je executieve functies. Het ontwikkelen van deze functies brengt rust en regelmaat in je hoofd.Wij vinden het belangrijk dat leerlingen al van jongs af aan, deels bewust, deze functies kunnen oefenen. Daarom hebben wij dit spel ontwikkeld. Spelenderwijs oefenen de leerlingen de 11 executieve functies om zo stapje voor stapje de executieve vaardigheden te verwerven. Denk er aan: de leerlingen oefenen bijna nooit één geïsoleerde executieve vaardigheid. Bij iedere opdracht of vraag staat er echter maar één centraal.Een goede ontwikkeling van executieve vaardigheden heeft veel invloed op de schoolprestaties. Het is zelfs een betere voorspeller van schoolsucces dan intelligentie. Een goede reden om met de oefeningen en opdrachten aan de slag te gaan.Het spel bestaat uit een spelbord, dobbelsteen, pionnen, 55 opdrachtkaarten en vijf pas-kaarten. Per executieve functie zijn er vijf opdrachten. De opdrachten zijn zo geformuleerd dat ze aanzetten tot actie en de verschillende executieve vaardigheden geoefend wordenLeerlingen in groep 5, 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en onderbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs kunnen in groepjes met de op de kaarten beschreven opdrachten aan de slag. Voor 1 op 1 begeleiding kan dit spel ook goed ingezet worden.Bron: https://www.lerenlerenschiedam.nl/actueel/gesprekskaarten.html
Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spellen --- Games --- Executieve vaardigheden --- Oplossingsgericht werken --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Didactic strategies --- Primary education --- Executieve functie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance
Choose an application
Deze set bevat 69 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (kind)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51642041/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-basis-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Begeleiding --- Coaching --- Aandacht --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- coaching --- leren leren --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- Executieve vaardigheden --- 21st century skills --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Deze Wijzer is bedoeld voor leerkrachten die de onderwijsbehoeften van leerlingen samen met hen willen ontdekken om daar hun aanpak op af te stemmen.Door het gebruik van deze Wijzer kun je op een gestructureerde en effectieve manier, op een handelingsgerichte en oplossingsgerichte wijze in gesprek gaan met individuele leerlingen. De gewenste situatie (een klein en kort doel) wordt als uitgangspunt genomen. Door het stellen van kindvragen wordt gezocht naar oplossingen richting het einddoel. In het gesprek ligt de nadruk op waar het kind goed in is, wat al goed gaat binnen een lastige situatie en wat het kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.Het doel van Wijzer in Onderwijsbehoeften is het ontdekken van onderwijsbehoeften (op het terrein van gedrag en werkhouding) van een leerling aan de hand van een gericht gesprek. De Wijzer kan gebruikt worden door leerkrachten (en intern begeleiders) die werken met kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De Wijzer is geschreven als een inspiratiebron waar je uit kunt putten bij het voeren van kindgesprekken.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl
Gesprekken met kinderen --- Basisonderwijs --- handelingsgericht werken --- Leerlingbegeleiding --- communicatie --- Relatie leraar-leerling --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Werkhoudingsproblemen --- 464 --- 433.4 --- sociale opvoeding --- relationele opvoeding --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- gesprekken --- kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Onderwijsbehoeften --- Zorgverbreding --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Coaching --- Handelingsplannen --- Oplossingsgericht werken --- Onderwijsbehoefte --- Handelingsplan --- Executieve functie --- Didactic strategies --- sociale vaardigheden --- leraren-leerling relatie --- Handelingsgericht werken --- Werkhouding --- Training (sport)
Choose an application
Deze set bevat 121 kaarten. Per executieve functie zijn er 10 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen en tieners in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51641814/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-voortgezet-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Coaching --- Begeleiding --- Flexibiliteit --- Emotieregulatie --- Plannen --- Timemanagement --- Werkgeheugen --- Organisatie --- Metacognitie --- Reactie-inhibitie --- Inhibitie --- Volgehouden aandacht --- Concentratie --- Aandacht --- Taakinitiatie --- Doorzettingsvermogen --- Games --- Reflectie --- Onderwijs --- Communicatie --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kwaliteiten --- Talenten --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- Executieve vaardigheden --- Oplossingsgericht werken --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- coaching --- leren leren
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|