Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zomer 1936. Janna, een jonge Nederlandse schermster, wordt door haar vader op de trein gezet om in de leer te gaan bij zijn oude vriend, maître Egon von Bötticher. Egon, een verbitterd man, slijt zijn dagen op een landgoed bij Aken. Hier geeft hij les aan twee beeldschone tweelingbroers en organiseert hij bloedige duels voor studenten. Binnen de poorten van deze eigenaardige wereld gaat Janna op zoek naar antwoorden. Wat is er tussen hem en haar vader voorgevallen ? Gaandeweg dringt de buitenwereld het leven op het landgoed binnen en komt het tot een dramatische ontknoping.
Choose an application
In de zomer van 1979 trok een huis in het Gentse Patershol de aandacht van Stefan Hertmans. De blauweregen hing bestoft neer, maar de geur trof hem diep en bracht hem terug naar zijn kinderjaren. Hij kocht het pand in een opwelling. Verbijsterend was de ontdekking dat de vroegere bewoner een ss?er was geweest. Pas nadat Hertmans het huis twintig jaar later had verkocht ging hij op zoek naar wat er zich tijdens de oorlog had afgespeeld. ?Het is onbegrijpelijk,? schrijft hij, ?dat alles wat ik toen al had kunnen weten of tenminste toch vermoeden, zo gedachteloos aan mij voorbij had kunnen gaan.?Langzaam komt Willem Verhulst in beeld, de man die hij wil leren begrijpen, alsook zijn Nederlandse, pacifistische echtgenote Mientje en hun kinderen, van wie de oudste zoon Adriaan een vooraanstaand Vlaams intellectueel zou worden. Hertmans spreekt met nabestaanden, raadpleegt archieven, vindt intieme documenten. In zijn herinnering loopt hij weer door alle kamers die hij zo lang heeft bewoond. In De opgang komt de lezer huiveringwekkend dicht bij een politiek drama, dat ook een huwelijksdrama was. Opnieuw blijkt Hertmans verbonden met een verhaal dat aan belangrijke historische gebeurtenissen raakt en opnieuw brengt het zijn verbeelding en pen op briljante wijze in beweging. Bron: flaptekst boek
Dutch literature --- Oorlog --- Nazisme --- Historische verhalen --- Romans --- Historisch verhaal --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart
Choose an application
#gsdb8 --- 929 --- Duitsland --- biografieën --- nazisme --- Hess, Rudolf --- Jodenvervolging --- Wereldoorlog II --- Biografische en verwante studies --- 960 --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
La Seconde Guerre mondiale s'achève en Hongrie avec l'effondrement de l'ancien régime «millénaire». Peu connues du public, les trois années mouvementées qui s'ensuivent sont assimilées par la plupart des auteurs à la première phase de la « soviétisation » du pays. Le travail de Julien Papp se propose de montrer la spécificité de cette époque charnière, et, tout en tirant le tragique bilan de la guerre et des déportations, d’en décrire la richesse et la complexité. 1944 : après la défaite, l’exode et l’occupation, c’est la remise en marche des administrations et la renaissance de l'État. Il s’agit de comprendre la nature du nouveau régime à travers les projets et l'action des protagonistes. La vie publique est alors particulièrement riche, jaillissant de la rupture issue de la défaite et de la faillite morale et politique du régime Horthy. Mais la révolution sociale, rendue possible et nécessaire par la victoire de l'Armée soviétique, est cependant hypothéquée par l'occupation qu'elle a mis en place. L'effervescence que connaît alors la Hongrie, et qui se traduit par l'apparition d'une multitude de comités populaires, s'épuise toutefois du fait de la misère et du conflit de plus en plus aigu entre les partis politiques opposés, eux-mêmes pris dans les enjeux internationaux : leur action de remise en ordre s'exerce au détriment de la démocratie directe. Julien Papp s’efforce de restituer aux ouvriers, paysans et autres « petites gens » de la Hongrie leur place de protagonistes, que les mémoires dominantes n'ont cessé, depuis le tournant stalinien de septembre 1947, de dénaturer ou d'effacer.
Hungary --- Hungary --- Politics and government --- Social conditions --- relations internationales --- soviétisation --- histoire contemporaine --- Nazisme --- Guerre Mondiale (1939-1945)
Choose an application
La Seconde Guerre mondiale s'achève en Hongrie avec l'effondrement de l'ancien régime «millénaire». Peu connues du public, les trois années mouvementées qui s'ensuivent sont assimilées par la plupart des auteurs à la première phase de la « soviétisation » du pays. Le travail de Julien Papp se propose de montrer la spécificité de cette époque charnière, et, tout en tirant le tragique bilan de la guerre et des déportations, d’en décrire la richesse et la complexité. 1944 : après la défaite, l’exode et l’occupation, c’est la remise en marche des administrations et la renaissance de l'État. Il s’agit de comprendre la nature du nouveau régime à travers les projets et l'action des protagonistes. La vie publique est alors particulièrement riche, jaillissant de la rupture issue de la défaite et de la faillite morale et politique du régime Horthy. Mais la révolution sociale, rendue possible et nécessaire par la victoire de l'Armée soviétique, est cependant hypothéquée par l'occupation qu'elle a mis en place. L'effervescence que connaît alors la Hongrie, et qui se traduit par l'apparition d'une multitude de comités populaires, s'épuise toutefois du fait de la misère et du conflit de plus en plus aigu entre les partis politiques opposés, eux-mêmes pris dans les enjeux internationaux : leur action de remise en ordre s'exerce au détriment de la démocratie directe. Julien Papp s’efforce de restituer aux ouvriers, paysans et autres « petites gens » de la Hongrie leur place de protagonistes, que les mémoires dominantes n'ont cessé, depuis le tournant stalinien de septembre 1947, de dénaturer ou d'effacer.
Regions & Countries - Europe --- History & Archaeology --- Central Europe --- Hungary --- Politics and government --- Social conditions --- relations internationales --- soviétisation --- histoire contemporaine --- Nazisme --- Guerre Mondiale (1939-1945)
Choose an application
Zes kinderen die een gewoon leven leiden met familie, vrienden en school. Maar daar komt verandering in wanneer ze een ster op hun kleding moeten dragen. Er zijn kinderen die het spannend vinden, anderen vinden het maar niets. Zes jonge kinderen die elk de oorlog op hun eigen manier beleven, die afscheid moeten nemen van hun huis en naar een kamp worden gebracht. Rosa is een joods meisje dat stap voor stap minder mag en kan doen. Tot ze als joden helemaal niets meer mogen en uit hun bed worden gehaald om weggevoerd te worden. Ruth is een meisje waarvan haar papa chef-kok is in het kamp waardoor ze zich in een voordelige situatie bevindt. Jules is dan weer zonder zijn ouders in een kamp gearriveerd en in een grote groep kinderen terecht gekomen waar vriendelijke begeleiders er het beste proberen van te maken. In het kamp moet Klaartje afscheid nemen van haar vriendinnetje dat met de trein mee weggevoerd is. Dat haar vriendin niet de enige was, merkt ze wanneer ze in hun schooltje met veel minder kinderen zijn en dat er maar één juf en één meester is overgebleven. Bennie ervaart hoe tijdens de oorlog van de ene dag op de andere de school niet meer doorgaat omdat er te weinig kinderen zijn, maar ook dat wanneer de oorlog is afgelopen niet alle mensen blij zijn met hun terugkeer.Bron: Pluizer
Fiction --- Dutch literature --- Jodenvervolging ; Wereldoorlog II --- Oorlogsverhalen --- Voorleesverhalen --- Westerbork --- Wereldoorlog II --- Jodenvervolgingen --- Historische verhalen --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Nazisme --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
Probing the emotional sources and effects of this fascination, Sabine Hake looks at the historical relationship between film and fascism and its far-reaching implications for mass culture, media society, and political life. In confronting the specter and spectacle of fascist power, these films not only depict historical figures and events but also demand emotional responses from their audiences, infusing the abstract ideals of democracy, liberalism, and pluralism with new meaning and relevance.
Choose an application
Un officier nazi fracasse la tête d’un nouveau-né contre un mur, un soldat SS ricane devant le spectacle de la déchéance du vieillard pour l’obtention d’un morceau de pain ; ce sont là des faits désormais connus du cauchemar hitlérien. Mais, ces images interrogent : cet officier, ce soldat ont été, un temps, des bébés graciles et merveilleux comme tous les bébés du monde, des écoliers à la sympathique turbulence, des adolescents qui ont frémi au premier « Je t’aime »... Qu’est-ce qui a fait de ces ex-bébés, ex-écoliers et ex-adolescents les monstres que l’on sait ? Parmi tous les facteurs qui peuvent expliquer ces transformations, Hubert Hannoun se penche sur celui de l’éducation. Quelle éducation peut fabriquer un monstre ? Question qui en porte une seconde : l’expression d’éducation nazie n’est-elle pas contradictoire si éduquer c’est élever, dans tous les sens de ce terme ? Pour y répondre, Hubert Hannoun analyse de très nombreux textes d’idéologues pré-nazis et nazis. S’il étudie plus spécialement le Mein Kampf d’Adolf Hitler, il se réfère, de plus, à tous les auteurs qui, avant lui, l’ont annoncé ou, à son époque, soutenu. Parmi les auteurs français, il rappelle les idées de M. Barrés, de Bonald, A. Carrel, P. Drieu La Rochelle, J.-A. Gobineau, G. Le Bon, J. de Maistre, Ch. Mourras, G. Vacher de la Pouge ; parmi les auteurs allemands, il cite E.-M. Arndt, H.-S. Chamberlain, J.-G. Fichte, M. Heidegger, J.-G. Herder, E. Krieck, P.-A. Lagarde (Botticher), F.-W. Nietzsche, A. Rosenberg. Son constat, après analyse, est double : - Il n’est aucune affirmation des théoriciens de l’éducation nazie de l’époque hitlérienne qui n’ait été déjà formulée par d’autres idéologues -— français ou allemand — des siècles précédents. En ce sens, l’apport de l’ère hitlérienne en la matière est nul. - L’édifice théorique nazi ne comporte aucune contradiction interne mais se fonde dans sa totalité sur trois principes infondés voire en contradiction avec les données de l’expérience.…
Education and national socialism --- Enseignement et national-socialisme --- Enseignement national-socialiste --- Enseignement nazi --- Nationaal-socialisme en onderwijs --- Nationaal-socialistisch onderwijs --- National socialism and education --- National socialist education --- National-socialisme et enseignement --- Nazi education --- Nazi-onderwijs --- Onderwijs en nationaal-socialisme --- Education --- Higher education and state --- Nazisme et éducation --- Enseignement supérieur --- History --- Political aspects --- Histoire --- Politique gouvernementale --- Aspect politique --- History. --- Nazisme et éducation --- Enseignement supérieur --- éducation --- enfant --- propagande --- fascisme --- nazisme --- élève --- endoctrinement --- dressage --- Hitler, Adolf (1889-1945). Mein Kampf --- Éducation --- National-socialisme --- Idéologie --- National-socialisme et éducation --- Philosophie --- Allemagne --- 1900-1945
Choose an application
Het onwaarschijnlijke verhaal van een vriendschap tussen een kind ontsnapt aan Auschwitz en een kind van een nazi. Simon Gronowski’s levensverhaal had dat van een gewoon kind in een gewone familie moeten zijn. Maar hij is een Jood. Op 17 maart 1943 werd hij samen met zijn moeder en zus door de Gestapo opgepakt. Toen hij op 19 april met het beruchte twintigste konvooi werd gedeporteerd, sprong hij uit de trein en kon hij als bij wonder ontsnappen. Hij was toen elf en een half jaar. Zijn moeder en zus verdwenen in Auschwitz. Ook Koenraad Tinels levensverhaal is tragisch. Zijn vader was een fervente aanhanger van Hitler; zijn broers droegen het uniform en de wapens van de SS en verdedigden de idealen van de Führer. Deze twee oorlogskinderen, Simon en Koenraad, gingen lange tijd gebukt onder het gewicht van hun verleden. Tot de zestienjarige Sacha Rangoni hen samenbracht tijdens een lezing die werd georganiseerd door de Union des Progressistes Juifs de Belgique. Uit die ontmoeting ontstond een hechte vriendschap, die haar neerslag vond in dit boek, een oprecht pleidooi voor menselijkheid. Koenraad leerde van Simon dat hij de last van zijn vaders schuld niet dient te dragen, terwijl Simon van Koenraad leerde dat hij niet het eeuwige slachtoffer hoefde te blijven om zijn verloren geliefden te eren. Hun verhaal werd verwoord door Simon Gronowski, verbeeld door Koenraad Tinel en in perspectief geplaatst door auteur David Van Reybrouck.
Tinel, Koenraad --- Gronowski, Simon --- kunst --- 741.071 TINEL --- eenentwintigste eeuw --- België --- nazisme --- tekenkunst --- Tinel Koenraad --- kunst en politiek --- België --- 960 --- Tweede Wereldoorlog --- joden verhalen --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Dutch literature --- maatschappelijke vorming --- oorlogen (themawoord fictie) --- verdraagzaamheid (themawoord fictie) --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- Antwerpen --- België --- Geschiedenis --- Jodenvervolging --- Nazisme --- Wereldoorlog II
Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|