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Book
Rainer Maria Rilke and Jugendstil : Affinities, Influences, Adaptations
Author:
ISBN: 1469658593 1469658585 Year: 1978 Publisher: Chapel Hill : University of North Carolina Press,


Book
Art nouveau
Authors: ---
ISBN: 1283955938 1780421788 9781780421780 9781844846061 1844846067 Year: 2009 Publisher: New York : Parkstone Press International,

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Abstract

Ever since its triumph at the Paris Universal Exposition, Art Nouveau has continued to inspire artists. The movement offered an artistic response to the industrial revolution and the creative vacuum left in its wake, exerting a huge impact on the decorative arts. The Mega Square Art Nouveau spans all forms of expression - design, painting and architecture - and covers artists such as Gustav Klimt, Koloman Moser, Antoni Gaudi, Jan Toorop and William Morris. The book's small and practical format makes it the perfect gift.


Book
Cinema by design
Author:
ISBN: 0231544227 9780231544221 9780231175029 0231175027 9780231175036 0231175035 Year: 2017 Publisher: New York, NY Columbia University Press

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Abstract

"Art Nouveau thrived from the late 1890s through the First World War. The international design movement reveled in curvilinear forms and both playful and macabre visions and had a deep impact on cinematic art direction, costuming, gender representation, genre, and theme. Though historians have long dismissed Art Nouveau as a decadent cultural mode, its tremendous afterlife in cinema proves otherwise. In Cinema by Design, Lucy Fischer traces Art Nouveau's long history in films from various decades and global locales, appreciating the movement's enduring avant-garde aesthetics and dynamic ideology. Fischer begins with the portrayal of women and nature in the magical "trick films" of the Spanish director Segundo de Chomón; the elite dress and décor design choices in Cecil B. DeMille's The Affairs of Anatol (1921); and the mise-en-scène of fantasy in Raoul Walsh's The Thief of Bagdad (1924). Reading Salome (1923), Fischer shows how the cinema offered an engaging frame for adapting the risqué works of Oscar Wilde and Aubrey Beardsley. Moving to the modern era, Fischer focuses on a series of dramatic films, including Michelangelo Antonioni's The Passenger (1975), that make creative use of the architecture of Antoni Gaudí; and several European works of horror-The Abominable Dr. Phibes (1971), Deep Red (1975), and The Strange Color of Your Body's Tears (2013)-in which Art Nouveau architecture and narrative supply unique resonances in scenes of terror. In later chapters, she examines films like Klimt (2006) that portray the style in relation to the art world and ends by discussing the Art Nouveau revival in 1960s cinema. Fischer's analysis brings into focus the partnership between Art Nouveau's fascination with the illogical and the unconventional and filmmakers' desire to upend viewers' perception of the world. Her work explains why an art movement embedded in modernist sensibilities can flourish in contemporary film through its visions of nature, gender, sexuality, and the exotic." -- Publisher's description.

L’art dans tout : Les arts décoratifs en France et l’utopie d’un Art nouveau
Authors: ---
ISBN: 2271062810 2271091470 9782271091475 Year: 2016 Publisher: Paris : CNRS Éditions,

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Abstract

Qu'est-ce qu'un artiste industriel ? Quel est le statut de son œuvre au sein de la hiérarchie des arts et face à l'essor de la production mécanique d'objets en série de qualité esthétique incertaine ? Dans la France de la seconde moitié du xixe siècle, les voies de la revalorisation des arts traditionnellement considérés comme « mineurs » sont multiples : action de l'Union centrale, réforme de l'enseignement, accès aux Salons ou conquête du droit à la signature. Mais le rôle de l'artiste industriel devient central surtout grâce à ceux qui, proches de certains courants de la pensée utopique, établissent un lien direct entre la qualité du logement et la « moralité » de l'habitant. C'est seulement après avoir acquis une légitimité esthétique et sociale que les arts « mineurs » deviennent le pivot de la réflexion et de la production des tenants de l'Art nouveau. Parmi eux, une poignée d'architectes, peintres et sculpteurs – l'Art dans Tout – décide, à partir de 1896, de se consacrer exclusivement à l'intérieur, à son organisation, à son ameublement et à son décor. Le groupe entend ainsi réunir « ces prétendus arts majeurs et mineurs » et rendre aux spécialités artistiques « leur dignité d'art populaire ». Convaincu qu'« un intérieur médiocre, banal, au milieu de la laideur, n'est pas […] sans influence sur le développement, sur la culture de la personne intellectuelle ou morale », il rationalise et décore avec sobriété suivant les théories de Viollet-le-Duc, préparant ainsi l'environnement quotidien de l'homme du xxe siècle. S'adressant idéalement à une clientèle moyenne, l'Art dans Tout ne pourra pas vaincre l'hostilité qu'une industrie peu courageuse et un public attaché aux « styles » lui opposeront. Dissous dès 1901, le groupe éclaire l'une des tentatives les plus audacieuses de l'Art nouveau d'abolir la barrière entre les arts, l'industrie et la vie quotidienne.


Book
Las contradicciones del modernismo : productividad poética y situación sociológica
Author:
ISBN: 6076284617 Year: 1978 Publisher: El Colegio de México

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Abstract

El incensante flujo de trabajos sobre el modernismo lationoamericano es quizá un indicio de la vigencia que este movimiento conserva. Su actualidad no residiría en el estilo modernista sino en los problemas que propone y que estén en la fuente de su persistencia

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