Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Laaggekwalificeerde jonge werkzoekenden lopen een hoger risico om in de langdurige werkloosheid terecht te komen. Ze ervaren moeilijkheden op materieel vlak, sommigen hebben schulden, velen komen uit sociaal kwetsbare milieus. In de huidige economische context roept de problematiek van deze jonge laaggeschoolde werkzoekenden vragen op. Wat is het risico dat deze bijzonder kwetsbare groep te midden van een groeiende groep werklozen in de kou blijft staan? En hoe kan het beleid hier op inspelen? Dit onderzoeksrapport levert een scherpe foto van de mogelijkheden, valkuilen en voorwaarden voor de begeleiding van deze jongeren naar werk. Het biedt inzichten aan het beleid en aan diegenen die professioneel met deze doelgroep werken, om belangrijke stappen vooruit te zetten in de integratie op de arbeidsmarkt van laaggekwalificeerde jongeren anno 2009
Choose an application
Dit rapport bespreekt het werkterrein van de opleider laaggeschoolde volwassenen, de activiteiten, de vereiste kennis en vaardigheden, de werkomstandigheden, ... en legt de link met het opleidingsprofiel.
opleiders --- laaggeschoolden --- beroepsprofielen --- volwasseneneducatie --- Sociology of occupations --- sociale vaardigheden --- Adult education. Lifelong learning --- Social welfare methods --- Belgium --- volwassenenonderwijs --- sociaal-cultureel werkers, opleiding --- scholingsgraad --- Academic collection --- #A9911A --- 375 --- 374 --- 371.1 --- Opleidingen --- Laagopgeleiden --- Opleiding --- Laagopgeleide --- Arbeidsmarkt --- België.
Choose an application
Waarom blijven allochtonen kampen met ongelijkheid?In de loop van de 20ste eeuw steeg het aantal nieuwkomers in Europa aanzienlijk. In België vormde zich procentueel gezien een van de grootste migrantengemeenschappen. Maar op de arbeidsmarkt blijft de kloof tussen autochtonen en personen van vreemde herkomst groot: migranten zijn gemiddeld lager opgeleid en bekleden een zwakkere beginpositie op de arbeidsmarkt.Dit boek toont aan dat de zwakkere startpositie van migranten zich al te vaak doorzet in hun verdere loopbaan. Meer dan autochtonen worden ze geconfronteerd met inactiviteit, werkonzekerheid en instabiliteit. Dat versterkt de ongelijke pensioenopbouw en het armoederisico op oudere leeftijd, niet in het minst bij vrouwelijke, niet-Europese eerstegeneratiemigranten.(bron: https://www.lannoocampus.be/nl/de-kleur-van-vergrijzing)
sociologie --- migratie --- vergrijzing --- pensioen --- #SBIB:316.8H40 --- #SBIB:35H437 --- #SBIB:316.334.2A470 --- migration --- vieillissement --- pension --- 368 --- Sociaal beleid: social policy, sociale zekerheid, verzorgingsstaat --- Beleidssectoren: sociale zekerheid --- Arbeidssociologie: het sociaal-economisch overheidsbeleid: algemeen --- Migration. Refugees --- Social security law --- Belgium --- Ouderen --- België --- Pensioenen --- Allochtonen --- Armoede --- Arbeidsmarkt --- Werkloosheid --- Laagopgeleiden --- Oudere --- Pensioen (financiën) --- Allochtoon --- Laagopgeleide --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
INCLUZED is het resultaat van co-creatie tussen onderzoek en sociaal werkgeverschap. De voorliggende publicatie gaat op zoek naar strategieën voor meer maatschappelijke erkenning en volwaardige arbeidsmarktparticipatie van kortgeschoolde vrouwen met een migratieachtergrond.Als kader dient een onderzoeksopzet van UCLL Expertisecentrum Inclusive Society. Dat liet toe om deze vrouwen aan het woord te laten en om mogelijke strategieën te toetsen aan hun ervaringen. Daaruit is gebleken dat werkgevers en beleidsmiddens best meer aandacht opbrengen voor de persoonlijke en sociale betekenissen die de betrokkenen aan werk hechten. Zo zijn op de werkvloer een cultuur van erkenning, korte communicatielijnen en verbindend leiderschap onmisbare inrijpoorten voor emancipatie en duurzame loopbanen. In het beleidswerk dient bijgevolg ook meer aandacht te zijn voor de rol van werkgevers en zijn meer incentives welkom op het vlak van begeleiding en arbeidsorganisatie. Een en ander wordt duidelijk gemaakt vanuit de context van sociaal werkgever IN-Z. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/incluzed/18745.htm
Economic sociology --- Labour economics --- Inclusie --- Diversiteit --- Ondernemerschap --- Migratieachtergrond --- Vrouwenemancipatie --- Personeelsbeleid --- Personeelsmanagement --- Sociaal werk (beroep) --- Arbeidssociologie --- Personnel management --- HRM (human resource management) --- organisatiecultuur --- inclusief beleid --- culturele diversiteit --- Laagopgeleide --- Gestion des ressources humaines Personeelsbeleid --- Culture d'entreprise Bedrijfscultuur --- Développement de l'organisation Organisatieontwikkeling --- Diversité Diversiteit --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- migrantenvrouwen --- migrantenarbeid
Choose an application
Situering : onderzoek - onderzoeksvragen - methodologie ; Ontwikkeling theoretisch model : CIPO-model ; Zes systemen, zes praktijkvoorbeelden : leerlingenstage - middenstandsleerlingenwezen - industrieel leerlingwezen - VDAB-stage - individuele beroepsopleiding - WEP-plus ; Leren tijdens leerwerkprojecten in kaart gebracht : algemene situering - meerwaarde leerwerkprojecten of output - beschrijving leerprocessen of proces - hefbomen voor kwaliteitsvolle leerwerkprojecten of input - leerwerkprojecten en kansengroepen - context van systemen - aanbevelingen voor beleid en praktijk ; Bijlagen : interviewleidraad stagiair - narratief portret - voorbereiding stage
Secondary education --- stages --- beroepsopleiding --- deeltijds onderwijs --- Academic collection --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- #SBIB:316.334.1O225 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O331 --- #SBIB:35H415 --- #A0309A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- Beroepsopleiding 377 --- Deeltijds leren 377.35 --- Kwaliteitszorg 658.56 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Beroepsopleiding (onderneming-school, onderwijs en arbeidsmarkt, onderwijs en bedrijfsleven) --- Deeltijds onderwijs (deeltijds leren) --- Stage --- VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) --- arbeid --- praktijkonderwijs --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Doelen en functies van participatieonderwijs voor werkende jongeren --- Beleidscyclus: evaluatie --- Laagopgeleiden --- Onderwijs --- Leerwerkplaatsen --- Stages --- Jeugd --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Laagopgeleide --- Leerwerkplaats --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalonderwijs --- Jongere
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|