Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wie met kinderen en jongeren werkt, weet het: we worden steeds meer uitgedaagd, uitgetest, uitgeput. En toch blijven we vaak op dezelfde manieren met gedragsmoeilijkheden omgaan. Wat als we ons verdiepen in het feit dat moeilijk gedrag communicatie is? Een verborgen hulpvraag die het kind of de jongere op dat moment op geen andere manier kan stellen? Wie het verhaal achter moeilijk gedrag kent heeft toegang tot oplossingen.Wat als we kinderen en jongeren die in conflict raken, regels overtreden of agressief reageren anders gaan benaderen? Het zwaartepunt van repressieve en bestraffende naar preventieve en ondersteunende systemen verleggen? Dan slagen we erin het welbevinden van kinderen, jongeren en zij die hen begeleiden te verhogen. Wat als we een Verfijnde Pedagogiek vooropstellen? Concreet uitwerken hoe we kiezen voor zowel begrenzing als afstemming, voor sturing alsook zorg? Zodat elk kind, elke jongere zich graag gezien kan voelen.Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktijkgids om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze onderwijs-, opvoedings-, hulpverlenings- en opleidingscontexten te verwezenlijken.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden.html
Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Probleemgedrag --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jongere --- Pedagogie --- gedragsproblemen --- 370.040 --- Gedrag --- Jongeren --- Pedagogiek --- Gedragsstoornissen jongeren. --- Gedragsstoornissen kinderen. --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Sprekende harten, strijdende zwaarden 1 legde zich toe op de taal van moeilijk gedrag, op de verborgen hulpvragen die kinderen en jongeren met ons communiceren. In dit tweede boek hebben we aandacht voor de vraag die vanuit het werkveld veelvuldig weerklinkt: 'Ja, maar wat kunnen we nu gaan dóén?!' Een vraag die bij moeilijk gedrag enkel te beantwoorden valt als we terugvinden wat pedalogisch is.Gedrag is immers allesbehalve eentonig. Gedrag is als een muziekstuk. Wanneer kinderen en jongeren herhaaldelijk moeilijk gedrag vertonen, is - in tegenstelling tot wat ons meermaals verteld wordt - de vrije wil niet zomaar aan zet. Die ene noot waardoor gedragskaarten, gesprekken en het genoeg willen, zouden moeten volstaan om met bepaald gedrag te stoppen. Gedrag is echter complexer. Boeiender. Moeilijk gedrag wordt aangestuurd door verschillende noten die we dienen te (her)kennen, willen we voor een werkzame aanpak kiezen, regie nemen. Samen met kinderen en jongeren leren dirigeren.Daarom deze inspiratiegids. Vol toepassingen die moeilijk gedrag zoveel mogelijk overbodig maken in plaats van het te proberen onderdrukken. Zowel preventief als curatief. In groep of individueel. Bij de gangbare ontwikkeling en wanneer ontwikkeling erg lastig verloopt. Met onder meer tools om te co-reguleren en om constructief te begrenzen. Met verfijningen van heersende interventies. Met spelregels die onmisbaar zijn. Steeds vanuit zorg naar alle betrokken partijen: kinderen, jongeren én zij die hen begeleiden. Met als doel om krachtige pedagogische erfenissen te behouden alsook om onbedoeld verwondende gewoonten achter te laten. Omdat we weten dat moeilijk gedrag in werkelijkheid signaalgedrag is dat om opbouwende antwoorden vraagt.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden-toolbox-voor-moeilijk-gedrag-bij-kinderen-en-jongeren.html#gref
Pedagogie --- Gedragsstoornis --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jongere --- Probleemgedrag --- Personality development --- Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Kinderen met leerproblemen hebben het moeilijk. Achter hun problemen liggen vaak ontwikkelingsstoornissen ten grondslag. Deze worden minder makkelijk getolereerd dan zichtbare. Ouders die ontdekken dat hun kind een leerprobleem heeft voelen zich veelal voor een zware taak gesteld. Zij kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken, ook al omdat leermoeilijkheden vaak gepaard gaan met gedragsproblemen. Het is nuttig te weten wat er in een leerprobleem verborgen kan zijn, hoe het komt dat kinderen soms zo afwijkend reageren en wat de direct betrokken opvoeders samen met de school kunnen doen. Dit boek behandelt problemen die invloed kunnen hebben op het leergedrag en het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen, zoals ADHD, dyslexie en dyscalculie en minder bekende, zoals ASS/PDD-NOS, epilepsie, DCD en NLD. In deze herziene uitgave zijn de moderne ontwikkelingen binnen de orthopedagogiek opgenomen. Ook worden de neuropsychologie en het begrip 'executieve functies' besproken.
Leerstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- 464 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerprobleem --- Kind --- Gedragsprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Gedragsstoornissen ; kinderen --- Jeugdcriminaliteit ; hulpverlening --- Residentiële jeugdzorg ; methodiek --- 467 --- hulpverlening --- gedragsproblemen --- residentiële hulp --- jeugddelinquentie --- Jeugdhulpverlening --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Residentiële jeugdzorg ; methodiek
Choose an application
Ik kies voor zelfcontrole is een training voor kleine groepen kinderen die specifieke gedragsproblemen hebben zoals agressief gedrag, ongehoorzaamheid, brutaliteit en opstandigheid. Het zijn kinderen die vaak in conflict komen met anderen. De training is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en vindt plaats op school tijdens schooltijd. Leerkrachten en ouders worden gedurende de training op de hoogte gesteld over de inhoud en mogelijke ondersteuning van het kind. De kern van deze evidence based behandeling bestaat uit cognitieve gedragstherapeutische methodieken. Kinderen die voor de reguliere hulpverlening moeilijk bereikbaar zijn, krijgen met deze training toch een behandeling.
Gedragsstoornissen ; kinderen --- 467 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Agressieve kinderen --- Agressie --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Methode om leerkrachten en ouders te helpen bij het herstel van de relatie tussen ouders en kinderen met gedragsproblemen.
geweldloze opvoeding --- gedragsstoornissen --- Gedragsproblemen --- Gezag --- Gedragsstoornissen : kinderen --- 467 --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- Opvoedingsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- Geweldloos verzet --- Opvoedingsstijl --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Tijdens de opvoeding van jeugdigen kunnen zich problemen voordoen waarbij ingrijpen nodig is. Soms zijn die groot, soms klein. Het kan gaan om psychische problemen, maar ook om gedragsproblemen. Het is belangrijk om ze tijdig te onderkennen.Dit kleine handboek behandelt ruim 30 problemen die bij het opvoeden van jeugdigen tussen 6 en 18 jaar kunnen voorkomen. Op systematische wijze wordt elk probleem in kaart gebracht. Er zijn beschrijvingen van het probleem, de mate waarin het voorkomt en de mogelijke oorzaken en gevolgen. Aan de hand van vragen kunnen opvoeders vervolgens snel achterhalen of er sprake is van een probleem en zo ja, wat er in eerste instantie aan te doen is.Het zijn vooral de ouders die met de problemen te maken krijgen. Maar opvoeden vindt niet alleen plaats in het gezin. Ook op school en in vrijetijdsverenigingen kunnen zich situaties voordoen die van de leiding opvoedkundig handelen vergen. Dat geldt eveneens voor de jeugdzorg waar de werkers zich toeleggen op de begeleiding van jeugdigen en hun gezinnen. Klein handboek voor opvoeders is dan ook bestemd voor ouders, leerkrachten en professionals. Vlotte vraagbaak voor thuis en op school voor hulp bij opvoedingsproblemen
Opvoeding --- opvoeding --- 433 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 37 --- Opvoeding in de praktijk --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen --- gedragsproblemen --- onderwijs --- jeugdzorg --- Gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Opvoeding ; praktijk --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
Of jeugdigen gelukkig worden is niet te voorspellen. Een succesvol leven kan niet worden gegarandeerd. Er zijn immers veel factoren waarop men geen invloed heeft en die het leven een onverwachte wending kunnen geven. Maar het is wel mogelijk om kinderen en jongeren toe te rusten met middelen die de kans op een geslaagd leven vergroten. Daartoe behoren vaardigheden om goed te kunnen leren, positief met anderen om te kunnen gaan en zinvol deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dit boek behandelt een aantal elementaire vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in het gezin, op school en in de vrije tijd. Het gaat om vaardigheden die helpen voorkomen dat jeugdigen: ¢ geen oog hebben voor anderen ¢ situaties verkeerd inschatten ¢ gedragsproblemen ontwikkelen ¢ conflicten krijgen met anderen ¢ op school gedemotiveerd raken ¢ in een isolement terecht komen. De ouders en de school spelen hierbij een belangrijke rol. Als het in het gezin ontbreekt aan communicatie en onderlinge saamhorigheid bestaat de kans dat kinderen de vereiste vaardigheden niet of onvoldoende ontwikkelen. Wanneer op school onvoldoende wordt geleerd is het risico op maatschappelijke uitval groot. Dat geldt vooral voor kinderen die in aanleg meer moeite hebben met het zich eigen maken van de vaardigheden om goed te kunnen leren en positief om te kunnen gaan met zichzelf en anderen. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor kinderen en jongeren met ADHD of autisme, alsook voor jeugdigen die door hun agressie, angsten en beperkte leervermogens, moeite hebben zich de vereiste basisvaardigheden eigen te maken. Hiernaast worden er testinstrumenten aangereikt om de essentiële vaardigheden te screenen. Ook worden er een aantal werkwijzen vermeld om de ontwikkeling van deze basisvaardigheden bij kinderen en jongeren te stimuleren en scheefgroei bij te sturen. Het boek is geschreven voor iedereen die meer wil weten over de vaardigheden die jeugdigen tijdens hun ingroei in de samenleving dienen te ontwikkelen en hoe dit proces bevorderd en bijgestuurd kan worden. Het boek is niet alleen van belang voor beroepskrachten in de jeugdzorg en het speciaal onderwijs of zij die daarvoor worden opgeleid, maar ook voor leraren, (pleeg)ouders en ieder ander die belangstelling heeft voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
socio-emotionele ontwikkeling --- meetinstrumenten (psychologie) --- sociale vaardigheden --- socio-emotionele stoornissen --- kinderen --- EQ (emotioneel quotiënt) --- 478.9 --- sociaal-emotionele vaardigheden --- Sociaal-emotioneel gedrag --- onderwijs --- gedragsproblemen --- jongeren --- 376 --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie
Choose an application
Kindergarten --- Primary education --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- moeilijk opvoedbare kinderen --- gedragsstoornissen --- gedragstherapie --- ouderparticipatie --- gedragspsychologie --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- opvoeding --- straffen --- 467 --- opvoedingsondersteuning --- oudertraining --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Kinderpsychologie --- 091582.jpg --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- 616.89 --- Psychopathologie
Choose an application
Bij een kleine groep leerlingen overheersen emoties als boosheid zodanig dat zij het klasseklimaat verstoren. Hoe kunnen school en leerkracht bijdragen aan een andere manier van omgang voor deze leerlingen en daarmee een traject mogelijk maken waarin zij ander gedrag aanleren zodat de schoolse wereld weer hanteerbaar wordt? Juist nu in Nederland Passend Onderwijs wordt geïntroduceerd en leerkrachten in toenemende mate geconfronteerd worden met diversiteit aan gedrag in de klas, levert dit boek een belangrijke bijdrage door vanuit een ontwikkelingsmodel te kijken naar gedrag van leerlingen. Het biedt concrete handvatten om in de praktijk met leerlingen in een kleine groep aan de slag te gaan. Er is veel aandacht voor de rol van begeleiders van deze groep leerlingen (gedragsspecialisten, ambulant begeleiders, orthopedagogen of psychologen) maar ook voor de rol van de leerkracht bij de transfer van geleerde vaardigheden naar de klassensituatie. De combinatie van theoretisch inzicht met praktische handvatten biedt begeleiders en leerkachten aanknopingspunten voor een preventieve groepsaanpak voor alle leerlingen en voor curatieve interventies voor een groep kinderen waarvan er in elke klas wel een te vinden is, en wiens gedrag voor de groep en de leerling zelf verstorend is. (Bron: flaptekst)
Age group sociology --- Personality development --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- schoolproblemen --- therapie --- kinderen --- agressie --- boosheid --- 467 --- Agressie --- Boos zijn --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Boosheid --- Sociale vaardigheden --- Boosheid ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; basisonderwijs --- gedragsproblemen --- Probleemgedrag --- Klasklimaat --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|