Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Toegankelijkheid, kwaliteit en gebruikersgemak verbeteren, regie en zelfredzaamheid stimuleren en kosten besparen: hulpverlening via internet verbetert hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Steeds meer organisaties bieden dan ook online hulp. Wat maakt hulpverlening via internet zo waardevol? Wat is nodig voordat een instelling online hulp (grootschalig) kan aanbieden?Dit boek is geschreven op basis van ruim 10 jaar ervaring met onlinehulpverlening en bevat alle relevante aspecten van het vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie beschrijft alle nieuwe ontwikkelingen en actuele inzichten omtrent wetenschappelijk onderzoek, blended hulpverlening, mHealth, therapietrouw, leerstijlen én de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende onlinehulpvormen aan bod. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online en blended interventies
#KVHB:Online hulpverlening --- 603.7 --- internet --- hulpverlening --- online hulpverlening --- communicatie --- 364.044 --- Online hulpverlening --- Communicatie --- Eerstelijnsgezondheidszorg --- Methodiek --- Eerstelijnshulpverlening --- PXL-Healthcare 2017 --- communicatievaardigheden --- communicatiemanagement --- zorgsector --- welzijnssector --- Sociology of social welfare --- chatten --- e-mail --- e-health --- psychotherapie --- telecommunicatieve hulpverlening --- psychosociale hulpverlening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Een concrete gids voor een beroep in veranderingWhat is the role of Primary Care in today's and tomorrow's society? How do we deal with an increase in health inequality and the challenges of multi-morbidity? How do we keep health care accessible and sustainable in the future? Modern family practices and Primary Care Centres are facing the challenges of increasing globalisation and migration. At the same time, a culture of fear is hurting the principles of solidarity and social justice on which health care systems are based. Practices, and in particular the doctors and health professionals of tomorrow, are in need of a new vision for the future.Since the 1970s, Primary Care has become the cornerstone of health care, with an all-important role for Family Medicine. Family Medicine and Primary Care reviews this development, and puts it in perspective against the backdrop of today's and tomorrow's fast-moving society. Based on concrete testimonials and an analysis of case studies, this book responds to the most urgent questions of today's family physicians.(bron: https://www.lannoocampus.be/nl/family-medicine-and-primary-care)
eerstelijnsgezondheidszorg --- eerstelijnsgezondheidszorg. --- Nursing --- verpleegkunde --- eerstelijnszorg --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- Human medicine --- 603.7 --- Huisartsen --- Eerstelijnshulpverlening --- Beleid --- #gsdb5 --- 61 Gezondheidszorg --- Financiering 658.147 --- 61 Eerstelijnsgezondheidszorg --- Huisartsengeneeskunde --- Huisarts --- Analyse --- Evaluatie --- gezondheidszorg
Choose an application
Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven
Online hulpverlening. --- e-health --- e-mail --- psychosociale hulpverlening --- chatten --- Hygiene. Public health. Protection --- psychotherapie --- hulpverlening --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- communicatie --- methodiek --- Communicatie in de hulpverlening --- Online hulpverlening --- 364.044 --- Communicatie --- Methodiek --- Organisatie --- 364.0 --- Hulpverlening --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- internet --- online-hulpverlening --- tele-onthaal --- telecommunicatieve hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.2 --- Sociology of social welfare --- Problemen --- Elektronische informatievoorziening --- Internet --- Eerstelijnshulpverlening --- Probleem --- Digitale informatievoorziening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Tot voor kort was het taboe om hulp te verlenen aan mensen die daar niet zelf om gevraagd hadden. Maar sinds is vastgesteld dat outreachend werk bijzondere resultaten kan opleveren voor de cliënt en zijn omgeving, zijn de belangstelling en het enthousiasme voor deze vorm van hulpverlening zijn sterk toegenomen. De discussie gaat nu niet meer over de vraag of hulp- en dienstverleners zich ongevraagd met mensen mogen bemoeien maar over de vraag hoever ze daarin mogen gaan. Met dit werk kunnen (aankomende) eerstelijnswerkers in sociale beroepen zich voorbereiden op het outreachend werken. Het bevat een analyse van de recente aandacht voor deze werkwijze en het belang ervan in de huidige tijd. Maar er is ook een praktisch gedeelte, waarin het methodisch handelen wordt beschreven. Aan de orde komen vragen als: Hoe organiseer je outreachend werk en hoe legitimeer je het? Welke vaardigheden en gedragskenmerken heb je nodig om dit werk te kunnen doen? Hoe treed je de cliënt tegemoet? En hoe organiseer je de samenwerking met signaleerders, het sociale netwerk rondom de cliënt of instanties waar je de cliënt naar doorverwijst?
maatschappelijke hulpverlening --- eerstelijnsgezondheidszorg --- outreaching --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- #SBIB:316.8H30 --- 321.3 --- bemoeizorg --- privacy --- welzijnszorg --- Eerstelijnsdienst --- Eerstelijnsgezondheidszorg (gezondheidszorg (eerstelijns)) --- Methodieken in de hulpverlening --- Hulpverlening ; methodiek --- S20080778.JPG --- welzijnswerk, methoden --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Methodiek --- 361.2 --- 361.1 --- Hulpverlening --- Hulpverleners : professionalisering --- Preventieve psychosociale dienstverlening --- Sociale sector : beroepsethiek --- 174 --- 364.446 --- outreachende hulpverlening --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk --- Gezondheidszorg --- Eerstelijnshulpverlening --- Uitsluiting --- Outreachende hulpverlening
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Als meerdere professionals met uiteenlopende expertises in hetzelfde team samenwerken, noemen we dat interprofessioneel werken. Maar wat maakt interprofessionele teams nu succesvol en wat zijn juist belemmeringen voor interprofessionele samenwerking? Het boek Interprofessioneel werken en innoveren in teams draait om de vraag hoe interprofessionele teams zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. De focus in het boek ligt op vormen van dienstverlening binnen de jeugdsector, het sociaal werk, de zorg en het onderwijs, die in toenemende mate en vooral op lokaal en regionaal niveau, intensief samenwerken. Het boek schetst een aantal theoretische invalshoeken en beschrijft op basis van recent onderzoek relevante praktijksituaties. Het behandelt thema's als veranderdynamiek in organisaties, de definitie van interprofessioneel werken, de succesfactoren ervan op basis van onderzoek, teamontwikkeling en samenwerking in teams, en de rol van teamleiders op het terrein van kenniscreatie. Ook komen principes van transformatie-leren (leren op de werkvloer door teams gericht op innovatie) aan de orde. Op de bijbehorende website zijn verwerkingsopdrachten te vinden. Interprofessioneel werken en innoveren in teams is zowel bedoeld voor hbo-studenten van sociale studies en opleidingen op het gebied van sociaal werk, zorg, jeugd en onderwijs als voor master-, post-hbo- en bijscholingstrajecten. Daarnaast is het interessant voor uitvoerende professionals en hun direct-leidinggevenden (teamleiders). Aan dit boek heeft een grote groep van auteurs bijgedragen. Eindredacteur Vincent de Waal was senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht en docent bij het Instituut Social Work van dezelfde hogeschool.
Didactic strategies --- Organization theory --- HO (hoger onderwijs) --- interdisciplinair onderzoek --- samenwerking --- multidisciplinaire zorg --- didactische werkvormen --- Personeelsmanagement --- Teamwerk --- Teams --- Teamontwikkeling --- Samenwerken --- Jeugdzorg --- Jeugdwerk --- Sociaal werk --- Onderwijs --- Organisatieveranderingen --- Teamrol --- Coöperatief leren --- Kennisverwerving --- Transformatieleren --- Leidinggeven --- Eerstelijnshulpverlening --- Kinderopvang --- Ouderenzorg --- Jeugdhulpverlening --- Wijkwerk --- Co-teaching --- Buurtwerk --- Teamrollen --- 65.012.4/11 --- Interprofessionele samenwerking --- Teamwork --- innoveren --- interprofessionele samenwerking --- innovatie --- teamwerk --- teamwork --- 65.014 --- PXL-Healthcare 2019 --- zorgsector --- maatschappelijke zorg --- professionalisering --- beroepscompetenties --- onderwijs --- jeugdzorg --- Teamwork. --- Sociale welzijnszorg ; samenwerking
Choose an application
Het boek beschrijft de geschiedenis en de evolutie van het Wit-Gele Kruis. Het is chronologisch opgebouwd, beginnend met een overzicht van de thuisverpleging van de Middeleeuwen tot de jaren 1930; vervolgens de geschiedenis van het Wit-gele Kruis.
Nursing. --- Thuisverpleging. --- Wit-Gele Kruis. --- departement Gezondheidszorg 08 --- thuiszorg --- thuisverpleging --- Academic collection --- C5 --- KADOC (x) --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- Wit-Gele Kruis van België (1937-2004) --- sociaal beleid --- verpleegkunde --- verpleging (x) --- 36 sociale dienstverlening --- 364.4 zorgverlening, welzijnswerk --- 364.4.046.2 thuiszorg --- 364.444 gezondheidszorg --- sociale geschiedenis --- Vlaanderen --- Wit Gele Kruis --- evolutie --- gezondheidszorg --- naslagwerk --- sociale verpleegkunde --- thuisverpleegkunde --- 613.7 --- 616.083.4 --- Geschiedenis (verpleegkunde) --- Thuisverpleegkunde (Wit-Gele Kruis) --- 362 ) Thuisverpleging --- thuisverpleegkunde (gez) --- 613.1 --- 613.8 --- Thuiszorg ; Vlaanderen --- Wit-Gele Kruis --- 604.94 --- Thuiszorg --- België --- Geschiedenis --- Verpleegkunde --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- 362.1 --- 308 --- Sociale verpleegkunde - Nazorg --- Eerstelijnshulpverlening --- Verpleegkundige beroepen --- Zelfstandig verpleegkundige --- Thuisverpleegkunde --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- Wit-Gele Kruis van België (1937-2004) --- België --- 613.1 Verpleegkunde geschiedenis --- geschiedenis --- geschiedenis (verpleegkunde) --- #gsdb8 --- Beroep --- Zelfstandige --- Verpleegkundige --- Vroedvrouw
Choose an application
Nu Twitter en Facebook hoogtij vieren en e-mail en chat communicatietoppers zijn, zoekt het sociaal werk hoe onlinehulp kan worden ingezet. Want niet alle smileys lachen. Cliënten surfen massaal naar mogelijkheden. Vaak anoniem worden snel en krachtig hulpkreten verwoord. Dankzij de afstand en met enkel tekens op een scherm wordt nabijheid en ondersteuning gezocht. Die afstand zorgt voor mogelijkheden maar ook voor twijfel, onmacht en aarzeling bij de hulpverleners.Onlinehulpverleners, coördinatoren, onderzoekers en docenten van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk (SAW), het OnlineHulpUitwisselingsPlatform (OHUP) en de Arteveldehogeschool (Opleiding sociaal werk), bundelen in dit boek hun knowhow. De auteurs behandelen alle e-hulpvormen en focussen specifiek op chathulp. Dankzij de ervaring in het OHUP is de voorbije jaren daarrond immers de grootste knowhow ontwikkeld.Welke onlinehulpvormen worden aangeboden? Hoe verhoudt onlinehulp zich ten aanzien van een ander hulpaanbod? Welke doelgroep wordt met onlinehulp bereikt? Wat zijn voordelen van onlinehulp? Welke combinatie van hulp- en dienstverlening wordt mogelijk? Wat zijn de grenzen van onlinehulp? Welke competenties vergt onlinehulp? En hoe wordt onlinehulp geïmplementeerd?
welzijnswerk --- chatten --- online werken --- telecommunicatieve hulpverlening --- Social welfare methods --- eerstelijnsgezondheidszorg --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.8H30 --- 660 Welzijn --- onlinehulpverlening --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Online hulpverlening --- #KVHB:Welzijnswerk --- digitalisering --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- Vlaanderen --- bijzondere jeugdzorg --- sociale media --- Online hulpverlening --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) --- 364.044 --- Chatten --- Communicatie --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Eerstelijnsgezondheidszorg ; Vlaanderen --- S20120059.JPG --- online-hulpverlening --- Welzijnswerk --- Digitalisering --- 364.4 --- 364 --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- maatschappelijk werk en sociale zorg --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Social service --- Information society --- Chatten. --- Online hulpverlening. --- Sociale welzijnszorg. --- PXL-Social Work 2014 --- Sociale welzijnszorg --- Telecommunicatieve hulpverlening --- Eerstelijnshulpverlening --- Internet --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Inhoud: 1. De geschiedenis van het trauma; 2. Het trauma in de samenleving; 3. Trauma en verwerking; 4. Psychopathologische gevolgen van trauma; 5. Neurobiologie en trauma; 6. Cultuur en trauma; 7. Psychoanalyse en trauma; 8. Gender en tauma; 9. De tweede wereldoorlog: gevolgen van oorlog en verzet; 10. De psychische nasleep van oorlog en geweld bij militairen;11. Intieme traumatisereing: gevolgen van seksueel misbruik; 12. Gevolgen van trauma's bij kinderen en adolescenten; 13. Veroudering en trauma; 14. Trauma's bij vluchtelingen en asielzoekers; 15. De naoorlogse generatie: indirecte traumatisering bij kinderen van oorlogsgetroffenen; 16. Trends in de traumabehandeling: een kritische beschouwing;17. Fasengerichte behandeling van posttraumatische stress; 18. Een theoretisch perspectief op fasengerichte behandeling; 19. Cognitieve therapie bij traumagerelateerde problematiek; 20. Psychoanalytische behandeling na traumatisering; 21. Verwerking van trauma's in gezinnen: praten en schrijven; 22. Eye Movement Desensitization and Reprocessing bij posttraumatische stress-stoornissen; 23. De rol van vaktherapieën bij de behandeling van psychotrauma; 24. De rol van de groep bij ontstaan en herstel van posttraumatische stress; 25. Het (seksueel) mishandelde kind: diagnostiek en behandeling; 26. Psychotherapeutische hulp aan vluchtelingen: aandachtspunten en interventiemogelijkheden; 27. Gevluchte adolescenten: een visie op behandeling en diagnostiek; 28. De functie van de eerste lijn voor de hulp aan geweldslachtoffers; 29. Lotgenotencontact en zelfhulp na traumatisering; 30. Overdracht en tegenoverdracht bij traumabehandelingen; 31. Secundaire traumatisering bij de individuele hilpverlener en in het team.
606.3 --- oorlogstrauma --- posttraumatisch syndroom --- posttraumatische stressstoornis --- psychopathologie (geestesziekte) --- slachtofferhulp --- (zie ook: posttraumatisch syndroom) --- (zie ook: oorlogstrauma) --- posttraumatische stress --- psychotrauma's --- secundaire traumatisering --- Psychiatry --- Sociology of social care --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Trauma's ; mishandeling --- Trauma's ; verwaarlozing --- Trauma's ; seksueel misbruik --- Trauma's ; vluchtelingen --- Trauma's ; asielzoekers --- 616.891.6 --- trauma's --- psychotrauma --- Geweld/Agressiviteit --- Oorlogsslachtoffers --- 606.323 --- Posttraumatische stresssyndroom (traumatische neurose) --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- posttraumatische stressstoornis (gez) --- psychotrauma (gez) --- verkrachting --- Anxiety neurosis. Pathological or psychoneurotic anxiety state --- Violence/Agressivité --- Victimes de la guerre --- Posttraumatische stresstoornissen --- (zie ook: vluchtelingen) --- Eerstelijnsgezondheidszorg --- Psychotrauma --- Eye movement desensitization and reprocessing --- Politieke vluchtelingen --- Oorlogstrauma's. --- Trauma's. --- Eerstelijnshulpverlening --- Traumatologie --- Posttraumatische stressstoornis --- Gedragstherapie --- Geweld --- Vluchtelingen --- Seksuele mishandeling --- Gezinspsychologie --- Psychoanalyse --- Slachtoffers --- Trauma's --- Diagnostiek --- Therapie --- psychoanalyse --- psychopathologie --- psychotherapie --- seksuele mishandeling --- #GBIB:IDGP --- psychiatrie --- traumatologie --- Psychologie --- Stress --- posttraumatische stress-stoornis --- 605.8 --- criminologie (gez) --- diagnose (gez) --- traumatologie (gez) --- asielzoekers --- incest --- psychotherapie (psychische therapie) --- vluchtelingen --- zelfhulp --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Réfugiés --- (zie ook: Oremtheorie, Van den Brink-Tjebbestheorie) --- Trauma --- Hulpverlening. --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Posttraumatische stress-stoornis --- Oorlogstrauma's --- Slachtoffer --- Diagnose
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|