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This book investigates the 'owner portrait' in the context of late medieval devotional books primarily from France and England. These mirror-like pictures of praying book owners respond to and help develop a growing concern with visibility and self-scrutiny that characterized the religious life of the laity after the Fourth Lateran Council in 1215. The image of the praying book owner translated pre-existing representational strategies concerned with the authority and spiritual efficacy of pictures and books, such as the Holy Face and the donor image, into a more intimate and reflexive mode of address in Psalters and Books of Hours created for lay users. Alexa Sand demonstrates how this transformation had profound implications for devotional practices and for the performance of gender and class identity in the striving, aristocratic world of late medieval France and England.
Portraits, Medieval --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Prayer books --- Portraits médiévaux --- Enluminure médiévale --- Livres de prières --- Illustrations --- Portraits médiévaux --- Enluminure médiévale --- Livres de prières --- Illustrations. --- Women --- Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Medieval portraits --- Books of prayer --- Prayer-books --- Devotional literature --- Liturgies
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Ce livre est issu d’un souhait exaucé, celui de grouper tous les médiévistes qui s’intéressent au livre dans la région toulousaine, et ailleurs… Ouvrage à plusieurs mains, il se veut le fruit d’une recherche collective, ne d’une passion partagée pour la période médiévale. La production et la consommation du livre à Toulouse et dans sa région trouvent ici tout naturellement une place centrale : cependant, loin de vouloir borner nos horizons aux terres languedociennes, il nous a semblé essentiel de les confronter avec d’autres champs d’études, d’autres approches. Le livre a toujours été un objet qui circule, porteur d’influences diverses, instrument d’échanges culturels et artistiques. Il est ici présent dans toutes ses dimensions, sa production et sa matérialité, du parchemin à la calligraphie, en passant par l’enluminure qui met en avant sa dimension artistique. Il est aussi le fruit d’une création littéraire, d’une méditation spirituelle. Destiné aux études, il dispense un savoir scientifique. Roman ou poésie courtoise, il laisse l’imagination s’évader. Les auteurs et leurs lecteurs, les modes et les usages de la lecture sont tout autant indispensables à sa compréhension. La possession de cet objet précieux est également un marqueur social ; l’accès au livre, privé ou public, par le biais des bibliothèques, se voit bouleversé par l’apparition des premiers imprimés. Ce sont tous ces aspects qui sont abordés ici au travers de contributions réunies selon trois thématiques.
Books --- Manuscripts, Medieval --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Book industries and trade --- Book collectors --- Livres --- Manuscrits médiévaux --- Enluminure médiévale --- Bibliophiles s --- History --- Histoire --- Industrie --- 091 <44 TOULOUSE> --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--TOULOUSE --- 091 <44 TOULOUSE> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--TOULOUSE --- Manuscrits médiévaux --- Enluminure médiévale --- livre
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Die zwölf Beiträge des kunsthistorisch ausgerichteten Bandes bieten einen Einblick in aktuelle Forschungen zu Dynamiken und Charakteristika der visuellen Kultur des 13. Jahrhunderts. In Verbindung von Ideengeschichte und Detailanalyse wird ein facettenreiches Bild dieser innovativen Epoche entworfen.Der Band ist in drei große Schwerpunkte gegliedert: Zunächst werden allgemeinere, medienübergreifende Fragen behandelt. Es kommen unter anderem rezeptionsgeschichtliche Aspekte wie die im 13. Jahrhundert zu beobachtenden Veränderungen in der Darstellung von Emotionen zur Sprache. Der zweite Teil befasst sich mit der Intensität und Wirkung des regionalen und überregionalen Austauschs. Dieser hinterließ in der künstlerischen Entwicklung greifbare Spuren, deren Auswertung Rückschlüsse auf die Strukturen des für die europäische Entwicklung entscheidenden kulturellen Transfers zulässt. Die Beiträge des dritten Abschnittes sind wichtigen Phänomenen der Zeit gewidmet, zu denen das Aufkommen eines neuen Altartypus und bemalter Hornplatteneinbände sowie die zunehmende Verbreitung von Psaltern für Laien und Veränderungen in den Maltechniken zählen.
Art médiéval --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Enluminure médiévale. --- Illustrations, images, etc. --- Thèmes, motifs. --- Interprétation --- Art / History --- Arts --- Arts, Fine --- Arts, Occidental --- Arts, Primitive --- Arts, Western --- Fine arts --- Humanities --- art history, Europe in the Middle Ages, book painting, sculpture, mosaic --- ÖFOS 2012, Art history --- Kunstgeschichte, Europa im Mittelalter, Buchmalerei, Skulptur, Mosaik --- ÖFOS 2012, Kunstgeschichte
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Sublime calligraphy, marvellous art, and amazing initials, have charmed and captivated the audience of the Book of Kells for over twelve hundred years. This remarkable illuminated Gospel book attracts the attention of scholars as well as those more generally interested in the fabulous artefacts of the past. Everybody knows it was made by an extensive team of scribes and artists. Donncha MacGabhann knew that too. However, he was certain that a thorough examination could clearly identify the various contributions of its creators. His life and work as an artist and teacher inspired the belief that a close visual study could solve some of its enduring puzzles. The deeper he delved, the more he was convinced that Kells is entirely the work of two individuals. This evolved into a novel paradigm through which he came to know and understand the manuscript. Following years of meticulous research, this book tells the story of Kells' two Masters and their collaboration to create a Gospel book of unprecedented magnificence. Most poignantly, it reveals the struggle of the lone survivor of the two-man team to attempt the completion of their magnum opus. The most important outcomes of this book go far beyond the simple attribution of work to different hands. Much more significantly, it affords insights into the imagination which inspired its creators, especially the unique vision of Kells' great Scribe-Artist. Collectively, these new perspectives reveal a previously unknown 'Book of Kells,' one which, as it were, has remained hidden in plain sight. Challenging long-held theories is no small matter, and in doing so this radical study attempts to be comprehensive. The abundance of evidence may at times seem extravagant in its detail, for both specialists and non-specialists. The reader is therefore encouraged to find their own path in exploring 'The Book of Kells - A Masterwork Revealed: Creators, Collaboration, and Campaigns' -- back cover.
Illumination of books and manuscripts, Celtic --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Enluminure celtique --- Enluminure médiévale --- Illumination of books and manuscripts, Celtic. --- Illumination of books and manuscripts, Medieval. --- Trinity college --- Manuscrit. 58. --- Book of Kells. --- Ireland. --- Illumination of books and manuscripts, Celtic--Ireland. --- Enluminure médiévale --- Book of Kells
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« Le tonnerre des exemples et la foudre des miracles (tonitrua exemplorum et fulgura miraculorum) », invoqués par le célèbre archevêque de Gênes, Jacques de Voragine, prouvent à quel point au Moyen Âge la parole pouvait être chargée de puissance. Celle que proféraient les moines, que délivraient les prédicateurs du haut de leur chaire ou sur les places publiques, se devait d’être puissante pour assurer le salut presque acquis d’avance des religieux mais plus encore le salut plus incertain des laïcs exposés à toutes les tentations du monde. Afin de donner toute son efficacité à ces sermons proclamés en tous lieux et en toutes circonstances, les prédicateurs les ont émaillés d’anecdotes exemplaires (les exempla) dont la matière a été puisée dans le trésor narratif de la Bible et dans l’héritage de l’Antiquité gréco-romaine, dans les légendes des saints et les vies exemplaires des moines, puis dans la vie quotidienne des fidèles. Ce volume se propose de suivre ce processus d’instauration d’un ordre narratif destiné à assurer le salut du plus grand nombre. À la fin du Moyen Âge, ces recueils d’anecdotes exemplaires ont aussi servi une « prédication dans un fauteuil » (pour reprendre l’expression de Michel Zink) liée à la lecture privée. Les manuscrits se sont alors enrichis d’enluminures au point de devenir parfois des sortes de bandes dessinées avant la lettre, comme le célèbre Ci nous dit du musée Condé de Chantilly (ms 26-27), présenté ici sous toutes les facettes fascinantes de ses centaines d’images associées à des récits hauts en couleurs.
Religious studies --- Exempla --- Preaching --- Prédication --- Exemplum --- --Moyen âge, --- Médiation culturelle --- --Colloque --- --Paris --- --actes --- --2005 --- --2007 --- --2008 --- --Exempla --- Exempla in literature --- Christian literature --- Literature, Medieval --- Civilization, Medieval --- History --- History and criticism --- Congresses --- 21*015 --- 82:2 --- Theologie en taal --- Literatuur en godsdienst --- Conferences - Meetings --- 82:2 Literatuur en godsdienst --- 21*015 Theologie en taal --- Prédication --- Christian writings --- Christianity and literature --- Literature --- Religious literature --- Christian preaching --- Homiletics --- Speaking --- Pastoral theology --- Public speaking --- Anecdotes --- Didactic literature --- Homiletical illustrations --- Example --- Religious aspects --- Moyen âge, 476-1492 --- Colloque --- Exempla - Congresses --- Exempla in literature - Congresses --- Preaching - History - Middle Ages, 600-1500 - Congresses --- Christian literature - History and criticism - Congresses --- Literature, Medieval - History and criticism - Congresses --- Civilization, Medieval - Congresses --- Paris --- prédication --- Moyen Âge --- médiation culturelle --- exempla --- rites et cérémonies --- lithurgie --- salut --- Ci nous dit --- Littérature didactique médiévale --- Enluminure médiévale --- Congrès
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