Narrow your search

Library

VIVES (16)

Thomas More Kempen (15)

UCLL (15)

Arteveldehogeschool (13)

KDG (13)

Odisee (13)

EhB (12)

AP (11)

Hogeschool West-Vlaanderen (10)

Hogeschool Gent (9)

More...

Resource type

book (16)

digital (1)


Language

Dutch (16)


Year
From To Submit

2022 (1)

2020 (1)

2019 (2)

2018 (2)

2017 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Zorgcommunicatie in verandering : hoe communicatie de slagkracht van organisaties in zorg en welzijn versterkt
Author:
ISBN: 9789462925854 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De zorg- en welzijnssector is vandaag in volle evolutie. De noden en de verwachtingen zijn hoog, de middelen beperkt. Samenwerking in netwerken van zorg, persoonsvolgende financiering, meer marktwerking, meer concurrentie, empowerment en vermaatschappelijking, kwaliteitsindicatoren en accreditering, krapte op de arbeidsmarkt: het zijn allemaal evoluties die de zorg- en welzijnsvoorzieningen dwingen om zich beter te profileren en om hun interne en externe communicatie professioneel aan te pakken.Grotere voorzieningen hebben vaak al een communicatiedienst, maar kleine en middelgrote organisaties roeien met de riemen die ze hebben. Zorgcommunicatie in de praktijk is voor beide doelgroepen geschreven. Communicatieverantwoordelijken, directieleden en stafmedewerkers van grote, middelgrote én kleine voorzieningen vinden in dit boek inspiratie en nieuwe invalshoeken, praktische handvatten en concrete tips. Doorheen het boek lopen tientallen praktijkverhalen uit alle sectoren van zorg en welzijn.


Book
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg : een evidence-based benadering
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462363595 9789462740365 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van communicatievaardigheden voor beroepen in de gezondheidszorg is groot. In dit boek wordt beschreven hoe de hulpverlener met goede communicatievaardigheden betere resultaten boekt. Op basis van onderzoek worden bewijzen geleverd die het belang van deze vaardigheden en de voordelen voor zowel de hulpverlener als de patiënt aantonen.In Vaardig communiceren in de gezondheidszorg staat een observatielijst centraal; die de stappen in de gespreksvoering volgt.De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde. Er wordt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden aangeboden die als uitgangspunt dient voor de omgang met alle communicatieproblemen.


Book
Balanceren tussen macht en onmacht : patient empowerment als grondslag voor gelijkwaardigheid in de relatie patiënt-arts
Author:
ISBN: 9782509035257 Year: 2019 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit actueel boek is tegelijk het toegankelijk verslag van wetenschappelijke inzichten rond Patient Empowerment én een persoonlijk getint verhaal. Communicator, onderzoeker en auteur Edgard Eeckman baseert zijn betoog over de relatie tussen patiënt en arts zowel op wetenschappelijk onderzoek als op zijn eigen persoonlijke ervaring met de gezondheidszorg.Daarbij houdt hij steeds de mens voor ogen. De mens in de patiënt en in de zorgverlener. Hij bekijkt de macht in de relatie patiënt-arts vanuit een ongebruikelijke invalshoek. Op de achtergrond van de relatie sluimert afhankelijkheidsmacht: een macht die niet altijd zichtbaar is, maar wel grote invloed kan hebben op het gedrag van de patiënt. En op dat van de zorgverlener.Vanuit zijn ongebruikelijke visie op macht detecteert de auteur de concrete ingrediënten van Patient Empowerment en geeft hij aan wat het antwoord zou kunnen zijn op de bestaande asymmetrische machtsrelatie tussen patiënt en zorgverlener.Een warm beargumenteerd pleidooi voor een gelijkwaardige patiënt-zorgverlener relatie. Een verhaal dat tegelijk de toegankelijke analyse is van een wetenschappelijk onderzoek. Artsen, maar ook andere zorgverleners, zorgorganisaties en niet in het minst ook patiënten en patiëntenverenigingen vinden in dit boek talrijke nieuwe inzichten.https://www.politeia.be/nl/publicaties/180723-balanceren+tussen+macht+en+onmacht


Book
Interculturele communicatie in de zorg : kennis, vaardigheden en houding voor zorgprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023256359 9789023256366 9023256352 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionals in de zorg krijgen steeds vaker te maken met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie. Dit lesboek laat studenten en zorgprofessionals zien wat er gebeurt tijdens de communicatie met patiënten, en wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Betere communicatie draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Het verhoogt de patiëntveiligheid, therapietrouw en kostenreductie. Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek. Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg. Ook hebben de auteurs reflectievragen toegevoegd.


Book
Menselijkheid in de zorg : de arts-patiëntrelatie
Author:
ISBN: 9789088507441 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De medische zorg heeft de laatste twintig jaar veel innovatieve, vooral technische ontwikkelingen doorgemaakt. In de dagelijkse praktijk bestaat de zorg echter voor het grootste deel uit de dialoog tussen de arts en de patiënt, waarbij de patiënt verwacht dat de zorg door een ?goede? dokter geleverd wordt.Maar wat is een goede dokter? Voor een patiënt is het belangrijk dat de arts menselijk en competent is, adequaat handelt, goede zorg levert en de patiënt betrekt bij te nemen beslissingen. Artsen echter zijn opgeleid om met name acute zorgproblemen te behandelen, en tegelijkertijd moeten ze zich steeds meer richten op het begeleiden van patiënten met een levenslange chronische ziekte.Dat levert spanningen op. Gebrek aan goede communicatie en geen zicht op elkaars drijfveren, verergert vaak het lijden van de patiënt. Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht.In Menselijkheid in de zorg schetst Leo Visser hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan. Als patiënten weten hoe artsen denken en werken, stellen ze betere vragen. En als de arts zich bewust is van het perspectief van de patiënt, leidt dat tot grotere medemenselijkheid in de zorg.


Book
Verpleegkundige gespreksvoering
Authors: ---
ISBN: 9789024421367 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verpleegkundige gespreksvoering behandelt verschillende vaardigheden die laten zien hoe je als verpleegkundige kunt luisteren, waarbij je de ander ruimte biedt om zijn verhaal te doen en tegelijk sturing geeft aan het gesprek. Daarnaast bevat het casuïstiek die zicht geeft op de persoonlijke toepassing in de verpleegkundige beroepspraktijk. De beschreven gespreksvormen en methodieken zijn actueel voor deze praktijk.Naast het boek is er een website beschikbaar die verdieping geeft aan de behandelde thema's.Het boek is een geheel herziene druk van het 'Basisboek Verpleegkundige gespreksvoering' en bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat in op houdingsaspecten bij communicatie, in deel 2 worden gespreksvaardigheden uitgewerkt en in deel 3 zijn diverse gespreksvormen en methodieken beschreven. De structuur binnen de delen is verbeterd en de inhoud is geactualiseerd met toevoeging van een aantal geheel nieuwe hoofdstukken, onder meer over culturele aspecten, shared decision making, CanMEDS-rollen, oplossingsgerichte benadering, familiegesprekken, risico's taxeren en het zorgen delen-gesprek.


Book
Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn
Authors: --- ---
ISBN: 9789046907269 9046907260 Year: 2020 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maatschappelijke ontwikkelingen dwingen gezondheidszorgprofessionals uit verschillende beroepsgroepen nauw met elkaar samen te werken. Ook wordt een sterker beroep gedaan op de samenwerkingsvaardigheden met de cliënt en diens sociale netwerk. . Efficiënte samenwerking leidt tot betere zorg, minder miscommunicatie en hogere tevredenheid bij alle betrokken professionals. Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn helpt (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals de onderlinge communicatie te verbeteren met alle betrokkenen.Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn is het eerste boek dat communicatie bij interprofessionele samenwerking centraal zet. De uitgave beschrijft de manier waarop samenwerkende professionals taal kunnen inzetten om tot goede afstemming te komen en een gezamenlijk doel te bereiken. Het ondersteunt bij het herkennen en toepassen van verschillende communicatiestijlen en biedt checklists, reflectieopdrachten en casuïstiek voor het evalueren van de eigen communicatie, van jezelf als professional en als onderdeel van een team. De inhoud van het boek is gekoppeld aan een digitale leeromgeving met aanvullende publicaties, online-colleges, verwijzingen naar verdiepende literatuur en studieopdrachten.(https://www.standaardboekhandel.be/p/interprofessioneel-communiceren-in-zorg-en-welzijn-9789046907269)


Book
Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn
Authors: --- ---
ISBN: 9789046906187 9046906183 9789046967898 Year: 2018 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorg- en welzijnsprofessionals moeten adequaat met elkaar samenwerken om optimale zorgverlening of ondersteuning te kunnen bieden aan burgers binnen onze participatiemaatschappij. Maar interprofessioneel samenwerken gaat niet vanzelf. Het vraagt om het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om te kunnen functioneren in een interprofessionele beroepspraktijk, met oog voor het brede functioneren van de cliënt en alle betrokkenen in het sociale systeem van de cliënt. Het Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief. De uitgave onderscheidt vier kerncompetenties: waarden en ethiek, interprofessionele communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en het werken in teams. De auteurs plaatsen deze competenties in het kader van de Nederlandse zorg en welzijnssector en de wet- en regelgeving en laten het belang zien van ethisch bewust en cliëntgericht werken. De uitgave biedt activerende werkvormen en opdrachten die helpen in de ontwikkeling van de gevraagde competenties. Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn is geschreven voor studenten van sociale en zorgopleidingen. Daarnaast is het geschikt voor iedereen die werkzaam is in de zorg- en welzijnssector.


Multi
Interculturele communicatie in de zorg : kennis, vaardigheden en houding voor zorgprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023258742 9789023258759 Year: 2022 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionals in de zorg werken steeds vaker met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie.Dit boek laat studenten en zorgprofessionals zien wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Dit draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Naast kostenreductie, verhoogt het de patiëntveiligheid en therapietrouw.Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek.Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen, reflectievragen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg.https://www.standaardboekhandel.be/p/interculturele-communicatie-in-de-zorg-9789023258742


Book
Draagkracht en veerkracht in de zorg : professioneel zorgen met aandacht voor je eigen grenzen
Authors: ---
ISBN: 9789401414852 Year: 2014 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cliënten zijn mondiger geworden en kwaliteitseisen worden hoger, waardoor de werkdruk toeneemt. Als zorgverlener/hulpverlener wil je je werk goed doen, maar hoe zorg je tegelijkertijd voor jezelf, hoe bewaak je je eigen grenzen? Hoe kun je nabijheid bieden en tegelijk ook jezelf blijven?Met dit boek laten de auteurs zien dat goed contact en verbinding helend is voor de zorgvrager en uitputting van de zorgverlener voorkomt. Het is een warm betoog voor de erkenning van waarden zoals betrokkenheid, waardering en presentie binnen de zorg. Door middel van veel praktijkvoorbeelden en praktische adviezen wordt duidelijk gemaakt hoe je als hulpverlener je eigen draagkracht en veerkracht kunt bewaken en vergroten.

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by