Listing 1 - 10 of 102 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een kijktafel is een ‘verhaal op schaal’, een mooie opstelling vol betekenis. Door middel van kleur, tekst en symboliek laat de kijktafel zien wat jij belangrijk vindt. Een waxinelichtje brengt het verhaal tot leven. Dit unieke kijktafelboek biedt alle informatie, prachtige voorbeelden en foto’s. Zo maak je in je woonkamer iets zichtbaar van • natuur en seizoen • wat jou inspireert en waar je in gelooft • aan wie je wilt (terug)denken • wat je wilt vieren! Het boek gaat met kijktafels het jaar rond. Het geeft praktische informatie over christelijke tijden en feesten. Maar ook vrolijke kijktafel-ideeën bij thema’s als vrede, dierendag, Sinterklaas, Moederdag en eendjes voeren ...
Didactics of religion --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese ; basisonderwijs --- 234.5 --- Christendom --- godsdienst --- kijktafel --- communicatie --- Rituelen
Choose an application
Dit is het derde en laatste deel van 'De kleine theologie' voor ouders en katecheten over de geloofsopvoeding van kinderen. In dit deel over Jezus Christus wordt veel aandacht besteed aan het probleem en de zin van de feesten voor de kinderen in de maand december, Sinterklaas en Kertmis.
Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- #GOSA:XXI.Alg.M --- 268.21 --- #gsdb6 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Geloof --- Catechese --- C1 --- geloofsleer --- kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Kerken en religie --- 244.5 --- theologie --- Godsdienstige opvoeding --- Geloof-kinderen --- 433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- geloofsbeleving --- geloven --- gezinsklimaat --- godsdienstpedagogiek --- waardenopvoeding --- Geloof: kinderen --- Geloofsopvoeding --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren --- Geloof
Choose an application
Terwijl de boer slaapt, ontkiemt het zaad en groeit op, maar hij weet niet hoe.Verwijzend naar deze les uit het evangelie, wil dit boek een richting aangeven naar een nieuwe geloofsopvoeding van kinderen. Daartoe wordt eerst uitvoerig onderzocht wat geloven eigenlijk is, en vervolgens, langs welke lijnen het kinderlijk denken en beleven plegen te verlopen.Uit deze gegevens worden dan consequenties getrokken ten aanzien van de dagelijkse opvoeding van kleine gelovigen, o.a. met betrekking tot het vertellen van (bijbel)verhalen, de katechese in en buiten de school, het bidden met kinderen, de gewetensvorming en de liturgie. Het boek eindigt met een epiloog over 'worden als kinderen'.
433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- geloven --- Kerk --- opvoeding --- Christian education of children --- Children --- Godsdienstige opvoeding --- C6 --- gezin --- kinderen --- religieuze vorming --- 245 --- godsdienst (gez) --- catechese --- 268.21 --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Didactics of religion --- Christian dogmatics --- Christian education of children. --- C1 --- Kerken en religie
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
De oproep die vervat is in het kernthema van dit boek, namelijk Kinderen niet van God afhouden, schetst meteen de opzet, en tevens de persoonlijke, positieve ervaring van de schrijver met zijn eigen kinderen. Eenzijdig op prestatie gebaseerde oordelen over waarde, belang en zin van het menselijk bestaan veroorzaken de geestelijke luchtvervuiling die kinderen afhoudt van wat werkelijk telt: in alle omstandigheden en op iedere leeftijd bemind te worden, omdat ouders en volwassenen weten waar het in het leven werkelijk om gaat en dat aan hun kinderen dorrgeven. Het boek legt hiermee de vinger op de wonde van onze samenleving: het gebrek aan waarchtig geloof, aan voorstellingsvermogen, zingeving en zinvolle beelden. Want wij hebben allen God in ons, en die mogen we omwille van onszelf en onze kinderen niet vergeten. Albert Biesinger, geboren in 1948, is hoogleraar godsdienstpedagogiek en volwasseneducatie aan de Universiteit van Tübingen. Hij is getrouwd, vader van een gezin en permanent diaken.
Christian pastoral theology --- Christelijke ethiek --- Christendom --- Christianisme --- Enfants --- Ethique chrétienne --- Kinderen --- 268.21 --- Kinderen en geloof --- #gsdb11 --- #GBIB:IDGP --- handleiding --- Genootschap tot Voortplanting van het Geloof (1822-) --- C6 --- opvoeding --- kinderen --- godsbeeld --- gebed --- verbeelding (x) --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese --- Geloofsleven: kinderen --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Pastoraal --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Religious education --- Postmodernism --- Philosophy --- Religious aspects --- 37.017.93 --- 268 --- 230*705 --- -Postmodernism --- -Post-modernism --- Postmodernism (Philosophy) --- Arts, Modern --- Avant-garde (Aesthetics) --- Modernism (Art) --- Philosophy, Modern --- Post-postmodernism --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- -Godsdienstige opvoeding --- 230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- -230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- Post-modernism --- Religious education (Theology) --- Philosophy. --- Religious aspects. --- Religious education - Philosophy --- Postmodernism - Religious aspects
Choose an application
4
Children --- Religious life --- 268.21 --- C1 --- handleiding --- ouders --- religieuze vorming --- kinderen --- #GBIB:SMM --- #gsdb6 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Geloof --- Geloof --- Geloof: kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Kerken en religie --- #BSCH: vak: godsdienst --- #GROL:SEMI-268.21 --- 433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- Kerk --- geloofsbeleving --- geloven --- godsdienstpedagogiek --- opvoeding --- 244.5 --- kind en geloof (ler) --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren --- Children - Religious life
Choose an application
Behandelt: Sinterklaas, Kerstmis en Pasen.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Methodologie --- Méthodologie --- Kerstmis --- Pasen --- Sinterklaas --- Verjaardag --- Vieren --- 454.9 --- 234.5 --- Feesten --- feestvieren --- wereldoriëntatie: diactiek lagere school --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding
Choose an application
-0532-2
catechese-leerkrachten, vormingswerkers --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- C1 --- vasten --- catechese --- kleuteronderwijs --- kleuterschool: catechese --- Kerken en religie --- 471.48 --- Catechese --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Pasen --- Vasten --- Morele en religieuze opvoeding
Choose an application
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- Pasen --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- 478.6 --- Bijbelverhalen --- Jezus --- 478.63 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Listing 1 - 10 of 102 | << page >> |
Sort by
|