Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In Veilig opgroeien (oorspronkelijke titel Signs of Safety), wordt een nieuwe benadering in de bescherming van kinderen gepresenteerd. Hulpverleners in de jeugdzorg en kinderbescherming kunnen hiermee potentieel risicovolle situaties beoordelen en vinden hierin praktische hands-on strategieën voor het opbouwen van een samenwerkingrelatie met de ouders. Uit de praktijk blijkt dat dit op de lange termijn kindermishandeling en uit huis plaatsing kan voorkomen.Er zijn weinig beroepsgroepen waarbij emotie zo'n grote rol speelt als bij hulpverleners in de jeugdzorg en de kinderbescherming. Logisch; het gaat immers om kwetsbare kinderen die bedreigd worden in hun ontwikkeling, of erger. Daarom heeft ook iedereen een oordeel over het werk van deze hulpverleners. Zij liggen vaak onder vuur: omdat ze wél ingrijpen of omdat ze níet ingrijpen. Het gevolg is dat hulpverleners steeds vaker risicomijdend gedrag vertonen - het beruchte Savanna-effect - dat tot meer uithuisplaatsingen van kinderen leidt.De auteurs van Veilig opgroeien bieden een beter alternatief. Zij hebben in de praktijk vastgesteld dat samenwerking met het gezin de beste resultaten oplevert. In negen hoofdstukken worden zowel het theoretische kader als de praktijkelementen van Signs of Safety uitgebreid behandeld. Dit praktijkboek laat zien hoe je deze benadering steeds kunt toepassen: van intake via onderzoek en beoordeling tot afsluiting van het dossier.
Psychotherapy . --- Social groups. --- Family. --- Psychotherapy. --- Sociology of Family, Youth and Aging.
Choose an application
De schrijvers van ‘Als er ‘niets aan de hand’ is’ hebben ook in ons land veel succes met hun methode ‘Veilig opgroeien’ (oorspronkelijke titel: ‘Signs of Safety’). In dit tweede boek laten zij zien dat er een weg is uit het ontkenningsdilemma.Iedere hulpverlener in de jeugdzorg kent het probleem van ontkenning bij ernstige aanwijzingen voor kindermishandeling of seksueel misbruik in gezinnen. Ouders die, geconfronteerd met vermoedens van mishandeling, iedere verdenking van de hand wijzen. In de praktijk leidt dit vaak tot een vruchteloos meningsverschil tussen gezin en hulpverleners, gevolgd door uithuisplaatsing van het kind en uiteen vallen van het gezin. Een uit nood geboren situatie die geen van de betrokkenen eigenlijk wenst.Het is echter mogelijk gezinnen op een verantwoorde manier bij elkaar te houden of te herenigen. De discussie over wie precies wat gedaan heeft, maakt plaats voor de vraag: hoe kunnen we voortaan zorgen dat de kinderen in het gezin veilig zijn. De achterliggende gedachte – de aandacht vooral op de toekomst richten – lijkt simpel, maar betekent in de praktijk hard werken, zo stellen de auteurs. Ze illustreren dit aan de hand van vele uit het leven gegrepen voorbeelden en geven, stap-voor-stap, een concrete leidraad hoe dit in de praktijk gebracht kan worden. Zo laten zij overtuigend zien dat de Signs of Safety-benadering rond ontkenningszaken ook een dankbare ervaring is. Gezinnen en hun netwerk gaan aan de slag met een eigen, op maat gemaakt veiligheidsplan, haast altijd met succes.Dit boek is bedoeld voor hulpverleners van Jeugdzorg en de Kinderbescherming en kwam tot stand op initiatief van TNO Kwaliteit van leven en met een bijdrage van Stichting Kinderpostzegels Nederland.
Psychotherapy . --- Social groups. --- Family. --- Psychotherapy. --- Sociology of Family, Youth and Aging.
Choose an application
De auteurs hebben veel succes met hun methode 'Veilig opgroeien' (oorspronkelijke titel: 'Signs of Safety'). In dit tweede boek laten zij zien dat er een weg is uit het ontkenningsdilemma.Iedere hulpverlener in de jeugdzorg kent het probleem van ontkenning bij ernstige aanwijzingen voor kindermishandeling of seksueel misbruik in gezinnen. Ouders die, geconfronteerd met vermoedens van mishandeling, iedere verdenking van de hand wijzen. In de praktijk leidt dit vaak tot een vruchteloos meningsverschil tussen gezin en hulpverleners, gevolgd door uithuisplaatsing van het kind en uiteen vallen van het gezin. Een uit nood geboren situatie die geen van de betrokkenen eigenlijk wenst. Het is echter mogelijk gezinnen op een verantwoorde manier bij elkaar te houden of te herenigen. De discussie over wie precies wat gedaan heeft, maakt plaats voor de vraag: hoe kunnen we voortaan zorgen dat de kinderen in het gezin veilig zijn. De achterliggende gedachte - de aandacht vooral op de toekomst richten - lijkt simpel, maar betekent in de praktijk hard werken, zo stellen de auteurs. Ze illustreren dit aan de hand van vele uit het leven gegrepen voorbeelden en geven, stap-voor-stap, een concrete leidraad hoe dit in de praktijk gebracht kan worden. Zo laten zij overtuigend zien dat de Signs of Safety-benadering rond ontkenningszaken ook een dankbare ervaring is. Gezinnen en hun netwerk gaan aan de slag met een eigen, op maat gemaakt veiligheidsplan, haast altijd met succes
Social welfare methods --- Criminology. Victimology --- incest --- kindermishandeling --- jeugdbescherming --- hulpverlening --- ontkenning --- ouders-kind relatie --- seksueel misbruik --- gezinstherapie --- gezinsproblematiek --- gezinsbegeleiding --- Kindermishandeling --- Oplossingsgericht werken --- Seksueel misbruik --- Ontkenning --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Nederland --- Jeugdbescherming --- Jeugdbescherming (kinderbescherming) --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- 323.4 --- kindermishandeling (gez) --- 179.2 --- Veiligheid --- 343.62
Choose an application
"Drawing on the work of innovative educators, this edited volume shows how adopting a solutions focused approach can offer new constructive ways forward for special education. Diverse international contributors from both the world of special education and solutions focused thinking, offer ways to rethink special education and to focus on what can be done rather than what can't. Each chapter offers insights into how solutions focused thinking can reframe special education and the tangible results for children, families and schools. Chapters on teaching and learning, behaviour support, human resources, school leadership and family and community show how a solutions focused approach can be transformative for all aspects of special and inclusive education"--
Special education. --- Special education teachers --- Inclusive education. --- Training of.
Choose an application
Child abuse. --- Child abuse --- Abuse of children --- Child maltreatment --- Child neglect --- Children --- Cruelty to children --- Maltreatment of children --- Neglect of children --- Child welfare --- Family violence --- Parent and child --- Abused children --- Prevention. --- Abuse of --- Crimes against
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|