Narrow your search

Library

VIVES (5)

Arteveldehogeschool (4)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

DocAtlas (2)

EhB (2)

KBR (2)

KDG (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

More...

Resource type

book (4)

film (1)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2021 (1)

2015 (1)

2013 (1)

2012 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Spraaktaal : gids voor jongeren met een taalstoornis
Author:
ISBN: 9789033491818 Year: 2013 Volume: 8 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren met een taalstoornis (ESM, ontwikkelingsdysfasie) hebben veel moeite met taal en dus met communicatie. Hun handicap is onzichtbaar en onbekend. Hun handicap maakt hen onzeker en zwijgzaam. Toch hebben jongeren met een taalstoornis veel te vertellen. Als ze de kans krijgen. Spraaktaal biedt die kans.Spraaktaal is een gids met toegankelijke informatie over het wat, hoe en waarom van taalstoornissen. Spraaktaal is een werkboek dat jongeren en degenen die bij hen betrokken zijn handvatten biedt voor het denken en praten over het leven met een taalstoornis en voor het benoemen en uitbuiten van mogelijkheden en talenten. Spraaktaal maakt jongeren met een taalstoornis zelfbewuster en sterker.


Book
Spraaktaal Kids : mijn denk- doe- en praatmap : 7-10 jaar
Author:
ISBN: 9789491806667 9789491806643 9491806645 9789491806650 9491806653 9491806661 9789491806674 949180667X Year: 2015 Publisher: Sint-Michielsgestel Kentalis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Volgende thema's komen aan bod: 1. Ik ben ik! - 2. Mijn lijf - 3. Mijn wereld - 4. Mijn tijd - 5. Mijn taal - 6. Spraaktaal - 7. Als ik later groot ben - 8. Ik in het kort


Book
Bewogen communicatie : autisme en doofheid
Authors: ---
ISBN: 9789033476464 Year: 2009 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek heeft aangetoond dat autisme onder doven en slechthorenden vaker voorkomt dan onder horenden. De comorbiditeit van doofheid en autisme leidt tot specifi eke problemen op het gebied van communicatie, diagnostiek en behandeling. Op de werkvloer en bij ouders speelt vooral de vraag naar de mogelijkheden en valkuilen op het gebied van gebaren en gebarentaal. Vanwege de visuele kenmerken ervan lijkt gebarentaal goed aan te sluiten bij de specifi eke vermogens van mensen met autisme. Echter, net als gesproken taal, stelt gebarentaal eisen aan vorm- en betekeniswaarneming waaraan juist door mensen met autisme slechts moeizaam kan worden voldaan vanwege de andere wijze van waarnemen en informatieverwerking. De vraag naar de invloed van autisme op het verwerven, begrijpen en gebruiken van gebarentaal staat in dit boek centraal. Het antwoord op die vraag is gezocht in de internationale literatuur van de laatste drie decennia op het gebied van autisme, doofheid, gebarentaal en neurocognitief onderzoek. Hoewel geen onderzoek is gevonden waarin de relatie tussen doofheid, autisme en gebarentaal centraal staat, biedt de inventarisatie, zowel theoretisch als praktisch, belangrijke inzichten in de factoren die een rol spelen bij het slagen of mislukken van gebarentaalontwikkeling. Als in de begeleiding van dove kinderen en volwassenen met autisme rekening wordt gehouden met deze factoren, zal dat de communicatie zeker ten goede komen. (Bron: covertekst)


Book
Taal in het kwadraat : kinderen met TOS beter begrijpen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492525871 Year: 2021 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben niet alleen moeite met taal, maar vaak ook ernstige sociaal-emotionele problemen. Sommigen reageren angstig op contact en trekken zich terug. Anderen vertonen juist druk, ongecontroleerd of agressief gedrag. Hoe komt dat?In dit boek kijken we met een neuropsychologische bril naar het gedrag van kinderen met TOS. De auteurs beschrijven helder dat dit gedrag wordt beïnvloed door de omgeving, de hersenen én de cognitieve vermogens, zoals de executieve functies en het vermogen om emoties en gedachten van jezelf en anderen te begrijpen.Kinderen met TOS hebben juist op deze gebieden beperkingen, omdat ze er taal voor nodig hebben: taal om met anderen te communiceren en ?innerlijke taal? om met zichzelf te communiceren. Als ouders en professionals in onderwijs en zorg zich hier (meer) bewust van zijn, kunnen zij kinderen met TOS beter gaan ondersteunen.Taal in het kwadraat is theoretisch stevig onderbouwd en bevat vele herkenbare situaties uit de praktijk van onderwijs, zorg en opvoeding. Daarmee is het een inspiratiebron voor iedereen die werkt met kinderen met TOS.https://www.standaardboekhandel.be/p/taal-in-het-kwadraat-9789492525871


Film
Spraaksaam, de movie
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2012 Publisher: Gouda Kentalis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 5 of 5
Sort by