Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De juridische relatie tussen de overheid en haar personeel wordt in beginsel geregeerd door het bestuursrecht. De jongste jaren zijn echter steeds meer pleidooien te horen om de rechtspositie van het overheidspersoneel op arbeidsrechtelijke leest te schoeien. Waarom stelt de overheid haar personeel in beginsel statutair tewerk? Welke zijn de exacte juridische grondslagen van de statutaire tewerkstelling in de publieke sector en wat is hun hedendaagse relevantie? Pas als op deze vraag een duidelijk antwoord is geformuleerd, kan er gekeken worden naar de mogelijkheden om de rechtspositie van het overheidspersoneel om te schakelen naar een model dat (eerder) arbeidsrechtelijk is georiënteerd. De bedoeling van dit boek is dan ook in de eerste plaats om te trachten op deze vóórvraag een antwoord te bieden. Voor elk bestuursniveau Het beantwoorden van deze vóórvraag vormt uiteraard een zeer moeilijke opdracht omwille van de complexe structuur van het Belgische ambtenarenrecht. Het boek geeft echter de oorspronkelijke grondslag van elke vorm van statutaire tewerkstelling bij de federale, de gemeenschaps-, de gewest- en de lokale overheden. Dit boek is dus relevant voor elk bestuursniveau waar de tewerkstelling principieel statutair dient te worden ingevuld. Bovendien worden de grondslagen vergeleken de huidige en de vroegere grondslagen voor de statutaire tewerkstelling in Nederland en Denemarken, Frankrijk en Duitsland. De “traditionele botsingen” Op het einde van het boek wordt nog aandacht besteed aan de vraag of het juridisch kader wel reeds rijp is voor een geleidelijke botsingen tussen het bestuursrecht en het arbeidsrecht behandeld, bijvoorbeeld inzake het stakingsrecht, de collectieve onderhandelingen, de doorwerking van de beginselen van behoorlijk bestuur in de contractuele arbeidsrelatie en de al dan niet bestaande noodzaak tot motivering van het ontslag van een arbeidscontractant in de publieke sector.
35.08 <493> --- Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- Civil service --- Fonction publique --- Belgium --- Belgique --- Officials and employees --- Legal status, laws, etc. --- Fonctionnaires --- Droit --- 403 Overheidspersoneel --- 401 Administratief recht --- 423.5 Gemeenten. Personeel --- 097 Personeelsbeleid --- Nederland --- Denemarken --- Fonctionnaires Ambtenaren --- overheidsadministraties --- publiek recht --- Statut des fonctionnaires Ambtenarenstatuut --- Personnel dans l'administration Personeel (overheidsdiensten) --- Droit administratif Administratief recht --- BPB0802 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 350.2 --- V2 - Droit public général - Algemeen publiekrecht --- 35.08 <493> Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- Ambtenarenrecht. Statuut van het openbaar ambt. Theorie van het openbaar ambt--België --- administrations publiques --- droit public --- Overheidspersoneel --- DROIT ADMINISTRATIF --- Agents --- BELGIQUE --- droit social --- statut
Choose an application
Deze tweede publicatie in de reeks Actualia Publiekrecht van de vakgroep staats- en bestuursrecht van de Vrije Universiteit Brussel handelt over de hervorming van het bestuurlijk toezicht. De inrichting, de organisatie en de uitoefening van het bestuurlijk toezicht is sterk gewijzigd door de inwerkingtreding van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en het Provinciedecreet van 9 december 2005. Op 13 november 2009 organiseerde onze vakgroep een studiedag over dit onderwerp. Dit boek vormt de schriftelijke neerslag van de bijdragen van de sprekers aan die studiedag. Het algemeen bestuurlijk toezicht op de lokale besturen werd door het Gemeente- en het Provinciedecreet verheven tot de regel. De vormen van bijzonder bestuurlijk toezicht werden drastisch verminderd. In de eerste bijdrage (Alexander De Becker) wordt deze beleidsoptie gesitueerd in het ruimer bestuursrechtelijk kader. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan de bedoeling van de decreetgever om de lokale besturen hun "lokale autonomie" te laten terugwinnen. Ondanks het terugdringen van het bijzonder bestuurlijk toezicht zijn er nieuwe vormen van bijzondere controle op bepaalde beleidsbeslissingen van lokale besturen in het leven geroepen of uitgewerkt. Deze aspecten worden behandeld in de tweede bijdrage (Joke Goris). De twee laatste bijdragen zetten de stap naar de praktijk. In de derde bijdrage wordt nagegaan hoe de Raad van State zijn controle op de uitoefening van het bestuurlijk toezicht invult (Aube Wirtgen). Ten slotte worden in de vierde bijdrage een aantal specifieke pijnpunten in de praktijk besproken die ontstaan zijn ten gevolge van de afbouw van het bijzonder bestuurlijk toezicht ten voordele van het algemeen bestuurlijk toezicht (Kaat Leus en Frederik Ongena). Met dit boek schetst de vakgroep staats- en bestuursrecht voor het eerst een ruim beeld van de (theoretische en praktische) juridische gevolgen van de principiële keuze van de decreetgever voor het algemeen bestuurlijk toezicht in het Gemeentedecreet en het Provinciedecreet.
Administrative law --- Belgium --- 352 <493> --- gemeenterecht --- droit public --- 352 <493> Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- droit communal --- publiek recht --- Constitutional law --- Publiek recht. --- Ebooks --- E-books --- Belgique
Choose an application
Dit boek bundelt de geactualiseerde bijdragen van de onderzoekers van de UHasselt die hebben meegewerkt aan de studiedag op 18 november 2014. Het is duidelijk dat er op heden nog vele juridische en bestuurskundige onzekerheden bestaan over de samenwerking tussen gemeenten en OCMW’s. Een aantal van die juridische en bestuurskundige vragen worden in dit boek behandeld
Administrative law --- Belgium --- Centres sociaux --- Aide sociale --- Communes --- Administration communale --- Politique sociale --- Public welfare administration --- Local government --- Administration municipale --- Droit --- Law and legislation --- Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (Belgium) --- Centre public d'aide sociale (Belgium) --- E-books --- 423.4 Gemeenten. Bestuur --- Belgique
Choose an application
De federale overheid, de Vlaamse Gemeenschap, het Brussels Gewest, de Vlaamse provincies en Vlaamse en Brusselse gemeenten hebben uiteenlopende personeelsstatuten. Er zijn o.a. ambtenaren, contractuelen, mandaatfuncties,.. met elk eigen regelingen en bijzonderheden. 'Statutenzakboekje overheidspersoneel' biedt een wegwijzer doorheen het administratief, syndicaal en geldelijk statuut van het overheidspersoneel op alle niveaus. Alle kennis is overzichtelijk samengebracht per overheid en per thema. Het behandelt ook de sociale beschermingsmaatregelen en de pensioenen. In de nieuwe editie zijn de relevante wijzigingen van het personeelsstatuut opgenomen en dit voor alle geledingen binnen het staatsbestel. U beschikt kortom alweer over de meest volledige en actuele informatie over de diverse statutaire en geldelijke rechtstoestandsregelingen van de diverse personeelsleden van de verschillende Belgische overheidsdiensten.
KJK 1 Law of Belgium --- Belgium --- Government --- Civil service --- Fonction publique --- Belgique --- Officials and employees. --- Fonctionnaires
Choose an application
Ce livre contient les contributions des participants au colloque qui s'est tenu le 19 novembre 2010 à la Chambre des représentants. Ces contributions tendent, à un moment charnière dans l'histoire belge, à analyser d'une façon scientifique des éléments cruciaux du droit constitutionnel belge. Le débat scientifique et politique se limite souvent à l'analyse du contenu des compétences qui ont été transmises et qui pourraient être transmises dans l'avenir. Le présent ouvrage adopte une approche différente et se concentre sur les règles du jeu qui fondent les réformes de l'état. L'article 195 de la Constitution joue un rôle charnière dans la modification de la Constitution. Cet article prévoit une procédure rigide et lourde pour modifier celle-ci. Bernard Blero et Emmanuel Vandenbossche abordent l'importance juridique, historique et actuelle de cet article. L'article 35 de la Constitution est très souvent mentionné dans le débat actuel, mais il manquait, jusqu'aujourd'hui, une analyse approfondie et scientifique de l'ampleur de cet article. Cet article pourrait contenir la clef d'une nouvelle forme d'organisation de l'état. La majorité des états fédéraux place l'épicentre de leurs compétences chez les entités fédérées. La mise en oeuvre de l'article 35 de la Constitution aurait comme conséquence que les entités fédérées deviendraient le centre de gravité dans le fédéralisme belge. Sébastien Van Drooghenbroeck et Jan Velaers examinent les opportunités et les difficultés de cette mise en oeuvre. Finalement, l'épanouissement des entités fédérées implique aussi qu'elles reçoivent des compétences en ce qui concerne l'organisation de leurs institutions, c'est-à-dire l'autonomie constitutive. Marc Nihoul, François-Xavier Barcena et Frank Judo analysent l'ampleur juridique de ce concept.
Public law. Constitutional law --- Belgium --- Jurisquare --- Ebooks --- Constitutional law --- Case studies --- Constitutional amendments --- Constitutions --- Droit constitutionnel --- Amendements --- E-books --- BPB1203 --- Révision de la constitution --- Belgique --- 342.24 <493> --- 311 Staatsrecht --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- België --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- revisão da Constituição --- revisión de la Constitución --- revizuirea constituției --- konstitucijos pakeitimas --- промени в конституцията --- põhiseaduse muutmine --- nowelizacja konstytucji --- revision af forfatning --- sprememba ustave --- ревизија на уставот --- constitutional revision --- αναθεώρηση του συντάγματος --- Verfassungsänderung --- zmena ústavy --- ревизија устава --- reviżjoni kostituzzjonali --- herziening van de grondwet --- změna ústavy --- valtiosäännön muuttaminen --- promjena ustava --- alkotmány felülvizsgálata --- författningsändring --- rishikim kushtetues --- revisione della costituzione --- konstitūcijas pārskatīšana --- reforma constitucional --- revizija ustava --- põhiseaduse reform --- Verfassungsreform --- forfatningsreform --- реформа на уставот --- grundlagsreform --- reformë kushtetuese --- constitutional reform --- konstitucionální reforma --- hervorming van de grondwet --- alkotmánymódosítás --- συνταγματική μεταρρύθμιση --- reformă constituțională --- alkotmányreform --- уставна реформа --- réforme constitutionnelle --- ústavná reforma --- konstitucijos reforma --- riforma costituzionale --- konstitucionāla reforma --- измена и дополнување на уставот --- valtiosääntöuudistus --- 342.24 <493> Federalisme--België --- Federalisme--België --- Juridische aspecten : Grondwettelijk recht --- Aspects juridiques : Droit constitutionnel --- constitution --- fédéralisme --- федерализъм --- federalizmas --- föderalizmus --- federalismo --- federalizam --- federalism --- federaliżmu --- федерализам --- federalisme --- federalizm --- føderalisme --- federālisms --- federalismi --- federalizmus --- Föderalismus --- föderalism --- ομοσπονδιακό σύστημα --- federalizëm --- federalizem --- federalismus --- statsförbund --- valtioliitto --- federalistické hnutí --- federație de state --- φεντεραλισμός --- konfederativní uspořádání --- föderatív államrendszer --- ομοσπονδία κρατών --- konfederatívne usporiadanie --- federativní uspořádání --- federatë e Shteteve --- föderalistischer Staat --- konfederācija --- federação de Estados --- valstu apvienība --- federazione di Stati --- federacija država --- federalistické hnutie --- föderaalriik --- føderation --- federalizační snahy --- valstybių federacija --- spolkové zřízení --- federación de Estados --- federation of States --- federativní zřízení --- konfederativní zřízení --- fédération d'États --- costituzione --- forfatning --- конституция --- ústava --- grondwet --- författning --- Σύνταγμα --- põhiseadus --- Constitución --- konstitucija --- alkotmány --- ustava --- ustav --- Constituição --- perustuslaki --- konstitūcija --- устав --- constituție --- kushtetutë --- konstytucja --- kostituzzjoni --- Verfassung --- costituzione flessibile --- ústavní zákon --- alkotmánytörvény --- costituzione rigida --- konstitucionalismus --- loi constitutionnelle --- lei constitucional --- carta costituzionale --- alkotmányerejű törvény --- constitutionele wet --- Satversme --- ley constitucional --- grundlag --- alaptörvény --- konstitucionālās prasības --- ústavní systém --- forfatningslov --- врховен закон --- θεμελιώδης νόμος --- ley constitutiva --- legge costituzionale --- Verfassungsgesetz --- cónaidhmeacht --- bunreacht --- athbhreithniú ar an mbunreacht --- fédéralisme --- Révision de la constitution --- Droit public --- Conflits constitutionnels --- Révision constitutionnelle
Choose an application
Dit boek brengt het bestuursorganisatierecht (een tak van het bestuursrecht) globaal in kaart. Daarnaast vindt u in dit boek ook nieuw onderzoek, nieuwe inzichten en actuele ontwikkelingen.De regels en principes die de bestuursorganisatie beheersen, worden vaak wat stiefmoederlijk behandeld. Nochtans kan het niet respecteren van die regels, die vaak uitvloeisels zijn van fundamentele grondwettelijke beginselen, de wettigheid van bestuursbeslissingen aantasten en voor heel wat vertraging en dus inefficiëntie zorgen. Het besef dat de wijze waarop het bestuur wordt georganiseerd een kwestie is van ‘recht’, lijkt in België nog niet bij alle regelgevers en besturen doorgedrongen. Met dit boek hopen de auteurs bij te dragen tot die bewustmaking.Dit boek is niet opgevat als een overzichtswerk, waarin in detail wordt beschreven hoe de bestuursorganisatie op elk van de in België bestaande politieke niveaus er naar positief recht uitziet. Zo brengt het bijvoorbeeld niet de bestuursorganisatie op het lokale niveau uitgebreid in kaart. Logischerwijze vangt het werk wel aan met een bijdrage over de wijze waarop de Grondwet en de bijzondere wetten de bestuursorganisatie zien en vormgeven, daar die instrumenten de basis vormen voor de organisatie van alle staatsmachten. Voor het overige is gekozen voor een thematische benadering, waarbij belangrijke leerstukken van bestuursorganisatierecht transversaal worden besproken.Het boek bespreekt in beginsel enkel de principes eigen aan het Belgische en het Vlaamse bestuursorganisatierecht. Sporadisch wordt ook verwezen naar regels en principes die eigen zijn aan de andere gemeenschappen en gewesten.
Administrative law --- Belgium --- bestuursrecht --- Belgique --- 404 Bestuurskunde --- Droit administratif Administratief recht --- Administration publique Overheidsdiensten --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- België --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- droit administratif --- forvaltningsret --- hallinto-oikeus --- Verwaltungsrecht --- Derecho administrativo --- haldusõigus --- e drejtë administrative --- direito administrativo --- správní právo --- diritto amministrativo --- διοικητικό δίκαιο --- административно право --- dlí riaracháin --- upravno pravo --- förvaltningsrätt --- drept administrativ --- správne právo --- administracinė teisė --- управно право --- prawo administracyjne --- administrative law --- közigazgatási jog --- liġi amminisitrattiva --- administratīvās tiesības --- administrativní právo --- államigazgatási jog --- Administration publique --- Administrative agencies --- Droit administratif --- Management --- Gestion
Choose an application
ABETRASS a consacré le 19 septembre 2014 une journée d’études à l’évolution du statut des agents de la fonction publique. Le présent livre publie les actes de cette journée. Le secteur public occupe plus d’1 million d’agents, statutaires et contractuels. La nécessité d’appliquer conjointement des règles du droit administratif et du droit du travail suscite de très nombreuses questions.La première partie de l’ouvrage examine des questions actuelles du droit de la relation individuelle de travail, de lege lata.Dans quelle mesure les principes de bonne administration s’étendent-ils aux relations de travail statutaires et contractuelles ?Quelles sont les limites de la modification unilatérale des conditions individuelles de travail ?Qui distingue encore le fil rouge, à travers les différents circuits d’incapacité de travail dans la fonction publique ? Quelles sont les juridictions compétentes en matière de litiges personnels dans le secteur public ? Cette partie s’achève par l’examen de l’influence du droit européen sur le statut de la fonction publique.La deuxième partie envisage les relations collectives de travail, de lege ferenda. Elle présente, d’abord, la conciliation sociale récemment instaurée dans le secteur public, qu’il peut être difficile de comparer à la conciliation sociale dans le secteur privé. Est ensuite posée la question de la représentativité des organisations des employeurs et des travailleurs dans le cadre du statut syndical. La dernière contribution invite à poursuivre l’exploration de la piste des conventions collectives de travail dans le secteur public.
Belgique --- BE / Belgium - België - Belgique --- Personnel dans l'administration Personeel (overheidsdiensten) --- Fonctionnaires Ambtenaren --- Statut des fonctionnaires Ambtenarenstatuut --- V21 - Statut des fonctionnaires - Ambtenarenstatuut --- Municipal officials and employees --- Public utilities --- Fonctionnaires municipaux --- Services publics --- Legal status, laws, etc. --- Law and legislation --- Droit
Choose an application
Cet ouvrage contient les actes de la Biennale 2020 de l’Association belge pour le droit du travail et de la sécurité sociale (en abrégé Abetrass), association des professeurs de droit social de toutes les universités de Belgique et dont l’objet principal est de favoriser les échanges scientifiques entre ses membres en vue de stimuler la recherche et la diffusion du savoir. Après le travail convenable et le licenciement raisonnable (2005) (1), la preuve (2012) (2), le statut juridique du personnel des services publics (2014) (3), les sources du droit social (2016) (4) et la quatrième révolution industrielle (2018) (5), c’est l’effectivité du droit social qui a été mise à l’honneur en 2020.
Social law. Labour law --- Belgium --- Social security --- Sécurité sociale --- Labor laws and legislation --- Travail --- Law and legislation --- Droit --- Effectivité et validité du droit --- Droit du travail --- Belgique
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|