Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Management development en de assessment center methode : de functie-simulatie in het kader van management-ontwikkeling
Author:
ISBN: 9024412080 Year: 1989 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Management-coaching : wat coaches doen
Author:
ISBN: 9026729278 Year: 1998 Publisher: Deventer Kluwer


Book
De vijfde discipline : de kunst & praktijk van de lerende organisatie
Authors: ---
ISBN: 9071542548 9789071542541 Year: 1992 Publisher: Schiedam Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De gangbare methode om complexe problemen op te lossen, is ze op te splitsen in een aantal deelproblemen. Hierdoor zijn ze weliswaar beter te behappen, maar raakt tevens de verbondenheid met het grotere geheel verloren. Die prijs is te hoog voor organisaties die in een steeds complexer wordende omgeving opereren, omdat de kans op verkeerde beslissingen te groot wordt.Systeemdenken biedt hiervoor een oplossing en stelt ons in staat de grote patronen weer te herkennen en effectiever te veranderen. Systeemdenken wordt dan ook aangeduid als de vijfde – en belangrijkste – discipline van lerende organisaties. De essentie van systeemdenken valt uiteen in twee aspecten: het zien van onderlinge verbanden in plaats van een lineaire opeenvolging van oorzaak en gevolg, en het zien van processen van verandering in plaats van momentopnames. Het concept van terugkoppeling staat daarbij centraal en laat zien hoe acties elkaar kunnen versterken of dempen. Vanuit het systeemdenken geldt dat iedere actie zowel een oorzaak als gevolg is van andere acties. De implicatie hiervan is dat iedereen verantwoordelijk is voor de problemen die binnen een systeem (bijvoorbeeld een organisatie) ontstaan. Een andere implicatie is dat omvangrijke acties door demping soms weinig effect sorteren, maar dat kleine acties door versterking ook enorm invloedrijk kunnen zijn. Daar komt nog bij dat het vaak enige tijd duurt voordat het effect van acties zichtbaar wordt als gevolg van vertragingen.Een nadere analyse van het gedrag van systemen leidt tot de ontdekking dat bepaalde patronen steeds terugkeren. Deze ‘Archetypen’ stellen ons in staat om problemen beter te herkennen en effectiever aan te pakken en aldus lerende organisaties te bouwen.


Book
Vorming, training en opleiding. Handboek voor een kwaliteitsvol VTO-beleid in de welzijnsvoorzieningen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044110425 904411042X Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek tracht een antwoord te geven op diverse vragen en moeilijkheden bij het voeren van een kwaliteitsvol VTO-beleid: Hoe kom je van losse VTO-inspanningen tot een strategisch VTO-beleid?Welke VTO-behoeften leven er in de organisatie en hoe stel je die vast? Hoe de transfer van het geleerde naar de werkvloer bevorderen? Hoe van een evaluatie méér maken dan een verzameling van indrukken? Hoe de organisatie tot een krachtige leeromgeving maken? Vanuit een geïntegreerde en strategische visie op VTO worden checklists, procedures, instrumentaria en praktijkvoorbeelden uitgebreid voorgesteld.

Keywords

321.3 --- beroepsvervolmaking --- competenties --- kwaliteitsbewaking --- management --- opleiding --- personeelsbeleid --- planning --- trainingen --- 364.62 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 374 --- 374.12 --- #A0501A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- Apprentissage Leerproces --- Compétences Bevoegdheden --- Formation Opleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Opleidingen --- #KVHB:Welzijnswerk --- Beroepsopleiding 377 --- Maatschappelijke werk 36 --- Onderwijs 37 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- 321.4 --- kennisverwerving --- leeromgeving --- leren --- maatschappelijk werk --- opleidingen --- organisatieleer --- professionalisering --- veranderingsbekwaamheid --- vorming --- welzijnswerk --- welzijnswerkers --- welzijnszorg --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Management in de welzijnsinstelling --- Hulpverleners : professionalisering --- Maatschappelijk werk : hulpverleners --- Kwaliteitszorg ; sociale welzijnszorg --- competentieontwikkeling --- in-service opleiding --- lerende organisatie --- management in de welzijnsinstelling --- welzijnswerkers, opleiding --- #gsdbP --- Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- vorming - vormingswerk - sociaal cultureel werk --- vormingswerkers, opleiding --- Opleiding en beroep --- 658.37 --- 361.03 --- 361.05 --- 364.62 Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- departement Algemeen 10 --- kwaliteitsbevordering --- Compétences Bevoegdheden --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden .. --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden


Book
Werk maken van leren : strategisch VTO-beleid in organisaties
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128215 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zowat alle organisaties, zowel in de profit als in de social profit, opereren in een veranderende, turbulente omgeving. Staande blijven is een kwestie van het produceren en aanbieden van kwaliteitsvolle goederen en diensten, die in grote mate kennisintensief zijn. Medewerkers zijn dan ook "kenniswerkers" aan wie steeds meer en hogere eisen qua competenties en blijvende ontwikkeling worden gesteld. Hen aantrekken en vooral hen goed inzetten en houden, vereist dat werkend leren en lerend werken dagelijks hand in hand gaan. Dat op een geïntegreerde wijze tot stand brengen in een hedendaagse organisatie is de uitdaging van een strategisch ingebed leer- en VTO-beleid - Vorming, Training, Opleiding. Werk maken van leren biedt een visie en aanpak voor het voeren van een strategisch leer-en VTO-beleid. Zo komen onder meer aan bod: competentie- en talentmanagement, kennismanagement, redenen om te investeren in VTO, duurzame leerpatronen, VTO-beleidsplannen voor organisaties en medewerkers, optimalisering van opleidingen en het bevorderen van werkplekleren. Het boek is een praktische gids voor wie betrokken is bij het beleid van leren en VTO in organisaties: o.a. directies, VTO-coördinatoren, personeelsverantwoordelijken en opleidingsmanagers. Het biedt een leidraad voor het opstarten en verder optimaliseren van het leren binnen de eigen organisatie. Daarbij combineert het een wetenschappelijk onderbouwde benadering met een grote vertrouwdheid met de dagelijkse praktijk.


Book
Rendement van leeractiviteiten : effect- en ROI-meting van opleidingen
Authors: ---
ISBN: 9033456672 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een bedrijf gaat men van elke investering het rendement na. Ook in de opleidingswereld groeit de behoefte om de effectiviteit en het rendement van leeractiviteiten te kunnen bepalen en optimaliseren. Hebben al die opleidingen wel effect? Dragen ze bij tot de organisatieresultaten? Leveren de leeractiviteiten financieel iets op? Dit boek helpt om deze vragen te beantwoorden. Het gaat over leren in bedrijven en organisaties, en hoe we de effecten daarvan kunnen meten. Die drang naar meten past in de moderne bedrijfsvoering, de zorg voor kwaliteit en voor toegevoegde waarde. In dit boek staan een aantal denkpisten en technieken beschreven die bruikbaar zijn om de effectiviteit van leerprocessen te beoordelen. Er wordt daarbij gekeken naar de kwaliteit van leerprocessen en vooral naar het resultaat ervan. De harde economische aanpak wordt niet geschuwd: hoeveel euro kost het leren, en hoeveel euro brengt het op? De kracht van dit boek zit in de vele praktijkvoorbeelden. Via de vele handige tips en tools wil het boek HR- of opleidingsverantwoordelijken ondersteunen bij het beoordelen van de effecten van leeractiviteiten en het becijferen van het opleidingsrendement.Met een woord vooraf door Luc Sels (K.U. Leuven).

Listing 1 - 6 of 6
Sort by