Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Teaching aids --- Public buildings --- gesubsidieerd onderwijs --- schoolgebouwen --- Flanders
Choose an application
Teaching aids --- niveau-onderwijs --- facility management --- openbare gebouwen --- gebruikersonderzoek --- onderwijs --- ontwerpen --- kwaliteit --- schoolgebouwen
Choose an application
Weyns, Jozef --- architecture [discipline] --- Popular culture --- Study and teaching --- Flanders (Belgium) --- History --- Folklore --- Belgium --- Folklorists --- Biography --- Weyns, Jozef. --- Architecture
Choose an application
#TS:TCON --- 72 --- 711.4 --- Architectuur --- Stedenbouw --- Periodicals --- Architecture --- Study and teaching (Graduate) --- Research --- Berlage Instituut --- openbare ruimte --- ruimtelijke ordening --- openbare gebouwen --- architectuurtheorie --- tentoonstellingen --- architectuur --- stadsvernieuwing --- Netherlands --- architecture [discipline]
Choose an application
In 2009 werd voor het eerst met objectieve cijfers aangetoond wat al enkele jaren werd vermoed: er dreigt een capaciteitsprobleem in het onderwijs. De natuurlijke bevolkingsgroei en de migratie van jonge gezinnen naar de stad hebben ervoor gezorgd dat de vraag naar onderwijs op enkele jaren tijd exponentieel toenam. Om het capaciteitsvraagstuk zo geïntegreerd mogelijk aan te pakken, heeft de stad de noodzaak tot uitbreiding van haar scholenpatrimonium aangegrepen om de scholen die ze in haar bezit heeft, te opwaarderen, te herstructureren en te clusteren. De stad wil haar scholen onderbrengen in duurzame onderwijscampussen die een hedendaagse pedagogische visie kunnen ondersteunen. Om de potenties van onderwijscampussen in de stedelijke, Antwerpse context nader te onderzoeken hebben Stad Antwerpen en Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs een samenwerkingsverband met de architectuuropleiding van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen opgezet. Sinds 2008 staat binnen deze samenwerking het onderzoek naar de implementatie van het campusmodel in de stad centraal.'School in de stad, stad in de school' is gegroeid uit dit onderzoek. Het boek is een sensibiliserend instrument geworden voor diverse actoren betrokken bij scholenbouw. Het kaart nieuwe denkpistes en opgaven aan en wil opdrachtgevende instanties, architecten en studenten inspireren.
schools [buildings] --- Teaching --- Sociology of education --- Public buildings --- schoolgebouwen --- Antwerp --- School buildings --- Scholen --- renovatie --- 740 Schoolinfrastructuur --- Vlaanderen --- Antwerpen --- 727.1 --- Scholen ; architectuur --- Scholen ; inrichting --- Scholen ; renovatie --- Onderwijsarchitectuur --- Onderwijsgebouwen --- Scholen (architectuur) --- Schoolgebouwen --- renovatie. --- School buildings. --- Renovatie. --- architecture [discipline] --- Belgium --- Antwerp (Belgium) --- Design and plans --- Case studies --- Urban schools
Choose an application
Neoclassicism (Architecture) - Belgium --- Architecture - Belgium - History - 18th century --- Architecture - Belgium - History - 19th century --- Neoclassicism (Architecture) --- Architecture --- History --- Study and teaching (Secondary) --- Study and teaching (Higher) --- Academic collection --- (069) --- 098:72 --- Bibliofilie--boeken over architectuur en ingenieurswetenschappen --- 378.4 <493 LEUVEN> --- 378.4 <493> --- 62 <493> --- 72.01 --- 72 <493> --- 716.6 --- Architectuur--België--18de eeuw --- Architectuur--België--19de eeuw --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- Universiteiten--België --- Architecture, Classical --- Architecture, Modern --- Classicism in architecture --- Revival movements (Art) --- Architecture, Primitive --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Art --- Building --- 72 <493> Architectuur. Bouwkunst--België --- Architectuur. Bouwkunst--België --- (Musea. Collecties) --- Bibliofilie--uitzonderlijke werken door de aard van hun inhoud--architectuur --- Universiteiten--België--LEUVEN --- Ingenieurswetenschappen. Technologie in het algemeen--België --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Design and construction --- architecture [discipline] --- Engineers --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Belgium
Choose an application
‘Speeltijd. Een kritische pauze. Processen van eindwerken in architectuur’ is het zelfverklaarde stiefbroertje van het Architectuurboek Vlaanderen N°10, een uitgave van het Vlaams Architectuurinstituut. Speeltijd is het resultaat van een samenwerking van 7 studenten uit verschillende Vlaamse architectuuropleidingen. De samenwerking kwam er op initiatief van het Vlaams Architectuurinstituut. In juni 2013 deed Christoph Grafe - directeur van het VAi - een oproep naar de Vlaamse architectuuropleidingen voor het ontwikkelen van een ‘open reflectie’ op het Architectuurboek Vlaanderen N°10. Het project genoot de steun van het VAi, maar bood ook volledige redactionele onafhankelijkheid. Net als het Architectuurboek Vlaanderen werpt Speeltijd zijn licht op de architectuurproductie in Vlaanderen. Maar in tegenstelling tot het Architectuurboek bundelt het geen onroerend goed, maar wel papieren architectuur, in dit geval eindwerken. Aan de hand van 9 inspirerende afstudeerprojecten vertelt dit boek over architectuur met verschillende benaderingen, percepties, maak- en leerprocessen.
architectuur --- urbanisatie --- studenten --- Architecture --- Belgium --- Architecture students --- Architectural drawing --- Etudiants en architecture --- Projets d'architecture --- Study and teaching --- History --- Philosophy --- Etude et enseignement --- Histoire --- Philosophie --- 72 --- 378 --- 72.01 --- 373.67(493) --- Architectuur ; Vlaanderen ; eindwerken architectuurstudenten --- Architectuuronderwijs ; afstudeerprojecten --- Studentenwerk ; architectuurontwerpen ; 21ste eeuw --- Architectuur. Bouwkunst --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Architectural education --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- 72 Architectuur. Bouwkunst --- 72 Architecture --- 373.67 --- Studentenprojecten --- Onderwijs (architectuur)
Choose an application
Archieven van architectuurscholen zijn waardevol cultureel erfgoed. Het zijn unieke bronnen die de ontwikkeling van het architectuurveld, netwerken van architecten en de brede architectuurcultuur belichten. Ze bevatten informatie over de evoluerende onderwijspraktijk, over generaties docenten en studenten. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' brengt voor het eerst een overzicht van wat er waar bewaard is van zeven architectuurscholen in Vlaanderen en Brussel. Het boek gaat in op het wettelijke kader dat het architectuuronderwijs reguleert, de geschiedenis van de types architectuuronderwijs en de evolutie van elke school. Aangevuld met een uitgebreide bibliografie en een index is dit boek een onmisbaar naslagwerk. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' is niet alleen opgevat als naslagwerk maar heeft uitdrukkelijkook een sensibiliserende functie. Opleidingsverantwoordelijken, docenten en archiefverantwoordelijken zijn zich niet noodzakelijk bewust van de waarde van het archiefmateriaal dat ze aanmaken.
Archivistics --- History --- fonds [collections] --- history [discipline] --- geschiedenis --- Architecture --- Documentation and information --- architecture [discipline] --- archieven --- architectuur --- Higher education --- Flanders --- Schools of architecture --- Ecoles d'architecture --- Archival resources --- Directories --- Research --- Study and teaching --- Fonds d'archives --- Répertoires --- Recherche --- Etude et enseignement --- Architectural education --- Study and teaching. --- History. --- Etudes et enseignement --- Ruimtelijke planning en ruimtelijk ontwerp --- Opleiding --- Architectuuronderwijs --- Vlaanderen --- 930.25 <493-17> --- C6 --- 72 <493> --- 930.25 <036> --- 72 <493-17> --- bronnencommentaar --- onderwijsinstellingen --- 373.67(493) --- 083.8 --- Architectuuronderwijs ; Vlaanderen ; Brussel ; archieven --- Architectuurarchieven ; Vlaanderen --- Vlaams Architectuur Instituut (VAI) ; uitgaven --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Architectuur. Bouwkunst--België --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Architectuur ; inventarissen --- geschiedenis. --- Opleiding. --- 72 <493-17> Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 930.25 <036> Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- 72 <493> Architectuur. Bouwkunst--België --- 930.25 <493-17> Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Geschiedenis. --- Répertoires --- Study and teaching (Higher) --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Bibliography --- Etudes et enseignement. --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- Directories. --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België
Choose an application
L'Académie de dessin de Bruxelles est fondée en 1711. A l'instigation de Charles de Lorraine (1712-1780), gouverneur général des Pays-Bas autrichiens, une section d'architecture est créée en 1766 et sa direction confiée à Barnabé Guymard (1734-1805), ancien élève de Jean François Blondel, qui réalisera la place Royale de Bruxelles. En 1794, la Belgique est française. Les meilleurs jeunes architectes viennent se former à Paris, Tilman-François Suys, un jeune Ostendais, obtient le Grand Prix de Rome en 1812 ; c'est lui qui réorganisera l'Académie de Bruxelles après l'Indépendance de la Belgique en 1830 et formera les plus grands architectes du nouvel Etat. Entre 1715 et 1830, la domination hollandaise avait entraîné une période de stagnation, mais l'enseignement académique s'était fortement consolidé. Cent ans plus tard, Victor Horta devient directeur de l'Académie alors qu'il édifie le Palais des Beaux-Arts de Bruxelles et le pavillon de la Belgique à l'Exposition de Paris 1925. Réalisé grâce à de nombreuses institutions belges, françaises et néerlandaises qui ont mis à disposition leurs archives et les dessins qu'ils conservent, ce livre est un parcours dans l'histoire de l'architecture européenne depuis le XVIIIème siècle. Il propose trois orientations pour mieux saisir l'identité culturelle de l'école d'architecture de l'Académie à travers deux siècles d'activité. En premier lieu, une chronologie précise a été établie : elle définit le rythme administratif auquel se plie l'Académie. Puis se superposent des portraits ; des portraits d'architectes qui révèlent leurs ambitions, leurs conceptions du savoir et de sa gestion. Avec ces portraits sont présentés les combats que ces hommes ont mené dans le contexte artistique et professionnel de leur époque. Trois voies donc qui, sous des formes complémentaires, dressent le bilan d'une expérience commune et évoquent de multiples projets individuels, à Bruxelles, en Belgique, au Congo Belge, à Heliopolis, en Argentine...
architectuur --- History of Belgium and Luxembourg --- Architecture --- architecture [discipline] --- Académie royale des beaux-arts [Bruxelles] --- anno 1800-1999 --- Brussels --- Architectural drawing --- Dessin d'architecture --- Exhibitions --- Expositions --- Académie royale des beaux-arts de Bruxelles --- Académie --- Archives d'architecture --- Art --- Art nouveau --- Enseignement --- Study and teaching --- History --- Académie royale des beaux-arts de Bruxelles --- Belgique --- Bruxelles --- Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles --- Architecture, histoire --- Enseignement, histoire --- 72.035 <493> --- 72.03 --- 72.034.8 --- 72.035 --- 72.036 --- Académie de Bruxelles --- academie --- Brussel --- architectuurgeschiedenis --- architectuuronderwijs --- kunstonderwijs --- België --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- Oude bouwstijlen in de 19e eeuw. Post-renaissance in de architectuur--België --- Architectuur (geschiedenis) --- Architectuurgeschiedenis --- 18de eeuw (architectuur) --- Achttiende eeuw (architectuur) --- 19de eeuw (architectuur) --- Negentiende eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- Academie royale des beaux-arts de Bruxelles --- -Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Académie des beaux-arts de la ville de Bruxelles --- Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Académie royale des beaux-arts (Brussels, Belgium) --- Brussels (Belgium). --- History. --- -History --- 72.035 <493> Oude bouwstijlen in de 19e eeuw. Post-renaissance in de architectuur--België --- Etude et enseignement --- Étude et enseignement --- Histoire --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Building --- Study and teaching&delete& --- Design and construction --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Belgium --- Architects --- Histoire. --- Exhibitions. --- Étude et enseignement --- Architecture, Primitive --- Higher education --- higher education --- Architecture - Study and teaching - Belgium - History --- 710 --- enseignement artistique --- bouwkunst --- architecture --- Architectes --- Enseignement de l'architecture
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|