Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Achter de traditie, op zoek naar een levend verleden: leven en werk van Jozef Weyns
Author:
ISBN: 9789066251106 Year: 2008 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Periodical
Hunch : the Berlage institute report on architecture, urbanism and landscape.
Author:
ISSN: 15679837 Year: 1999 Publisher: Amsterdam Berlage institute


Book
Ingenieurs en architecten op de drempel van een nieuwe tijd (1750-1830)
Authors: ---
ISBN: 9789058673145 9058673146 Year: 2003 Publisher: Leuven : Universitaire pers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Speeltijd, een kritische pauze : processen van eindwerken in architectuur
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789082122510 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Vlaaams Architectuurinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Speeltijd. Een kritische pauze. Processen van eindwerken in architectuur’ is het zelfverklaarde stiefbroertje van het Architectuurboek Vlaanderen N°10, een uitgave van het Vlaams Architectuurinstituut. Speeltijd is het resultaat van een samenwerking van 7 studenten uit verschillende Vlaamse architectuuropleidingen. De samenwerking kwam er op initiatief van het Vlaams Architectuurinstituut. In juni 2013 deed Christoph Grafe - directeur van het VAi - een oproep naar de Vlaamse architectuuropleidingen voor het ontwikkelen van een ‘open reflectie’ op het Architectuurboek Vlaanderen N°10. Het project genoot de steun van het VAi, maar bood ook volledige redactionele onafhankelijkheid. Net als het Architectuurboek Vlaanderen werpt Speeltijd zijn licht op de architectuurproductie in Vlaanderen. Maar in tegenstelling tot het Architectuurboek bundelt het geen onroerend goed, maar wel papieren architectuur, in dit geval eindwerken. Aan de hand van 9 inspirerende afstudeerprojecten vertelt dit boek over architectuur met verschillende benaderingen, percepties, maak- en leerprocessen.


Book
Bronnengids architectuuronderwijs Vlaanderen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081326384 9081326384 Year: 2012 Volume: *4 Publisher: Antwerpen VAi

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Archieven van architectuurscholen zijn waardevol cultureel erfgoed. Het zijn unieke bronnen die de ontwikkeling van het architectuurveld, netwerken van architecten en de brede architectuurcultuur belichten. Ze bevatten informatie over de evoluerende onderwijspraktijk, over generaties docenten en studenten. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' brengt voor het eerst een overzicht van wat er waar bewaard is van zeven architectuurscholen in Vlaanderen en Brussel. Het boek gaat in op het wettelijke kader dat het architectuuronderwijs reguleert, de geschiedenis van de types architectuuronderwijs en de evolutie van elke school. Aangevuld met een uitgebreide bibliografie en een index is dit boek een onmisbaar naslagwerk. De 'Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen' is niet alleen opgevat als naslagwerk maar heeft uitdrukkelijkook een sensibiliserende functie. Opleidingsverantwoordelijken, docenten en archiefverantwoordelijken zijn zich niet noodzakelijk bewust van de waarde van het archiefmateriaal dat ze aanmaken.

Keywords

Archivistics --- History --- fonds [collections] --- history [discipline] --- geschiedenis --- Architecture --- Documentation and information --- architecture [discipline] --- archieven --- architectuur --- Higher education --- Flanders --- Schools of architecture --- Ecoles d'architecture --- Archival resources --- Directories --- Research --- Study and teaching --- Fonds d'archives --- Répertoires --- Recherche --- Etude et enseignement --- Architectural education --- Study and teaching. --- History. --- Etudes et enseignement --- Ruimtelijke planning en ruimtelijk ontwerp --- Opleiding --- Architectuuronderwijs --- Vlaanderen --- 930.25 <493-17> --- C6 --- 72 <493> --- 930.25 <036> --- 72 <493-17> --- bronnencommentaar --- onderwijsinstellingen --- 373.67(493) --- 083.8 --- Architectuuronderwijs ; Vlaanderen ; Brussel ; archieven --- Architectuurarchieven ; Vlaanderen --- Vlaams Architectuur Instituut (VAI) ; uitgaven --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Architectuur. Bouwkunst--België --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Architectuur ; inventarissen --- geschiedenis. --- Opleiding. --- 72 <493-17> Architectuur. Bouwkunst--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 930.25 <036> Archiefwetenschap. Archivistiek--Gidsen. Inleidingen --- 72 <493> Architectuur. Bouwkunst--België --- 930.25 <493-17> Archiefwetenschap. Archivistiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Geschiedenis. --- Répertoires --- Study and teaching (Higher) --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Bibliography --- Etudes et enseignement. --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- Directories. --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België

Académie de Bruxelles : deux siècles d'architecture
Authors: ---
ISBN: 2871430632 9782871430636 Year: 1989 Publisher: Bruxelles Archives d'architecture moderne (AAM)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’Académie de dessin de Bruxelles est fondée en 1711. A l’instigation de Charles de Lorraine (1712-1780), gouverneur général des Pays-Bas autrichiens, une section d’architecture est créée en 1766 et sa direction confiée à Barnabé Guymard (1734-1805), ancien élève de Jean François Blondel, qui réalisera la place Royale de Bruxelles. En 1794, la Belgique est française. Les meilleurs jeunes architectes viennent se former à Paris, Tilman-François Suys, un jeune Ostendais, obtient le Grand Prix de Rome en 1812 ; c’est lui qui réorganisera l'Académie de Bruxelles après l’Indépendance de la Belgique en 1830 et formera les plus grands architectes du nouvel Etat. Entre 1715 et 1830, la domination hollandaise avait entraîné une période de stagnation, mais l’enseignement académique s’était fortement consolidé. Cent ans plus tard, Victor Horta devient directeur de l’Académie alors qu’il édifie le Palais des Beaux-Arts de Bruxelles et le pavillon de la Belgique à l’Exposition de Paris 1925. Réalisé grâce à de nombreuses institutions belges, françaises et néerlandaises qui ont mis à disposition leurs archives et les dessins qu’ils conservent, ce livre est un parcours dans l’histoire de l’architecture européenne depuis le XVIIIème siècle. Il propose trois orientations pour mieux saisir l’identité culturelle de l’école d’architecture de l’Académie à travers deux siècles d’activité. En premier lieu, une chronologie précise a été établie : elle définit le rythme administratif auquel se plie l’Académie. Puis se superposent des portraits ; des portraits d’architectes qui révèlent leurs ambitions, leurs conceptions du savoir et de sa gestion. Avec ces portraits sont présentés les combats que ces hommes ont mené dans le contexte artistique et professionnel de leur époque. Trois voies donc qui, sous des formes complémentaires, dressent le bilan d’une expérience commune et évoquent de multiples projets individuels, à Bruxelles, en Belgique, au Congo Belge, à Heliopolis, en Argentine... Ouvrage qui retrace l'histoire de l'identité culturelle et de l'enseignement de l'architecture à l'Académie royale des Beaux-arts de Bruxelles à travers deux siècles d'activité, étayée par de nombreux portraits d'architectes.

Keywords

architectuur --- History of Belgium and Luxembourg --- Architecture --- architecture [discipline] --- Académie royale des beaux-arts [Bruxelles] --- anno 1800-1999 --- Brussels --- Architectural drawing --- Dessin d'architecture --- Exhibitions --- Expositions --- Académie royale des beaux-arts de Bruxelles --- Académie --- Archives d'architecture --- Art --- Art nouveau --- Enseignement --- Study and teaching --- History --- Académie royale des beaux-arts de Bruxelles --- Belgique --- Bruxelles --- Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles --- Architecture, histoire --- Enseignement, histoire --- 72.035 <493> --- 72.03 --- 72.034.8 --- 72.035 --- 72.036 --- Académie de Bruxelles --- academie --- Brussel --- architectuurgeschiedenis --- architectuuronderwijs --- kunstonderwijs --- België --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- Oude bouwstijlen in de 19e eeuw. Post-renaissance in de architectuur--België --- Architectuur (geschiedenis) --- Architectuurgeschiedenis --- 18de eeuw (architectuur) --- Achttiende eeuw (architectuur) --- 19de eeuw (architectuur) --- Negentiende eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- Academie royale des beaux-arts de Bruxelles --- -Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Académie des beaux-arts de la ville de Bruxelles --- Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Académie royale des beaux-arts (Brussels, Belgium) --- Brussels (Belgium). --- History. --- -History --- 72.035 <493> Oude bouwstijlen in de 19e eeuw. Post-renaissance in de architectuur--België --- Etude et enseignement --- Étude et enseignement --- Histoire --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Building --- Study and teaching&delete& --- Design and construction --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel --- Belgium --- Architects --- Histoire. --- Exhibitions. --- Étude et enseignement --- Architecture, Primitive --- Higher education --- higher education --- Architecture - Study and teaching - Belgium - History --- 710 --- enseignement artistique --- bouwkunst --- architecture --- Architectes --- Enseignement de l'architecture


Book
Van tekenklas tot kunstacademie : de Sint-Lucasscholen in België, 1866-1966
Author:
ISBN: 9789089772893 9089772898 Year: 2013 Publisher: Kortrijk-Heule UGA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Sint-Lucasscholen vormen samen het katholieke luik van het kunst- en architectuuronderwijs in België. De scholen werden tot rond 1966 geleid door de broeders van de Christelijke Scholen. Vanaf 1866 hadden zij de strijd aangebonden met de als goddeloos beschouwde academies van de overheid. Met succes. Na honderd jaar hadden hun christelijke academies bijna de helft van het kunst- en architectuuronderwijs in België in handen. Het boek analyseert deze krachttoer en geeft een antwoord op de vraag hoe een relatief kleine groep broeders erin slaagde in Gent, Brussel en Wallonië een net van kunstacademies uit de grond te stampen. Het is een succesverhaal dat het resultaat was van een - niet zelden geheim - verbond tussen de broeders, de hogere clerus, de katholieke elite en de vrienden in de overheidsinstellingen. Het onderzoek over de geschiedenis van de Sint-Lucasscholen overstijgt de traditionele 'scholengeschiedenis'.

Keywords

art education --- kunstonderwijs --- History of education and educational sciences --- Technical, artistic and vocational education --- Higher education --- anno 1800-1999 --- Belgium --- Art schools --- Art --- Catholic schools --- Ecole des Beaux-Arts --- Ecoles catholiques --- History --- Study and teaching --- Histoire --- Etude et enseignement --- Enseignement de l'architecture --- Architecture néogothique --- Belgique --- E-books --- kunst --- België --- Sint-Lukas --- Sint-Lucas --- Sint-Lucasscholen --- Sint-Lukasscholen --- Broeders van de christelijke scholen --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- 373.67 --- 94.035 --- 94.036 --- 1862-2012 --- 373.67(493) --- Kunst- en architectuuronderwijs ; de Sint-Lucasscholen ; geschiedenis --- Kunstonderwijs ; België --- Architectuuronderwijs ; België --- Proefschriften ; doctoraat K.U. Leuven ; Doctor in de Moderne Geschiedenis --- Wouters, Wilfried --- Kunstacademies ; België ; Sint-Lucas ; Sint-Lukas --- 378.67 --- Kunstonderwijs --- Onderwijs (kunst) --- Architectuuronderwijs --- Onderwijs (architectuur) --- Geschiedenis 19de eeuw --- Geschiedenis 20ste eeuw --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Akademie voor beeldende kunsten --(hoger onderwijs) --- Art education --- 19th century --- 20th century --- MAD-faculty 13 --- kunst en onderwijs --- opleidingen --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- Art schools - Belgium - History --- Art - Study and teaching - Belgium --- Catholic schools - Belgium - History --- History.


Book
Breuckland : design interventions for a post-crisis Brooklyn
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789460187452 Year: 2013 Publisher: Leuven KUL departement Architectuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Breuckland is a post-crisis utopia for dense yet ordinary urban living. Not very different from Brooklyn, Breuckland is the alter ego of the contemporary metropolis, offering an uncompromised testing ground as an alternative to standard discourse on urban strategies, the rhetoric of sustainability, and iconographic thinking about the city. No longer vulnerable to threats such as the foreclosure crisis, the rising sea level, and gentrifying real-estate operations, the contemporary city is looking at Breuckland as a playground for design research on newarchitectural strategies.A threefold utopian image of Brooklyn presents an extrapolation of several architectural projects and urban design interventions that touch on a variety of strategies concerning housing, infrastructure, and services. Spaced throughout the borough of Brooklyn, these projects transform the city fabric into Breuckland as a response to the monoculture in urban space making.Breuckland as designed utopia is a tool to transform, derail, reinvent, and crossbreed existing modes of operations and their associated physical forms. No longer proposing one overall solution on a tabula rasa, Breuckland looks at a variety of strategies.


Book
Van academie tot universiteit : 350 jaar architectuur in Antwerpen
Authors: ---
ISBN: 9789057183362 Year: 2013 Publisher: Brussel UPA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Maastricht Academy for the arts and architecture : Wiel Arets architect.
Authors: ---
ISBN: 9064502048 Publisher: Rotterdam 010

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by