Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Toin DuijxOnderzoek naar hoe jeugdboeken gebruikt kunnen worden om over diversiteit en inclusiviteit na te denken - ook in de wereld buiten het boek. De meeste Nederlandse kinder- en jeugdboeken stellen de beleving en ervaring van witte personages centraal. Bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit moet echter ook de lezer meegenomen worden, aangezien zij geen passieve ontvangers zijn. Literatuur kan gebruikt worden om reflectie op ethische en sociale kwesties uit te lokken. Na een theoretisch hoofdstuk, bespreken de auteurs in hoeverre sprake is van een witte normativiteit in het Nederlandse jeugdliteraire veld. Vervolgens staat een leeswijzer centraal naar ?culturele geletterdheid?, met als doel aan de hand van voorbeelden (?De duik? van Sjoerd Kuyper) het inzichtelijk maken en kritisch bevragen van (impliciete) culturele denkbeelden in jeugdboeken. Uitermate actueel onderwerp op een indrukwekkende, gedegen wijze uitgewerkt. Deel 32 uit de 'Publicatiereeks Stichting Lezen', deel 31 was 'Lezen doe je samen : hoe kan leeshonger gestimuleerd worden?'* (2019). Docenten van pabo?s of lerarenopleidingen kunnen met studenten met de leeswijzer aan de slag, maar verder ook voor o.a. jeugdbibliothecarissen en andere leesbevorderaars bijzonder interessant.© NBD Biblion
Diversiteit --- Jeugdliteratuur --- Wereldbeeld --- Culturele identiteit --- Culturele vorming --- Young adultliteratuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Didactics of Dutch --- lezen
Choose an application
This edited volume critically engages with contemporary scholarship on museums and their engagement with the communities they purport to serve and represent. Foregrounding new curatorial strategies, it addresses a significant gap in the available literature, exploring some of the complex issues arising from recent approaches to collaboration between museums and their communities.The book unpacks taken-for-granted notions such as scholarship, community, participation and collaboration, which can gloss over the complexity of identities and lead to tokenistic claims of inclusion by museums. Over sixteen chapters, well-respected authors from the US, Australia and Europe offer a timely critique to address what happens when museums put community-minded principles into practice, challenging readers to move beyond shallow notions of political correctness that ignore vital difference in this contested field.Contributors address a wide range of key issues, asking pertinent questions such as how museums negotiate the complexities of integrating collaboration when the target community is a living, fluid, changeable mass of people with their own agendas and agency. When is engagement real as opposed to symbolic, who benefits from and who drives initiatives? What particular challenges and benefits do artist collaborations bring? Recognising the multiple perspectives of community participants is one thing, but how can museums incorporate this successfully into exhibition practice?Students of museum and cultural studies, practitioners and everyone who cares about museums around the world will find this volume essential reading.Bron: https://www.bloomsbury.com/uk/museums-and-communities-9780857851314/
Museology --- Sociology of culture --- Geschiedenis --- Musea --- Maatschappelijke vorming --- Cultureel erfgoed --- Culturele vorming --- Community building --- Samenleving --- Museums --- Community life --- Museum curators --- Cooperation --- Social aspects --- Collection management --- Community life. --- Museum curators. --- Cooperation. --- Collaborative economy --- Cooperative distribution --- Cooperative movement --- Distribution, Cooperative --- Peer-to-peer economy --- Sharing economy --- Economics --- Profit-sharing --- Collection management in museums --- Collections management in museums --- Museum collection management --- Museum collections management --- Museum techniques --- Museum storage facilities --- Curators, Museum --- Associations, institutions, etc. --- Human ecology --- Social aspects. --- Collection management. --- Collections management --- Employees --- E-books --- Museum --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas
Choose an application
audiovisueel materiaal in het sociaal-cultureel werk --- schooltelevisie --- #SBIB:309H402 --- #SBIB:309H1519 --- 654.197 --- 37.018.43 --- 37.031 --- $?$90/05 --- 374 --- 371.6 --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, ... --- Radio- en/of televisie: andere aspecten --- Educatieve televisie --- Televisie en cultuur --- Televisie en lezen --- Educatieve televisie. --- Televisie en cultuur. --- Televisie en lezen. --- televisieprogramma's --- culturele vorming --- mediabeleid --- Sociology of culture --- Television --- Social aspects --- Congresses --- Television programs --- Popular culture --- Television in education --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, . --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media,
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|