Narrow your search

Library

ULiège (5)

KU Leuven (4)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

UGent (3)

ULB (3)

VIVES (3)

LUCA School of Arts (2)

More...

Resource type

book (5)


Language

English (3)

French (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2013 (2)

2009 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
« Rapprocher l’école et la vie » ? : Une histoire des réformes de l’enseignement en Russie soviétique (1918-1964)
Author:
ISBN: 2810709300 2810703132 Year: 2019 Publisher: Toulouse : Presses universitaires du Midi,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Au lendemain de leur prise de pouvoir fin 1917, les bolcheviks lancent deux chantiers destinés à changer en profondeur l’école russe : la polytechnisation qui doit, dans la lignée des écrits de Marx et Engels, réconcilier instruction et travail à la production, et la prolétarisation qui doit favoriser les masses laborieuses dans l’accès aux études – une forme de discrimination positive. Les hésitations, puis la réaction et les bouleversements du stalinisme et de la guerre mettent entre parenthèses ces deux axes de la politique soviétique. Ils refont surface après 1953, alors que des débats sur l’enseignement reprennent dans la sphère publique. Successeur de Staline, Nikita Khrouchtchev impose une perestroïka (refondation) de l’école et de l’université qui vise autant l’avènement du communisme par le respect du travail physique et la promotion des ouvriers et des paysans, que la fin de l’agitation étudiante née suite au « Rapport secret » de 1956, et l’amélioration du recrutement dans certaines branches de la production industrielle et agricole, marquées par la diminution du travail forcé. Le 24 décembre 1958, après une vaste campagne officielle, est votée une loi destinée à « rapprocher l’école et la vie » – réactivation d’un slogan des années 1920. Mais derrière l’unanimité de façade, des désaccords ont vu le jour pendant sa discussion. Les acteurs de l’enseignement et de la recherche – responsables administratifs, pédagogues, universitaires, membres de l’Académie des sciences - ont pesé sur la réforme, atténuant sa dimension idéologique au profit d’une vision technocratique du projet soviétique. Comment s’est déroulé le processus de décision et comment s’explique le faible impact de la loi sur la démocratisation scolaire en URSS ? En quoi l’opposition à la réforme a-t-elle permis à des scientifiques influents de mettre en place des filières d’élite parallèles (« écoles spéciales », université de Novossibirsk), au nom d’un idéal de méritocratie savante ? Que…


Book
Le socialisme en France
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782748901580 9782748901139 9782748901870 9782748902150 9782748903720 2748903722 Year: 2013 Publisher: Marseille : Toulouse : Agone ; Smolny,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Souillée, déshonorée, pataugeant dans le sang, dégoulinante de boue - voilà comment se présente la société bourgeoise, voilà ce qu'elle est. Ce n'est pas quand, vertueuse et tirée à quatre épingles, elle prend le masque de la civilisation, de la philosophie et de l'éthique, de l'ordre, de la paix et de l'État de droit, c'est quand elle apparaît telle une bête féroce, un sabbat de l'anarchie, un souffle pestilentiel répandu sur la civilisation et l'humanité qu'elle se montre nue, sous son vrai jour. Et au beau milieu de ce sabbat de sorcières s'est déroulée une catastrophe historique d'importance mondiale : la capitulation de la social-démocratie internationale. Rédigée en 1915 en prison, La Crise de la social-démocratie, plus connue sous l'appellation de « Brochure de Junius », est complétée dans ce volume par les articles et discours du groupe Die Internationale (traduits pour la première fois) ainsi que les interventions de Rosa Luxemburg dans le cadre de l'Internationale socialiste. L'ensemble constitue un réquisitoire implacable contre la guerre et l'abandon du terrain de classe par la IIe Internationale. C'est aussi une exhortation lucide adressée au prolétariat à prendre toute la mesure de cette bifurcation historique que représente août 1914. Notre présent reste prisonnier de l'alternative posée depuis lors : révolution socialiste ou enfoncement dans la barbarie. (4e de couverture)


Book
Logics of socialist education : engaging with crisis, insecurity and uncertainty
Authors: ---
ISSN: 18754449 ISBN: 9400747276 9786613946492 9400747284 128363404X 9401781273 Year: 2013 Volume: v. 24 Publisher: New York : Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

For some, socialism is a potent way of achieving economic, political and social transformations in the twenty-first century, while others find the very term socialism outdated. This book engages readers in a discussion about the viability of socialist views on education and identifies the capacity of some socialist ideas to address a range of widely recognized social ills. It argues that these pervasive social problems, which plague so-called ‘developed’ societies as much as they contribute to the poverty, humiliation and lack of prospects in the rest of the world, fundamentally challenge us to act. In our contemporary world-system, distancing ourselves from the injustices of others is neither viable nor defensible. Rather than waiting for radically new solutions to emerge, this book sees the possibility of transformation in the reconfiguration of existing social logics that comprise our modern societies, including logics of socialism. The book presents case studies that offer a critical examination of education in contemporary socialist contexts, as well as reconsidering examples of education under historical socialism. In charting these alternatives, and retooling past solutions in a nuanced way, it sets out compelling evidence that it is possible to think and act in ways that depart from today’s dominant educational paradigm. It offers contemporary policy makers, researchers, and practitioners a cogent demonstration of the contemporary utility of educational ideas and solutions associated with socialism.


Book
Making two Vietnams : war and youth identities, 1965-1975
Author:
ISBN: 1108678521 110868856X 1108556167 1108470122 Year: 2018 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

North and South Vietnamese youths had very different experiences of growing up during the Vietnamese War. The book gives a unique perspective on the conflict through the prism of adult-youth relations. By studying these relations, including educational systems, social organizations, and texts created by and for children during the war, Olga Dror analyzes how the two societies dealt with their wartime experience and strove to shape their futures. She examines the socialization and politicization of Vietnamese children and teenagers, contrasting the North's highly centralized agenda of indoctrination with the South, which had no such policy, and explores the results of these varied approaches. By considering the influence of Western culture on the youth of the South and of socialist culture on the youth of the North, we learn how the youth cultures of both Vietnams diverged from their prewar paths and from each other.


Book
The good communist : elite training and state building in today's China
Author:
ISBN: 9780521199902 0521199905 9780511691737 9781107547698 9780511691157 0511691157 0511691734 9780511690419 051169041X 1107205743 0511849419 1107547695 128263707X 9786612637070 0511689675 0511692277 051168892X Year: 2009 Publisher: Cambridge: Cambridge university press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Has China become just another capitalist country in a socialist cloak? Will the Chinese Communist Party's rule survive the next ten years of modernization and globalization? Frank Pieke investigates these conundrums in this fascinating account of how government officials are trained for placement in the Chinese Communist Party. Through in-depth interviews with staff members and aspiring trainees, he shows that while the Chinese Communist Party has undergone a radical transformation since the revolutionary years under Mao, it is still incumbent upon cadres, who are selected through a highly rigorous process, to be ideologically and politically committed to the party. It is the lessons learnt through their teachers that shape the political and economic decisions they will make in power. The book offers unique insights into the structure and the ideological culture of the Chinese government, and how it has reinvented itself over the last three decades as a neo-socialist state

Keywords

Communism --- Communist education --- Zhongguo gong chan dang --- China --- Politics and government --- Zhongguo gong chan dang. --- S11/0708 --- S11/0709 --- S06/0424 --- S14/0454 --- China: Social sciences--Elite --- China: Social sciences--Cadres (incl. political commissars) --- China: Politics and government--CCP: since 1989 --- China: Education--Education: since 1989 --- Parti communiste chinois. --- Zhong guo gong chan dang --- Chung-kuo kung chʻan tang --- Chūgoku Kyōsantō --- Chungguk Kongsandang --- 中国共产党 --- 中國共產黨 --- КПК --- KPK --- Komunistická strana Číny --- Komunistička partija Kine --- Communist Party of China --- Chinese Communist Party --- Communist Party (China) --- Gong chan dang (China) --- 共产党 (China) --- Коммунистическая партия Китая --- Kommunisticheskai︠a︡ partii︠a︡ Kitai︠a︡ --- Shina Kyōsantō --- Китайска комунистическа партия --- Kitaĭska komunisticheska partii︠a︡ --- Partido Comunista de China --- PCCh --- Parti communiste chinois --- CCP --- Partito comunista cinese --- KPCh --- Kommunistische Partei Chinas --- К.П.К. --- K.P.K. --- CPC --- C.C.P. --- Partia Komuniste të Kinës --- Đảng cộng sản Trung quốc --- Zhong gong --- 中共 --- Pcc --- P.C. Chino --- ХКН --- KhKN --- Хятадын Коммунист нам --- Khi︠a︡tadyn Kommunist nam --- Communism - China --- Communist education - China --- China - Politics and government - 1976-2002 --- Social Sciences --- Political Science --- Communisme --- Éducation communiste --- Chine --- 1976-.... --- Politique et gouvernement --- 1997-....

Listing 1 - 5 of 5
Sort by