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The meeting of eastern and western art : revised and expanded edition
Author:
ISBN: 0520212363 Year: 1997 Publisher: Berkeley (CA) : University of California Press,

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Book
"Fancy" in eighteenth-century European visual culture
Authors: --- --- ---
ISBN: 9781789620030 1789620031 Year: 2020 Publisher: Liverpool Oxford Liverpool University Press Voltaire Foundation

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Fancy in the eighteenth century was part of a rich semantic network, connecting wit, whimsicality, erotic desire, spontaneity, deviation from norms and triviality. It was also a contentious term, signifying excess, oddness and irrationality, liable to offend taste, reason and morals. This collection of essays foregrounds fancy - and its close synonym, caprice - as a distinct strand of the imagination in the period. As a prevalent, coherent and enduring concept in aesthetics and visual culture, it deserves a more prominent place in scholarly understanding than it has hitherto occupied. Fancy is here understood as a type of creative output that deviated from rules and relished artistic freedom. It was also a mode of audience response, entailing a high degree of imaginative engagement with playful, quirky artworks, generating pleasure, desire or anxiety. Emphasizing commonalities between visual productions in different media from diverse locations, the authors interrogate and celebrate the expressive freedom of fancy in European visual culture. Topics include: the seductive fictions of the fancy picture, Fragonard and galanterie, fancy in drawing manuals, pattern books and popular prints, fans and fancy goods, chinoiserie, excess and virtuality in garden design, Canaletto's British 'capricci', urban design in Madrid, and Goya's 'Caprichos'.


Book
Orient et ornement : L’espace à l’œuvre ou le lieu de la peinture
Authors: ---
ISBN: 273512486X 2735124169 Year: 2019 Publisher: Paris : Éditions de la Maison des sciences de l’homme,

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Tout tableau est un fragment. Mais qui, du cadre ou du mur, construit le lieu de la peinture ? Que s’est-il passé lorsque cette énigme occidentale fut confrontée à l’époque moderne à une autre représentation du monde ? Si l’Europe des Lumières est souvent caractérisée par les chinoiseries et l’ornement rocaille, c’est un nouveau regard sur l’Extrême-Orient qui est analysé ici, celui qui lie l’histoire du tableau à une idée de l’espace transmise par les décors des objets venus d’Asie. Dans quelle mesure la présence réelle ou fantasmée de l’Orient a-t-elle modifié le rapport de la peinture au support qui la donne à voir ? Tel est l’objet de ce livre qui présente le changement de paradigme dans la construction du goût suscité par les notions orientales de paysage, de lointain et de vide, pour que le sort de la peinture se transforme. D’où vient la place particulière qu’elle acquiert au xviiie siècle ? De quelle façon fut bouleversée son exposition pour qu’elle devienne le tableau que nous connaissons aujourd’hui ?


Book
Islamic chinoiserie : the art of Mongol Iran
Authors: ---
ISBN: 1474469671 0748635831 9780748635832 9781474469678 9780748635825 0748635823 0748635815 9780748635818 9781474437202 1282136550 9781282136557 9780748635795 0748635793 9780748635801 0748635807 9786612136559 6612136553 1474437206 Year: 2009 Publisher: Edinburgh Edinburgh University Press

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"The Mongol invasion in the thirteenth century marked a new phase in the development of Islamic art. Trans-Eurasian exchanges of goods, people and ideas were encouraged on a large scale under the auspices of the Pax Mongolica. With the fascination of portable objects brought from China and Central Asia, a distinctive, hitherto unknown style – Islamic chinoiserie – was born in the art of Iran.This illustrated book offers a fascinating glimpse into the artistic interaction between Iran and China under the Mongols. By using rich visual materials from various media of decorative and pictorial arts – textiles, ceramics, metalwork and manuscript painting – the book illustrates the process of adoption and adaptation of Chinese themes in the art of Mongol-ruled Iran in a visually compelling way. The observation of this unique artistic phenomenon serves to promote the understanding of the artistic diversity of Islamic art in the Middle-Ages." -- Publisher's description.


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Songes d'Extrême-Asie : la Tour japonaise et le Pavillon chinois à Laeken
Author:
ISBN: 9061534771 9789061534778 Year: 2001 Volume: 9 Publisher: Anvers: Fonds Mercator,

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Songes d’Extrême-Asie relate la passionnante épopée de la Tour japonaise et du Pavillon chinois de Laeken, deux monuments importants de notre patrimoine historique et architectural, ouvrages parmi les plus énigmatiques que fit construire Léopold II au début du XXe siècle. L’iconographie se compose de superbes prises de vue actuelles des bâtiments et de leur intérieur, ainsi que de documents d’archives, pour la plupart peu connus ou inédits, tels que dessins, plans et photographies anciennes.


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Contribution of X-ray Fluorescence Techniques in Cultural Heritage Materials Characterisation
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Basel MDPI Books

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Archaeometry and cultural heritage have lately taken advantage of developments in scientific techniques, offering valuable information to archaeology, art history, and conservation science, involving both instrumental and non-instrumental approaches. Among the possible techniques, X-Ray fluorescence (XRF) has become one of the most applied techniques for cultural heritage elemental material characterization due to its user friendliness; fast, short acquisition times; portability; and most of all, its absolutely non-destructive nature. For this reason, besides being often a first choice for a preliminary overall materials investigation, XRF spectrometers and spectra data handling methods have continuously improved, giving rise to many variations of the same technique; portable spectrometers, micro-probes, and large area scanners are all variations of a very flexible technique. This Special Issue collects papers dealing with most of the analytical techniques related to XRF spectroscopy appropriate for applications to Cultural Heritage materials. We dedicate this Special Issue to the loving memory of Professor Mario Milazzo, a pioneer of Archaeometry in Italy, awarded in 2002 the Gold Medal for Culture by the Italian President. He is remembered as a generous and pleasant man with an insightful, logical mind, who was able to find an appropriate joke for every situation. Many of us following his footsteps in the research field of applied physics for Cultural Heritage still appreciate his vision, teaching, and impact on our lives.


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Artistic and cultural exchanges between Europe and Asia, 1400-1900 : rethinking markets, workshops and collections
Authors: ---
ISBN: 9780754669371 9781315262062 9781351956918 Year: 2010 Publisher: Aldershot [etc.] Ashgate

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Keywords

art market --- History of civilization --- studios [work spaces] --- workshops [organizations] --- anno 1700-1799 --- anno 1400-1499 --- anno 1800-1899 --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Asia --- Europe --- Art, European --- -Art, Asian --- -Art --- -History --- History --- Marketing --- -History. --- Collectors and collecting --- Relations --- -Relations --- -J6008.60 --- J6020 --- S17/0300 --- S17/1800 --- S17/1850 --- S17/1900 --- -Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Art, Asiatic --- Art, Oriental --- Asiatic art --- Oriental art --- Art, Modern --- European art --- Nouveaux réalistes (Group of artists) --- Zaj (Group of artists) --- Japan: Art and antiquities -- history -- Kinsei, Edo, Tokugawa, early modern (1600-1867) --- Japan: Art and antiquities -- Japanese aesthetics (Japonism) --- China: Art and archaeology--Oriental art: general --- China: Art and archaeology--Influence on Foreign art (incl. Chinoiserie) --- China: Art and archaeology--Chinese export art --- China: Art and archaeology--Foreign art in China (e.g. Castiglione) --- Asian and Pacific Council countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia --- Council of Europe countries --- -Arts --- Art, Occidental --- -art market --- -Art, European --- J6008.60 --- -Art, Asiatic --- Art --- Collectors and collecting&delete& --- Marketing&delete& --- Art, Asian --- -History of civilization --- History. --- Art, Primitive --- invloed van Vlaamse school --- invloed van Aziatische kunst --- invloed van Nederlandse school --- invloed van Hollandse school


Book
Formes et figures du goût chinois dans les anciens Pays-Bas
Authors: ---
ISSN: 07721358 ISBN: 9782800414515 2800414510 Year: 2009 Volume: 37 Publisher: Bruxelles Editions de l'Université de Bruxelles

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Abstract

L’histoire de la chinoiserie est celle d’une ambition économique qui chercha à donner une nouvelle extension, maritime, aux anciennes routes de la soie afin de capter au profit des nombreuses Compagnies des Indes orientales, créées à cet effet, une partie des parts de marché qu’impliquait ce commerce avec l’Extrême-Orient. Ainsi envahirent l’Europe une foule de « produits de la Chine » – porcelaines, textiles, laques, objets de luxe – dont la possession a le plus souvent été un marqueur de distinction sociale. Le développement de la chinoiserie et du goût chinois au XVIIIe siècle est un phénomène européen, qui s’inscrit dans la dynamique même instaurée par la Pensée des Lumières, où l’on détecte un courant utopique fondé à la fois sur l’idée de la reconstitution d’un Éden perdu, et sur celle d’une communauté politique et sociale restaurée. Sur le plan stylistique, l’influence de la Chine s’est trouvée en phase avec les grandes tendances du goût régnant entre 1720-1770, dominé par la confusion des figures et de l’ornement ; les effets de surface dus à la découverte de matières nouvelles comme la porcelaine et la laque ; et l’imbrication des formes. Il est clair que l’appropriation du goût chinois en Europe s’est exprimée à travers une démarche dont il convient d’apprécier le caractère subversif, puisque l’art rocaille apparaît incontestablement comme une tentative de mettre entre parenthèses certains des principes de la représentation classique. Le déni du système perspectif, le refus d’utilisation du système proportionnel des ordres, l’expérimentation systématique de l’asymétrie, de fréquentes propositions pour des compositions non centrées, comme la légitimité reconnue à des variations non proportionnelles d’échelle sont autant d’éléments qui participent à la proposition d’un système de composition alternatif au système classique. Devant l’impossibilité évidente de proposer ici un aperçu complet de cette histoire d’influences, d’appropriations et de réinterprétations, les éditeurs ont choisi de privilégier certains pans de cette histoire, moins récemment investigués ou laissés parfois en friche. Ils ont pris l’option de centrer ce volume sur deux axes particuliers : privilégier, d’une part, l’étude des vecteurs de transmission de cette séduction ainsi que l’appréciation de la manière dont ces agents ont contribué à « colorer » les éléments transmis ; et attirer, d’autre part, l’attention sur l’intérêt et la qualité, souvent mésestimés, des « chinoiseries » réalisées dans nos régions au XVIIIe siècle.Des questionnements fondamentaux sont ici esquissés : sur le degré d’extension du concept (par rapport, notamment, à l’expression littéraire) ; sur le degré d’adéquation de ses formes et de ses expressions par rapport à la réalité chinoise ; sur la place occupée par la chinoiserie dans le discours et la culture globale des Lumières, sur les agents de la diffusion – en particulier les missionnaires – et les modalités de celle-ci. Dans les Pays-Bas méridionaux (1715-1792), la chinoiserie et le goût chinois ont beaucoup contribué à créer, dans les habitudes de vie et l’environnement familier des classes aristocratiques, une sociabilité élégante et distinguée. En ce sens, l’architecture pavillonnaire des jardins anglo-chinois - à Kew comme à Potsdam ou à Drottningholm par exemple, ou, dans les Pays-Bas méridionaux, à Enghien, Belœil ou Boekenberg -, matérialise des lieux de plaisance, voire de « libertinage » – au sens intellectuel – liés à de nouvelles formes de sensibilité, et même à de nouvelles formes de pensée, axées sur la discontinuité, la diversité et l’esthétique du fragment. Mais, surtout, au-delà, dans un pays d’étendue réduite, de tradition intellectuelle relativement conformiste, elle a incontestablement constitué un élément d’ouverture vers le mouvement des Lumières, et elle a sans aucun doute contribué à forger la prescience d’une certaine forme de cosmopolitisme et d’appréciation de l’altérité.

Keywords

History of civilization --- History of the Low Countries --- anno 1700-1799 --- China --- Architecture --- Art, Dutch --- Civilization, Modern --- Decoration and ornament --- 709.033 --- 709.492 --- S17/1800 --- Eighteenth century --- Dutch art --- Nieuwe Ploeg (Group of artists) --- Ploeg (Group of artists) --- Art, Decorative --- Decorative art --- Decorative design --- Design, Decorative --- Nature in ornament --- Ornament --- Painting, Decorative --- Art --- Decorative arts --- Arts and crafts movement --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Building --- Chinese influences --- History --- Arts Baroque and Rococo (1700 - 1800) --- Arts Europe Netherlands --- China: Art and archaeology--Influence on Foreign art (incl. Chinoiserie) --- Design and construction --- Netherlands --- The Netherlands --- Pays-Bas --- Países Baixos --- Holland --- Spanish Netherlands --- Pays-Bas espagnols --- Austrian Netherlands --- Pays-Bas autrichiens --- Oostenrijkse Nederlanden --- Southern Netherlands --- Pays-Bas méridionaux --- Zuidelijke Nederlanden --- Niderlandy --- Belanda --- Nederland --- Koninkrijk der Nederlanden --- Reino dos Países Baixos --- Royaume des Pays-Bas --- Kingdom of the Netherlands --- Países Bajos --- Holanda --- Nederlân --- Hulanda --- Beulanda --- Niderland --- Niderlande --- هولندا --- مملكة هولندا --- Mamlakat Hūlandā --- Olanda --- Payis-Bâs --- Países Baxos --- Aynacha Jach'a Markanaka --- Nirlan --- Niderland Krallığı --- Kē-tē-kok --- Landa --- Kerajaan Landa --- Нидерландтар --- Niderlandtar --- Нидерландтар Короллеге --- Niderlandtar Korollege --- Нідэрланды --- Каралеўства Нідэрланды --- Karaleŭstva Nidėrlandy --- Nederlands --- Niadaland --- Holandija --- Kraljevina Holandija --- Izelvroioù --- Нидерландия --- Niderlandii︠a︡ --- Кралство Нидерландия --- Kralstvo Niderlandii︠a︡ --- Països Baixos --- Нидерландсем --- Niderlandsem --- Нидерландсен Патшалăхĕ --- Niderlandsen Patshalăkhĕ --- Nizozemsko --- Paesi Bassi --- Regnu di i Paesi Bassi --- Iseldiroedd --- Nederlandene --- Niederlande --- Kéyah Wóyahgo Siʼánígíí --- Nižozemska --- Kralojstwo Nederlandow --- Madalmaad --- Ολλανδία --- Ollandia --- Hollandia --- Κάτω Χώρες --- Katō Chōres --- Βασίλειο των Κάτω Χωρών --- Vasileio tōn Katō Chōrōn --- Nederlando --- Reĝlando Nederlando --- Paisis Bajus --- Herbehereak --- Herbehereetako Erresumaren --- هلند --- Huland --- Niðurlond --- Háland --- Paîs Bas --- Neerlande --- Ísiltír --- Ríocht na hÍsiltíre --- Çheer Injil --- Çheer y Vagheragh --- Reeriaght ny Çheer Injil --- Tìrean Ìsle --- Hò-làn --- Недерлендин Нутг --- Nederlendin Nutg --- 네덜란드 --- Nedŏllandŭ --- Hōlani --- Nederlandia --- Pais Basse --- Regno del Paises Basse --- Нидерландтæ --- Niderlandtæ --- Нидерландты Къаролад --- Niderlandty Kʺarolad --- Konungsríkið Holland --- הולנד --- Holand --- ממלכת ארצות השפלה --- Mamlekhet Artsot ha-Shefelah --- Walanda --- Hollandi --- Нидерландла --- Niderlandla --- Нидерландланы Королевствосу --- Niderlandlany Korolevstvosu --- Néderlandzkô --- Нидерланд --- Iseldiryow --- Ubuholandi --- Ubuhorandi --- Nederilande --- Нидерланддар --- Niderlanddar --- Uholanzi --- Ufalme wa Nchi za Chini --- Нидерландъяс --- Niderlandʺi︠a︡s --- Нидерландъяс Корольув --- Niderlandʺi︠a︡s Korolʹuv --- Peyiba --- Holenda --- Keyatiya Nederlandan --- Payises Bashos --- פאייסיס באשוס --- Nīderlandeja --- Batavia --- Regni Nederlandiarum --- Nīderlandes Karaliste --- Nyderlandai --- Nyderlandų Karalystė --- Paixi Basci --- Paes Bass --- Ulanda --- Holland Királyság --- Keninkryk fan 'e Nederlannen --- Reino di Hulanda --- Холандија --- Кралство Холандија --- Kralstvo Holandija --- Pajjiżi l-Baxxi --- Hōrana --- Недерлатт --- Nederlatt --- Оцязорксши Недерлатт --- Ot︠s︡i︠a︡zorksshi Nederlatt --- Нидерландын Вант Улс --- Niderlandyn Vant Uls --- Tlanitlālpan --- Huēyitlahtohcāyōtl in Tlanitlālpan --- Eben Eyong --- Nederlaand --- オランダ --- Oranda --- オランダ王国 --- Oranda Ōkoku --- Ulanna --- Nethiland --- Nederlande --- Holandska --- Holland (Kingdom) --- Batavian Republic --- United Provinces of the Netherlands --- Intellectual life --- Décoration et ornement --- Art hollandais --- Civilisation --- Chinese influences. --- Chineses influences --- History. --- Histoire --- Influences chinoises --- Influence chinoise --- Vie intellectuelle --- DNHISTO DNETUDE DNARCHI DNART DNU-EUB EPUB-ALPHA-L EPUB-DNU-FT EPUB-LIV-FT LIVHISTO LIVETUDE LIVARCHI LIVART EDITIONSULB-B --- Chineses influences. --- Architecture, Primitive --- Decoration and ornament, Primitive --- Geschichte 1600-1800 --- Frankreich --- Decoration and ornament - Netherlands - History - 18th century --- Decoration and ornament - Netherlands - Chinese influences --- Architecture - Netherlands - Chinese influences - History - 18th century --- Art, Dutch - Chinese influences --- Civilization, Modern - 18th century --- Decoration and ornament - China - History --- Netherlands - Intellectual life - 18th century --- Arts décoratifs

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