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"Embodiment, Expertise, and Ethics in Early Modern Europe highlights the agency and intentionality of individuals and groups in the making of sensory knowledge from approximately 1500 to 1700. Focused case studies show how artisans, poets, writers, and theologians responded creatively to their environments, filtering the cultural resources at their disposal through the lenses of their own more immediate experiences and concerns. The result was not a single, unified sensory culture, but rather an entangling of micro-cultural dynamics playing out across an archipelago of contexts that dotted the early modern European world-one that saw profound transitions in ways people used sensory knowledge to claim ethical, intellectual, and practical authority"--
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User de ses sens, c'est faire preuve de délicatesse. On dira d'une oreille qu'elle est fine, d'un palais qu'il est sophistiqué ou d'un toucher qu'il est délicat. Avant tout jugement esthétique, le goût est une affaire de papilles que l'on doit entraîner avec patience. Herman Parret nous rappelle avec force que l'esthétique s'enracine dans une expérience corporelle, qui n'est pas moins perspicace que l'esprit. Notre aisthèsis gagne en finesse quand elle se perd, sans finalité ni idéal, dans les mailles de la matière. La jouissance : tout un art. Celui auquel s'entraîne, dans ses vagabondages toujours exigeants, le felix aestheticus. ; Un recueil de trois nouveaux essais d'esthétique, entre arts visuels et littérature, d'Herman Parret, philosophe déclaré et sémioticien sans le dire, compagnon du club de pensée réuni par Greimas dans les années 1970-80, et depuis lors tout proche témoin de ses prolongements : une réflexion sur la « délicatesse » dans les divers domaines de la sensorialité (le visible, le sonore, le gustatif et le tactile), d'Aristote à Gerhard Richter en passant par Léonard de Vinci, Rameau, Nietzsche, Proust et Marcel Duchamp – une lecture des plus suggestives pour la construction ou le développement d'une sémiotique (du) sensible.
Sens et sensations --- Perception visuelle --- Perception auditive --- Grâce (esthétique) --- Légèreté --- Aesthetics --- Semiotics --- Senses and sensation --- Senses and sensation in art --- Senses and sensation in literature
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"How do our senses help us to understand the world? This question, which preoccupied Enlightenment thinkers, also emerged as a key theme in depictions of animals in eighteenth-century art. This book examines the ways in which painters such as Chardin, as well as sculptors, porcelain modelers, and other decorative designers portrayed animals as sensing subjects who physically confirmed the value of material experience. The sensual style known today as the Rococo encouraged the proliferation of animals as exemplars of empirical inquiry, ranging from the popular subject of the monkey artist to the alchemical wonders of the life-sized porcelain animals created for the Saxon court. Examining writings on sensory knowledge by La Mettre, Condillac, Diderot and other philosophers side by side with depictions of the animal in art, Cohen argues that artists promoted the animal as a sensory subject while also validating the material basis of their own professional practice"--
Animals in art. --- Senses and sensation in art. --- Animals --- Art, European --- Symbolic aspects --- Themes, motives. --- Art --- animal art --- anno 1700-1799
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"La première modernité catalyse la genèse de ce nouveau champ d'expériences publiques que sont les loisirs et les divertissements : théâtres, musées, expositions temporaires, promenades, cafés, foires, danses, jardins, auxquelles peut s'adonner la population européenne. La pratique de ces activités instaure au quotidien chez les particuliers un cadre physique et social stimulant, les plaçant ainsi au cœur d'une action qui excite chacun de leurs sens, de leurs sensations et de leurs émotions. En s'inscrivant dans le domaine de l'histoire des sensibilités, la question de ce corps sensoriel qui prend forme demeure encore largement inexplorée. Cette publication s'attache donc à retracer et analyser les tenants et les aboutissants de ce qui a permis de façonner cette entité singulière durant le long XVIIIe siècle (1660-1830)."--Page 4 of cover.
Loisirs --- Sociologie --- divertissement --- loisirs --- sociologie --- Entertaining --- Senses and sensation --- Senses and sensation in art --- Senses and sensation in the theater --- Empfindsamkeit --- Körper --- Unterhaltung --- Freizeit --- Kulturleben --- Sinne --- History --- Frankreich --- Entertaining / France / History / 18th century / Congresses --- Senses and sensation / France / History / 18th century / Congresses --- Senses and sensation in art / History / 18th century / Congresses --- Senses and sensation in the theater / History / 18th century / Congresses --- Sens et sensations
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Tout au long du Moyen Âge, l'homme est pensé comme un microcosme entrant en relation, par l'intermédiaire du système hiérarchisé des cinq sens, avec le monde macrocosme. Les sens ont généré abondance de productions artistiques et d'écrits à visée scientifique, spirituelle, morale aussi bien que littéraire. Tous manifestent comment l'homme peut jouir d'une présence sensible au monde ou comment il peut s'exercer à contrôler et dépasser ses sens. Ce volume explore les cinq sens en tant que système organisé. L'approche pluridisciplinaire (littérature, histoire de l'art, musicologie, philosophie et théologie, histoire des sciences) permet de comprendre en quoi les cinq sens engagent tout à la fois une poétique, une esthétique et une éthique.
Middle Ages --- Senses and sensation --- Moyen Age --- Sens et sensations --- Historiography --- Congresses. --- History --- Congresses --- Historiographie --- Congrès --- Histoire --- History of civilization --- anno 500-1499 --- Sense (Philosophy) --- Senses and sensation in art --- Senses and sensation in literature --- Civilization, Medieval
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"The late medieval world was marked by a culture of refinement and sophistication. The period's media of choice--paintings, manuscripts, prints, tapestries, embroideries, ivory sculpture, metalwork, and enamels--speak volumes about the pleasures of sensory engagement. This sumptuous new book brings together sacred and secular art to reveal the shared intellectual culture that governed perception in Europe in the 13th through the 16th centuries. The essays explore these themes through representations of religious practices, royal rituals, feasts and celebrations, music, and literature"--
illuminated manuscripts --- drawings [visual works] --- sculpture [visual work] --- reliquaries --- Late Medieval --- Art --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1400-1499 --- anno 1300-1399 --- anno 1500-1599 --- Europe --- Art, Medieval --- Senses and sensation in art --- Themes, motives --- Medieval art --- sculpture [visual works] --- History of Europe --- History of civilization --- ART / History / Medieval. --- ART / Criticism & Theory. --- ART / European. --- Art, Medieval - Themes, motives - Exhibitions --- Senses and sensation in art - Exhibitions --- Christelijke kunst
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Ce volume propose l'analyse de la place qu'occupent les cinq sens dans cette période de transition qui conduit du Moyen Âge à la Renaissance, soit les XVe et XVIe siècles. L'approche en est résolument interdisciplinaire et confronte la théologie, la littérature, les arts figurés et les sciences. Il s'agit d'apprécier les sens dans les modes de pensée et les représentations, ainsi que leurs balances : la vue, l'ouïe et les sens réputés moins nobles, comme le goût, l'odorat et le toucher, qui entretiennent des relations complexes et variables. Comment, en d'autres termes, s'opère le partage du sensible ? La pensée analogique, héritée de la tradition patristique, montre à l'aube de le Renaissance des signes de faiblesse : sources du plaisir, du bonheur, voire de la béatitude, ouverture sur le monde et la beauté, les sens ne sont plus simplement des occasions de pécher, ils sont aussi l'objet d'enjeux esthétiques et jouent un rôle actif dans la création artistique grâce aux liens qui les unissent à l'imaginaire.
Senses and sensation --- Senses and sensation in literature --- Senses and sensation in art --- Civilization, Medieval --- Renaissance --- Sens et sensations --- Sens et sensations dans la littérature --- Sens et sensation dans l'art --- Civilisation médiévale --- History --- Congresses --- Histoire --- Congrès --- Sens et sensation --- Dans la littérature --- Sens et sensations dans la littérature --- Civilisation médiévale --- Congrès --- Sensuality --- Perception (Philosophy) --- Dans la littérature --- Senses and sensation - History - To 1500 - Congresses. --- Senses and sensation - History - 15th century - Congresses. --- Senses and sensation - History - 16th century - Congresses. --- Senses and sensation in literature - Congresses. --- Senses and sensation in art - Congresses.
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Senses and sensation --- Perception --- Civilization, Medieval --- English philology --- Sens et sensation --- Civilisation médiévale --- Philologie anglaise --- History --- Congresses --- Histoire --- Congrès --- Civilisation médiévale --- Congrès --- Europe --- To 1500 --- Senses and sensation in literature --- Senses and sensation in art --- Sense (Philosophy) --- Civilization [Medieval ]
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Contempler un tableau ou un paysage, écouter une pièce de musique, s'immerger dans un univers sonore, lire un poème, voir un film : telle est l'expérience esthétique. Or, dans chaque culture humaine, elle est de toutes les expériences communément vécues à la fois la plus banale et la plus singulière. Singulière car elle a pour condition qu'on s'y adonne sans autre but immédiat que cette activité elle-même ; banale, car elle n'en demeure pas moins de part en part une des modalités de base de l'expérience commune du monde. Elle exploite le répertoire de l'attention, de l'émotion et du plaisir mais elle leur donne une inflexion particulière, voire paradoxale. Il s'agit donc, démontre Jean-Marie Schaeffer, de comprendre non pas l'expérience des ouvres d'art dans sa spécificité, mais l'expérience esthétique dans son caractère générique, c'est-à-dire indépendamment de son objet. Si l'expérience esthétique est une expérience de la vie commune, alors les oeuvres d'art, lorsqu'elles opèrent esthétiquement, s'inscrivent elles aussi dans cette vie commune.
Aesthetics --- Esthétique --- Sens et sensations dans l'art --- Aesthetics. (LCSH - plus d'une traduction) --- Perception --- Arts --- Senses and sensation in art --- Philosophie --- Philosophy --- Esthétique de la réception --- Perception (philosophie) --- Sens et sensations --- Psychologie cognitive --- Esthétique --- Psychologie de l'art --- Sens et sensations. --- Esthétique. --- Psychologie de l'art. --- Esthétique de la réception. --- Psychologie cognitive. --- Arts - Philosophie --- Arts - Philosophy
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Giles Knox examines how El Greco, Velaìzquez, and Rembrandt, though a disparate group of artists, were connected by a new self-consciousness with respect to artistic tradition. In particular, Knox considers the relationship of these artists to the art of Renaissance Italy, and sets aside nationalist art histories in order to see the period as one of fruitful exchange. Across Europe during the seventeenth century, artists read Italian-inspired writings on art and these texts informed how they contemplated their practice. Knox demonstrates how these three artists engaged dynamically with these writings, incorporating or rejecting the theoretical premises to which they were exposed. Additionally, this study significantly expands our understanding of how paintings can activate the sense of touch. Knox discusses how Velaìzquez and Rembrandt, though in quite different ways, sought to conjure for viewers thoughts about touching that resonated directly with the subject matter they depicted.
Aesthetics of art --- Painting --- painting [image-making] --- Velázquez, da Silva y, Diego --- Greco, el --- Rembrandt --- Italy --- Toucher --- Touch --- Sens et sensations --- Senses and sensation in art. --- Peinture --- Dans l'art. --- In art. --- Influence. --- Greco, Le --- Greco, --- Velázquez, Diego --- Velázquez, Diego, --- Rembrandt Harmenszoon van Rijn, --- Thèmes, motifs. --- Themes, motives. --- Painting, Renaissance --- Italian influences. --- Rāmbirānt, --- Rembrandt Garmens van Reĭn, --- Rembrandt van Rijn --- Rembrandt van Reĭn, --- Lun-po-lang, --- Rembrandt, --- Van Rijn, Rembrandt Harmenszoon, --- Rijn, Rembrandt Harmenszoon van, --- Rembrandt Harmensz van Rijn, --- Reimbrandt, --- Rembrandt van Rijn, --- רמברנדט --- רמברנדט הרמנסזון ואן־ריין, --- رامبرانت --- Theotocopuli, Dominico, --- Theotokopoulos, Domenikos, --- Theocopuli, Domenico, --- Theotocopuli, Domenico, --- Zeotokopoulos, Doménikos, --- Theotocópuli, Domingo, --- Theotocópoulos, Doménicos, --- Theoscopoli, Domenico, --- Greco, Domenico, --- Griego, --- El Greco, --- Greco, Dominico, --- Ο Γκρεκο, --- Criticism and interpretation. --- El Greco, Velázquez, Rembrandt. --- Theotocopuli, Dominico --- Theotokopoulos, Domenikos --- Theocopuli, Domenico --- Theotocopuli, Domenico --- Zeotokopoulos, Doméniko, --- Theotocópuli, Domingo --- Theotocópoulos, Doménicos --- Theoscopoli, Domenico --- Greco, Domenico --- Griego --- El Greco --- Greco, Dominico --- Ο Γκρεκο --- Rembrandt Harmenszoon van Rijn --- Rembrandt Garmens van Reĭn --- Rembrandt van Reĭ --- Lun-po-lan --- Van Rijn, Rembrandt Harmenszoon --- Rijn, Rembrandt Harmenszoon van --- Rembrandt Harmensz van Rin, --- Reimbrand --- invloed van Italiaanse school --- Velázquez, Diego
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