Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Latin literature, Medieval and modern --- History and criticism --- Dante Alighieri, --- Criticism and interpretation. --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism --- Dante Alighieri, - 1265-1321 - Criticism and interpretation. --- Dante (durante alighieri, dit), poete italien, 1265-1321 --- Dante Alighieri, - 1265-1321
Choose an application
What do stories about animals have to tell us about human beings? This book analyzes the shrewd perceptions about human life - and especially human language - that emerge from narratives in which the main figures are 'talking animals'. Its guiding question is not 'what' but 'how' animals mean. Using this question to draw a clear distinction between beast fable and beast epic, it goes on to examine the complex variations of these forms that are to be found in the literature of medieval Britain, in English, French, Latin, and Scots. The range, variety, and brilliant inventiveness of this tradition are demonstrated in chapters on the fables of Marie de France, the Speculum stultorum of Nigel of Longchamp (the comic adventures of a donkey), the debate poem The Owl and the Nightingale, Chaucer's Parliament of Fowls and the tales of the Squire, Manciple and Nun's Priest, the Reynardian tale of The Fox and the Wolf, and the Moral Fabillis of Robert Henryson. English translations provided for all quotations make the works discussed accessible to the modern reader.
Thematology --- Old English literature --- English literature --- French literature --- Latin literature, Medieval and modern --- Animals in literature --- Animals, Mythical, in literature --- History and criticism --- English literature - Middle English, 1100-1500 - History and criticism --- French literature - To 1500 - History and criticism --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism --- Littérature anglaise --- Animaux fabuleux --- 1100-1500 (moyen anglais) --- Histoire et critique --- Avant 1500 --- Dans la littérature
Choose an application
With its striking range and penetrating depth, Brill’s Encyclopaedia of the Neo-Latin World traces the enduring history and wide-ranging cultural influence of Neo-Latin, the form of Latin that originated in the Italian Renaissance and persists to the modern era. Featuring original contributions by a host of distinguished international scholars, this comprehensive reference work explores every aspect of the civilized world from literature and law to philosophy and the sciences.
Neo-Latin literature --- Neo-Latin language --- Latin poetry, Medieval and modern --- Poésie latine médiévale et moderne --- History and criticism. --- Histoire et critique --- Latin literature, Medieval and modern --- Latin language, Medieval and modern --- History and criticism --- History --- History. --- Poésie latine médiévale et moderne --- Learning and scholarship --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism --- Latin language, Medieval and modern - History
Choose an application
Au croisement d’importants réseaux d’imprimeurs, de graveurs et de poètes qui la relient à l’Italie tout autant qu’aux pays germaniques, Lyon s’impose dans la première moitié du XVIe siècle comme le creuset d’expériences philologiques, iconographiques, symboliques et politiques qui innervent de façon décisive la lecture des textes bibliques. Figure centrale de cette étude, Jean de Vauzelles (ca. 1495-1563) incarne précisément la conciliation religieuse et humaniste qui y a été tentée. Secondant le désir qu’a Marguerite de Navarre de promouvoir les Ecritures en une belle langue française, il traduit pour elle l’Hystoire evangelique d’Ottmar Nachtgall, puis les adaptations que l’Arétin avait faites de la Bible à partir de tableaux contemporains. L’ensemble des textes qu’il dédie à Marguerite ainsi qu’à Louise de Savoie apporte un témoignage inédit sur la vie religieuse à la cour de France. Vauzelles, à qui sont confiées les entrées royales de 1533, participe en même temps, avec le dominicain lucquois Sante Pagnini (1470-1541), au renouveau des études hébraïques à Lyon et à la fondation de la célèbre Aumône générale. Au-delà du personnage de Vauzelles, ce livre met au jour la vitalité, à Lyon, d’un catholicisme ouvert et actif, poreux aux modes littéraires, aux apports humanistes et artistiques, en prise avec les exigences municipales de la charité, les préoccupations contemporaines de diffusion des Ecritures et le désir de développer une piété incarnée.
Vauzelles, de, Jean --- Latin literature, Medieval and modern --- French literature --- History and criticism --- Vauzelles, Jean de --- Imprimerie --- History and criticism. --- Histoire --- Vauzelles, Jean de. --- Vauzelles, Jean de, --- Marguerite, --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism --- French literature - History and criticism
Choose an application
Latin literature, Medieval and modern --- Littérature latine médiévale et moderne --- History and criticism --- Histoire et critique --- Middle Ages --- Renaissance --- -Middle Ages --- Revival of letters --- Civilization --- History, Modern --- Civilization, Medieval --- Civilization, Modern --- Humanism --- Dark Ages --- History, Medieval --- Medieval history --- Medieval period --- World history, Medieval --- World history --- Medievalism --- History --- Littérature latine médiévale et moderne --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism
Choose an application
By “Neo-Latin,” we mean the Latin language and literature from around the time of the early Italian humanist Petrarch (1304–1374) up until the present day, focusing particularly on its period of greatest intellectual and social relevance from the fifteenth until the eighteenth centuries. During these four centuries or so, Neo-Latin contributed significantly to the history of Europe, but also to that of other continents. Neo-Latin has increasingly been seen as a foundation of all early modern culture in the western world and its areas of influence. Accordingly we extend our parameters more widely: we focus not only on concertedly “literary” works but are also interested in, for instance, philosophical writing, scientific treatises, rhetorical manuals, and so on. The Handbook is divided into three sections: “Language and Genre” (chapters 1–13) combines philological discussion with literary criticism and/or rhetorical analysis, and, in most cases, considers these aspects within an author or work’s historical context. “Cultural Contexts” (chapters 14–24) focuses on pedagogy and education, academic disciplines, confessional, and sociological categories such as gender and class. The “Countries and Regions” section (chapters 25–35) expands the Handbook’s geographical coverage as broadly as possible, from the countries which generated a conspicuous amount of Neo-Latin writing throughout the early modern period (such as Italy, France, the German-speaking countries) to those countries which produced far fewer Latin works in terms of quantity, but where composition in Latin was still fundamental to the self-definition, development and ideological purpose of those writing it (as in the Americas and Asia).
Latin literature, Medieval and modern. --- Medeltidslatinsk litteratur. --- Nylatinsk litteratur. --- historia. --- Neo-Latin language --- Latin literature, Medieval and modern --- Latin language --- Latin language. --- Latin --- History and criticism. --- History. --- History and criticism --- History --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism --- Latin language - History --- Historia.
Choose an application
Comment rire(s) et sourire(s) s'inscrivent-ils dans la littérature latine du Moyen Age et de la Renaissance ? Les chercheurs latinistes européens qui ont contribué au présent ouvrage posent cette question un demi-siècle après la publication à Dijon d'un classique : l'Essai sur le rire et le sourire des Latins d'Eugène de Saint-Denis. Loin d'être confinée à un cercle restreint d'érudits, la littérature latine de ces époques est extrêmement variée. Elle est populaire et savante, scolaire et intellectuelle, théorique et ancrée dans la réalité. Elle couvre tous les genres et tous les tons. Le rire des Anciens, entre héritage et réinterprétation, a déterminé en partie le rire médiéval et renaissant, l'influençant par les œuvres elles-mêmes comme par les textes théoriques. Mais clercs et humanistes ont su développer un rire qui leur est spécifique par ses enjeux, ses formes nouvelles, sa nature même, multiple et complexe. Ils ont aussi cherché à définir ce qu'étaient spécifiquement, pour leur temps, le rire et le sourire.
Littérature latine médiévale et moderne --- Rire --- Sourire --- Dans la littérature --- Latin literature, Medieval and modern --- Humor in literature --- Laughter in literature --- History and criticism --- Dans la littérature. --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism - Congresses --- Humor in literature - Congresses --- Laughter in literature - Congresses --- Littérature latine médiévale et moderne
Choose an application
Neo-Latin literature --- neo-Latin [language] --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism. --- Latin literature, Medieval and modern --- Littérature latine médiévale et moderne --- History and criticism --- Histoire et critique --- Academic collection --- Litterature latine medievale et moderne --- History and criticism.
Choose an application
Non-fiction --- Neo-Latin literature --- Huldeboeken --- IJsewijn, Jozef --- Latijnse letterkunde --- Littérature latine --- Mélanges --- Latin literature, Medieval and modern --- Littérature latine médiévale et moderne --- History and criticism. --- -Academic collection --- 477 --- History and criticism --- Language No Classical Latin --- Littérature latine médiévale et moderne --- classics [discipline] --- Academic collection --- Latin literature [Medieval and modern ] --- Ijsewijn, Jozef --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism. --- Litterature latine medievale et moderne --- Histoire et critique
Choose an application
L'étude de la mise en forme des textes a fait ces dernières années l'objet de travaux importants depuis ceux, pionniers, d'Henri-Jean Martin. On sait qu'une même œuvre acquiert des significations différentes quand sa mise en texte et en page se transforme, que le texte apparaît bien souvent comme « une forme de l'intention » qui fait intervenir plusieurs « co-élaborateurs » (l'auteur, le typographe, le destinataire ou lecteur) et dont la réalisation définitive sur la page est le produit d'une tension entre un projet et les difficultés qu'il rencontre. Au croisement de l'histoire du livre, de la rhétorique et de l'histoire des idées, les vingt et une contributions ici réunies, issues du IVe congrès de la Société d'Etudes Médio et Néo-latines (Semen-l), montrent comment la mise en forme matérielle et intellectuelle des textes latins au Moyen Age et à la Renaissance conditionne leur réception, en interrogeant à la fois leurs dispositifs matériels, leurs choix rhétoriques et leurs pratiques éditoriales.
Latin literature --- Latin literature, Medieval and modern --- Publishers and publishing --- History and criticism --- History --- Livres --- Books --- Latin (langue) médiéval et moderne --- Latin language, Medieval and modern --- Histoire --- Édition --- Publishing --- Latin (langue) médiéval et moderne --- Congresses --- Latin literature - History and criticism - Congresses --- Latin literature, Medieval and modern - History and criticism - Congresses. --- Publishers and publishing - History - 16th century - Congresses. --- Classical Latin literature --- anno 500-1499 --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|