Narrow your search

Library

KBR (2)

KU Leuven (2)

UCLouvain (2)

UGent (2)

ULiège (2)

EhB (1)

EHC (1)

Hogeschool Gent (1)

Liberas (Liberaal Archief) (1)

Musée royal de Mariemont (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Verleden zonder stof : strijd om het geschiedenisonderwijs in België (1945-1989)
Author:
ISBN: 9789401448116 9401448116 9789401444279 Year: 2017 Publisher: Gent, België : Academia Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In geen enkel schoolvak staat zoveel op het spel als in het vak geschiedenis. Het bevindt zich op het snijpunt van soms onverzoenbare politieke, didactische en wetenschappelijke belangen en is daarom de inzet geweest van een voortdurende strijd.Tessa Lobbes schept duidelijkheid in de woelige geschiedenis van het vak door de belangrijkste actoren in de grote onderwijsnetten van België sinds 1945 te volgen: onderwijsministers, historici, inspecteurs, leraren, pedagogen en vakdidactici. Elk hadden ze hun eigen agenda. Vanaf de jaren vijftig maakten onderwijshervormers jacht op het 'stoffige' en 'conservatieve' verleden dat in het klaslokaal werd onderwezen, ten voordele van radicale experimenten waarin de geschiedenis een huwelijk aan ging met het heden, de ethiek of de sociale wetenschappen. In de jaren zeventig werd steeds minder stof besteed aan het verleden. Geschiedenis dreigde naast haar substantie ook haar uren in het curriculum te verliezen. In de jaren tachtig maakten oudere vormen van geschiedenisonderwijs, in aangepaste vorm, hun rentree.Dit boek maakt duidelijk dat de hedendaagse debatten over het geschiedenis onderwijs vaak niet nieuw zijn. En dat wie die geschiedenis niet kent, haar nu en dan onbewust dreigt te herhalen. -- Quatrième de couverture


Book
Revoluties in de klas : secundair geschiedenisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden, 1750-1850
Author:
ISBN: 9789058679642 9058679640 Year: 2014 Publisher: Leuven : Universitaire pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tussen 1750 en 1850 vormden de Zuidelijke Nederlanden het toneel van verschillende politieke omwentelingen. De Oostenrijkse, Franse revolutionaire, Napoleontische, Hollandse en Belgische bestuurders volgden elkaar in een snel tempo op. In het kader van de beoogde bestuurlijke centralisatie, stond het onderwijs tijdens deze regimewissels telkens bovenaan de politieke agenda. Vooral over het curriculum voor het secundair onderwijs werd hevig gediscussieerd. Revoluties in de klas gaat uitvoerig in op deze debatten, en laat zien hoe het vak geschiedenis vorm kreeg en tegelijkertijd ingang vond in het secundair onderwijs. Centraal staat de vraag hoe de opeenvolgende politieke revoluties de didactiek en inhoud van het vroegste geschiedenisonderwijs hertekenden.0Matthias Meirlaen schetst een rijk beeld van niet enkel de politieke debatten, maar ook van de verhalen en praktijken in het vroegste geschiedenisonderwijs van de Zuidelijke Nederlanden. Hij laat zien hoe oude didactische gebruiken voortleefden, wijst op de subtiele betekenisverschuivingen in de historische beeldvorming, en brengt de vaak verrassende persoonlijke invulling van leraren in de praktijk aan het licht. De lezer krijgt zo een geschakeerd zicht op de veelvormige dynamiek die het geschiedenisonderwijs tijdens de periode van de revoluties kenmerkte.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by