Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Just before
Authors: --- ---
Year: 1997 Publisher: [Bruxelles] : [La Monnaie],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Musicology and dance : historical and critical perspectives
Authors: ---
ISBN: 9781108476188 110847618X 9781108567947 9781108469951 1108755011 1108567940 1108755712 Year: 2020 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Long treated as peripheral to music history, dance has become prominent within musicological research, as a prime and popular subject for an increasing number of books, articles, conference papers and special symposiums. Despite this growing interest, there remains no thorough-going critical examination of the ways in which musicologists might engage with dance, thinking not only about specific repertoires or genres, but about fundamental commonalities between the two, including embodiment, agency, subjectivity and consciousness. This volume begins to fill this gap. Ten chapters illustrate a range of conceptual, historical and interpretive approaches that advance the interdisciplinary study of music and dance. This methodological eclecticism is a defining feature of the volume, integrating insights from critical theory, film and cultural studies, the visual arts, phenomenology, cultural anthropology and literary criticism into the study of music and dance.


Book
Rencontres entre danse et musique
Year: 1992 Publisher: Bruxelles : Contredanse,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Molière et la musique : des états du Languedoc à la cour du Roi-Soleil
Author:
ISBN: 9782846213233 Year: 2022 Publisher: Paris : Les éditions de Paris,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

On ignore généralement l'importance que la musique revêtait dans la famille du jeune Molière né en 1622 et qui le marqua dès sa jeunesse. Écrivain, comédien, metteur en scène, Molière était également danseur et musicien. Nombreuses sont les pièces où il introduisit musique et danse, s'y distribuant un rôle chanté (il avait une voix de basse). Pour plaire au roi, grand amateur de danse et danseur lui-même, il créa la comédie-ballet en collaboration avec Lully avec lequel il produisit de nombreuses comédies : Les Fâcheux (1661), Le Mariage forcé (1664), La Princesse d'Elide (1664), L'Amour médecin (1665), La Pastorale comique (1667), Le Sicilien ou l'Amour puni (1667), Georges Dandin (1668), Monsieur de Pourceaugnac (1669), Les Amants magnifiques (1670), Le Bourgeois gentilhomme (1670), Psyché (1671), Le Ballet des ballets (1671). Après sa rupture avec Lully, Molière fit appel à Marc-Antoine Charpentier qui travailla à la reprise de certaines pièces et à la création du Malade imaginaire en 1673. Le 17 février de cette même année, à la 4ème représentation de la pièce au théâtre du Palais-Royal, Molière, qui tenait le rôle d'Argan, tomba terrassé. Il n'avait que 51 ans. Avec ce livre, on suit également Molière dans sa vie itinérante entre 1645 et 1658 dans diverses régions de France. On découvre aussi que son art qui combine un nouveau langage théâtral ouvert sur la musique et la danse, vise à une fusion esthétique, expression du baroque le plus abouti au sein même du classicisme du Grand Siècle. Une oeuvre qui, en 400 ans, n'a pas pris une ride


Book
Foundations of musical grammar
Author:
ISBN: 9780190653637 0190653639 0190653663 0190653655 Year: 2017 Publisher: New York, NY : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Foundations of Musical Grammar' makes a unique contribution to music theory by building on recent research in cognitive science and theoretical perspectives adopted from cognitive linguistics to present an account of the foundations of musical grammar. In presenting this account, it engages with music and the emotions, gesture, and social dance.


Book
Accords intimes : danse et musique chez Anne Teresa de Keersmaeker
Author:
ISBN: 9782757417201 2757417207 Year: 2017 Publisher: Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion,


Book
Chanter Narrer Danser : contribution à une philosophie du sentir
Author:
ISBN: 9782752102737 2752102739 Year: 2016 Publisher: [Sampzon] : Éditions Delatour France,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"La musique s'éprouve et se vit, et ne se laisse pas seulement analyser et comprendre. Active, dominatrice, source en même temps d'une passivité unique, elle atteint des couches profondes qui dessinent le mystérieux domaine du pré-verbal, directement en prise sur le vivant du corps. À preuve son aptitude à induire immédiatement du mouvement, dilater l'espace et donner une énergie incomparable, ou encore suspendre le temps. La musique plus que tout autre art instruit sur le "sentir", pour autant qu'on ne la cantonne pas à une autonomie ou à une pureté qui l'ampute du chanter et du danser, lesquels manifestent cette part irréductible. Le sentir obéit à une autre logique que celle du sens et de la vérité. C'est un être-au-monde que les couplages traditionnels comme ceux de l'émotion et de la raison, ou de l'expression et de la forme, échouent à cerner. Sa complexité, son maillage interne, sa structuration dynamique, plaident en faveur de notions qui trouvent dans ce contexte une teneur philosophique renouvelée, comme celles de rythme et de symbole, également d'un art de narrer. L'approche phénoménologique, attentive au corps vécu, et l'orientation de la théorie critique soucieuse de toutes les formes de réification, y compris de la perception et de ses gestes, sont conjointement mobilisées pour explorer le sentir à partir de la musique. Erwin Straus d'une part, en son approche du pathique, Walter Benjamin et Theodor W. Adorno d'autre part, sont les principaux acteurs de ce croisement. Celui-ci s'ouvre à d'autres penseurs, dont André Schaeffner et Susanne Langer. Le premier, à propos de l'instrument de musique, la seconde à propos du symbole non-présentationnel, se montrent en effet particulièrement appliqués à ne pas séparer l'expérience de la musique des processus corporels et physiologiques qui sont en jeu dans le rythme et dans l'écoute."--Page 4 de la couverture.


Book
Musique et musiciens de bal : Isaac Strauss au service de Napoléon III
Authors: ---
ISBN: 9791037021298 Year: 2023 Publisher: Paris : Hermann,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

« Systématiquement confondu avec les Strauss de Vienne, l'arrière-grand-père de Claude Lévi-Strauss est surtout connu aujourd'hui pour sa collection de judaïcas, à l'origine du musée d'Art et d'Histoire du judaïsme à Paris. C'est pourtant lui qui fut chargé des somptueux bals donnés tout au long du Second-Empire et qui fut le premier directeur du casino de Vichy. Violoniste, chef d'orchestre et entrepreneur infatigable, il dirigea également les bals masqués donnés à l'Opéra pendant le Carnaval, et publia près de 500 danses - quadrilles, valses et polkas -, dédiés aux membres les plus influents de la société. En retraçant les étapes qui ont mené Isaac Strauss (1806-1888), fils d'un modeste violoneux et barbier alsacien, à diriger les bals de la Cour et organiser le faste de Napoléon III, ce livre nous plonge dans les bals et leur musique, négligés des historiens et des musicologues, tout en montrant comment, après l'Émancipation, la musique a offert aux juifs une voie privilégiée pour s'intégrer à la société française.


Book
The never-ending revival : Rounder Records and the Folk Alliance
Authors: --- ---
ISBN: 9780252079290 0252079299 Year: 2013 Publisher: Chicago : University of Illinois Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In recent years, there has been an upsurge in interest in "roots music" and "world music," popular forms that fuse contemporary sounds with traditional vernacular styles. In the 1950s and 1960s, the music industry characterized similar sounds simply as "folk music." Focusing on such music since the 1950s, The Never-Ending Revival: Rounder Records and the Folk Alliance analyzes the intrinsic contradictions of a commercialized folk culture. Both Rounder Records and the North American Folk Music and Dance Alliance have sought to make folk music widely available, while simultaneously respecting its defining traditions and unique community atmosphere. By tracing the histories of these organizations, Michael F. Scully examines the ongoing controversy surrounding the profitability of folk music. He explores the lively debates about the difficulty of making commercially accessible music, honoring tradition, and remaining artistically relevant, all without "selling out."In the late 1950s through the 1960s, the folk music revival pervaded the mainstream music industry, with artists such as Bob Dylan and Joan Baez singing historically or politically informed ballads based on musical forms from Appalachia and the South. In the twenty-first century, the revival continues, and it includes a variety of music derived from Cajun, African American, and Mexican traditions, among many others. Even though the mainstream music industry and media largely ignore the term "folk music," a strong allure based on nostalgia, the desire for community, and a sense of exclusiveness augments an enthusiastic following connected by word-of-mouth, numerous festivals, and the Internet. There are more folk festivals now than there were during the original boom of the 1960s, suggesting that music artists, agents, and record label representatives are striking a successful balance between tradition and profitability. Scully combines rich interviews of music executives and practicing folk musicians with valuable personal experience to reveal how this American subculture remains in a "never-ending revival" based on fluid definitions of folk and folk music.


Book
Kinetic cultures : modernism and embodiment on the Belle Époque stage
Author:
ISBN: 9780520356276 Year: 2024 Publisher: Oakland, California : University of California Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Belle époque Paris adored dance. Whether at the music hall or in more refined theaters, audiences flocked to see the spectacles offered to them by the likes of Isadora Duncan, Diaghilev's flashy company, or an embarrassment of Salomes. After languishing in the shadow of opera for much of the nineteenth century, ballet found itself part of this lively kinetic constellation. In Kinetic Cultures, Rachana Vajjhala argues that far from being mere delectation, ballet was implicated in the larger republican project of national rehabilitation through a rehabilitation of its citizens. By tracing the various gestural complexes of the period--bodybuilding routines, appropriate physical comportment for women, choreographic vocabularies, and more--the author presents a new way of understanding histories of dance and music, one that she locates in gesture and movement"--

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by