Narrow your search

Library

ULB (6)

ULiège (6)

KMSKA (5)

KU Leuven (5)

MSK (5)

Rubenshuis (5)

EHC (4)

KBR (4)

UCLouvain (2)

UGent (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

French (4)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)

1998 (1)

1992 (2)

1982 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Gérard de Lairesse (1640-1711)
Authors: --- ---
ISBN: 2903239134 9782903239138 Year: 1992 Publisher: Paris: Arthena,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Surnommé le "Poussin hollandais", Gérard de Lairesse fut formé dans le milieu franco-italien de Bertholet Flémal. Installé à Amsterdam, il va créer un art hautement intellectuel, jouant de la culture antique et de l'allégorie, essentiellement destiné à de riches marchands, à des lettrés ou au prince d'Orange-Nassau, futur Guillaume III. Peintre fécond, dessinateur de talent, l'un des plus grands graveurrs de son temps, théoricien ..., telles sont les diverses facettes d'un homme tout entier voué à son art. Cet ouvrage met en lumière une période fondamentale de l'histoire de l'art hollandais, celle de la transistion entre XVIIe et le XVIIIe siècle, et constitue donc une source fondamentale pour la connaissance de l'art européen de cette époque

Gerard de Lairesse : An Artist between Stage and Studio.
Author:
ISBN: 9053562508 Year: 1998 Publisher: Amsterdam : Amsterdam University Press,


Book
Couronnement de la vierge (v. 1663) Gérard De Lairesse
Authors: ---
ISBN: 2872120769 Year: 1992 Publisher: Bruxelles Fondation Roi Baudouin


Book
La curieuse destinée des planches anatomiques de Gerard de Lairesse peintre en Hollande : Lairesse, Bidloo, Cowper
Authors: --- ---
ISBN: 9062035744 Year: 1982 Volume: 6 Publisher: Amsterdam : Rodopi,


Book
Bertholet Flémal (1614-1675) : le "Raphaël des Pays-Bas" au carrefour de Liège et de Paris
Authors: ---
ISBN: 9782903239565 2903239568 Year: 2015 Publisher: Paris: Arthena,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Figure majeure d'un foyer artistique liégeois tourné surtout, en ce XVIIe siècle, vers Rome et Paris, Bertholet Flémal, formé par le caravagesque Gérard Douffet, se fit d'abord connaître par ses peintures d'autel novatrices. Il séduisit rapidement une clientèle privée friande de ses tableaux de cabinet, en particulier de ses scènes de bacchanales. Sa carrière le mena fréquemment à Paris, où il peignit la coupole de l'église des Carmes et le plafond de la salle du trône aux Tuileries avant d'être reçu à l'Académie royale de peinture et de sculpture. Personnalité aux multiples facettes, peintre officiel du prince-évêque de Liège, architecte, illustrateur, ténor à la cathédrale de sa ville, il acheva son existence pourvu d'une prébende de chanoine au sein d'une collégiale de la cité. Véritable chef d'école, il vit passer dans son atelier de nombreux élèves, dont Gérard de Lairesse, le "Poussin hollandais", aujourd'hui reconnu comme l'un des grands artistes de l'époque. Sa production répertoriée, comprenant désormais une centaine d'oeuvres souvent inédites, permet de prendre enfin toute la mesure d'un artiste puissant, que Sandrart qualifia en 1679, quatre ans à peine après sa mort, de "Raphaël des Pays-Bas".


Book
The Value of Taste : Auction Prices and the Evolution of taste in Dutch and Flemish Golden Age Painting, 1642-2011.
Author:
ISBN: 9781909400481 1909400483 Year: 2017 Publisher: London : Harvey Miller Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taste is a well known but largely underestimated phenomenon. Yet it is one of the factors that has shaped our knowledge and view of art. Why is Rembrandt van Rijn today considered to be one of the greatest painters in European art while Gerard de Lairesse, Rembrandt's younger contemporary and one of the best-selling painters of his day, is now forgotten? This book is a systematic and quantitative study of taste. More specifically it focuses on the painters of the seventeenth-century Low Countries and follows the changes in consumer evaluation of them from the seventeenth century up to 2008. Proceeding from the same starting point as Gerald Reitlinger in his monumental The Economics of Taste, it uses the prices paintings have fetched at auction as a basis for tracing trends in the taste of the art-buying public. Whereas Reitlinger's approach was rather intuitive, this study develops a sound methodological basis for researching taste and auction prices. It is not only quantitative methods and properties of auction prices that require a specific approach: in historical research quantitative data and analyses are only reliable when they can also be tested against qualitative or historical sources. Based on a statistical analysis, various "universal" painters, such as Rubens and Rembrandt, are defined. In addition, however, specific genres such as landscape, portrait, history painting, and so on are analysed. In the case of eighty-three painters there is sufficient information to allow the profiling of individual price trends. But other quantitative data drawn from the examination of collections or catalogues raisonnés prove an additional source of information when compared with auction prices. This book shows what big data and statistics can mean to our understanding of art.

Keywords

taste [aesthetics] --- Art auctions --- Painting, Flemish --- Painting, Netherlandish --- Data processing --- Prices --- golden age [mythology] --- Painting --- History --- prices --- art market --- auctions --- Netherlands --- Flanders --- 7.078 --- 351.852 --- 351.852 Overheidstaken, administratieve maatregelen i.v.m. musea, verzamelingen, bibliotheken, archieven --- Overheidstaken, administratieve maatregelen i.v.m. musea, verzamelingen, bibliotheken, archieven --- 7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Kunstbescherming. Kunstbevordering --- economische geschiedenis --- genres --- kunsthandel --- veilingen --- Bakhuizen, Ludolf --- Berchem, Nicolaes Pietersz --- Brouwer, Adriaen --- Brueghel, Jan (de Oude) --- Brueghel, Pieter (de Jonge) --- Craesbeeck, Joos van --- De Lairesse, Gérard --- Dou, Gerrit --- Jordaens, Jacob --- Laer, Pieter van --- Miel, Jan --- Mieris, Frans van (de Oude) --- Ostade, Adriaen van --- Palamedesz., Palamedes (I) --- Rembrandt van Rijn --- Rijckaert, David (III) --- Rubens, Peter Paul --- Snayers, Peter --- Teniers, David (II) --- Van Dyck, Anthony --- Van Poelenburgh, Cornelis --- Wouwerman, Philips --- 17de eeuw --- Noordelijke Nederlanden --- Vlaanderen --- Zuidelijke Nederlanden --- van Dyck, Anthony --- van Poelenburgh, Cornelis --- de Lairesse, Gérard --- van Craesbeeck, Joos --- van Ostade, Adriaen --- van Mieris, Frans (de Oude) --- Rembrandt --- Brueghel, Jan I --- Brueghel, Pieter II --- kunsthandel. --- economische geschiedenis. --- veilingen. --- genres. --- Rubens, Peter Paul. --- Rembrandt. --- van Dyck, Anthony. --- Teniers, David II. --- Bakhuizen, Ludolf. --- Berchem, Nicolaes. --- Wouwerman, Philips. --- van Poelenburgh, Cornelis. --- Brueghel, Jan I. --- Jordaens, Jacob. --- de Lairesse, Gérard. --- Brouwer, Adriaen. --- van Craesbeeck, Joos. --- Brueghel, Pieter II. --- Rijckaert, David (III). --- van Ostade, Adriaen. --- Dou, Gerrit. --- van Mieris, Frans (de Oude). --- Snayers, Peter. --- Palamedesz., Palamedes (I). --- Laer, Pieter van. --- Miel, Jan. --- 17de eeuw. --- Noordelijke Nederlanden. --- Vlaanderen. --- Zuidelijke Nederlanden. --- auctions [sales events] --- Hollandse school --- receptiegeschiedenis --- Vlaamse school --- schilderkunst, Nederlanden --- Teniers, David II --- Berchem, Nicolaes --- Dou, Gerard --- Dou, Gerard. --- surrealisme. --- Magritte, René. --- België.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by