Narrow your search

Library

ULB (7)

KU Leuven (5)

LUCA School of Arts (5)

UGent (4)

EHC (2)

MSK (2)

UAntwerpen (2)

UCLouvain (2)

ULiège (2)

VUB (2)

More...

Resource type

book (7)


Language

English (4)

French (2)

Dutch (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

1994 (1)

1991 (1)

1989 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Ce que l'image nous dit : entretiens sur l'art et la science
Authors: ---
ISBN: 2876601346 9782876601345 Year: 1991 Publisher: Paris : Adam Biro,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Dans ce livre d’entretiens avec le philosophe Didier Eribon, paru pour la première fois en 1991, Ernst Gombrich évoque l’atmosphère culturelle, intellectuelle et sociale de sa ville natale, la Vienne d’avant le nazisme. Il raconte ce qu’a été l’installation d’un groupe de savant autour de l’Institut Warburg, à Londres, dans les années 1930. Il nous fait parcourir ce continent de la recherche qu’est l’histoire de l’art. Il nous explique son intérêt pour la psychologie, la biologie ou la zoologie. Il brosse les portraits de Julius von Schlosser, Ernst Kris, Roman Jakobson, Oskar Kokoschka, Karl Popper...C’est l’autoportrait d’un grand savant qui se compose ainsi, à touches légères.Que fait-il ? Comment travaille-t-il ? Quel jugement porte-t-il sur l’art d’aujourd’hui ? Toute ces questions trouvent ici leur réponse grâce au questionnement de qualité de Didier Eribon." (résumé éditeur)


Book
Ornament and European modernism : from art practice to art history
Author:
ISBN: 9781138743403 1138743402 9781315162560 9781351668576 Year: 2018 Publisher: New York, NY Abingdon, Oxon Routledge, Taylor & Francis Group

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Through in-depth essays on selected issues related to the meaning of ornament and its theoretical importance for the formation of modernism especially in England, Austria, and Germany, the collection re-examines two issues in particular: on the one hand the critical discourse that appeared at the end of the nineteenth century focused on the relationship between art practice, art theory and the rising of modernism, and, on the other, the operative value ornament came to acquire in the construction, settling, and revision of the discipline of art history. The essay volume deals also with the falling into pieces of the long-sought and never-secured unity of art and ornament that marks out the entrance of modernity. Contributors to the volume treat these ill-defined aspects of the separation-process which juts forth into postmodernism. The essays, ranging from Owen Jones to Ernst Gombrich through Gottfried Semper, Alois Riegl, August Schmarsow, Wilhelm Worringer, Adolf Loos, Henry van de Velde, and Hermann Muthesius, show how artistic theories are deeply related to the art practice of their own times, and how ornament lends itself to probe historical transformations.


Book
Reflections on the history of art : views and reviews.
Authors: ---
ISBN: 0714824933 9780714824932 Year: 1987 Publisher: Oxford Phaidon


Book
La naturalité des images : essai sur la représentation iconique
Authors: --- ---
ISBN: 9782917131411 2917131411 Year: 2019 Publisher: Paris : Questions théoriques,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Initialement publié en 1986, ce livre propose une théorie de la "représentation par images" ou dépiction. Flint Schier défend une thèse intrinsèquement iconique, selon laquelle les images épousent les contours des objets qu'elles dépeignent. En cela, il s'oppose à Nelson Goodman, pour qui la relation entre représentation et objet représenté serait entièrement artificielle (le système des images étant assimilé à un langage).A la notion de ressemblance, Flint Schier préfère celle de générativité naturelle : alors que nous ne pouvons pas comprendre un nouveau mot sans qu'on nous dise à quoi il réfère, il nous est, selon lui, possible d'identifier un objet dans une nouvelle image et, partant, de comprendre une nouvelle image, sans que personne ne nous donne la moindre indication. Ce déplacement permet de porter un éclairage nouveau sur la théorie de la représentation, à la faveur d'un changement de paradigme qui voit la philosophie de l'esprit prendre le pas sur la philosophie du langage.Après avoir passé en revue les théories existantes (Ernst Gombrich, Nelson Goodman, mais aussi Richard Wollheim, Kendall Walton ou Jean-Paul Sartre), Schier examine la question de l'interprétation des images dans les conditions de la vie courante. Ce faisant, il renouvelle les concepts de recognition et de référence iconique qui lui permettent d'entrer en dialogue non seulement avec l'esthétique et la philosophie, mais aussi avec la psychologie, ouvrant la voie aux approches cognitivistes de la représentation qui se sont développées par la suite.


Book
L'exposition imaginaire: the art of exhibiting in the eighties
Authors: ---
ISBN: 9012061059 Year: 1989 Publisher: 's-Gravenhage SDU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

exhibiting --- art [fine art] --- museology --- Museology --- Art --- exhibitions [events] --- Modern [styles and periods] --- tentoonstellingen --- moderne kunst --- anno 1900-1999 --- Installations (Art) --- Art exhibition audiences --- Exhibitions. --- Psychology --- Expositions --- Publics --- Psychologie --- 069.01 --- 7.025 --- -Installations (Art) --- -Werner Hofmann, Bernard Blistère, Jean-Christophe Ammann [et al.] --- kunst --- Hofmann Werner --- Blistène Bernard --- Ammann Jean-Christophe --- Buren Daniel --- Szeemann Harald --- Harrison Charles --- Buchloh Benjamin H.D. --- Kabakov Ilya --- Groys Boris --- Collins & Milazzo --- Bijl Guillaume --- McEvilley Thomas --- Locher J.L. --- Ireland Patrick --- O'Doherty Brian --- Gombrich Ernst --- Raussmüller Urs --- van Weelden Dirk --- van der Heyden J.C.J. --- Lyotard Jean-François --- Crimp Douglas --- Tucker Marcia --- Fuchs Rudi --- Fabro Luciano --- Hoet Jan --- Gachnang Johannes --- Zaugg Rémy --- Courbet Gustave --- museologie --- 069 --- 7.01 --- 069.53 --- 069.4 --- Kunsttheorie ; over de kunst van het tentoonstellen ; 1980-1990 --- Exhibition design --- Museologie ; museumpresentatie ; voorstelling van kunsttentoonstellingen --- Tentoonstellingen ; vormgeven ; ontwerpen --- Buren, Daniel --- Szeeman, Harald --- Art & Language --- Kabakov, Ilya --- Bijl, Guillaume --- Gombrich, E.H. --- Fuchs, Rudi --- Fabro, Luciano --- Hoet, Jan --- Zaugg, Rémy --- Art museum attendance --- Arts audiences --- Installation art --- Art, Modern --- Environment (Art) --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Museologie --- Kunstwerken: verval; conservatie; restauratie; verandering van standplaats. Kunstbescherming --- Exhibitions --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Museologie ; collecties ; techniek van het tentoonstellen --- Museologie ; werkwijzen mbt het opzetten van tentoonstellingen --- Audiences --- Psychology. --- Installations (Art). --- 7.025 Kunstwerken: verval; conservatie; restauratie; verandering van standplaats. Kunstbescherming --- 069.01 Museologie --- Modern [style or period] --- exhibition curators --- Buchloh Benjamin H.D --- Locher J.L --- van der Heyden J.C.J --- Werner Hofmann, Bernard Blistère, Jean-Christophe Ammann [et al.] --- Gombrich, E.H --- Kunst --- tentoonstellen --- curators [tentoonstellingsmakers] --- art [discipline] --- publiekswerking --- tentoonstellingsorganisme

Listing 1 - 7 of 7
Sort by