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Les six essais qui composent cet ouvrage concernent tous, centralement ou de façon plus marginale, le problème de la narration de fiction, envisagé d'un point de vue linguistique. Ces textes interrogent aussi bien les fondements linguistiques de certaines théories de la narration existantes que la place que pourrait avoir une théorie descriptivement plus adéquate de la narration de fiction dans une théorie générale de l'usage du langage. La plupart des essais ont été écrits et publiés dans la décennie 1970. Ils doivent, bien sûr, être lus et replacés dans leur temps, dans la conjoncture intellectuelle qui leur est propre. On peut néanmoins leur reconnaître une importance fondamentale dans le contexte de la réflexion actuelle.
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"What are the influences that govern how people view their worlds? What are the embedded values and practices that underpin the ways people think and act? Discourses We Live By approaches these questions through narrative research, in a process that uses words, images, activities or artefacts to ask people - either individually or collectively within social groupings - to examine, discuss, portray or otherwise make public their place in the world, their sense of belonging to (and identity within) the physical and cultural space they inhabit. This book is a rich and multifaceted collection of twenty-eight chapters that use varied lenses to examine the discourses that shape people's lives. The contributors are themselves from many backgrounds - different academic disciplines within the humanities and social sciences, diverse professional practices and a range of countries and cultures. They represent a broad spectrum of age, status and outlook, and variously apply their research methods - but share a common interest in people, their lives, thoughts and actions. Gathering such eclectic experiences as those of student-teachers in Kenya, a released prisoner in Denmark, academics in Colombia, a group of migrants learning English, and gambling addiction support-workers in Italy, alongside more mainstream educational themes, the book presents a fascinating array of insights. Discourses We Live By will be essential reading for adult educators and practitioners, those involved with educational and professional practice, narrative researchers, and many sociologists. It will appeal to all who want to know how narratives shape the way we live and the way we talk about our lives."--
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Cet ouvrage est à destination d'enseignants et de formateurs. Il présente une démarche fondée sur un outil original faisant système autour de la production textuelle. Les principaux éléments d'un récit appartenant au patrimoine littéraire sont symbolisés sur une unique page. Différents symboles représentent les personnages, les lieux, leurs changements d'états éventuels ce qui permet un travail particulier autour de la mise en évidence de la trame narrative d'un récit, des liaisons logiques et chronologiques. L'ensemble des symboles forme ainsi un système qui facilite l'entrée de jeunes élèves dans un récit et aide à l'apprentissage de l'écriture d'un récit en soutenant particulièrement la mémoire (rappel de l'histoire) et les processus rédactionnels en jeu (conception, planification, mise en texte, révision ... ).
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This groundbreaking book challenges the disciplinary boundaries that have traditionally separated scientific inquiry from literary inquiry. It explores scientific knowledge in three subject areas-the natural history of aging, literary narrative, and psychoanalysis. In the authors' view, the different perspectives on cognition afforded by Anglo-American cognitive science, Greimassian semiotics, and Lacanian psychoanalysis help us to redefine our very notion of culture. Part I historically situates the concepts of meaning and truth in twentieth-century semiotic theory and cognitive science. Part II contrasts the modes of Freudian case history to the general instance of Einstein's relativity theory and then sets forth a rhetoric of narrative based on the discourse of the aged. Part III examines in the context of literary studies an interdisciplinary concept of cultural cognition. Culture and Cognition will be essential reading for literary theorists, historians and philosophers of science; semioticians; and scholars and students of cultural studies, the sociology of literature, and science and literature.
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Cette édition numérique a été réalisée à partir d'un support physique, parfois ancien, conservé au sein du dépôt légal de la Bibliothèque nationale de France, conformément à la loi n° 2012-287 du 1er mars 2012 relative à l'exploitation des Livres indisponibles du XXe siècle.
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Twentieth-century narratology fostered the assumption, which distinguishes narratology from previous narrative theories, that all narratives have a narrator. Since the first formulations of this assumption, however, voices have come forward to denounce oversimplifications and dangerous confusions of issues. Optional-Narrator Theory is the first collection of essays to focus exclusively on the narrator from the perspective of optional-narrator theories.Sylvie Patron is a prominent advocate of optional-narrator theories, and her collection boasts essays by many prominent scholars-including Jonathan Culler and John Brenkman-and covers a breadth of genres, from biblical narrative to poetry to comics. This volume bolsters the dialogue among optional-narrator and pan-narrator theorists across multiple fields of research. These essays make a strong intervention in narratology, pushing back against the widespread belief among narrative theorists in general and theorists of the novel in particular that the presence of a fictional narrator is a defining feature of fictional narratives. This topic is an important one for narrative theory and thus also for literary practice.Optional-Narrator Theory advances a range of arguments for dispensing with the narrator, except when it can be said that the author actually "created" a fictional narrator.
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Der Begriff ,Dokufiktion' wird seit geraumer Zeit zur Kategorisierung medialer Produkte herangezogen und ist in verschiedenen Dispositiven wie dem Film, dem Fernsehen, dem Theater, der Literatur oder auch dem Gaming-Bereich weit verbreitet. Trotz seiner Resonanzstärke im medien- und literaturwissenschaftlichen Diskurs ist der Begriff an sich darüber hinaus bislang unscharf geblieben. In der Forschung besteht noch kein Konsens über seine Verwendungsweise, lediglich Einigkeit darüber, dass mit ,Dokufiktion' Erzählungen zwischen ,Fakt' und ,Fiktion' bezeichnet werden. Der analytische Mehrwert des Begriffs wird deshalb immer wieder in Frage gestellt und sein Gebrauch ist im wissenschaftlichen Diskurs umstritten. An diesem Punkt setzt der Band an: Er will mithilfe seines interdisziplinären Zugangs zu einer Konturierung und Schärfung des Konzepts beitragen. Hierfür spüren die literatur-, kommunikations- und medienwissenschaftlichen Beiträge den vielfältigen Formen und Funktionen dokufiktionalen Erzählens in Literatur und Medien nach und entwickeln so ein begriffliches Instrumentarium, um das Phänomen der Dokufiktionalität medienübergreifend beschreibbar zu machen. Hybrid narratives between fact and fiction are all the rage these days. Frequently, they are characterized as "docu-fiction," though it is unclear which staged references to self and others are actually covered by the concept. The interdisciplinary volume analyses the forms and functions of docu-fictional narration in literature and media and works to define the contours of the term.
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Réflexion autour de la définition du récit, qui dépasse les frontières de la littérature et de la fiction pour interroger le cinéma, l'histoire, la philosophie, la peinture ou la musique. Cette promenade aux confins du récit n'a donc pas pour seule vertu d'éclairer la littérature mais de l'envisager dans sa relation essentielle avec tous les autres domaines du savoir qui partagent avec elle cette condition, humaine par excellence, qu'est le besoin de raconter.
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Ce livre se propose de familiariser le lecteur avec une méthodologie (démarches heuristiques, élaboration de grilles d'analyse, interprétations) tout en cherchant des points de convergence possibles avec d'autres théories linguistiques et d'autres instruments, tel l'informatique, pour donner le choix d'une technique la mieux adaptée à la nature d'une recherche. » -- Résumé de l'éditeur.
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