Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In veel landen heeft de zorg om de kwaliteit van het onderwijs geleid tot een cultuur van meten en vergelijken. In dit boek wordt deze ontwikkeling kritisch bevraagd vanuit de veronderstelling dat de cultuur van het meten het risico in zich draagt de aandacht af te leiden van waar het in het onderwijs echt om zou moeten gaan. Enerzijds wordt verkend waarom het zo veel moeilijker is geworden om de vraag Wat is goed onderwijs? expliciet aan de orde te stellen, en welke gevolgen dit heeft gehad voor de kwaliteit van en de democratische zeggenschap over het onderwijs. Anderzijds biedt het werk concrete handreikingen om de discussie over de doelen van het onderwijs op een nieuwe, preciezere en meeromvattende manier aan de orde te stellen. Daarbij is er expliciet aandacht voor de ethische, politieke en democratische dimensies van onderwijs en onderwijzen.www.boomlemma.nl
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- Objectives of teaching --- meten --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Nederland --- Onverwijsvernieuwing ; Nederland --- onderwijs --- pedagogiek --- kwaliteitszorg --- evidence-based onderwijs --- 371.012 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- ethiek --- Democratie --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Onderwijsonderzoek --- Democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijssociologie --- Nederland --- Democratisch onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
De impact van leren zichtbaar maken (Visible Learning) van John Hattie, bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leerling betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses. Deze synthese wordt ingezet om een leermodel dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt, vorm te geven. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen: •Hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel? •Wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die? •Weten leraren en leerlingen wanneer het doel bereikt is? •Hoe kies je doelbewust activiteiten? •Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd? •Hoe kun je het engagement van leraren en leerlingen verhogen om te komen tot leren? •Hoe bouw je als leraar aan kennis bij je leerlingen? Van oppervlakkig tot grondige en conceptuele kennis? •Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven? In dit boek krijg je op zes domeinen verschillende bouwstenen die je kunnen helpen om een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft al dan niet een positieve impact op de leerprestaties van mijn leerlingen? De impact van leren zichtbaar maken, zet leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aan om •stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk; •doordachte keuzes te maken; •de leerprestaties van elke leerling te verbeteren; en om vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.
onderwijssociologie --- lesgeven --- Research on teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- leren --- onderwijsstrategiën --- leerlingmotivatie --- schoolprestaties --- klasmanagement --- onderwijsprogramma's --- leerprestaties --- Leren --- 454.2 --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Leerresultaten --- 454.23 --- Motivatie --- Onderwijsstrategieën --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsprogramma's --- Leerkrachten --- leerresultaten* --- Onderwijs : methodiek --- Didactiek --- Leerstrategieën --- #PBIB:+110.10 --- leerlingbegeleiding --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsvisie --- methodiek --- Onderwijskunde. --- Onderwijsvisie. --- methodiek. --- Methodiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- visible learning --- PXL-Education 2016 --- Didactic strategies --- Teaching --- leren leren --- kennisleer --- didactische werkvormen
Choose an application
Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren? Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk. Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van ‘Visible learning’ in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen. ‘Leren zichtbaar maken’ plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers. Dit boek legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal kunnen worden toegepast. De auteur biedt stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.
691 --- Pedagogie en didactiek --- leerlingen begeleiding --- evidence based onderwijs --- visible learning --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- Onderwijsvisie. --- didactiek --- evidence-based onderzoek --- leerprocessen --- leren --- lesvoorbereidingen --- lesgeven --- klasmanagement --- feedback --- klasklimaat --- leraren --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- secundair onderwijs --- 454.23 --- Lesgeven --- Leraren --- Lesvoorbereidingen --- Feedback --- 454.2 --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Leren --- Didactiek --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijs --- Onderwijskunde. --- Methodiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- Study methods --- School management --- Didactic strategies --- Research on teaching --- Didactics --- 37.01 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|