Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Multi
Klasmanagement en reflectie : omgaan met diversiteit in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789401461344 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vraag een willekeurige leerkracht 'Wat is de grootste uitdaging van je job?' en je zal vaak hetzelfde antwoord krijgen: het klasmanagement. Een weloverwogen klasmanagement is namelijk een voorwaarde om de leerdoelen te bereiken. Dat klasmanagement gaat niet alleen maar over de na te volgen gedragsregels en het schoolreglement.Innovatieve visies op klasmanagement benadrukken dat klasmanagement alle beslissingen omvat die een leerkracht neemt bij de planning en implementatie van instructies. Daarom beklemtoont dit boek het belang van onder meer een verstandige selectie van leerdoelen, een doordachte keuze van leerstof, een participatieve insteek bij de werkvormen, aandacht voor de klasopstelling en -inrichting, een proactieve visie op takenuitwerking en taakverdeling.De auteurs bespreken in dit boek concrete modellen, beslissingspaden en een grote waaier aan ideeën die (student) leerkrachten kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Er is expliciet niet gekozen voor een opstapeling van vrijblijvende 'tips en tricks'. Daarvoor is een leer- en instructiesituatie te complex en negeren die 'tricks' hoe beslissingen bij één aspect een invloed hebben op andere beslissingen. Overigens zet het boek aan tot reflectiemomenten om de geziene leerstof bewust te betrekken op de eigen praktijk en aanpak.Klasmanagement en reflectie vormt een inspirerende handleiding voor de realisatie van een adequaat klasmanagement.Bron: https://www.lannoo.be/nl/klasmanagement-en-reflectie-2


Book
Hoe ga je om met kinderen op school? : competenties in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001774370 Year: 2010 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eensd wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan.


Book
De kracht van werkplekleren
Authors: ---
ISBN: 9789059315860 Year: 2010 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over werkplekleren in het algemeen en over de factoren die werkplekleren beïnvloeden is veel bekend, maar de kennis hierover wordt vaak gefragmenteerd verspreid. In dit werk worden niet alleen recente inzichten bijeengebracht, maar het boek biedt ook handreikingen voor het opzetten, uitvoeren en evalueren van projecten werkplekleren. Centraal staan de opgedane inzichten in de activiteiten die worden uitgevoerd op het terrein van werkplekleren. Eerst wordt ingegaan op de achtergrond van werkplekleren: opvattingen, visies en configuraties. Vervolgens komen het ontwerp en de ontwikkeling van werkplekleren aan de orde. Daarna is er aandacht voor vormen van publieke private samenwerking bij het opzetten en uitvoeren van werkplekleren, en voor de ervaringen bij het opzetten en uitvoeren van samenwerkings projecten tussen kennisinstellingen en arbeidsorganisaties. Tot slot biedt het boek inzicht in de veranderende rollen en taken van docenten, mentoren en werkbegeleiders die bij werkplekleren betrokken zijn.In dit boek worden de hiervoor genoemde onderwerpen op een overzichtelijke manier gepresenteerd. Daarbij wordt onder andere gebruikgemaakt van de ervaringen en inzichten die de afgelopen jaren zijn opgedaan, respectievelijk verworven bij het opzetten en uitvoeren van projecten op het gebied van werkplekleren bij de Hogeschool Rotterdam


Book
Reflecteren : de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001776367 Year: 2011 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als u een opleiding volgt tot hulpverlener ontdekt u al snel dat reflectie een veel gehanteerde vorm van leren is. Het is een vaardigheid die u uzelf eigen moet maken. Maar niet alleen beroepen in de hulpverlening vereisen reflectievaardigheid. In alle beroepen of functies waarin u in direct contact of een directe relatie hebt met een andere persoon, is een ontwikkeld reflectievermogen een voorwaarde. Het zelfstandig handelen binnen uw eigen beroep vereist een voortdurend kritisch beschouwen ervan. Reflecteren op het eigen handelen moet men leren. Het is een vaardigheid die u met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefenen met de docenten en medestudenten ontwikkelt. Parallel daaraan kunt u uzelf hierin heel goed trainen. De tweede druk van 'Reflecteren: de basis' en de bijbehorende website bieden oefeningen voor beide mogelijkheden. Een uitvouwbare kaft zorgt ervoor dat u de reflectiespiraal direct bij de hand heeft. De herziene versie schenkt ook aandacht aan het leren (reflecteren) van adolescenten, waarin actueel breinonderzoek is betrokken. Dit boek helpt u een antwoord te geven op de vraag hoe u uzelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie tot een persoon die begint met en vaardiger wordt in reflecteren. Voorbeeldgedrag en samen trainen van deelvaardigheden zijn essentieel. Het boek helpt u daarbij. U leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties om vaardig te worden. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: - achtergrondinformatie, handvatten en deelvaardigheden om het beginstadium van reflecteren zo goed mogelijk onder de knie krijgen; - theorie die ondersteund wordt door voorbeeldcasussen; - voorbeelden van good en bad practice met foutenanalyse; - een stappenplan, een checklist en opdrachten voor zelfstudie en samen oefenen. Op weg naar bewust en bekwaam handelen!


Book
Reflecteren door professionele begeleiders
Author:
ISBN: 9044110802 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant


Book
Reflectietools
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789059312302 9059312309 Year: 2006 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is geschreven als werkboek voor begeleiders van reflectieprocessen binnen en buiten het onderwijs. De reflectieoefeningen in dit boek zijn geschikt voor iedereen die dieper en bewuster na wil denken over zijn huidige of toekomstige handelen. De reflectietools sturen het proces, dagen uit en prikkelen de deelnemers om hun denkkaders te vergroten. De negen tools worden geïntroduceerd aan de hand van praktische en levendige voorbeelden. Tussen deze voorbeelden staan de stappen en de rol van de begeleider beschreven. Het boek wordt ondersteund door de website www.reflectietools.nl .


Book
Bestuurskunde : de kunst van het twijfelen : op verkenning tussen wetenschap en praktijk : reflecties bij een emeritaat
Author:
ISBN: 9789049618506 9049618502 Year: 2020 Publisher: Brugge Vanden Broele

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het woord kunde in bestuurskunde wijst op de ambitie om vanuit de wetenschap bij te dragen tot beter openbaar bestuur. Dat betekent dat bestuurskundigen de confrontatie met de bestuurspraktijk moeten opzoeken. Op de brug tussen wetenschap en praktijk mag ruimte zijn voor twijfelen: bestuurskundigen laten zich als wetenschapper vanuit de bestuurspraktijk bevragen en dagen zelf mensen in de bestuurspraktijk uit. Nieuwe inzichten groeien uit die interactie. Het is deel van de bijzondere wetenschap die de bestuurskunde is om creatief met die twijfels om te gaan.In dit boek komen acht thema?s aan bod uit de carrière van Filip De Rynck. Er wordt teruggekeken, niet uit nostalgie, maar met een kritische reflex. De blik staat op vooruit: welke agenda dient zich aan, bijvoorbeeld voor de toekomst van de publieke sector; voor de schaalvergroting van gemeenten; voor de zogenaamde ?smart cities?...(https://catalogus.vandenbroele.be/fondscatalogus/823.aspx?pageID=20050609124856Z)


Book
Wat ervan te zeggen : informatie en beroepsgeheim in de welzijnssector
Author:
ISBN: 9789400011342 9400011342 Year: 2020 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur reikt met dit boek de lezer bouwstenen aan om ethische reflectie en deliberatie m.b.t. beroepsgeheim, informatieverwerking en -uitwisseling zinvol te oefenen. Dat doet hij door een combinatie van de schets van een juridisch kader en concrete casussen, zowel uit de sector van hulp- en dienstverlening als van de zorg. Met deze laatste leert de lezer vanuit gefundeerde reflectie eigen ethische oordelen te vormen.https://intersentia.be/nl/wat-ervan-te-zeggen-vijfde-geactualiseerde-editie.html


Book
Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten : een werkboek voor opleiders, nascholers en stagebegeleiders
Author:
ISBN: 9030171839 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.

Keywords

Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode


Book
Het groot online werkvormenboek. Deel 3 : dé inspiratiebron voor online vergaderingen, opleidingen en andere bijeenkomsten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024435241 9024435242 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Groot Online Werkvormenboek is dé inspiratiebron voor iedereen die een succesvolle online bijeenkomst wil organiseren.Hoe zorg je ervoor dat je online meetings effectief en interactief houdt?Het werken en leren op afstand is in een stroomversnelling gekomen. Leidinggevenden en andere professionals vergaderen steeds meer vanuit huis en docenten verzorgen steeds vaker online onderwijs. Experts spreken van een onomkeerbare trend. We zullen, meer dan voorheen, online blijven vergaderen, coachen en opleiden. De technische kant van het online overleggen hebben we onder de knie, maar nu speelt nog de vraag: Hoe zorg je ervoor dat je online meetings effectief en interactief houdt? Voordat je het weet, wordt een online les een lange monoloog en veranderen vergaderingen in technocratische contactmomenten.Voor elke bijeenkomst passende werkvormen Het Groot Online Werkvormenboek bevat zestig verschillende online werkvormen. Of het nu gaat om kennismaken, brainstormen, beslissen of evalueren: in dit boek vind je voor elke bijeenkomst meerdere passende werkvormen die je online kunt inzetten. Het boek geeft ook uitleg over de theorie en helpt je de meest geschikte werkvorm te kiezen. Bij elke werkvorm krijg je bovendien waardevolle tips en word je gewezen op de valkuilen zodat je goed beslagen ten ijs komt en vol zelftrouwen een online bijeenkomst kunt leiden.https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9346_Het-Groot-Online-Werkvormenboek

Keywords

Industrial psychology --- Mass communications --- vergaderen --- coaching --- 658.31 --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- mediawijsheid --- groepswerk --- Digitale communicatie --- Vergadertechnieken --- Online leren --- Afstandsonderwijs --- Digitalisering --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Werkvormen --- Training --- Brainstorming --- Teambuilding --- Reflectie --- Teamwerk --- Presenteren --- Welbevinden --- Veerkracht --- digitale communicatie --- vergadertechnieken --- communicatie --- werkvormen --- Formation à distance Afstandsonderwijs --- Brainstorming Brainstorming --- Télétravail Telewerken --- Réunion Vergadering --- Coaching --- Digitale media --- Telewerk --- digitale technologie --- nieuwe werkvorm --- нова форма на заетост --- jauns nodarbinātības veids --- нов вид на вработување --- uusi työmuoto --- нова врста запослења --- lloj i ri punësimi --- nouvelle forme d'emploi --- new type of employment --- nauja užimtumo forma --- novas formas de emprego --- nova vrsta zaposlenja --- nový typ zamestnania --- nuova forma d'impiego --- uus töötamisviis --- ny beskæftigelsesform --- neue Beschäftigungsform --- nový typ zaměstnání --- új foglalkoztatási forma --- nueva forma de empleo --- nowe formy zatrudnienia --- tip ġdid ta’ impjieg --- nova vrsta zaposlitve --- νέα μορφή απασχόλησης --- profesii noi --- ny sysselsättningsform --- флексибилен облик на вработување --- digitale Technologie --- teknoloġija diġitali --- digitalna tehnologija --- digitaalitekniikka --- tecnología digital --- technologie numérique --- tehnologie digitală --- digital teknologi --- digitální technologie --- teknologji dixhitale --- цифрова технология --- digital teknik --- digital technology --- digitálna technológia --- ψηφιακή τεχνολογία --- tecnologia digitale --- ciparu tehnoloģija --- digitaaltehnoloogia --- technologia cyfrowa --- skaitmeninė technologija --- tecnologia digital --- digitális technológia --- дигитална технологија --- Digitaltechnologie --- digitalteknik --- E-learning --- Werkvorm --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Veerkracht (fysica) --- Onderwijs --- Patiënt --- Veerkracht (weerbaarheid) --- werkvormen en leeractiviteiten --- cineál nua fostaíochta --- teicneolaíocht dhigiteach

Listing 1 - 10 of 10
Sort by