Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

KU Leuven (2)

TPC (2)

UGent (2)

UHasselt (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

KBR (1)

KDG (1)

Odisee (1)

More...

Resource type

book (2)

dissertation (1)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2004 (1)

1993 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Multi
Mensbeelden en moreel handelen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten : een empirisch-ethisch onderzoek
Authors: ---
ISBN: 9056251619 9789056251611 Year: 2004 Publisher: Nijmegen : Valkhof pers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De poorten van de grote instellingen zijn opengegaan en de verstandelijk gehandicapte medemens beweegt zich bekleed met rechten en plichten als volwaardige burger in de samenleving. Maar idealen worden geconfronteerd met de weerstand van de feiten. De gepropageerde gelijkheid wordt onmiddellijk ontkend door het instellen van bevoogdende en beschermende maatregelen en het toekennen van bijzondere privileges en voorzieningen. Het vinden van een evenwicht tussen vasthouden en loslaten blijkt niet eenvoudig te zijn en het denken en handelen ten aanzien van verstandelijk gehandicapten wordt gekenmerkt door voortdurende twijfels. Twijfels over de morele status van gehandicapt leven, twijfels over de juiste beeldvorming, de juiste benaming, twijfels over definities, classificaties en theorieën. Niet alleen de wetenschappelijke domeinen zijn gekenmerkt door ambivalente aarzelingen, maar ook begeleiders blijken in hun dagelijkse bezigheden nagenoeg voortdurend te worden gekweld door twijfels over het juiste handelen. En dit is een slechte zaak. Een fundamentele behoefte aan legitimatie kenmerkt het menselijk handelen: we willen weten of we het goede doen en of we het goede goed doen. Bestaat heirover onduidelijkheid, dan wordt het handelen weifelend en onzeker, om uiteindelijk te vervallen in inertie en onverschilligheid. In deze studie wordt het probleem van de morele ambivalentie in brede zin aan de orde gesteld. Niet alleen het domein van de theorie wordt aan een onderzoek onderworpen, maar ook de praktijk van alledag. Gezocht wordt naar oorzaken en oplossingen, waarbij de vraag gesteld wordt hoe en waar de ethiek kan bijdragen aan het oplossen van het probleem van de morele ambivalentie.


Book
Laat me niet zoals ik ben : een baanbrekende methode om de cognitieve en sociale ontwikkeling te stimuleren
Authors: --- ---
ISBN: 906069886X Year: 1993 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professor Feuerstein en zijn collega's zien de mens als modificeerbaar, open voor verandering. Zij verzetten zich tegen het passief-aanvaardende 'iemand accepteren zoals hij is', waardoor hij wordt veroordeeld tot afhankelijkheid. Met hun gerichte, intensieve aanpak hebben zij indrukwekkende resultaten geboekt bij kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsachterstand.

Keywords

Downsyndroom. --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Schoolrijpheid. --- Mentaal gehandicapten. --- Kinderen. --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Developmental psychology --- ontwikkelingsstoornissen --- Social policy and particular groups --- Feuerstein, Reuven --- Cognition in children --- Socialization --- 462.3 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- 376.3 --- Cognitieve ontwikkeling --- Feuerstein --- Integratie --- Personen met een mentale handicap --- Sociale vaardigheden --- Cognitieve psychologie --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Integratie van personen met een handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 462 --- buitengewoon onderwijs --- mentaal gehandicapten --- sociale ontwikkeling --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Downsyndroom --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociale ontwikkeling --- Feuersteinmethode --- Afwijkend gedrag --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkelingsproblemen --- Feuerstein, Georg --- 316.42 --- #gsdbP --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Sociale ontwikkeling --- #KVHB:Gedragsverandering --- #KVHB:Leerpsychologie --- cognitieve stimulatie --- orthopedagogiek --- mensen met een mentale beperking --- cognitieve ontwikkeling --- Intellectuele ontwikkeling ; mentaal gehandicapten --- 316.42 Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen, mentaal én lichamelijk gehandicapten, zwakzinnige kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Feuerstein methode --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Opvoeding --- Ontwikkelingsprobleem --- Onderwijs

Listing 1 - 2 of 2
Sort by