Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Levinas, Emmanuel --- Jewish philosophy --- Philosophie juive --- Jewish philosophy. --- Lévinas, Emmanuel --- Lévinas, Emmanuel. --- Arts and Humanities --- Philosophy --- Periodicals --- Jews --- Philosophy, Jewish --- Lévinas, E. --- Leṿinas, ʻImanuʼel --- Levinas, Emani︠u︡el --- לוינס׳ עמנואל --- לוינס, עמנואל --- Philosophy, Israeli --- Levinas, Emani͡uel --- Līfīnās, Īmānwāl --- E-journals
Choose an application
1988
filosofie --- geschiedenis --- Hegel, Georg W.F. --- Marx, Karl --- Sartre, Jean-Paul --- Levinas, Emmanuel --- Heidegger, Martin --- Nietzsche, Friedrich --- Wittgenstein, Ludwig --- Volwassenen, algemeen --- #gsdbF --- 101 --- filosofen --- filosofie (wijsbegeerte) --- Hegel --- Levinas --- Marx --- Nietzsche --- Sartre --- Wittgenstein --- filosofische stelsels --- Aard en functie van filosofie --- 14 --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Philosophy --- Marx, Karl --- Descartes, René --- Aristotle --- Levinas, Emmanuel --- Plato --- Kant, Immanuel --- Thomas Aquinas --- Nietzsche, Friedrich --- Wittgenstein, Ludwig --- History --- Addresses, essays, lectures --- Philosophers --- #GGSB: Filosofie --- #gsdbf --- Mental philosophy --- Descartes, R --- Filosofen --- Kant, I --- Marx, K --- Nietzsche, F --- 101 --- filosofen --- filosofiegeschiedenis --- filosofie (wijsbegeerte) --- filosofische stelsels --- Humanities --- Scholars --- Aard en functie van filosofie --- 110 --- 150 --- filosofie --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Filosofie
Choose an application
Profielen van ethiek onderzoekt de manieren waarop filosofen in de loop van de geschiedenis over het morele leven hebben nagedacht en hoe zij de verbinding tussen ethiek en moreel leven hebben gelegd. Daarbij is vooral de vraag interessant hoe het mogelijk is dat er zulke grote verschillen bestaan tussen de wijsgerige ethieken.De auteur behandelt achtereenvolgens de ethiek van de deugd (Aristoteles), de ethiek van het gekerstende leven (Thomas-van-Aquino), de ethiek van het nut (Utilitarisme), de ethiek van de plicht (Kant) en ten slotte het humanisme van de andere mens (Levinas).Al deze ethieken brengen een element aan het licht dat voor het morele leven belangrijk is. Geen enkele van die elementen ontbreekt in welke ethiek dan ook; maar wat in de ene ethiek op de achtergrond blijft, wordt in de andere ethiek juist in een helder daglicht gesteld. Waarom is dat zo? Wat noodzaakt een ethiek om een bepaald element zo sterk naar voren te halen en andere op de achtergrond te houden3
ethiek --- General ethics --- morele ontwikkeling --- Aristotle --- Levinas, Emmanuel --- Kant, Immanuel --- Ethiek --- Ethiek ; geschiedenis --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Fundamentele ethiek --- 170 --- Aristoteles --- Emmanuel Levinas --- Immanuel Kant --- Thomas van Aquino --- filosofen --- filosofie --- stoïcisme --- utilitarisme --- Kant Immanuel --- Stoïcijns denken --- ethiek (gez) --- 17 --- Filosofie --- E98284.jpg --- Sociologie --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Fundamentele ethiek
Choose an application
Filosoferen is in onze onzekere tijden geen intellectuele luxe maar een poging om inzicht te verwerven in de crisis van de cultuur waarin we leven. Vanuit deze stelling wil dit boek de lezer aan het denken zetten, leren filosoferen. Dit gebeurt aan de hand van vier filosofen met een actuele waarde en invloed : K. Marx, I. Illich, L. Dupré en E. Levinas. Het standpunt van elk van deze filosofen wordt zo helder mogelijk uiteengezet en in onderlinge confrontatie gebracht.
100 --- Emmanuel Levinas --- Ivan Illich --- Karl Marx --- Louis Dupré --- filosofen --- filosofie --- 104 --- Dupré, L. --- Filosofie --- Illich, Ivan --- Levinas, Emmanuel --- Marx, Karl --- Wijsbegeerte verzamelde opstellen --- Marx --- Dupré --- Illich, I --- Levinas --- filosofische stelsels --- Philosophy --- Philosophy, Modern --- -Philosophy, Modern --- -#GBIB:SMM --- #GGSB: Filosofie --- #gsdbF --- 141 --- L. Dupre --- Modern philosophy --- Mental philosophy --- 14 --- #GBIB: jesuitca --- Filosofie : secundaire teksten --- Levinas E --- Marx, K --- Humanities --- #GBIB:SMM --- Dupré, L --- Wijsbegeerte ; verzamelde opstellen --- Dupré, Louis --- Illich, Ivan D. --- Dupré --- #GBIB: jesuitica
Choose an application
Een inleiding in het denken van E. Levinas, L. Wittgenstein, A. Whitehead, J. Habermas.
filosofie --- filosofen --- Philosophy --- Habermas, Jürgen --- Levinas, Emmanuel --- Whitehead, Alfred North --- Wittgenstein, Ludwig --- anno 1900-1999 --- Filosofie [Moderne]--1900 --- -Philosophie et religion --- Philosophie moderne--1900 --- Filosofie en godsdienst --- 101.8 --- 1 "19" --- #gsdbF --- Academic collection --- 157.1 --- Geschiedenis --- Habermas --- Levinas --- Whitehead --- Wijsbegeerte --- Wittgenstein --- Filosofen --- 141.3 --- Alfred North Whitehead --- Emmanuel Levinas --- Jurgen Habermas --- Ludwig Wittgenstein --- filosofische stelsels --- 101.8 Filosofie: methode; taalgebruik; filosofische taal --- Filosofie: methode; taalgebruik; filosofische taal --- 1 "19" Filosofie:-- 20ste eeuw --- Filosofie:-- 20ste eeuw --- Wijsbegeerte v.d. 20e eeuw ; algemeen --- 14 --- #A9201W --- Filosofie --- Whitehead, A. --- Wittgenstein Ludwig --- Whitehead Alfred North --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos. Dit originele en vernieuwende boek maakt duidelijk dat er binnen alle lagen van het onderwijs meer aandacht zou moeten gaan naar de ontwikkeling van de verbeelding van de leerlingen. Want een interculturele opvoeding - met name met het oog op de islam - heeft geen kans van slagen als de verbeelding in dat proces wordt uitgesloten. Het boek richt zich tot alle leraren en zet hen aan om het mythische en muzische aspect in de vorming niet uit het oog te verliezen. De snel veranderende samenleving heeft er alle baat bij om in de dialoog tussen de bevolkingsgroepen meer ruimte te laten aan intuïtie en vindingrijkheid.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Choose an application
Deze omvangrijke uitgave biedt een overzicht van de belangrijkste teksten over architectuur uit de twintigste eeuw - voor het eerst in één standaardwerk toegankelijk voor de Nederlandstalige lezer. Geselecteerde auteurs: architecten als Sullivan, Loos, Le Corbusier, Mies van der Rohe, Rossi, Tschumi, Eisenman en Koolhaas, Mauclair en Mordvinov. Dichters: Marinetti en Valéry. Kunstenaars : Lissitzky en Malevich, en theoretici als Rykwert, Mumford, Banham en Tafuri. Filosofen : Adorno, Benjamin, Bataille en Heidegger.
architectural theory --- architectuur --- Architecture --- architectuurtheorie --- architecture [discipline] --- anno 1900-1999 --- 72.01 --- 72.036 --- -Architecture, Modern --- -Academic collection --- Architectuurtheorie ; 20ste eeuw ; sleutelteksten ; naslagwerken --- Architectuurtheorie ; 20ste eeuw ; manifesten ; programma's --- OSA ; Onderzoeksgroep Stedelijkheid en Architectuur (KU Leuven) --- Architectuur ; statements van architecten --- twintigste eeuw --- Loos Adolf --- Sullivan Louis --- Muthesius Hermann --- Guadet Julien --- Wright Frank Lloyd --- van de Velde Henry --- Wagner Otto --- Unwin Raymond --- stedenbouw --- Berlage Hendrik Petrus --- Sant'Elia Antonio --- Marinetti Filippo Tommaso --- futurisme --- Scheerbart Paul --- Mendelsohn Erich --- Le Corbusier --- Ozenfant Amédée --- Oud J.J.P --- Behne Adolf --- Gropius Walter --- Tessenow Heinrich --- Valéry Paul --- Lissitzky El --- Vesnin Alexander --- Pont Henri Maclaine --- Mies van der Rohe Ludwig --- van Doesburg Theo --- Ginzburg Moisei --- Taut Bruno --- Schultze-Naumburg Paul --- Bauhaus --- De Stijl --- May Ernst --- Jeanneret Pierre --- Malevich Kazimir --- Mondriaan Piet --- Giedion Sigfried --- Mayer Hannes --- Bataille Georges --- Moholy-Nagy László --- Stam Mart --- Mordvinov Arkadii --- Poelzig Hans --- Hitchcock Henry-Russell --- Johnson Philip --- Rosenberg Alfred --- Roux-Spitz Michel --- Benjamin Walter --- Kaufmann Emil --- Mauclair Camille --- Schmitthenner Paul --- Bauer Catherine --- Bloch Ernst --- Alabian Karo --- Sert Josep Lluis --- Léger Fernand --- Jorn Asger --- van Eyck Aldo --- Sedlmayr Hans --- Heidegger Martin --- Bodiansky Vladimir --- Ecochard Michel --- Ivain Gilles --- Smithson Alison --- Smithson Peter --- Banham Reyner --- Bachelard Gaston --- Moholy-Nagy Sibyl --- Summerson John --- Friedman Yona --- Haskell Douglas --- Kahn Louis --- CIAM --- Levinas Emmanuel --- Mumford Lewis --- Cook Peter --- Norberg-Schulz Christian --- Alexander Christopher --- Adorno Theodor W --- Gregotti Vittorio --- Rossi Aldo --- Venturi Robert --- Foucault Michel --- Superstudio --- Eco Umberto --- Hollein Hans --- Turner John --- Scott Brown Denise --- de Carlo Giancarlo --- Habraken John --- Kurokawa Kisho --- Rapoport Amos --- Bekaert Geert --- Archizoom --- Boudon Philippe --- Baudrillard Jean --- Broadbent Geoffrey --- Lefebvre Henri --- architectuur en politiek --- Rykwert Joseph --- Tafuri Manfredo --- Colquhoun Alan --- Grassi Giorgio --- Tschumi Bernard --- Tzonis Alexander --- Lefaivre Liane --- Jencks Charles --- Koolhaas Rem --- Krier Leon --- Rowe Colin --- Koetter Fred --- Panerai Philippe --- Castex Jean --- Porphyrios Demetri --- Cross Nigel --- Frampton Kenneth --- Eisenman Peter --- Virilio Paul --- Kostof Spiro --- Müller Michael --- Colomina Beatriz --- Lyotard Jean-François --- de Solà-Morales Ignasi --- Davis Mike --- Harvey David --- Ghirardo Diane --- Augé Marc --- Sorkin Michael --- Taylor Mark C --- Vidler Anthony --- Cacciari Massimo --- Kollhoff Hans --- Magnago Lampugnani Vittorio --- Verschaffel Bart --- Wigley Mark --- Hays Michael --- McLeod Mary --- verstedelijking --- urbanisme --- functionalisme --- gender studies --- utopie --- ergonomie --- architectuurgeschiedenis --- unheimliche --- Nieuwe Bouwen --- organische architectuur --- kubisme --- utopische architectuur --- bouw --- Mondrian Piet --- CDL --- architectuur 20e eeuw --- architecten --- 72 --- Modern architecture --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- 72.036 Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw --- Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw --- 72.01 Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Philosophy --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Architectuurtheorie --- Architectuur (theorie) --- Architectuuresthetica --- Architectuurkritiek --- Architectuur (kritiek) --- Architectuur (esthetica) --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- architectuur algemeen, architectuurtheorie, wonen --- Design and construction --- architectural criticism --- Architecture, Modern --- Academic collection --- History --- Architectuur --- 72 Architectuur. Bouwkunst --- 72 Architecture --- Architectuur. Bouwkunst --- architectuurfilosofie --- kunstenaarsgeschriften --- Philosophy. --- Philosophie --- 72.01 Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- ARCHITECTURE --- ECRITS D'ARCHITECTES --- 20e SIECLE
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|