Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (5)

Odisee (5)

UHasselt (5)

Hogeschool Gent (4)

KBR (4)

Thomas More Kempen (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

AP (3)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2018 (1)

2011 (1)

2009 (1)

2000 (1)

1998 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Dit is dyscalculie : achtergrond en aanpak
Author:
ISBN: 9789401451093 Year: 2018 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dyscalculie is een stoornis in het (leren) rekenen, die steeds meer aandacht krijgt. In dit nieuwe standaardwerk Dit is dyscalculie geeft dyscalculie-expert prof. dr. Hans van Luit op een toegankelijke manier inzicht in de achtergrond, diagnostiek en aanpak van dyscalculie, zowel op school als thuis.Om in de school het onderwijs af te stemmen op de zwakke rekenaar, is van leerkrachten en ook schoolbreed veel kennis en kunde nodig. Van Luit laat zien hoe leerlingen met dyscalculie kunnen worden ondersteund en welke geschikte interventies er zijn. De stoornis wordt mede op basis van casuïstiek uitvoerig uitgediept en toegelicht.'Onderzoek toont aan dat kinderen ontzettend veel belang hebben bij vroege signalering. Het gaat dan niet alleen om het bepalen van een score, maar bovenal om inzicht in specifieke individuele tekorten. Hierdoor wordt het mogelijk de leerling gericht te helpen.'Dit is dyscalculie is een onmisbaar boek en waardevol naslagwerk voor iedereen die geïnformeerd wil worden over dyscalculie: leerkrachten, rekenspecialisten, remedial teachers, gedragsdeskundigen, hbo- en wo-studenten en geïnteresseerde ouders.'Stimuleren helpt en kan (vroege) rekenproblemen helpen voorkomen en wellicht de consequenties van dyscalculie verminderen.'(Bron: https://www.lannoo.be/nl/dit-dyscalculie)


Book
Interventies in het onderwijs: leerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789047301080 Year: 2009 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is het eerste deel in de serie 'Interventies in het onderwijs', een drietal themaboeken over schoolpsychologie waarin theorie, adviezen en interventies bij problemen in onderwijs besproken worden.Veel kinderen ondervinden problemen bij het schoolse leren. Soms beperken deze problemen zich tot een specifiek vak, zoals lezen of rekenen, soms zijn de prestaties voor meerdere vakken onvoldoende. Leren kan ook problematisch verlopen door een samenspel van verschillende redenen, zoals hoogbegaafdheid, of adhd. Een doeltreffende interventie kan alleen gedaan worden als de precieze aard van de beperkingen en mogelijkheden van leerlingen opgespoord zijn met passende diagnostische middelen.Hoe denken vooraanstaande Nederlandse experts over interventies bij leerproblemen in het Nederlandse onderwijs? Deze vraag staat centraal in Interventies in het onderwijs: leerproblemen. In deze bundel worden adviezen, programma's, begeleiding en andere methodieken besproken die zich richten op leerproblemen en bijzondere doelgroepen in het basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Het boek behandelt de theoretische achtergrond van de verschillende interventies, de diagnostiek en het instrumentarium die daarbij worden gebruikt, en de effectiviteit op basis van onderzoeksresultaten uit de onderwijspraktijk en uit onderzoekssettings. Alle leerproblemen worden geïllustreerd aan de hand van casussen die typische kenmerken van de specifieke problematiek vertonen


Book
Geef me de tijd : kinderen met leerproblemen in de klas
Authors: ---
ISBN: 9033446162 9789033446160 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geef me de tijd is een gids voor ouders en leerkrachten over hoe men bepaalde stoornissen kan signaleren. Er wordt aandachtbesteed aan dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, geheugenstoornissen, AD(H)D, niet-verbale leerstoornissen (NLD) en autisme. Geef me de tijd is een gids voor ouders en leerkrachten over hoe men bepaalde stoornissen kan signaleren. Er wordt aandacht besteed aan dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, geheugenstoornissen, AD(H)D, niet-verbale leerstoornissen (NLD) en autisme. De lezer krijgt voldoende informatie over de verschillende stoornissen zodat hij of zij bepaalde problemen kan herkennen. Dit (h)erkennen is een eerste stap naar verder onderzoek. Na een gefundeerde diagnose moeten ouders en leerkrachten verder werken aan het leren leren van het kind. In dit boek wordt een aantal kapstokken aangereikt over hoe dit leerproces ondersteund kan worden.

Keywords

Leerstoornissen. --- leerproblemen --- autisme --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- leesproblemen --- Educational psychology --- geheugenstoornissen --- dyslexie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+105.61 --- ADHD --- Autisme --- Dyscalculie --- Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- leerstoornissen --- 464 --- NLD --- dyscalculie --- dysorthografie --- orthopedagogiek --- rekenproblemen --- schrijfproblemen --- Leerkrachten --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerprocessen --- Leren leren --- Ouders --- Samenwerken --- Scholen --- leerlingenbegeleiding --- leerprocessen --- leraren --- leren --- ouders --- samenwerken --- scholen --- leerproblemen (ler) --- 376 --- Autistische kinderen --- Diagnostiek --- Dysorthografie --- Hulpverlening --- Leren --- Onderwijsleerprocessen --- Signalen --- leermoeilijkheden --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerstoornissen --- Rekenstoornissen --- Geheugen --- Schrijfstoornissen --- Kinderen --- Geheugenproblemen --- Niet-verbale leerstoornis --- Orthopedagogiek --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerstoornissen; kinderen --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerstoornissen --- MBD --- Leerstoornis --- Rekenstoornis --- Geheugen (psychologie) --- Schrijfstoornis --- Kind --- Geheugenprobleem --- Diagnose --- Rekenprobleem --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- #gsdbP --- Autismespectrumstoornis


Book
Jongvolwassenen met dyslexie. Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033479274 Year: 2011 Volume: 2 Publisher: Leuven Acco


Book
Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen : een beren-aanpak
Authors: ---
ISBN: 9033439948 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De stijl van de begeleider - Het visueel voorstellingsvermogen - Berentrapjes : Kijken naar kenmerken - Analyseren en vergelijken van kenmerken - Verstopwoorden - Natekenen en naschrijven naar model - Kopiëren met structuuropbouw - Juist overschrijven.

Keywords

Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Cognitive psychology --- personen met een visuele beperking --- Orthopedagogics --- ruimtelijke oriëntatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- personen met een beperking --- taalvaardigheid --- logopedie --- visuele analyse --- schrijfproblemen --- waarnemingsstoornissen --- dyslexie --- dyscalculie --- kinderen --- psychomotoriek --- cognitieve psychologie --- kinderen met leerproblemen --- ruimtelijk-visuele problemen --- visuele waarneming --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- #KVHB:Ruimtebegrip --- 464 --- leerproblemen --- rekenproblemen --- werkhoudingsproblemen --- Concentratieproblemen --- Feuerstein --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- Ruimtelijk inzicht --- Visuomotoriek --- Voorstellingsvermogen --- basisonderwijs --- berenprogrammas --- beweging --- leren --- ruimtelijke disfunctie --- spelen --- zelfstandig leren --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ruimtelijk-visuele problemen --- 072181.jpg --- orthopedagogie --- Kinderen met leerproblemen --- 376.5 --- Analyse --- Begeleiding --- Hersenen --- Kopiëren --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Waarneming --- Kinderen --- Zien --- Onderwijsstijlen --- Leren --- Taalvaardigheid --- Zelfinstructiemethoden --- Feuersteinmethode --- Zorgverbreding --- Cognitieve opvoeding --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Waarnemingsstoornissen --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Meichenbaum --- Kind --- Onderwijsstijl --- Zelfinstructiemethode --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Waarnemingsstoornis --- Rekenstoornis

Listing 1 - 5 of 5
Sort by