Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Begeleid zelfstandig leren in het secundair onderwijs : studiewijzers
Authors: ---
ISBN: 9030640375 Year: 2005 Publisher: Wommelgem Van In


Book
Handboek vaardigheden: de tweede fase: leerlingenboek
Authors: ---
ISBN: 9072153251 Year: 2000 Publisher: Loenen aan de Vecht Edumedia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gids voor leerlingen in de Tweede Fase van het HAVO en VWO. Door de studiehuisgedachte verandert het leren van leerstofgericht naar leerprocesgericht. Het toepassen van vaardigheden neemt daarin een wezenlijke plaats in. Komen aan bod: Zelfstandig leren - Omgaan met informatie - Onderzoek doen - Problemen oplossen - Samenwerken


Book
Een leraar van klasse : een goede docent worden en blijven
Authors: ---
ISBN: 9789024417421 9024417422 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een leraar van klasse biedt leraren in het voortgezet onderwijs steun bij hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Het boek biedt inspiratie voor allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn. 

Drie hoofdthema's in het boek zijn: didactiek, orde houden en de relatie van de leraar met de klas. Een vierde hoofdthema is de voortgaande professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. 
De auteurs ontwikkelen een visie op onderwijs waarbij de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerproces en het leerresultaat. Ze laten met veel voorbeelden zien hoe leraren dat voor elkaar kunnen krijgen.



Book
Een alternatieve kijk op evaluatie
Author:
ISBN: 9030115815 9030115939 9789030115816 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.


Book
Competentiegericht opleiden en toetsen : theorie en praktijk van flexibel leren
Authors: ---
ISBN: 9789059313903 9059313909 Year: 2005 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en opleiden op basis van competenties is momenteel een begrip op alle niveaus van de onderwijs- en opleidingswereld. De Europese onderwijsruimte, de sterkere afstemming op het beroepenveld en de afstemming van onderwijs op de interesse en ervaring van studenten zijn ontwikkelingen die competentiegericht opleiden sterk in de hand werken. Meer aandacht voor assessment, voor feedback aan studenten en voor erkenning van verworven bekwaamheden is nu al een winstpunt van deze innovatie. Dit boek geeft een overzicht van de theoretische achtergronden en de praktische realisaties die deze innovatie met zich meebrengt. Tevens biedt het boek door middel van de fenomenografische methode een overzicht van de diverse niveaus van competentiegericht opleiden en toetsen die in de praktijk terug te vinden zijn. Docenten, lectoren, beleidsmakers en opleidingsverantwoordelijken kunnen met behulp van dit boek nagaan waar de eigen opleiding vandaag staat en welke stappen zij vervolgens kunnen nemen. Voor studenten onderwijskunde, pedagogiek, arbeids- en organisatiepsychologie en docenten in opleiding betekent dit boek een verdieping in de studie naar competenties en flexibel leren. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by