Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
616.055 )* GERIATRIE --- dementie --- geriatrie --- ouder- kindrelatie --- ouder worden
Choose an application
C6 --- kinderen --- moeders --- ouder-kindrelatie (x) --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap
Choose an application
Filosofie van een ervaring Het leven van moeders van gehandicapte kinderen wordt gekenmerkt door talloze tegenstrijdigheden in de relatie tot het kind, zichzelf en de (professionele) omgeving. De wijze waarop moeders over die complexe relaties schrijven en spreken werpt een scherp licht op de existenti'le betekenis van thema's uit de hedendaagse filosofie en op de beperkingen van professionele perspectieven en praktijken. Op basis van egodocumenten van ouders en interviews met moeders beschrijft Jet Isarin het 'moederschap zonder model' in termen van eigenzinnigheid, eigenwijsheid en toe-eigening van de ander die eigen is. Zij toetst haar beschrijving aan filosofische en sociaaltheoretische perspectieven op intersubjectiviteit, asymmetrie, wederkerigheid, objectivering en onteigening. Moeders van gehandicapte kinderen blijken geen houvast te vinden in algemene beelden en opvattingen over goed moederschap. Als zij besluiten voor het gehandicapte kind te zorgen, wordt het kind een "eigen ander", een kind dat wordt toege'igend als eigen kind en voor wie moeders een eigenzinnige liefde opvatten. Verdriet en woede over onvolmaaktheid en blijvende asymmetrie zijn steeds deel van die liefde. Om met de andersheid van het kind om te gaan ontwikkelen moeders, een eigen wijsheid die niet alleen de relatie tot het kind kenmerkt, maar ook die tot de deskundigen. Moeders eigenen zich kennis toe over de handicap, de ontwikkelingsmogelijkheden en de eigenaardigheden van het kind. Zij putten daarbij uit diverse bronnen en toetsen hun kennis voortdurend aan de eigen ervaringen met het kind. Veel moeders veranderen sterk door de ervaringen met een gehandicapt kind. Het proefschrift analyseert de existenti'le complexiteit van binnenuit, confronteert professionals met de onteigeningsprocessen die zij in hun relatie tot moeders en gehandicapte kinderen in gang zetten en stelt abstracte filosofische bespiegelingen over zelf en ander op scherp.
#GBIB:CBMER --- Theses --- 325 --- ethiek --- filosofie --- gehandicapten --- gehandicapten: fysiek --- gezondheidszorg --- kinderen --- moederschap --- ouder-kindrelatie --- 325. --- ethiek. --- filosofie. --- gehandicapten. --- gehandicapten: fysiek. --- gezondheidszorg. --- kinderen. --- moederschap. --- ouder-kindrelatie.
Choose an application
'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!'Hoe meer ik wil weten, hoe meer mijn zoon voor mij verbergt!''Ik wil niet steeds de boeman zijn!'Natuurlijk wil je als ouder je kind beschermen tegen gevaren zoals drugs, verkeerde vrienden of roekeloos gedrag. Aan de andere kant wil en kun je je kind niet voortdurend in de gaten houden. Of te streng zijn en daardoor de band met je kind op het spel zetten. Met als gevolg dat je jezelf steeds afvraagt: waar trek ik de grens, wanneer grijp ik in?Waakzame zorg biedt een antwoord op dit soort vragen en twijfels. Het is een houding waarmee je als ouder op een actieve en respectvolle manier deel kunt uitmaken van het leven van je kind. Waakzame zorg is vooral flexibel. Je geeft je kind allereerst ruimte en eigen verantwoordelijkheid. Pas als het nodig is, houd je je kind strenger in de gaten. Dreigt er werkelijk gevaar, dan kun je vastberaden ingrijpen. Hoe je dat doet, lees je in dit boek.De Israëlische psycholoog Haim Omer heeft tientallen jaren ervaring met het begeleiden van ouders, leerkrachten en begeleiders. De vele voorbeelden uit zijn spreekkamer zullen ouders bekend in de oren klinken. Ze laten overtuigend zien hoe waakzame zorg in de praktijk kan worden toegepast.'Waakzame zorg is niet alleen voor ouders, het geeft ook hulpverleners de woorden om ouders de liefdevolle leiding in het gezin in gang te laten zetten en vol te houden. Het is een boek waar ik vrolijk van word, en ik hoop vele ouders en collega's met mij.'Henk Breugem, Centrum Nieuwe AutoriteitHaim Omer is hoogleraar Psychologie in Tel Aviv en oprichter van de School of Non Violent Resistance. Hij wordt gezien als de vader van het gedachtegoed van de nieuwe autoriteit. 'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!(Bron: https://www.hogrefe.nl/shop/waakzame-zorg-86404.html)
371.4 --- Onderwijssystemen --- 371.4 Onderwijssystemen --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- ouder-kind relatie --- Begeleiden --- 433 --- Ouder-kind relatie --- Begeleiding --- Ouder-kindrelatie --- Opvoeding --- Relatie ouder - kind --- Geweldloos verzet --- Onderwijs
Choose an application
13 ,p.
Klinische psychologie --- interactie en interventie. --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- ontwikkeling --- gezinsproblematiek --- ouders-kind relatie --- pedagogiek --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- ouder-kind relatie --- gezinspsychologie --- probleemjongeren --- probleemgezin --- #GSDBP --- gezinsopvoeding --- opvoedingsproblemen --- 465 --- leerlingen : problemen (ler) --- 159.922.2-053.2 --- Kinderpsychologie : gezinnen --- 159.92 --- 362.7 --- 159.987 --- 392.5 --- Kinderen --- Gezinssociologie --- Kinderpsychologie --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In lijn met de vorige drukken van dit boek verwerkt de auteur, een Vlaamse psychotherapeute, haar praktijkervaringen met haar permanent zoeken naar de 'echte volwassene'. Zij wijst daarbij op het cruciale belang van het krijgen van een goede levensstart, een start die niet ligt bij de geboorte maar bij de conceptie. De zwangerschapsperiode blijkt even cruciaal als de vroegste kinderjaren om de uitgroei tot harmonische volwassenen. Veel onderdrukte en emotioneel verwaarloosde kinderen tobben hun hele volwassen leven met een moeilijke start, aldus deze inmiddels hoogbejaarde therapeute die in Vlaanderen een begrip is geworden in haar strijd voor erkenning van het miskende Kind in iedere volwassene. Zij aarzelt niet om autobiografische elementen als voorbeelden te gebruiken. Het miskende kind zit in immers in ieder van ons. In deze nieuwe uitgave is de tekst grondig herzien en heeft de schrijfster een aantal nieuwe inzichten verwerkt, onder meer betreffende lichaamsgerichte psychotherapie. © NBD Biblion
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- volwassenheid --- ouderschap --- zelfbeeld --- zelfbewustzijn --- hechting (psychologie) --- geboortetrauma --- narcisme --- ouders-kind relatie --- prenatale fase --- pedagogiek --- rouwverwerking --- psychologie --- Depth psychology --- #GBIB:IDGP --- #GSDBP --- ouder-kindrelatie (x) --- C6 --- opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Psychologie --- Volwassenen --- Opvoeding en onderwijs --- Psychotherapie --- Zelfzorg --- Opvoeding --- Pedagogie --- 416.1 --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- kinderpsychologie --- Volwassene --- Man --- Onderwijs
Choose an application
Grootouders, ouders, kinderen. Hun bloedverwantschap, gezamenlijke geschiedenis, tradities, waarden en normen en het voortleven daarvan in een volgende generatie, vormen een onverbrekelijke band tussen gezins- en familieleden door de generaties heen. Annelies Onderwaater beschrijft deze verbondenheid aan de hand van de theorie van Ivan Boszormenyi-Nagy.In deze tiende herziene editie maakt de auteur de grondbegrippen van de contextuele theorie toegankelijk en plaatst ze in een ruimer theoretisch kader. Ze beschrijft de samenhang met een aantal andere theoretische richtingen waaronder het hechtingsperspectief. De gevolgen van de contextuele visie voor de praktijk van de hulpverlening worden in deze editie verder uitgewerkt. Actuele thema's zoals omgaan met seksueel misbruik, adoptie, scheiding en familiebreuken komen daarbij aan bod. Ook wordt de manier beschreven waarop problematische gezinsherhalingen door de generaties heen kunnen worden doorbroken.Het thema boosheid als kracht wordt behandeld, evenals de contextuele relatietherapie. Speciale aandacht krijgt het ontschuldigingsproces, met al zijn valkuilen, dat vergeleken wordt met het vergevingsproces. Ook de onverbrekelijke band na de dood wordt beschreven. Uitgelegd wordt in welke vormen deze band kan doorwerken en hoe bij gecompliceerde rouw alsnog postume ontschuldiging bereikt kan worden. Alle onderwerpen worden door casuïstiek verhelderd.https://www.standaardboekhandel.be/p/de-onverbrekelijke-band-9789043036405
Developmental psychology --- Boszormenyi-Nagy, Ivan --- gezinstherapie --- ouder-kind relatie --- kinderpsychologie --- gezinssociologie --- ouders-kind relatie --- pedagogiek --- contextuele hulpverlening --- gezinstherapie. --- ouder-kind relatie. --- ouder-kindrelatie --- Contextuele hulpverlening --- Gezinstherapie --- Loyaliteit --- Relatietherapie --- Incest --- Adoptie --- Echtscheiding --- Systeemtherapie --- Relatie --- Verbondenheid --- Narratieve therapie --- Hechting (psychologie) --- Seksueel misbruik --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Boosheid
Choose an application
Pedagogische wenken voor ouders en opvoeders.Jos DerksenDit boek over opvoeding van jonge kinderen gaat in op het meest fundamentele aspect van de opvoeding: de hechting. Het echtpaar Sears, experts op het terrein van ontwikkeling en opvoeding, heeft al veel boeken op hun naam staan. Voor de ontwikkeling van ieder kind geldt dat vertrouwen, empathie en genegenheid essentieel zijn. De ouders zijn de belangrijkste ondersteuners bij de ontwikkeling van die belangrijke persoonlijke kernwaarden. Onder andere komen de volgende aspecten aan de orde: hoe doe je dat hechten, de voordelen, bandvorming, borstvoeding, baby dragen, baby in je bed en natuurlijk ouderschap. Met veel praktische informatie en tips. Prettig en functioneel vormgegeven, met gebruik van steunkleuren en logo?s die verwijzen naar de inhoud van de tekst. Het boek vat jarenlang wetenschappelijk onderzoek samen en vertaalt die inzichten naar de dagelijkse opvoedingspraktijk. Ook is steeds het inzicht aanwezig dat de eerste fase van de baby essentieel is voor de ontwikkeling van het kind. Ter afsluiting een verwijzing naar een aantal websites. Dit had wat uitgebreider mogen zijn. Ook een sterkere aandacht voor de Nederlandse situatie zou nuttig zijn geweest. Niettemin een waardevol boek voor jonge ouders en opvoeders.© NBD Biblion
Psychiatry --- geweldloze opvoeding --- socio-emotionele opvoeding --- kinderpsychologie --- ouders-kind relatie --- ouderschap --- hechting (psychologie) --- emotionele opvoeding --- ouder-kind relatie --- 159.92 --- Ouder-kindrelatie --- Opvoeding --- Gehechtheidsrelatie --- Hechting (psychologie) --- Relatie ouder - kind --- Baby --- Ouderschap --- er --- Psychiatry. --- emotionele opvoeding. --- geweldloze opvoeding. --- hechting (psychologie). --- kinderpsychologie. --- ouders-kind relatie. --- ouderschap. --- socio-emotionele opvoeding.
Choose an application
In de hedendaagse samenleving wordt sterk de nadruk gelegd op het zelfstandig maken van keuzes, in plaats van het bewandelen van de platgetreden paden. Dit wekt de indruk dat het gedrag en de opvattingen van ouders nog maar een beperkte rol spelen bij allerlei beslissingen die hun kinderen in het leven moeten maken. Maar is dat echt zo? In dit boek wordt aan de hand van empirisch onderzoek nagegaan in welke mate kinderen in het denken en doen op hun ouders lijken. Daarbij wordt aandacht besteed aan de intergenerationele overdracht van diverse verschijnselen waaronder: arbeidsmarktparticipatie, cultuurdeelname, gezondheidsgedrag, criminaliteit, eenzaamheid en familiewaarden. Ook wordt stilgestaan bij de vraag hoe gelijkenis tussen ouders en kinderen tot stand komt; speelt de opvoeding een rol, komt het doordat ouders en kinderen in dezelfde soort omstandigheden leven, en in hoeverre is er sprake van een genetische component?
erfelijkheid --- gedragsontwikkeling --- Human genetics --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- ouders-kind relatie --- Ouderschap --- Kinderen --- Ouder-kindrelatie --- Intergenerationele overdracht --- Gezinssociologie --- Relatie ouder - kind --- Intergenerational relations. --- Intergenerational relations --- Socialization. --- Parent and child. --- Loneliness --- Children of working mothers. --- Genetic aspects. --- Working mothers' children --- Working mothers --- Social isolation --- Suffering --- Solitude --- Child and parent --- Children and parents --- Parent-child relations --- Parents and children --- Children and adults --- Interpersonal relations --- Parental alienation syndrome --- Sandwich generation --- Child socialization --- Children --- Enculturation --- Social education --- Education --- Sociology --- Intergenerational relationships --- Relations, Intergenerational --- Relationships, Intergenerational --- Socialization --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
De protoprofessionele moeder, daar begon het vier jaar geleden mee. Aan de wieg van dit 'Kind als geen ander' staat de schrijvende moeder die de problemen met haar gehandicapte kind ordent en ervaart in de termen en categorieën van de deskundigen. Het is een moeder die, door wat zij weet over de handicap van haar kind, bang is blind te worden voor de eigenheid van het kind. Zij vertegenwoordigt de ambivalente verhouding tot een cultuur waarin wát iemand is, meer gewicht in de schaal legt dan wíe iemand is. Zij verbeeldt het conflict tussen kennis en liefde. De protoprofessionele moeder is, zo bleek gaandeweg het onderzoek, een moeder uit een sprookje; ze staat wel ergens voor, maar ze bestaat niet. Moeder zijn van een gehandicapt kind is heel veel verschillende dingen tegelijk. Het is een moederschap dat zich met vallen en opstaan ontwikkelt in de relatie tot het kind, in de relatie tot deskundigen en in de relatie tot mensen uit de omgeving. Moeders zonder model leven met tegenstrijdigheden in zichzelf en in de wereld waarin zij hun moederschap vormgeven; dat maakt hen eigenzinnig en eigenwijs. Dat maakt ook dat hun ervaring niet in een overzichtelijk en eenduidig verhaal kan worden verteld.In Kind als geen ander komen moeders van gehandicapte kinderen aan het woord over liefde en afwijzing, voelen en weten, schaamte en trots, onbegrip en steun. Op het kompas van hun eigen wijsheid zoeken zij hun weg in relaties die worden getekend door de verwevenheid van wat het kind heeft en wie het is.
Age group sociology --- moederschap --- Educational sciences --- gezinssociologie --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- gehandicapte kinderen --- moederfiguur --- 325 --- moeder-kind relatie --- moeders --- 362.3 --- 159.92 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- ethiek --- filosofie --- gehandicapten --- gehandicapten: fysiek --- gezondheidszorg --- kinderen --- ouder-kindrelatie --- pedagogiek --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Gezin --- Opvoeding --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg --- gehandicapte kinderen. --- moeder-kind relatie. --- moeders. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen. --- 362.3. --- 159.92.
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|