Listing 1 - 10 of 50 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voor leerlingen Latijn vormt de overgang van proza naar poëzie weleens een zware cesuur. Alles lijkt plotseling anders: de uitspraak van het Latijn, de indeling in woordgroepen, de strategie om een tekst te doorgronden. En voor datgene waar het om gaat – poëzie beleven – blijft vaak weinig lestijd over. Dit boek vormt een pleidooi voor continuïteit in de didactiek van prosodie, metriek en leesmethode. Vanuit diverse invalshoeken stellen de auteurs leerlijnen en concreet lesmateriaal voor om leerlingen stap voor stap de eigenheid van de Latijnse poëzie te laten ontdekken. Het werk van de veel gelezen dichters Ovidius en Vergilius neemt hierbij een centrale plaats in. Kristien Hulstaert, Kobe Kennes en Dennis Lenders werken als leerkracht Latijn in het middelbaar onderwijs. Hun passie voor poëzie vertaalde zich de afgelopen jaren in een onderzoeksproject aan de Karel de Grote Hogeschool (Kristien Hulstaert) en in diverse nascholingen.
Latijn --- Latijnse literatuur --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm
Choose an application
Sociale vaardigheden --- Teamwerk --- Didactische werkvorm --- Sociale opvoeding --- Onderwijspsychologie. --- Sociale vaardigheden. --- Team teaching. --- Teamwork.
Choose an application
Effectieve instructie is een trainingsprogramma met veel praktische voorbeelden, opdrachten die de student thuis of op de stageschool kan uitvoeren. Dit boek is geen theoretische verhandeling. De student kan er in de praktijk mee werken en op die manier relevante ervaring opdoen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- didactiek --- basisonderwijs --- effectieve instructie --- 474 --- didactiek basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Directe instructie --- Onderwijsstijlen --- instructies --- didactische werkvormen --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl
Choose an application
Kort overzicht van de toepassing van Meervoudige Intelligentie op school. Na een algemeen hoofdstuk worden alle intelligenties behandeld: •Wat valt er onder de intelligentie? •Hoe is deze bij leerlingen te herkennen? •Welke activiteiten stimuleren de intelligentie? Voorbeeldactiviteit. Achterin het boekje staan samenvattingen van de kenmerken van de intelligenties en de observatiepunten die u kunt gebruiken als u een indruk wilt krijgen van het intelligentieprofiel van een leerling.
Cognitive psychology --- cognitieve psychologie --- Cognitieve psychologie --- Meervoudige intelligentie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 462.1 --- Hoogbegaafde kinderen --- Intelligentie --- 415.4 --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Denken --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Intelligentie. --- Intelligentieontwikkeling. --- Onderwijs.
Choose an application
Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig? Waarom zijn er in de klas altijd een paar kinderen rommeliger dan de rest? Hoe kun je zulke leerlingen nog meer helpen, terwijl je nu al je handen vol hebt? Dit soort leerlingen hebben vaak een probleem in de executieve functies: een groep hersenprocessen die verantwoordelijk zijn voor het beheren van de informatie en de taken, die nodig zijn om op school te slagen. Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat', maar worstelen met het ‘hoe'. Frustrerend voor de leerkracht, de ouders en henzelf. Dit boek helpt om de executieve functies op school te verbeteren. Niet door meer te doen, maar door slimmer te werken. Na een duidelijke basis met uitleg over de executieve functies, worden praktische en direct toepasbare hulpmiddelen en strategieën besproken. Van de inrichting van een ‘EF-slim' klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- leermoeilijkheden --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- executieve functies --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Didactische werkvormen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Executieve functie --- 701 Didactiek
Choose an application
De auteur van 'Teach Like a Champion', Doug Lemov, bezocht leraren die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken. Hij observeerde minutieus wat er in het klaslokaal gebeurde, van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen, van ongevraagd beurten geven tot wachten op een antwoord. De succesvolle werkwijzen van 'excellente leraren' zijn helder vertaald naar bruikbare technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen. Het boek Teach Like a Champion 2.0 beschrijft op een heldere en aansprekende wijze 62 didactische technieken. De 62 Teach-technieken zijn specifiek, concreet en uitvoerbaar. U krijgt antwoord op vragen als 'hoe leg je de lat hoog bij je leerlingen', 'hoe houd je leerlingen bij de les', 'hoe bouw je aan een goede klascultuur'.
klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- interactief leren (ler) --- lesgeven (ler) --- leraar ; leraarsberoep --- Welbevinden ; jongeren --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- 454 --- Leraarberoep --- Klasmanagement --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Internationalisering --- 750 Onderwijspersoneel --- Doceren. --- Leerkrachten.
Choose an application
Als leerlingen in staat zijn en gemotiveerd zijn om in teams samen te werken gebeurt er iets heel bijzonders: ieder presteert beter! Leerlingen vinden het leuk, de leerprestaties gaan omhoog en storend gedrag komt veel minder voor. TeamBouwers zijn activiteiten die je doet met de teams in je groep. Door deze activiteiten ontstaat een gevoel van veiligheid in de groep. Bovendien groeit de bereidheid, zelfs de wil om met elkaar samen te werken. Het werkklimaat in het team, de teamcohesie wordt hier positief door beïnvloed. TeamBouwers zijn typische Teamactiviteiten. Ze zijn leuk, gaan niet over leerstof, ieder kind kan meedoen. Er zijn verschillende soorten activiteiten.
Coöperatief leren --- Coöperatief leren ; basisonderwijs --- Groepswerk --- Klassenmanagement --- Samenwerkend leren ; basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Teamwerk --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Opbrengstgericht onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Leerprestaties --- Didactische werkvormen --- Meervoudige intelligentie --- 474.21 --- Basisonderwijs --- Leerprestatie --- Didactische werkvorm --- Basisonderwijs. --- Didactische werkvormen. --- Groepsdynamica. --- Samenwerking. --- Teamwork.
Choose an application
Frans voor anderstaligen. --- Franse taal --- didactiek --- gebruik van toneelspelen. --- spreekvaardigheid --- dialogen. --- lesmateriaal. --- toneelspelen. --- Frans --- Didactische werkvormen --- Mondelinge taalvaardigheid --- Franse cultuur --- Idiomen --- Rollenspel --- Toneel --- Didactische werkvorm --- Frankrijk --- Idioom --- Cultuur --- Theater
Choose an application
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt de nodige achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd. Ten slotte vat een alfabetisch overzicht de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen nog eens samen.
differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- #KVHB:Didactiek --- didactiek --- differentiatie --- samenwerkingsvormen --- 454.21 --- Didactische werkvormen --- Lesgeven --- Media --- Instructievormen --- Samenwerkend leren --- Spelvormen --- 37.02 --- Didactiek --- Werkvormen --- 113768.jpg --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- 371.3 --- Didactiek. --- departement Lerarenopleiding 11 --- Didactische werkvorm
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek.
Cultuurwetenschappen --- Humane wetenschappen --- Secundair onderwijs. --- Didactiek van de maatschappelijke vorming. --- Onderwijsonderzoek. --- Didactics of secundary education --- Didactics of social education --- Research on teaching --- 081153.jpg --- Cultuurwetenschappen ; didactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Onderzoeksvaardigheden --- Secundair onderwijs --- Competenties --- Didactische werkvormen --- onderzoeksmethoden --- didactische werkvormen --- Onderzoeksvaardigheid --- Competentie --- Didactische werkvorm
Listing 1 - 10 of 50 | << page >> |
Sort by
|