Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Thematology --- Pinget, Robert --- Criticism and interpretation.
Choose an application
Choose an application
French literature --- Music in literature --- History and criticism --- Pinget, Robert --- Laporte, Roger --- Musique dans la littérature. --- Littérature française --- Music in literature. --- Histoire et critique. --- History and criticism. --- Pinget, Robert. --- Laporte, Roger. --- French literature - 20th century - History and criticism
Choose an application
Toute parole collective, quelle qu’elle soit, est une fiction, en ce sens qu’il n’existe pas de Sujet collectif susceptible d’en soutenir réellement l’énonciation. Les romans de Gustave Flaubert, de Nathalie Sarraute et de Robert Pinget, sur lesquels porte cet essai, prennent chacun à sa manière ce discours impossible pour matériau ; ils en éclairent les linéaments, en scrutent les failles, en interrogent les rêves, les fantasmes et la violence. Ce que parler veut dire à l’échelle collective, telle est la réalité que l’art romanesque s’emploie ici à interroger, suppléant ainsi à un métadiscours introuvable sur la nature de ce qui lie les hommes ensemble. Les trois romanciers examinés cherchent moins à s’exprimer personnellement à travers leur œuvre qu’à interroger la présence et les effets d’un discours collectif a la fois omniprésent et inconsistant. Le langage n’est plus simplement l’instrument de leur art, mais l’objet principal et même exclusif de leur questionnement esthétique. Ce déplacement est d’une grande importance et marque l’émergence d’une crise de confiance, laquelle peut d’ailleurs éclairer en grande partie le passage de l’âge romantique à l’âge moderne : la promotion de la parole à l’avant-scène du roman s’accompagne à l’évidence d’une défiance, à tout le moins d’une inquiétude ; le soupçon qu’elle échoue à exprimer le sujet qui la profère, la découverte, au fond, d’une espèce d’aphasie au cœur de la parole, hante en effet les romans de Flaubert, Sarraute et Pinget. Tel que ces œuvres l’articulent, ce soupçon n’a rien d’abstrait ni de métaphysique ; il concerne à chaque fois l’incidence du discours collectif dans l’usage de la parole et donne lieu à ce que l’on pourrait appeler une problématique romanesque de l’aliénation verbale. Flaubert, incontestablement, marque l’apparition d’une telle problématique dans les Lettres, inaugurant ainsi l’une des grandes voies du roman moderne et contemporain. La méthode adoptée dans cet essai procède par lectures…
Pinget, Robert --- Flaubert, Gustave --- Sarraute, Nathalie --- French fiction --- Roman français --- History and criticism --- Histoire et critique --- Flaubert, Gustave, --- Style, Literary. --- Cliches. --- History and criticism. --- Roman français --- French fiction - 20th century - History and criticism. --- French fiction - 19th century - History and criticism --- Literary style. --- Clichés. --- Criticism and interpretation. --- Commonplaces --- Terms and phrases --- Literature --- Style, Literary --- Language and languages --- Rhetoric --- Style --- Sarrot, N. --- Sarrot, Natali --- Saroṭ, Naṭali --- Tcherniak, Nathalie --- Tcherniak Sarraute, Nathalie --- סארוט, נאטאלי --- סארוט, נטלי --- Flaubert, Gustaw, --- Flober, Gi︠u︡stav, --- Fu-lou-pai, --- Fu, Lou-pai, --- Fu-lou-pai, Chü-ssu-tʻa fu, --- Fuloubai, --- Phlōmper, Gkystav, --- Phlōmper, Goustauos, --- Флобер, Гюстав, --- פלאבער, ג. --- פלאבער, גוסטאוו, --- פלובר, גוסטאב --- 福樓拜, --- Flūbir, Gūstāv, --- Flūbir, Gūstāw, --- فلوبر، گوستاو --- fiction
Choose an application
"A technological revolution has changed the way we see things. The storytelling media employed by Pixar Animation Studios, Samuel Beckett, and William Shakespeare differ greatly, yet these creators share a collective fascination with the nebulous boundary between material objects and our imaginative selves. How do the acts of seeing and believing remain linked? Alan Ackerman charts the dynamic history of interactions between showing and knowing in Seeing Things, a richly interdisciplinary study which illuminates changing modes of perception and modern representational media. Seeing Things demonstrates that the airy nothings of A Midsummer Night's Dream, the Ghost in Hamlet, and soulless bodies in Beckett's media experiments, alongside Toy Story's digitally animated toys, all serve to illustrate the modern problem of visualizing, as Hamlet put it, 'that within which passes show.' Ackerman carefully analyses such ghostly appearances and disappearances across cultural forms and contexts from the early modern period to the present, investigating the tension between our distrust of shadows and our abiding desire to believe in invisible realities. Seeing Things provides a fresh and surprising cultural history through theatrical, verbal, pictorial, and cinematic representations."--Pub. desc.
Technology and the arts. --- Visual communication. --- Visual perception. --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Graphic communication --- Imaginal communication --- Pictorial communication --- Communication --- Arts and technology --- Arts --- Psychological aspects --- Visualization in literature. --- Imagination in literature. --- Imagery (Psychology) in literature. --- Imagery (Psychology) in motion pictures. --- Philosophy in literature. --- Philosophy in motion pictures. --- Visual perception in literature. --- Motion pictures --- Beckett, Samuel, --- Pixar Animation Studios. --- Bekket, Samjuel' --- Bekkeṟ_r, Sāmuvēl --- Bekket, Sėmjuėl' --- Bīkīt, Ṣāmū'īl --- Beckett, Samuel Barclay --- Barclay Beckett, Samuel --- Becket, Samuel --- Bekeṭ, Samuel --- Beḳeṭ, Samuʾel --- Bekket, Samjuel’ --- Bekket, Sėmjuėl’ --- Schriftsteller --- Dramatiker --- Übersetzer --- Dublin --- Paris --- Pinget, Robert --- 13.04.1906-22.12.1989 --- 1906-1989 --- Disney Pixar --- Pixar --- Pixar Animation Studios --- Filmstudio --- Emeryville, Calif. --- USA --- Del Carmen, Ronnie --- 1985 --- -Visual perception.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|