Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0
Author:
ISBN: 9789065081025 906508102X Year: 2017 Publisher: Amersfoort CPS Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)


Book
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789462363724 9789460949753 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het ‘doen en laten’ in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend boek. This empowering approach taps into the resilience of students and educators and guides them all in a handy workbook format. Dr. Linda Metcalf Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief. Louis van Gaal Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te pakken. Dr. Kees van der Wolf Uitdagend en bemoedigend voor al die mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen vinden. Max Hoefeijzer


Book
Samenwerking tussen ouders en school
Author:
ISBN: 9044111779 9789044111774 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.


Book
School zonder schulden : recepten voor goed & goedkoop onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044117580 9789044117585 Year: 2005 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alle ouders hebben dezelfde financiële middelen. Als leerkracht wordt men vaak geconfronteerd met situaties waarin leerlingen niet kunnen deelnemen aan activiteiten die geld kosten. Hoe moet een leerkracht reageren? Wat kan hij voor het kind doen? VZW schulden op school verwerkte een massa aan praktijkervaringen uit het Vlaamse proefproject voor goed(koop) onderwijs tot tips en ideeën. leerkrachten, schoolbeleid, oudercomités. Al wie bij de school betrokken is krijgt concrete antwoorden op concrete vragen. Hoe detecteer ik kansarmoede in mijn klas? Hoe sensibiliseer ik mijn personeel rond de kostenproblematiek? Hoe ga ik kritisch om met mijn financiële uitgaven? Een handboek voor de school, een werkboek voor zowel het basis- als het secundair onderwijs. SOS Schulden op School vzw wil het recht op betaalbaar onderwijs voor kinderen uit minder goede middens, ongeacht hun afkomst, nationaliteit of schoolkeuze vrijwaren om zo te streven naar meer kansen op onderwijs en een betere toekomst


Book
Verantwoord schoolmanagement : bouwen aan een verantwoordelijke school
Author:
ISBN: 9789030189596 9030189592 Year: 2006 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit cahier zet uiteen welke maatschappelijke fenomenen de aandacht voor verantwoord schoolbeleid stimuleren en analyseert de verschillende betekenissen van het begrip 'verantwoordelijkheid'. Het toont wat de toegevoegde waarde is van een verantwoord schoolbeleid en snijdt concrete thema's en problematieken aan. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de rol die is weggelegd voor alle medewerkers van de school en in het bijzonder aan de rol van de directeur. Er wordt ook getoond hoe verantwoord schoolbeleid aansluit bij de actuele idee van beleidsvoerend vermogen.


Book
Pei/ijlen naar succesvol schoolbeleid : praktijkboek voor de beleidseffectieve school
Authors: ---
ISBN: 9789030188551 9789030189527 9030189525 9030188553 Year: 2006 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt directies van scholen, personeelsleden en leerkrachten handvatten om hun schoolbeleid te evalueren en te verbeteren. Hiertoe worden acht dragers van beleidseffectiviteit gepresenteerd die doorslaggevend zijn bij het voeren van een geslaagd schoolbeleid: doeltreffende communicatie, ondersteunende professionalele en persoonlijke relaties, gedeeld leiderschap, gezamelijke doelgerichtheid, responsief vermogen, innovatief vermogen, een geïntegreerd beleid en reflectief vermogen.


Book
Schoolmanagement : een reflectie op de praktijk van de schoolleider
Author:
ISBN: 9055836346 Year: 2000 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De schooldirecteurs hebben zich de voorbije jaren steeds meer geprofileerd als onderwijsmensen met een specifieke en veeleisende functie. Door sommigen worden zij volwaardige managers genoemd. Anderen gruwen van die term en wijzen op de specificiteit van het ambt. De auteur van dit boek legt management en schoolleiderschap naast elkaar en komt tot de conclusie dat je schoolleiders gerust managers kunt noemen, maar dan wel van een bijzondere soort. Het volstaat niet de woorden 'bedrijf' en 'klanten' te vervangen door 'school' en 'ouders' om van een boek over bedrijfsmanagement een boek over schoolmanagement te maken. Onderwijs is een aparte wereld waar de toepassing van algemene managementtheorieën wel mogelijk is mits een aangepaste vertaling naar de onderwijssector. Vanuit onderzoek en uit vele contacten geeft de auteur een uiteenzetting over de vragen waarvoor schoolleiders staan en over de antwoorden die zij geven; hij geeft aan hoe scholen zich onder leiding van hun directeur verder kunnen ontwikkelen en wat hun grenzen zijn.


Book
Scholen slim organiseren : anders werken met goesting
Authors: ---
ISBN: 9789401421317 Year: 2014 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hou je onderwijs flexibel en maak je school klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Ons onderwijs staat immers onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen, hoe gemotiveerd ze ook zijn en zeggen vaker het onderwijs vaarwel. De auteurs pleiten voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.www.lannoo.be


Book
Brede schouders : een werkboek
Authors: ---
ISBN: 9076232083 9789076232089 Year: 2002 Publisher: Gent Steunpunt Intercultureel Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek kijkt naar de relatie tussen school en ouders vanuit intercultureel perspectief. Het benutten van de diversiteit bij ouders staat centraal. Het werkboek bevat tips om de diversiteit bij ouders breed te verkennen en meer te betrekken bij het leren van de kinderen in de klas. Bijvoorbeeld door in te spelen op wat de kinderen spontaan meebrengen van thuis, door nieuwsgierigheid bij ouders te wekken via huiswerk enzovoort. Ook buiten de klas kan de school inspelen op de diversiteit bij ouders. De school bekijkt welke acties aanslaan bij de ouders en wat ze daaruit kan leren. Of nog : de school zoekt uit hoe ze haar informele ontmoetingen met ouders kan verbeteren en hoe ze haar klimaat uitnodigender kan maken voor ouders.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by