Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)
458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- ouderparticipatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- School management --- ouders-school relatie --- communicatie --- samenwerking --- onderwijspraktijk --- Relatie school - ouder
Choose an application
School management --- Organization theory --- Ecoles [Gestion d'] --- Enseignement (Activité) --- Onderwijs (Activiteit) --- Scholen--Beheer --- School management and organization --- Schoolmanagement --- Teaching --- scholen --- interne organisatie --- kwaliteitszorg --- teamwork --- schoolmanagement --- lerende organisaties --- 458.1 --- onderwijs: lerarenberoep --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Teachers --- Training of
Choose an application
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het ‘doen en laten’ in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren. Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend boek. This empowering approach taps into the resilience of students and educators and guides them all in a handy workbook format. Dr. Linda Metcalf Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief. Louis van Gaal Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te pakken. Dr. Kees van der Wolf Uitdagend en bemoedigend voor al die mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen vinden. Max Hoefeijzer
Onderwijsmanagement. --- PXL-Central Office 2016 --- onderwijskunde --- onderwijsmanagement --- onderwijsmodellen --- 366.4 --- 458.1 --- leiding geven --- lesgeven --- oplossingsgericht handelen --- schoolmanagement --- onderwijs --- oplossingsgericht werken --- Management --- Organisatie - management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Oplossingsgericht --- Onderwijsmanagement --- Onderwijspraktijk --- Empowerment --- Probleemoplossend denken --- Oplossingsgericht werken --- Onderwijsbeleid --- 371.21 --- Lesgeven --- 37.02 --- Nederland --- Kust --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.
School management --- #SBIB:316.334.1O282 --- #SBIB:316.334.1O285 --- 741 Schoolorganisatie --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- 458.1 --- basisonderwijs --- ouderparticipatie --- schoolmanagement --- Basisonderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ouderparticipatie --- Samenwerking --- Ouderparticipatie: lagere school --- Onderwijs: personeel: relatie directie-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- Ouders. --- School management. --- Ouderschap --- Onderwijs --- Teamwerk --- Basisonderwijs; Vlaanderen
Choose an application
Niet alle ouders hebben dezelfde financiële middelen. Als leerkracht wordt men vaak geconfronteerd met situaties waarin leerlingen niet kunnen deelnemen aan activiteiten die geld kosten. Hoe moet een leerkracht reageren? Wat kan hij voor het kind doen? VZW schulden op school verwerkte een massa aan praktijkervaringen uit het Vlaamse proefproject voor goed(koop) onderwijs tot tips en ideeën. leerkrachten, schoolbeleid, oudercomités. Al wie bij de school betrokken is krijgt concrete antwoorden op concrete vragen. Hoe detecteer ik kansarmoede in mijn klas? Hoe sensibiliseer ik mijn personeel rond de kostenproblematiek? Hoe ga ik kritisch om met mijn financiële uitgaven? Een handboek voor de school, een werkboek voor zowel het basis- als het secundair onderwijs. SOS Schulden op School vzw wil het recht op betaalbaar onderwijs voor kinderen uit minder goede middens, ongeacht hun afkomst, nationaliteit of schoolkeuze vrijwaren om zo te streven naar meer kansen op onderwijs en een betere toekomst
onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- kansarmoede --- onderwijsorganisatie --- onderwijs --- Sociology of education --- School management --- kostenbeheersing --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Schoolmanagement --- Studiekosten --- Schooladministratie --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Relatie ouder - school --- schoolmanagement --- onderwijskosten --- sociale uitsluiting --- relatie ouder-school --- 458.1 --- 371.217 --- Armoede --- Emancipatie --- Financieel management ; onderwijs --- Onderwijs ; financiering ; Vlaanderen --- Onderwijs --- Scholen --- Schulden --- 061795.jpg --- Onderwijssociologie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Studiekost --- Relatie school - ouder --- Flanders
Choose an application
Dit cahier zet uiteen welke maatschappelijke fenomenen de aandacht voor verantwoord schoolbeleid stimuleren en analyseert de verschillende betekenissen van het begrip 'verantwoordelijkheid'. Het toont wat de toegevoegde waarde is van een verantwoord schoolbeleid en snijdt concrete thema's en problematieken aan. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de rol die is weggelegd voor alle medewerkers van de school en in het bijzonder aan de rol van de directeur. Er wordt ook getoond hoe verantwoord schoolbeleid aansluit bij de actuele idee van beleidsvoerend vermogen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- School management --- onderwijsmanagement --- schoolbeleid --- schoolmanagement --- 458.1 --- management --- onderwijsbeleid --- 450.2 --- 451.2 --- Ethiek --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Schoolbeleid --- Schoolcultuur --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Schoolomgeving --- Schoolorganisatie --- Secundair onderwijs --- ethiek --- onderwijsorganisatie --- Schoolleven --- Vlaanderen --- ethiek (moraal) --- onderwijs --- personeelsbeleid --- schoolbegeleiding --- Onderwijsmanagement --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Management --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek biedt directies van scholen, personeelsleden en leerkrachten handvatten om hun schoolbeleid te evalueren en te verbeteren. Hiertoe worden acht dragers van beleidseffectiviteit gepresenteerd die doorslaggevend zijn bij het voeren van een geslaagd schoolbeleid: doeltreffende communicatie, ondersteunende professionalele en persoonlijke relaties, gedeeld leiderschap, gezamelijke doelgerichtheid, responsief vermogen, innovatief vermogen, een geïntegreerd beleid en reflectief vermogen.
Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Vlaanderen. --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- Education and state --- 371.014 --- onderwijs --- schoolbeleid --- 458.1 --- schoolmanagement --- Effectieve scholen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijsorganisatie --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- Schoolbeleid --- Schoolcultuur --- Schoolleiders --- Schoolstructuur --- Organisatiecultuur --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- leerkrachtenbegeleiding --- personeelsbeleid --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- PHL-Central Office 13 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- onderwijsinnovatie --- communicatie --- cultuurverschillen --- kwaliteitsbewaking --- leidinggeven --- management --- organisatie --- School --- Effectieve school --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De schooldirecteurs hebben zich de voorbije jaren steeds meer geprofileerd als onderwijsmensen met een specifieke en veeleisende functie. Door sommigen worden zij volwaardige managers genoemd. Anderen gruwen van die term en wijzen op de specificiteit van het ambt. De auteur van dit boek legt management en schoolleiderschap naast elkaar en komt tot de conclusie dat je schoolleiders gerust managers kunt noemen, maar dan wel van een bijzondere soort. Het volstaat niet de woorden 'bedrijf' en 'klanten' te vervangen door 'school' en 'ouders' om van een boek over bedrijfsmanagement een boek over schoolmanagement te maken. Onderwijs is een aparte wereld waar de toepassing van algemene managementtheorieën wel mogelijk is mits een aangepaste vertaling naar de onderwijssector. Vanuit onderzoek en uit vele contacten geeft de auteur een uiteenzetting over de vragen waarvoor schoolleiders staan en over de antwoorden die zij geven; hij geeft aan hoe scholen zich onder leiding van hun directeur verder kunnen ontwikkelen en wat hun grenzen zijn.
Schoolleiding. --- Schoolmanagement. --- Secondary education --- School management --- onderwijsmanagement --- schoolleiders --- 37 --- #A0008A --- 741 Schoolorganisatie --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- 489.32 --- Hoger onderwijs --- Management --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Schoolorganisatie --- 450.4 --- 458.1 ) Organisatie en management van het onderwijs --- kwaliteitszorg --- management (gez) --- pedagogiek (gez) --- schoolbeleid --- schoolleiderschap --- Hoger onderwijs ; België --- Onderwijsmanagement --- Schoolleiders --- Schoolleiding: secundair onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- Mismanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Praktijk --- 37 Education --- Education --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Onderwijs --- Schoolleider
Choose an application
Hou je onderwijs flexibel en maak je school klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Ons onderwijs staat immers onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen, hoe gemotiveerd ze ook zijn en zeggen vaker het onderwijs vaarwel. De auteurs pleiten voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.www.lannoo.be
Onderwijsvernieuwing. --- School management --- organisatiemodellen --- onderwijsorganisatie --- Organization theory --- veranderingsmanagement --- 371.05 --- 371.13 --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 371.1 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- scholenmanagement --- onderwijskunde --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Onderwijsvernieuwing ; België --- 451.3 --- Scholen : organisatie --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijsvernieuwing --- teamwork --- teamontwikkeling --- zelfsturend werken --- Organisatie - Management --- PXL-Education 2015 --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Management --- Veranderingsmanagement --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Schoolteams --- Organisatieleer --- Teamwerk --- Onderwijs --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- onderwijsonderzoek --- Schoolteam
Choose an application
Dit werkboek kijkt naar de relatie tussen school en ouders vanuit intercultureel perspectief. Het benutten van de diversiteit bij ouders staat centraal. Het werkboek bevat tips om de diversiteit bij ouders breed te verkennen en meer te betrekken bij het leren van de kinderen in de klas. Bijvoorbeeld door in te spelen op wat de kinderen spontaan meebrengen van thuis, door nieuwsgierigheid bij ouders te wekken via huiswerk enzovoort. Ook buiten de klas kan de school inspelen op de diversiteit bij ouders. De school bekijkt welke acties aanslaan bij de ouders en wat ze daaruit kan leren. Of nog : de school zoekt uit hoe ze haar informele ontmoetingen met ouders kan verbeteren en hoe ze haar klimaat uitnodigender kan maken voor ouders.
Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Didactic strategies --- schoolomgeving --- ouders-school relatie --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- multiculturele scholen --- #PBIB:+107.33 --- ouderparticipatie --- ouders --- basisonderwijs --- 474.6 --- 458.1 --- Diversiteit --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Leeromgeving --- Ouders --- Intercultureel onderwijs ; ba.o --- Relatie onderwijs-maatschappij --- 025087.jpg --- Intercultureel onderwijs: didactiek lagere school --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Didactic strategies. --- culturele diversiteit. --- intercultureel onderwijs. --- ouders-school relatie. --- schoolomgeving.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|