Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden maar zelden betrokken bij de voorbereiding van lessen en activiteiten, de organisatie van de school of de manier van lesgeven. Toch kunnen zij goed aangeven wat zij willen. In dit boek ontwikkelt de auteur kwaliteitscriteria op basis van interviews met leerlingen op acht scholen uit het voortgezet onderwijs.
Secondary education --- Research on teaching --- brede school --- Netherlands --- #PBIB:+110.10 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Brede school --- Nederland --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenparticipatie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Voortgezet onderwijs. --- Brede school. --- Participatie. --- Nederland.
Choose an application
Onderwijs is als het weer: iedereen praat erover, iedereen denkt er veel over te weten. We hebben er allemaal een mening over omdat we allemaal betrokken zijn. dit werk gaat de hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid te lijf. Zo sneuvelen in dit boek onder andere leerstijlen, blijken jongens niet beter in wiskunde en blijken baby's niet slimmer te worden van klassieke muziek.Op ludieke wijze roeien de auteurs de grootste mythes op het gebied van onderwijs en leren uit en alle indianenverhalen over onderwijs en leren worden weerlegd op basis van recent onderzoek
Onderwijs --- Psychologie --- Neurologie --- Pedagogiek --- Leren --- Technologie --- Onderwijskunde --- Leerstijl --- Leerproces --- Beleid --- Educational psychology --- Teaching --- onderwijsrendement --- gender --- onderwijsonderzoek --- Educational sciences --- 371 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #PBIB:+110.10 --- 720 Onderwijs --- leerstijlen --- onderwijsbeleid --- onderwijskunde --- AA / International- internationaal --- 170 --- 45 --- 415.4 --- Jongens --- Leerpsychologie --- Meisjes --- 450.4 --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijstechnologie --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Moraal en ethiek (algemeenheden) --- Opvoeding, opvoedkunde --- Hogere geestelijke functies --- 720 Onderwijs. --- Jongens. --- Leerpsychologie. --- Meisjes. --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijstechnologie. --- leerstijlen. --- onderwijsbeleid. --- onderwijskunde. --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen. --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen. --- Onderwijs. Schoolwezen. --- Hogere geestelijke functies. --- Onderwijskunde. --- onderwijsleerprocessen --- onderwijstechnologie --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek
Choose an application
Hoe zal ons onderwijs er na 2030 gaan uitzien? Hoe kun je leraren opleiden voor een onzekere toekomst? Hoe help je hen out of the box te denken? Hoe vergroot je hun veranderingsbekwaamheid? De samenleving en het onderwijs veranderen razendsnel. Om leraars voor te bereiden op die veranderingen is een veelzijdig beeld van de toekomst van het onderwijs en de lerarenopleiding cruciaal. Even belangrijk is het om veranderingsbekwaamheid bij (toekomstige) leerkrachten te realiseren en te doen toenemen. Leren uit de toekomst is het resultaat van het onderzoeksproject 'Lerarenopleiding in 2030'. Via het ontwerpen van toekomstscenario's biedt het boek een antwoord op de uitdagingen en valkuilen van het leraarschap van de toekomst. De Matrix Methode van architect Thierry Lagrange leidt je bovendien doelgericht naar creatieve oplossingen. Het boek is een handleiding om stap voor stap de methodiek van het scenarioleren te ontdekken. Geen kant-en-klaar receptenboek, wel een handig hulpmiddel om de toekomst te verkennen en om vooruit te durven kijken. Voor iedere docent die hiermee aan de slag wil gaan binnen het eigen team en/of met studenten. Met concrete aanbevelingen, werkfiches, voorbeelden en getuigenissen. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsopleidingen --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Teacher training --- Methodology --- Research --- Activity programs in education --- #PBIB:+110.10 --- 450.46 --- Lerarenopleiding --- Onderwijsonderzoek --- Toekomstvisies --- Veranderingsmanagement --- 451.3 --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijs ; toekomst --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- onderwijskunde --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- PXL-Education 2014 --- Leraren --- Vlaanderen --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie
Choose an application
Overzicht van projecten die werden ontwikkeld binnen het ENW AUGent (Expertisenetwerk)Dit boek brengt een overzicht van projecten die werden ontwikkeld binnen het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Associatie Universiteit Gent (ENW AUGent). Deze tools van, voor en door de lerarenopleidingen werden gegroepeerd volgens de thema's vakdidactiek, diversiteitsbeleid, taalbeleid, kunst- en cultuureducatie, onderzoeksondersteuning, ICT-competenties, didactisch (beeld)materiaal, elektronische leeromgevingen en praktijkcomponent.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- #PBIB:+110.10 --- Didactiek --- diversiteit --- taalbeleid --- ICT --- Elektronische leeromgevingen --- competentiegericht onderwijs --- 489.4 --- 37 --- Onderwijs --- Onderzoek --- Leeromgeving --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Vlaanderen --- Hoger onderwijs --- Onderzoek Ahs --- Projecten --- Onderzoek Arteveldehogeschool --- Emigratie --- Project --- Diversiteitsbeleid --- Taalbeleid --- Kunstzinnige vorming --- Cultuureducatie --- Onderzoeksvaardigheid --- ICT-vaardigheden --- Beeldmateriaal --- Elektronische leeromgeving --- Didactics --- Adult education. Lifelong learning
Choose an application
Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. John Hattie bouwt in dit boek voort op de inzichten uit Visible Learning (Leren zichtbaar maken). Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten. Het boek is opgebouwd uit drie delen: Leren in de klas De basis van het leren (over cognitieve bouwstenen voor kennisverwerving) Ken uzelf (over vertrouwen en zelfkennis) De uitgave beschikt over uitgebreide interactieve middelen, inclusief zelfstudievragen die het kritisch denken aanmoedigen, suggesties om verder te lezen en links naar relevante filmpjes en websites. Dit fascinerende boek is bedoeld voor elke leerling, leraar of ouder die wil weten hoe onderzoek naar menselijke leerprocessen ons kan helpen bij het lesgeven. Het biedt een brede blik op bevindingen uit vooral de sociale en cognitieve psychologie. De resultaten worden gepresenteerd in een model dat bruikbaar is op elk niveau: van kinderopvang en basisonderwijs tot voortgezet/ secundair onderwijs, mbo en hoger onderwijs.
454.2 --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Feedback --- Kennis --- leren --- leerprocessen --- kennis --- lesgeven --- feedback --- Leraren : lesgeven --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- leren en onderwijzen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvisie --- Onderwijsvisie. --- onderwijssociologie --- leren leren --- Didactics --- didactische werkvormen --- kennisleer --- Onderwijs : methodiek --- Onderwijskunde --- onderwijsvisie --- Leerprocessen --- 37.02 --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- PXL-Education 2016
Choose an application
Kinderen zijn nieuwsgierig naar hoe de wereld in elkaar zit. De Deense Biofrost-school brengt sinds 1987 met succes een pedagogiek in praktijk die uitgaat van de nauurlijke belangstelling van kinderen om te leren. De school richt zich op leerlingen tussen de zes en zestien jaar. Behalve op het verwerven van kennis ligt de nadruk sterk op de ontwikkeling van creatieve en intuïtieve vaardigheden. Kenmerkend voor Bifrost is dat er geen conventionele leerboeken of beoordelingen in cijfers zijn. Het onderwijs krijgt vorm vanuit ideeën die uit de kinderen zelf voorkomen, waarbij de leraren gezamenlijk hun eigen onderwijsmateriaal samenstellen. Alle leerstof wordt daarbij verbonden met een overkoepelend thema - bijvoorbeeld een bijzonder boek, muziekstuk of schilderij - waaraan de hele school werkt en die richting geeft aan het "kwalitatieve leerproces". Daarbij spelen kunst- en natuurbelevingen een centrale rol.
#PBIB:+110.10 --- methodescholen --- pedagogiek --- 453.9 --- Bifrostscholen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Methodescholen --- Natuurbeleving --- Bifrostonderwijs --- Ervaringsleren --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Overige onderwijsstelsels --- Onderwijsstrategieën --- Thematisch werken --- Ervaringsgericht werken --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Denemarken --- Leerprocessen --- 080866.jpg --- Methodeschool --- Onderwijsstrategie --- Leerproces --- Creatief denken. --- Creativiteit. --- Leerprocessen. --- Onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Ontwikkelingspsychologie. --- onderwijsmethodieken. --- onderwijsvormen. --- Denemarken.
Choose an application
WAAROM MOETEN KINDEREN NOG UIT HET HOOFD LEREN?WORD JE DOOR MEER VAKKENNIS AUTOMATISCH EEN BETERE LERAAR?HOE ZET JE EEN HELE KLAS OPTIMAAL AAN HET DENKEN?Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context.Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben. In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.
Onderwijspraktijk ; Didactiek. --- klassenmanagement --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- reflectie (psychologie) --- Onderwijspraktijk --- Didactiek --- lerarenschap --- lesgeven --- #PBIB:+110.10 --- didactiek --- Lesgeven --- Leren leren --- 454.2 --- Onderwijsstrategie --- leren leren --- onderwijsstrategieën --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 371.3 --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leraren --- 268 --- 371.13 <493> --- 371.13 <493> Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--België --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Didactics --- lerarenopleiding --- werkvormen en leeractiviteiten --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Voor ieder in het onderwijs die echt wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt dit boek zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd: wat de essentie ervan is, welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak, met voorbeelden uit de praktijk schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om mensen uit het onderwijs te helpen de didactische strategieën direct toe te passen.
Didactiek. --- Onderwijsonderzoek. --- onderwijsonderzoek --- Teaching --- onderwijssociologie --- onderwijsstrategieën --- schoolomgeving --- professionaliteit --- kwaliteit --- Research on teaching --- didactiek --- schoolorganisatie --- #PBIB:+110.10 --- 371 --- coöperatief leren --- didactische principes --- huiswerk --- 454.2 --- onderwijs --- 454.21 --- Didactische werkvormen --- Doelstellingen --- Leren --- Actieonderzoek --- Coöperatief leren --- Doelen --- Feedback --- Huiswerk --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek --- didactiek : algemeen (ler) --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- 100788.jpg --- Didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijskunde --- PXL-Education 2013 --- onderwijskunde --- Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogiek --- Kwaliteitszorg --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvorm --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Maakt het iets uit dat een school voornamelijk vrouwelijke docenten heeft? Maakt het een verschil wanneer jongens les krijgen in gescheiden klassen? Hoe kunnen we in de lessen aandacht besteden aan gender? In het onderwijs vandaag is gender een belangrijk thema. Scholen zijn op zoek naar gepaste strategieën en inzichten. Heel wat vragen dringen zich op. Meisjes zus, jongens zo biedt enerzijds achtergrond bij tal van aspecten van gender op school, anderzijds geeft het handvatten om onmiddellijk aan de slag te gaan. Het boek wakkert de gendergevoeligheid van de lezer aan en roept ook zeer direct op om vanuit dit bewustzijn om te gaan met de diversiteit van de leerlingen. Zo focust deze benadering uiteindelijk zo veel mogelijk op alle leerlingen, want wat goed is voor veel meisjes is ook goed voor veel jongens en vice versa. Met bijdragen van deskundigen verbonden aan onder meer çavaria, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs Leuven, Departement Onderwijs en Vorming, ella vzw, Karel de Grote-Hogeschool, Katho-Ipso Kortrijk, KU Brussel, KU Leuven, Pedagogische Begeleidingsdienst Mechelen-Brussel, UGent en VU Brussel. (Bron: covertekst)
holebi's --- roldoorbrekend onderwijs --- gender --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- rolpatronen --- Différences entre sexes --- Gender differences --- Genderdiversiteit --- Identiteit (Psychologie) --- Identity (Psychology) --- Identité (Psychologie) --- Personal identity --- Sekseverschillen --- Sex differences --- Sexes [Différences entre ] --- Sexual dimorphism in humans --- Verschillen [Sekse ] --- agogiek --- sekseverschillen --- didactiek --- #PBIB:+110.10 --- 454.9 --- Gender --- Diversiteit --- holebi --- Transgender --- 37.043 --- Jongens --- Meisjes --- Leerlingen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- 159.91 --- 371.3 --- School children --- Mental health --- Education --- Moral and ethical aspects --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- Book
Choose an application
Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- prestatie-indicatoren --- Didactic evaluation --- onderwijsvormen --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Educational evaluation --- Evalueren --- Cijfers --- Meten --- Toetsen --- 450.6 --- Rapporten --- Evaluatie --- meten --- rapporten --- toetsen --- evaluatie --- cijfers --- kwaliteitszorg --- 371.26 --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Resultaten en selectie --- 658.5 --- 371.21 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijsfilosofie --- onderwijssystemen --- Onderwijsfilosofie --- Kwaliteitszorg --- Meting --- Indicatoren --- Waarden --- Onderwijsbeleid --- Cijfer --- Meetinstrument --- Indicator (economie) --- Waarde (ethiek) --- Nederland --- Kust
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|