Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Methodische Vielfalt in der Erforschung interkultureller Kommunikation an deutschen Hochschulen
Authors: --- ---
ISBN: 9783631602379 3631602375 Year: 2011 Publisher: Frankfurt am Main [etc.] : Lang,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Annotation


Book
Diversiteit : een troef voor het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 905718012X Year: 2006 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De diversiteit die de samenleving van vandaag kenmerkt vinden we ook terug in de microkosmos van een school. Of heeft de school een voorsprong op de maatschappij die nog volop met diversiteit worstelt? In het boek 'Diversiteit - Een troef voor het onderwijs' wordt 'diversiteit' bekeken door de bril van heel wat onderwijsparticipanten: in de eerste plaats de leerlingen, maar ook leerkrachten, directeurs, CLB-medewerkers en ouders komen aan het woord. De bijna vijftig interviews in het boek laten genuanceerde en soms confronterende meningen zien. Dat het onderwijs voortdurend wérkt aan diversiteit mag blijken uit de vermelde 'good practices', die vaak leidden tot een kentering in de attitude van de leerlingen. Diversiteit is complex en moeilijk te vatten. De vele facetten ervan worden in dit boek geordend in elf thema's, die bewust polariserend (zwart-wit) werden benoemd. De veelkleurige realiteit wordt hierdoor des te sterker in de kijker geplaatst. 'Diversiteit - een troef voor het onderwijs' kwam tot stand in opdracht van het GO! - onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Inhoudsopgave : Gelovig - anders gelovig - niet gelovig ; Begaafd - anders begaafd ; Ziek - gezond ; Holebi - hetero ; Autochtoon - Allochtoon ; Jong - oud ; Man - vrouw ; Dik - dun ; Met een handicap - zonder handicap; Nieuwe gezinssituaties ; Arm - rijk


Book
Omgaan met multiculturaliteit en religieus pluralisme in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789033466175 9033466171 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We evolueren naar een multiculturele samenleving. De problemen die de samenleving kent, zoals bijvoorbeeld het samenleven van diverse culturen volgens gelijkwaardige standaards, komen binnen de schoolmuren versterkt tot uiting. Omgaan met multiculturaliteit vormt een toenemende uitdaging voor de secundaire school in het algemeen en voor het onderwijs in levensbeschouwelijke vakken in het bijzonder. Met dit boek willen we elementen van antwoord aanreiken op diverse vragen als: Hoe kan de school bijdragen tot wederzijds respect en begrip tussen culturen? Hoe omgaan met de spanning tussen multiculturaliteit en de eigen identiteit? Welke rol kan de school spelen in het wegwerken van vooroordelen over racisme? Hoe kan de doorstroming van allochtone jongeren naar het hoger onderwijs worden bevorderd?


Multi
Wonen op het dak [cd]
Authors: --- ---
ISBN: 9054612770 9054612398 Year: 2000 Publisher: Mechelen Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De lesmap bevat een handleiding voor de leerkracht en lessuggesties bij de 4 verhalen uit de verhalenbundel. Verhalen : 1. Morgen misschien / Martha Heesen 2. Daar komt gedonder van / Linda Van Miegehem 3. Denken verboden / Dirk Nielandt 4. Mijn naam is Birk / Greet Bilsen. 4 veralen over anders zijn.


Book
Culturele diversiteit in het onderwijs : een werkboek
Authors: --- ---
ISBN: 9789033469015 Year: 2009 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is te lezen als een praktisch werkboek waarin wordt nagegaan welke weg(en) een school kan bewandelen wanneer ze geconfronteerd wordt met diversiteit. De volgende 6 cases worden besproken: religieuze kleding; merkkleding en kledingscodes met een problematische boodschap; afwezigheid van de school; voorbehoud bij activiteiten buiten de schoolmuren; bezwaren tegen de leerstof; ordeverstorend gedrag in de les; de beschikbaarheid van een gebeds of stilteruimte. De cases zijn uitgewerkt aan de hand van een vaste structuur. Eerst wordt de probleemstelling geanalyseerd. Daarna worden mogelijke oplossingen aangereikt met aandacht voor eventuele knelpunten en een afweging van de voor- en nadelen van elke oplossing. Ten slotte worden de rechtsbronnen aangegeven. Bij elke case komt de rol van het recht aan de orde. Het recht bepaalt immers de speelruimte van de school(directie) bij het managen van diversiteit. De auteurs hebben getracht telkens een weg te wijzen die recht doet aan de verschillende belangen die in het geding zijn. Het belang van het kind is daarbij een belangrijk richtsnoer

Listing 1 - 5 of 5
Sort by