Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Aandacht in 't kwadraat : in 'probleembuurten' werken met 'probleemjongeren'
Authors: ---
ISBN: 9033462125 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Aandacht in 't kwadraat', aandacht dus voor jongeren én voor buurten, vormt de neerslag van een evaluatieonderzoek naar de jongerenwerkingen van de vzw Arktos in 'probleembuurten'. In een eerste deel komen de problemen van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan de orde en van de buurten waarin velen onder hen wonen. Op die basis voerden de onderzoekers een uitvoerig onderzoek naar de praktijk van het jeugdwerk met 'probleemjongeren' in de context van 'probleembuurten'. 'Aandacht in 't kwadraat' bewaakt ook voortdurend de voeling met de dagdagelijkse realiteit van het veldwerk. Het rapport is dan ook in de eerste plaats geschreven voor jeugd- en welzijnswerkers en voor beleidsmakers die vanuit hun functie begaan zijn met deze problematiek in het kwadraat. (bron: https://www.bol.com/nl/p/aandacht-in-t-kwadraat/1001004004724185/?country=BE)


Book
School leadership and equity : the case of Antwerp: a report on good practices in three primary schools
Authors: --- ---
ISBN: 9077271171 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Steunpunt Gelijkekansenbeleid


Book
Kwetsbare vrije tijd? : uitdagingen voor emanciperend jeugdbeleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033493645 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog niet zo lang geleden leefden we met de belofte van steeds meer vrije tijd. De werkweek zou alleen nog maar korten, de tijd vrij voor persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie. Kinderen en jongeren zouden opgroeien in een quasi zorgeloze wereld. De welvaartsstaat was op weg om alle tegenstellingen te overwinnen. Vandaag is het roer om. Wie werkt, krijgt ingeprent dat het langer, harder en goedkoper moet. Wie niet werkt, ervaart groeiende druk om een quasi onvindbare job te zoeken. De welvaartsstaat is nog hoogstens een tijdelijke springplank. Vrijetijd fungeert als zuur verdiende consumptietijd. Of als kans om de eigen inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie staan vandaag onder druk. De strijd om de tijd is vandaag even reëel als onzichtbaar. Niemand blijft buiten schot. En kinderen of jongeren al helemaal niet. De risicozone heeft zich uitgebreid tot de vrijetijd. Jongeren ondervinden toenemende druk om cv's te pimpen via stages, engagementen en andere nuttige vrijetijdsbesteding. Consumptiedruk benadrukt sociale ongelijkheden. En sommige niet-consumptieve vormen van vrijetijdsbesteding, zoals rondhangen krijgt de stempel storend.Voor welke keuzes staat jeugdwerk met kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie? Welke kansen zien we voor een emanciperende praktijk? Hoeveel ruimte krijgt een emanciperend beleid?


Book
Fouten maken mag : initiatieven en leermiddelen voor kansarme kinderen in het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9051300859 9789051300857 Year: 1992 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting


Book
Reaching the marginalized : Education for All (EFA) Global Monitoring Report 2010
Authors: --- --- ---
ISBN: 9780199584987 0199584982 9789231041297 9231041290 Year: 2010 Publisher: Paris Oxford Unesco Oxford University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Education systems in many of the world's poorest countries are now experiencing the aftermath of the global economic downturn. This report argues that the crisis could create a lost generation of children whose life chances will have been irreparably damaged by a failure to protect their right to education. It examines who these children are and why they are being left behind, and looks at concrete solutions for making sure that no children are excluded from schooling.--Publisher's description.


Book
Kansarmoede en opvoeding: wat de ouders erover denken : mogelijkheden en moeilijkheden in het opvoedingsproces bij kansarme gezinnen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044112228 Year: 2001 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Leven in situaties van kansarmoede en sociale uitsluiting 2. Over de kindertijd en jeugd en over de betekenis hiervan voor het heden 3. Het gezin: bron van steun en haard van conflicten 4. Pedagogische interacties, vaardigheden en doelstellingen 5. Over onderwijs en naar school gaan 6. Pedagogische inzichten en opvattingen 7. Bronnen van sociale steun bij de opvoeding 8. De groep als bron van sociale steun 9. Plaatsing van dekinderen: sanctie of verantwoordelijke daad? 10. Een cruciaal aandachtspunt: de erkenning van de ouders als ouders 11. Over formele steun 12. Een betere toekomst


Multi
Van kansarm naar kansrijk? : studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kinderen uit kwetsbare gezinnen
Author:
ISBN: 9789044123968 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.


Book
Uit de marge van het jeugdbeleid : werken met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789033485947 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er wordt vandaag een steeds grotere autonomie verwacht van kinderen en jongeren. Dat lijkt een positieve verworvenheid, maar tegelijk zijn de maatschappelijke hulpbronnen die kinderen en jongeren ondersteunen bij het verwerven van en omgaan met die autonomie niet voor iedereen in gelijke mate toegankelijk. De ongelijkheid tussen kinderen en jongeren wordt bovendien alleen maar groter - onder meer door de armoedeproblematiek die de laatste jaren zeker niet afgenomen is - en laat zich sterk gelden in het onderwijs en in de hulpverlening. Het boek staat dan ook stil bij deze twee sectoren. De meeste aandacht gaat echter uit naar het jeugdwerk. De vrije tijd van kinderen en jongeren is een belangrijk opvoedingsmilieu, waarin ze ervaringen opdoen die elders niet verworven worden. Tegelijk bereikt ook het jeugdwerk niet alle kinderen en jongeren in gelijke mate. Er is dan ook veel aandacht voor die vormen van jeugdwerk die zich uitdrukkelijk op de meest maatschappelijk kwetsbaren richten en er wordt gekozen voor een brede invulling van het vrijetijdsaanbod. Hierbij komen onder meer het belang van de leefomgeving en de centrale rol van sport aan bod. De rode draad doorheen dit boek is de vraag hoe we als samenleving vandaag omgaan met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. De manier waarop we ons beleid op diverse sectoren vorm geven wordt kritisch ontleed. Het boek richt zich naar jeugdwerkers en coördinatoren, maar evenzeer naar beleidsmedewerkers- en verantwoordelijken, naar verantwoordelijken en medewerkers van netwerkpartners, en naar docenten en studenten van universiteiten en hogescholen


Book
Gelijke kansen op school : het kan! : zestien sporen voor praktijk en beleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030192596 Year: 2008 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken

Keywords

#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; Belgi&#235 --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Belgi&#235

Listing 1 - 9 of 9
Sort by