Listing 1 - 10 of 45 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Ervarend leren : gebaseerd op de pedagogische ideeën van Paulo Freire
Author:
ISBN: 9061840422 9789061840428 Year: 1981 Publisher: Amersfoort: De Horstink,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ervaringsleren : mensen maken uit wat ze willen leren, waarom ze dat willen, waartoe ze zullen leren en op welke wijze ze dat leren willen organiseren. Die vragen of leerwensen hebben te maken met wat ze in hun concrete leefwereld als onbegrijpelijk of belemmerend ervaren. Daar inzicht in krijgen vereist dat ze eerste met elkaar over hun ervaringen praten.


Book
Ervaringsleren : praktijkinformatie voor vorming en onderwijs
Author:
ISBN: 9061840643 Year: 1980 Publisher: Amersfoort : De Horstink,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Politiek groepswerk: exemplarisch leren voor het werken met groepen
Author:
ISBN: 9024411289 Year: 1983 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwerpen van leerprocessen: ervaringsleren en cultuurhistorische leerpsychologie binnen vorming en onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9060742656 Year: 1989 Publisher: Baarn Anthos / SVE


Book
De werkplek als leerschool : adviezen voor praktijkbegeleiders
Author:
ISBN: 9062839541 Year: 1994 Publisher: Bussum : Coutinho,


Book
Pedagogiek van de systematische peuter- en kleuteropvoeding : nota's bij de colleges
Authors: ---
ISBN: 9033433087 9789033433085 Year: 1995 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (en je kinderen blij zijn dat jij het doet)
Author:
ISBN: 9789463820523 9463820523 9789463820530 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische adviezen aan ouders om irritant gedrag en andere opvoedmoeilijkheden bij kinderen te doorbreken.


Book
Volwassen leren : een model van ervaringsleren nader bekeken
Author:
ISBN: 9024410967 Year: 1981 Publisher: Baarn Nelissen


Book
Cirkelen rond KOLB : begeleiden van leerprocessen
Author:
ISBN: 9789024417049 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb genspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent Om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers Inhoudsopgave : Theoriegedeelte 1. Leren als transformatie van ervaring 1.1 De leercyclus van Kolb 1.2 De wortels van ervaringsleren 1.3 Het oplossen van problemen 1.4 Overzicht van leerkenmerken 1.5 Het ontwikkelingsmodel van Kolb 1.6 En nu dan eindelijk...de leerstijlentest 1.7 Verwerking testuitslag 1.8 Reflectie op de testuitslag 1.9 Beroepsgroepen en leerstijlen 2. Leren reflecteren binnen organisaties 2.1 Inleiding 2.2 Oud en nieuw leren 2.3 EVA: ervaringen, vaardigheden en attituden 2.4 Intermezzo 2.5 Reflectie als motor voor het leren 2.6 Single-loop en double-loop leren 2.7 Afronding en nieuwe formule Praktijkgedeelte 3. Praktijk Oefeningen voor doeners 3.1 Kennismakingsoefening 3.2 Creatief met Kolb: kwartetten 3.3 Maak je eigen test 3.4 De lerende organisatie Als metafoor Oefeningen voor bezinners 3.5 Het gewentensonderzoek 3.6 Beschrijf je eigen leergeschiedenis 3.7 Leren van verhalen 3.8 Reflectieverslag 3.9 Reflectie als bewustwordingsproces 3.10 Intervisie: de zevenstappenmethode 3.11 Personal coaching en leerstijlen Oefeningen voor denkers 3.12 Leerstijlen en leeractiviteiten 3.13 Didactische suggesties voor het ontwerpen 3.14 Oefening in teamdiagnose 3.15 Weerstanden 3.16 Analyseoefening Oefeningen voor beslissers 3.17 Beslissingen en effectiviteit 3.18 Actieplan maken 3.19 Evaluatieoefening 3.20 Een training ontwerpen


Book
Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9789074798976 9074798977 Year: 2004 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ervaringsgericht werken betekent steeds op zoek zijn om het beste te halen uit alle kinderen. Dit realiseren is geen eenvoudige opgave. Het vrraagt heel wat denk- en beslissingswerk. Waarmee beginnen en wanneer? Welke voorbereidingen treffen? Hoe veranderingen aanbrengen? Hoe snel en tot waar? Wat in de gaten houden? Dit basisboek biedt leerkrachten van het kleuteronderwijs of van de onderbouw een houvast om stap voor stap te werken aan een nieuwe aanpak, vertrekkend van de huidige praktijk, op eigen tempo en naar eigen mogelijkheden.

Listing 1 - 10 of 45 << page
of 5
>>
Sort by